Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nattsänka, eller inte?  (läst 2135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fullkoll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Laxsjö
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nattsänka, eller inte?
« skrivet: 11 november 2015, 08:48:11 »
Ett hej från en nykomling i detta forum!

På min nyinstallerade Caldo 25 finns ett läge som ger 2 graders lägre temp under valfri tid - troligen tänkt som nattläge.

Jag har testat det några dagar (nätter...) och det verkar fungera bra.

Frågan är om det verkligen innebär en energivinst - innebär det inte att pumpen måste kräma mer på morgonen än vid en jämn temp över natten?

FÃ¥r se nu om jag klarar de matematiska problemen sÃ¥ det här gÃ¥r fram  ;)
« Senast ändrad: 11 november 2015, 12:29:16 av fullkoll »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nattsänka, eller inte?
« Svar #1 skrivet: 11 november 2015, 09:21:09 »
Det stämmer att den måste kräma på mer för att lka tempen, dessutom under dygnets kallaste timmar, vilket kan göra att det kostar mer i försämrad COP och ökat antal avfrostningar, än om du aldrig sänkt temperaturen.

Logiskt sett så borde den ekonomiskt bästa sänkningen vara de 8 kallaste timmarna på dygnet, med "uppvärmning" igen när det hunnit bli varmare ute.

Jag tror det är svårt att spara på att sänka tillfälligt, se det som en ren komfortfunktion, gillar du att ha svalt på natten så kan det vara OK, annars skulle jag nog hålla jämn temp och vara nöjd så.
« Senast ändrad: 11 november 2015, 11:15:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Nattsänka, eller inte?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2015, 10:18:02 »
Jag kör nattsänkning men det för att jag tycker det blir för varmt pÃ¥ natten. 
Någon ekonomsk vinst blir det inte, jag har inte räknat på det men i instruktionsboken till min pump står det att nattsänkning med värmepump inte ger någon ekonomisk vinst utan är för komforten.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!