Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: eleson
« skrivet: 17 augusti 2012, 17:43:30 »

Jag håller med alla (nästan) föregående talare, komplettera radiator systemet med fler / bättre radiatorer eller konvektorer.
Sen en vanligt vp... Vilken som helst :)
Ta in offerter från alla du kan hitta :)
Lycka till!  tummenupp
Och glöm inte!:
- En offert är ett första inlägg i en förhandling, ett max pris.  tummenupp
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 16 augusti 2012, 19:59:58 »

Jag håller med alla (nästan) föregående talare, komplettera radiator systemet med fler / bättre radiatorer eller konvektorer.
Sen en vanligt vp... Vilken som helst :)

Ta in offerter från alla du kan hitta :)

Lycka till!  tummenupp
Skrivet av: Tjanor
« skrivet: 27 juli 2012, 18:21:13 »

Synd bara att närmaste installatör för Viessmann finns i Luleå, 350 km bort.
Det enda som annars hänt mig är jag blir mer och mer förvirrad... Som novis på bergvärme så ser det ut som en djungel!
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 22 juli 2012, 15:09:40 »

Du behöver inte ha Viessmann´s maskiner inne. De kan stå ute med. Men de är större än de "svenska" grejerna, tex Dansk/svenska Atec väger 150 kg och en 300A väger 297 kg, då undrar man hur Atec kan vara 40% bättre än 300A när de båda har Copeland scrollar och R407C samt elektronisk expansionsventil. 300A har dessutom Digital scroll som fungerar ungefär som en inverter. Detta är då beviset på att inverter inte är så bra eftersom Atec blir 40% effektivare än en dubbelt så stor( den är 2m hög och väger som sagt 297 kg,, ngt borde man få för dubbla vikten i form av förångare)  VP av annat märke som då har Digtal scroll/inverter typ kompressor.   ::)
Skrivet av: eleson
« skrivet: 22 juli 2012, 13:09:55 »

Jag vet bara vad jag betalar för deras grejer. Jag betalar mindre för 200G än för tex Diplomat Duo med samma effekt. Då får jag 390l VVB istället för 200.  300G kostar som G2, men är utrustad med elektronisk exp ventil samt diagnossystem och är tystare än G2, samma med enhets aggregatet 333G som också har elektronisk exp ventil och RCD ( Refigeration Cycle Diagnostics) som talar om årsverkningsgrad.
Viessmann är bra, ofattbart att folk inte tar in en offert på dessa också utan bara kör på de 3. :o

Kan bara hålla med, det är MYCKET enklare att välja de Svenska märkena ... de är ju bättre ...
Att sedan alla(?) är utländska idag, det stör inte våra tankebanor.
Till mitt bleka försvar så tittade jag på deras LV pump är jag installerade, men kunde inte förlika mig med 2 stora hål o väggen.
Och dessutom, offerter kostar inget  tummenupp
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 juli 2012, 23:21:33 »

300meter aktivt åt en 10 kw ?  Jämför förstås med mig själv som har 204meter aktivt till 10 kw .  Kanske han kan ta en 12 kw på samma gång samt
 volymtankar och dimensionera radiatorerna rejält så blir det nog bra !

Jag räknade på 0 °C på KB i Kiruna.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 juli 2012, 22:15:49 »

Jag vet bara vad jag betalar för deras grejer. Jag betalar mindre för 200G än för tex Diplomat Duo med samma effekt. Då får jag 390l VVB istället för 200.  300G kostar som G2, men är utrustad med elektronisk exp ventil samt diagnossystem och är tystare än G2, samma med enhets aggregatet 333G som också har elektronisk exp ventil och RCD ( Refigeration Cycle Diagnostics) som talar om årsverkningsgrad.
Viessmann är bra, ofattbart att folk inte tar in en offert på dessa också utan bara kör på de 3. :o
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 juli 2012, 21:59:22 »

Och ur ligger dom till prismässigt mot Nibe, IVT, THERMIA mm
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 21 juli 2012, 21:16:45 »

Vi värmer sedan ett antal år upp huset med en pelletspanna med tillhörande brännare. Börjar nu vara rejält less på allt strul med kärvande skruvar, fuktig pellets, mycket spån m.m.
Huset är en Norrbottensgård, ursprungligen från 1790, uppsatt 12 km norr om Kiruna. Vintertid har vi runt -40 grader...
För att klara dom kallaste dagarna så shuntas då ut 85-gradigt vatten. Returtemp runt 65.
Vi vill nu byta till bergvärme och behöver lite råd. Funderar på en Nibe Fighter 1250 p.g.a dess breda effektspann.
Vi har även tittat på att byta ut bottenvåningens panelradiatorer till sektionsradiatorer för att få in mer vatten i systemet och därvid sänka framledningstempen.
Ni som kan detta... Vad ska vi tänka på?
Glömde nästan berätta att vi gör av med ca 10 pallar, d.v.s ca 8,5 ton vilket med en 80-procentig verkningsgrad ger energibehovet runt 32000 kWh/år.
Vi värmer även varmvattnet med denna energi...

32000kwh / år värmer hur många kvadrat ?  Kan du förklara / rita en planlösnnig ?  Vettigt med fläktkonvektor eller dimensionera allt via radiatorsystem ?   tummenupp
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 21 juli 2012, 21:14:17 »

Hej!
Det låter lite oroande att det behövs upp till 85/65 då det är som kallast, så det är en bra idé med fetare radiatorer.
I princip kan det inte bli för stora radiatorer om du byter ut dem, en tumregel är att det krävs minst 70 W/m2 med DT30 i gamla hus (ta gärna till mer i undervåningen).

Själv tycker jag inte dessa bergvärmeinvertrar är värda sitt pris, bättre då att lägga de pengarna på radiatorerna och en ev volymtank. En 10 kW VP borde räcka och du behöver ca 300 m aktivt borrdjup alternativt ca 900 m jordvärme (2 x 450m).

300meter aktivt åt en 10 kw ?  Jämför förstås med mig själv som har 204meter aktivt till 10 kw .  Kanske han kan ta en 12 kw på samma gång samt
 volymtankar och dimensionera radiatorerna rejält så blir det nog bra !
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 juli 2012, 20:53:59 »

Denna maskin finns i 2 storlekar och det kanske är den stora nackdelen med den. Den finns i 7,3 och 18 kw,  man kan sedan ta 2 8:or och få 14,6 kw och ja man måste ha en separat VVB eftersom den är av Duo typ.

Den är ungefär 10000 dyrare än 300G och 20000 dyrare än 200 G, Men då är det en 300G som fyllt med 134. 300G får 5,4 i cop där IVT specar 5,1. Dessa maskiner säljs med en 390l VVB i ett paket som är fördelaktigt.  Den är grym, står i min källare tummenupp 8)

Om man hellre vill byta radiatorer eller andra saker är upp till var och en, säger bara att det finns andra lösningar att titta på innan man fattar sitt beslut. Kanske passar det bäst med en vanlig maskin och resten med spets? Finns massor av alternativ om man letar lite. :)
Man kan ju tex välja Ecozon, Thermocold,Venco etc.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 21 juli 2012, 20:39:01 »

Du skrev inte att den kostar betydligt mer än dom "vanliga" och du skrev inget om att man ska ha separat VVB som också kostar lite extra.
Eftersom jag inte vet priserna exakt så undrar jag om inte man i stället kan ta en billigare anläggning och få tex bättre raddar för samma peng eller kanske tom billigare  Sc:,h
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 juli 2012, 18:40:04 »

Jag skrev väl vad kompressorn lämnar vid 72 grader fram, eller?   självklart går det fint att få till ett sådant här system och det kommer fungera alldelse ypperligt samt spara in massor med pengar. Visst är det bättre om man klarar sig med 35 grader fram, men 2,26 i COP är ju ingen katastrof som det absolut sämsta VP genererar, så länge den inte spetsar.
Förmodligen kan man sänka framledningen lite granna och få det ännu bättre. UTAN att komplettera värmesystemet med fläktkonvektorer eller nya radiatorer.

Churchill  vid 65 graders kondensering med -5 i förångning ( 0 in från hålet) och 4K i suggasöverhettning samt 6K i underkylning så blir COP med en R407c maskin 2,54 med R134a 2,55 och med R410A 2,23. Här kan man se att R410A inte är något vidare bra, trots att flera stora fabrikanter går till det köldmediet ( IVT, Viessmann och snart Thermia vad man hör i branschen) förmodligen används alltså bara R410A pga att kompressorn blir liten och kostar mindre= mer pengar till fabrikanten.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 21 juli 2012, 17:18:07 »

Du måste komplettera värmesystemet ordentligt. Vad än andra säger så är värmepumpar utvecklade och standardprovade vid 35/30 grader.
Det som gäller är fläktradiatorer och aeroremprar på möjliga ställen.
Gärna golvvärme men mest som komplement det räcker inte till för att värma ett så dåligt isolerat hus.
Har flera gånger försökt få fram siffror på verkliga uppmätta effekter och verkningsgrader vid 65 grader på värmepumpar men. Det kommer allttid svar typ antagligen eller om man bortser från överföringsförluster osv.

Det finns effektiva el-pannor som klarar 85 grader alternativt moderna pelletspannor med allt utom en service per år arbets fritt med verkningsgrader på 96 % de är dock dyrare än en värmepump i inköp.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 juli 2012, 17:13:25 »

OM vi nu behöver ha 85 fram ja. Grejen är att denna fixar den varma returen och fungerar ändå, resten får vi spetsa. :)
Skrivet av: eleson
« skrivet: 21 juli 2012, 12:10:03 »

Viessmann vitocal 350 G heter lösningen, den gör 72 grader fram och har vid 72 grader fram ett COP på 2,26 vid -5 grader i förångning och 6 K underkylning samt 4 K suggasöverhettning ( minus ström för cirkpumpar) och om snitt temperaturen är 45 grader blir COP 3, 67 vid samma cykel.  Den kräver ingen special installation utan är bara en vanlig värmepump fylld med R134a som köldmedium.
Har men sedan en tank så kan man garantera att den har rätt flöden och att den då klarar att få 72 grader fram tummenupp

Grym pump, men fortfarande 13° för lite. 
Huset behöver även fler/större radiatorer. Eller åtminstone en konvektor eller två till.
... eller isolering ...

Citera
Vi värmer sedan ett antal år upp huset med en pelletspanna med tillhörande brännare. Börjar nu vara rejält less på allt strul med kärvande skruvar, fuktig pellets, mycket spån m.m.
Det summerar väl bilden av pellets, superbra och billigt i teorin, men inte bekymmersfritt!
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 juli 2012, 11:10:43 »

Viessmann vitocal 350 G heter lösningen, den gör 72 grader fram och har vid 72 grader fram ett COP på 2,26 vid -5 grader i förångning och 6 K underkylning samt 4 K suggasöverhettning ( minus ström för cirkpumpar) och om snitt temperaturen är 45 grader blir COP 3, 67 vid samma cykel.  Den kräver ingen special installation utan är bara en vanlig värmepump fylld med R134a som köldmedium.
Har men sedan en tank så kan man garantera att den har rätt flöden och att den då klarar att få 72 grader fram tummenupp
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 juli 2012, 11:00:28 »

Du måste få ner den nödvändiga framledningstempen 15 grader innan det blir intressant med VP. Visst finns det prylar och lösningar som klarar högre temp, men då blir det nån form av speciallösning som förmodigen kostar mer. Lägre framledningstemp har du igen i högre verkningsgrad varje gång VP'n går...
Skrivet av: Tjanor
« skrivet: 21 juli 2012, 10:00:04 »

Tack för goda synpunkter och råd!
Har precis börjat leta andra pumpar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 juli 2012, 08:32:36 »

Hej!
Det låter lite oroande att det behövs upp till 85/65 då det är som kallast, så det är en bra idé med fetare radiatorer.
I princip kan det inte bli för stora radiatorer om du byter ut dem, en tumregel är att det krävs minst 70 W/m2 med DT30 i gamla hus (ta gärna till mer i undervåningen).

Själv tycker jag inte dessa bergvärmeinvertrar är värda sitt pris, bättre då att lägga de pengarna på radiatorerna och en ev volymtank. En 10 kW VP borde räcka och du behöver ca 300 m aktivt borrdjup alternativt ca 900 m jordvärme (2 x 450m).
Skrivet av: Tjanor
« skrivet: 20 juli 2012, 18:33:10 »

Vi värmer sedan ett antal år upp huset med en pelletspanna med tillhörande brännare. Börjar nu vara rejält less på allt strul med kärvande skruvar, fuktig pellets, mycket spån m.m.
Huset är en Norrbottensgård, ursprungligen från 1790, uppsatt 12 km norr om Kiruna. Vintertid har vi runt -40 grader...
För att klara dom kallaste dagarna så shuntas då ut 85-gradigt vatten. Returtemp runt 65.
Vi vill nu byta till bergvärme och behöver lite råd. Funderar på en Nibe Fighter 1250 p.g.a dess breda effektspann.
Vi har även tittat på att byta ut bottenvåningens panelradiatorer till sektionsradiatorer för att få in mer vatten i systemet och därvid sänka framledningstempen.
Ni som kan detta... Vad ska vi tänka på?
Glömde nästan berätta att vi gör av med ca 10 pallar, d.v.s ca 8,5 ton vilket med en 80-procentig verkningsgrad ger energibehovet runt 32000 kWh/år.
Vi värmer även varmvattnet med denna energi...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!