Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Srk 25 zix  (läst 22556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mathias 80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Srk 25 zix
« skrivet: 13 september 2010, 19:04:32 »
Hej. Har ledsnat pÃ¥ min panasonic Xe9eke robot värmepump, innerdelen lÃ¥ter inget vidare längre. Kollade vad en ny fläktmotor skulle kosta  och den gÃ¥r pÃ¥ ca 3400 inkl byte som är besvärligare pÃ¥ just denna pump än övriga panasonic.
Så jag övervägde en helt ny pump och denna gång igen panasonic som jag tappat förtroendet för..
Det blev en SRK25ZIX.. Instalerad och klar med värmekabel i tråget för 13000 med rotavdraget, och jag får 1500 kr för min gamla pump, så totalt blir det 11500 kr..

Ska fÃ¥ den insatt om ca 2veckor..  Är det nÃ¥gon som har nÃ¥gon erfarenhet av denna pump?

Mvh Mathias

Utloggad Mathias 80

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #1 skrivet: 16 september 2010, 20:29:56 »
Oj,,detta verkar vara en ovanlig pump. Hoppas på att den ska vara bra iaf

/Mathias

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Srk 25 zix
« Svar #2 skrivet: 16 september 2010, 20:46:04 »
Vet inte om de ändrat nåt i styren på dem de senaste två åren, men tidigare varianter av SRK25 kunde ibland isa igen om det var runt 0 grader ute och hög luftfuktighet och om värmebehover var litet så att kompressorn gick på minvarv under lång tid.
Avfrostningen triggas då inte tillräckligt snabbt.
Tidigare modeller kunde dessutom ha rätt kraftiga vibrationer som kunde fortplanta sig i vägg när kompressorn gick på låga varv, om jag inte missminner mig har de dock ökat minvarvtalet på pumparna för att komma tillrätta med detta.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nettovärmepumpar

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nettovärmepumpar
    • www.nettovarmepumpar.se
SV: Srk 25 zix
« Svar #3 skrivet: 18 september 2010, 13:07:36 »

Hallå gubbar!

Bara för att klarlägga!
Inte för att det är något klarläggande och inte reklam alls men ändå!
Är själv ingen fan av att olika modeller tillverkas för olika regioner europa utan anser att samtliga skall klara europas krav oavsett var man befinner sig!

Europa har ju inga gränser (handelsgränser)

Den Nordiska modellen heter nu inte alls SRK25ZIX-S utan SRK25ZJX-SA.
Tidigare så var beteckningarna SRK25ZGX-S eller SRK25ZGX-SA.
Den ickenordiska heter nu alltså SRK25ZIX-S om nu någon säljer dessa vilket jag tror inte längre görs (men dom som gör det får gärna göra det)
Dvs den Nordiska modellen har numera fått en modellbeteckning som ligger en bokstav senare (som en ny modell) alltså ZJX-SA

Helt omöjligt att veta den verkliga skillnaden mellan dessa -s/-sa eller i eller j pumpar då även servicemanualerna nu har bantats rejält på info.

Vi har mycket goda erfarenheter av SRK25ZGX-S samt av SRK25ZGX-SA
Minst lika bra erfarenhet av SRK25ZIX-S eller SRK25ZJX-SA (som vi nu nyligen har börjat installera den senare av)

Vi har haft 1 eller 2 högst som haft problem på SRK25ZGX-S där igenisning skett vintertid sen några år.
Orsak felplacerad innedel! För nära tak eller för trångt placerad!

Utöver dessa 2!
Ytterligare 2 maskiner placerad på Brännö i havet utanför Göteborg.
Extremkyla i kombination med extrem luftfuktighet.
Det vi upptäckte på dessa var att placeringen av utedelen där den satt mycket vindutsatt (drivsnö) i kombination av att vinterutrustningen inte fungerade gav nedisning vid ett par tillfällen under vintern som då fodrade varmvattenspolning.
Vinterutrustningarna byttes naturligtvis ut, maskinerna vägdes in på nytt i lutning. Sen inga rapporterade problem!

PÃ¥ en SRK25ZGX-SA (utedel) som placerats inne i ett soputrymme (denna vinter) frös in i en isklump fullständigt, orsak! ingen isborttagning alls var möjlig! Dvs den kunde inte gÃ¥ i 4 mÃ¥nader utan plusgrader i en sÃ¥dan placering med den fuktmängden (helt enligt kundens önskemÃ¥l trots pÃ¥pekande  skall tilläggas)

Nackdelen nu med dessa nya modeller är att effekterna ligger under den magiska 5kw som oftas efterfrågas.
I övrigt så är den nya SRK-SJX-SA helt enkelt underbar.
Maskiner som jag själv tycker är helt otroligt bra till lite mindre hus, men lite klumpiga innedelar fast ändå ser rätt ok ut!

När det gäller låga varv så är detta märkbart på MHI samt Daikin där huvudförsäljning har skett till den Industriella sidan.
Hållbarhet = låga varv = stora svängningar istället för tex Panasonics hemmaprodukter med högt spinn och små svängningar.

Absolut inget ont om höga varvtal, vet inte ens om det påverkar hållbarheten utan den kanske snarare stabiliserar driften, det är ju detta som hörs!
Men låga varv och industriapplikationer går hand i hand!
I Daikins fall sÃ¥ verkar detta ge hÃ¥llbarhet sÃ¥ det märks, tror att även MHI sitter med sÃ¥dan information och det verkar ju som inte kompressorhaveri är särskilt vanligt.  
Det otäcka med frekvenser som ligger lågt är att dom dyker upp plötsligt och ger ett Färjeliknande dån i huset utan att man märker något när man tittar på utedelen (förutsätter lite att man hjälper till vid installationen och ser till att utedelen hamnar just med tyngdpunkten mitt mellan två reglar för att det skall sjunga bra i huset!)

Sätt dessa maskiner med tyngpunkten i syllregeln! och dom hörs inte alls!

 



                

 
« Senast ändrad: 18 september 2010, 13:10:23 av Nettovärmepumpar »
"To be or not to be" Hamlet!
"Do be do be do be" Frank Sinatra!

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #4 skrivet: 24 september 2010, 05:33:30 »


Hm.... detta var ju glädjande läsning då jag står inför köpet av just SRK-ZJX-S... velar bara mellan
storleken 25 eller 35.... I grunden skall den användas för extra komfort höst, vår ( värme ) samt
kyla pÃ¥ sommaren .  Yta 45m2. Värme mässigt skall 25an räcka till men för att kyla?
För det stora värme behovet finns Altherman.... tänkte MHI'n blir fin kompletering.

Har sett en del på detta med -S eller -SA, då jag har fått bra pris i Europa, med 5 års del garanti, så undrar jag nu om
klimatet är nu så annorlunda i södra Sverige mot Norra Europa...
Pumpen skall klara -15C... och kommer inte att vara huvudvärme källan på något sätt.
När man pratar om Norden anpassad pump , Nordisk klimat... är detta Norr eller söder om Stockholm? ;)
Sista vintern har varit extrem även i Europa...
Har också förstått att mark stativ är att föredra :) vid installation

Något förslag på vilken storlek jag skall slutligen välja? Pris skillnad 500 SEK... något sämre COP på 35 modellen.
Så det är inte fråga om 500:- spänn, men om lagom i detta fall är bäst
Och slutligen... bör jag på något sätt vara orolig för en icke Norden anpassad pump? Skall man köpa värmekabel och lägga i tråget?
Lägga filt matta runt kompressorn?

Vore tacksam för tips, saker att tänka på.... alternativet som jag sneglar på är Daikin Emura... fast då lite dyrare... och högre
minimum effekt fin men antagligen onödig. Måste ta beslut inom 3 veckor... ::) Vilken MHI ?

Hälsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Srk 25 zix
« Svar #5 skrivet: 25 september 2010, 17:04:43 »
hoppas den här pumpen har en tyst innerdel, för mina föräldrar köpte en sån som ska upp i deras sovrum, valet stod mellan Mitsubishi Electric GE25, Panasonic RE9, och denna.
eftersom jag installerar toshiba så funderade även på att skaffa en toshiba polar 2 RAS-7, men toshiba är lite väl dyra, och högljudda, så den gick bort.

och eftersom ME hade så hög Min-effekt så blir den inte lämplig till detta rum på 30kvm. panasonic var jag lite tveksam till, den hade också något hög mineffekt, samt att det var en europamodell, jag tror den stoppar vid -18 grader, det gjorde en E9JKE som jag monterade hos en granne.
så valet föll på denna MHI srk25zix, visserligen också en europamodell men värmekabel följde med och ska monteras (några varv under kompressorn också)
innerdelen var väldigt stor, vilket förhoppningsvis leder till låg ljudnivå.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Srk 25 zix
« Svar #6 skrivet: 25 september 2010, 18:33:42 »
30kvm sovrum är ganska stort för att vara sovrum.

Antar att du förberett dom på att det kan knäppa om innerdelen när plasten rör sig när den växlar mellan värmedrift och avfrostning !
Skulle personligen inte vilja ha en innerdel i sovrummet med start och stopp för avfrostningar, eventuella knäppningar vid avfrostning samt att gurgelljud kan förekomma  ;)
Nu är inte mitt sovrum 30kvm i och för sig men det borde störa en hel del ändå när det i övrigt är knäpptyst

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #7 skrivet: 25 september 2010, 19:31:29 »


Hej

Är dessa knäppningar, gurgellju typiska för MHI? Ovanligt hos andra pumpar?
Vet ni vad som blev förändrat från ZIX till ZJX moellen?
Och slutligen, räcker 25ZJX-S till e ca 40-45m2 för att kyla på sommaren?
Hm... själva vardagsrummet är 28m... men halvöppen planlösning mot kök och hall.

Hälsningar

Robert
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Srk 25 zix
« Svar #8 skrivet: 25 september 2010, 20:10:54 »
Knäppningar i plasten när den växlar frÃ¥n värmedrift till avfrostning och tvärtom  vintertid är inget specifikt för MHI utan det förekommer förmodligen pÃ¥ samtliga märken och modeller mer eller mindre.
Gurgelljud är inte heller något specifikt för MHI

Nu har jag inte hört nya MHI så jag vet inget om den knäpper mer eller mindre än andra modeller !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Srk 25 zix
« Svar #9 skrivet: 25 september 2010, 20:58:00 »
jo, visst låter alla pumpar när dom slår över 4-vägsventilen, vissa mer och vissa mindre.
en samsung inverter jag har låter som bara fan när den slår om från kyl till värmeläge efter en avfrostning, men konstigt nog låter den knappt nånting alls när den slår om före avfrostningen, det beror nog på nån miss i mjukvaran, dvs att 4-vägsventilen slår om innan trycken jämnats ut tillräckligt.

nu har jag visserligen hört en lite äldre MHI SKR20 vid drift och den låter inte mycket från fläkten eller 4-vägsventilen.
knäppningar i plasten kan man ju tyvärr råka ut för om plasten ligger i spänn nånstans där den ligger nära värmeväxlaren.

jag hade en Invest on/off pump monterad i mitt sovrum på 15kvm, och ställde man fläkten på lägsta så gick det att sova, och jag vaknade inte av avfrostningarna, men ibland vibrerade kompressorn lite väl mycket så ljudet spred sig till en hylla där det stod diverse saker som kunde börja låta, och det kunde jag vakna av.
när investen pajade så monterade jag dock nästa pump utanför sovrummet.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #10 skrivet: 25 september 2010, 21:53:48 »


Hm... då blir det en SRK-25ZJX-S till nedre våningen för motsvarane 9550:- SEK levererad fram till dörren :)
Och möjligens en  20ZJX-S till biutrymmet för 8277:-
5 års del garanti.

Men efter långt velande tror jag att jag nu är 99.9% säker att jag skall ha den förstnämnda på plats inom 1 månad::)

I grunden när man läser och jämför data, etc. så är det inga gigantiska COP, Effekt skillnader...
Då pumparna skall vara "bra att ha" och inte vara huvud värmekällan så blir de nog OK.
Nu blir det bara att jaga fatt på en bra installatör --/
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Srk 25 zix
« Svar #11 skrivet: 25 september 2010, 22:29:14 »
Kan du inte fÃ¥ totalgaranti  om du köper dom inkl installation ?

Hur stor prisskillnad är det nuförtiden på dom paralellimporterade jämfört med som så kallade "Nordiska" modellerna ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #12 skrivet: 25 september 2010, 23:14:08 »
Kan du inte fÃ¥ totalgaranti  om du köper dom inkl installation ?

Hur stor prisskillnad är det nuförtiden på dom paralellimporterade jämfört med som så kallade "Nordiska" modellerna ?


Noop... då jag köper den/dom i utlandet... installationen får jag ombesörja själv. Men vill att en fackman gör det.
Annars kan del garantin ifrågasättas.

Har sett 25ZJX-SA modellen för 13900... frakt 800 i.e 14700:- SEK i Sverige
Men dÃ¥ är den Norden anpassad...  ::) Ärligt, sÃ¥ skulle jag vilja veta vad som är den stora skillnaden.
Då 25ZJX-S i England kostar 7728:- SEK utan frakt till utlandet. ( inom UK är frakten gratis )

Har sett på Norska sidor... inget om -SA, om Nordisk anpassning... dock att den MHI'n är gjord för Nordiska/Norska
förhållanden... och skall fungera garanterat effektivt till minst -15C

Så... är det Svenska klimatet så mycket tuffare... i Norr OK, den köper jag. Men som sagt var är Skåne , Småland kallare
än Danmark, Baltikum, Polen, Tyskland... Norge?

Det blir någon meter värme kabel för 4000:- ;)





Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Srk 25 zix
« Svar #13 skrivet: 26 september 2010, 01:15:15 »
Det var en ganska stor skillnad !!
Betydligt större än för ett par år sedan, förmodligen för att det är sämre konkurrens på det märket nuförtiden.
Synd att man inte fick nästan 14000:- för den förr i tiden  ;)

Vet inte vad som skiljer -S och SA nuförtiden men en gissning är värmekabeln för bottentråget, fler hål för avrinningen i tråget, kompressorvärmare samt eventuellt mer isolering runt kompressorn. Dom skriver i ett produktblad att dom förfinat avfrostningstekniken och då förmodligen för att många maskiner fick isbildningsproblem tidigare. Om det gäller även -S har jag inte en aning om.
PÃ¥ en del Europamodeller var inte alla hokus pokus filter inkluderade utan det var tillval men dom mÃ¥ste man ändÃ¥ tro pÃ¥ att dom ska fungera  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Srk 25 zix
« Svar #14 skrivet: 30 september 2010, 02:37:29 »


 ::) Här finns det 2 filter... som tar allt, botar diverse ting... inne enheten avger joner som skall fÃ¥ en att vara lika lycklig
som vi ett vattenfall ;D  att gÃ¥ runt i vardagsrummet blir som en promenad i skogen. ??? ::)

Så generellt så som de flesta pumpar idag.

Fick ett slutligt pris på en SRK35ZJX-S, motsvarande 9570:- inkl moms och hem leverans.
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!