Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags att ta tag i värmefrÃ¥gan - dimensionering VP  (läst 1977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej! Detta forum är verkligen en guldgruva för VP-info, tack alla som bidrar! Det vore kul att få lite idéer kring en VP-installation i vårt hus. Fakta:

Byggt 1944
I Stockholmsområdet
Vinden isolerad ca 30 cm.
2 plan + källare (halvvägs i dagern), boyta 155 kvm plus 75 kvm källare
Vi har bott 1 år och då förbrukat (inkl hushållsel ca 5000 kWh) 21500 kWh el och 1 m3 olja. Dessutom 4 m3 ved i en spisinsats.
Idag en CTC1100 olja/el (panna 1993, brännare 1989) samt en ny separat vvb för varmvatten utanför värmesäsongen.
Boytan har vi värmt till 20 grader och källaren till ca 15 grader. I två badrum och på 4 kvm finns elslingor, ca 12 kvm totalt.
När det var som kallast i vintras körde vi ut 50 grader, vid en utetemp på ca -18. Radiatorsystemet är överdimensionerat, med en blandning av gamla 40-talsradiatorer och modernare. Det är 2-rörssystem.
Huset står direkt på berg, så borde vara lätt att borra.

Om några år planerar vi att knacka ur plattan i ca 55 kvm av källaren och dra in vattenburen golvvärme. Det finns eller kommer att finnas vattenradiatorer i källaren under övergångsperioden.

Tacksam för åsikter om lämplig dimensionering av bergvärmepump!

En IVT-säljare var här igår och pratade om en HT-pump på 9 el 11 kW, låter stort tycker jag..
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ta tag i värmefrågan - dimensionering VP
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2005, 11:45:27 »
Jag håller med, med tanke på källaren som förmodligen kommer att förbruka mer med golvvärme än med radiatorer så kan doch en värmepump på 8 kW vara lämplig.

Mitt dimensioneringsprogram föreslår en 7 kW värmepump, du kommer då att ha ca 1000 kWh/tillskott/år.

Med ett större värmebehov i källaren kan därför en 8 kW värmepump vara mer rätt, 9-11 kW tycker jag låter lite mycket...

Borrdjup ca 150 meter aktivt, men detta kan en lokal borrfirma bedöma bättre än jag och mitt dimensioneringsprogram, det beror mycket på vilken bergart ni har där du bor och om ni har eller saknar grundvattenflöde genom borran, detta är frågor som en lokal erfaren borrare har svaren på.

Bifogar en bild på min kalkyl.

Lycka till.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags att ta tag i värmefrågan - dimensionering VP
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2005, 13:21:27 »
Rickard, tack för input! Jag återkommer på samman plats när jag fått konkreta offerter från några leverantörer!

Peter
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dags att ta tag i värmefrågan - dimensionering VP
« Svar #3 skrivet: 01 september 2005, 21:53:06 »
Så, nu har ett antal offerter kommit in, och de är sammanfattade i den inklistrade filen. Jag vore tacksam för kommentarer. Som det ser ut nu lutar det åt ca 170 meter hål och en 1230-pump, men frågan är om jag skall välja 8 el 10kW? Vi har inget stort varmvattenbehov, och dessutom möjlighet att koppla en bef. vvb i serie med pumpen. På sikt, med två tonåringar lär väl varmvattenförbrukningen öka till det dubbla, ca 3000 kWh till.

 Sc:,h

edit: Ursäkta den risiga bilden, den blir bättre om ni öppnar bilagan
« Senast ändrad: 01 september 2005, 22:20:24 av wigert »
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dags att ta tag i värmefrågan - dimensionering VP
« Svar #4 skrivet: 02 september 2005, 15:37:53 »
Så, nu har ett antal offerter kommit in, och de är sammanfattade i den inklistrade filen. Jag vore tacksam för kommentarer. Som det ser ut nu lutar det åt ca 170 meter hål och en 1230-pump, men frågan är om jag skall välja 8 el 10kW? Vi har inget stort varmvattenbehov, och dessutom möjlighet att koppla en bef. vvb i serie med pumpen. På sikt, med två tonåringar lär väl varmvattenförbrukningen öka till det dubbla, ca 3000 kWh till.

 Sc:,h

edit: Ursäkta den risiga bilden, den blir bättre om ni öppnar bilagan

1230-10 ger visst ca 8,7 kW vid 50 grader på framledningsvattnet, om radiatorerna klarar att avge dessa 8,7 kW under 50 grader så torde valet vara en sån. Med denna VB så behöver du inte heller nån extra VVB då den nästan klarar att värma varmvattnet momentant då du duschar. 170 meter borra låter då som ett OK borrdjup.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!