Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Helt galet svÃ¥rt  (läst 16713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Helt galet svårt
« Svar #15 skrivet: 22 april 2014, 13:02:59 »
Oavsett 1- eller 3- fas så måste man se till att strömförbrukarna ligger utspridda taktiskt.
Men precis som med 1 fas så går det inte att köra alla förbrukarna samtidigt kalla dagar.
På Nibe 2030 exempelvis drar kompressorn 6,3A på 3 faser vilket ger 9,7 A ledigt/fas.
Max driftström är 8,8A, vilket gör att torktumlaren går bort och spisen får man vara aktsam med på 16A säkringar.
I inget av fallen går det att köra torktumlare, spis och tvättmaskin samtidigt, och dammsuga kan man bara glömma.
Alltså ingen större skillnad mot 1-fas.
Det går att klara sig på 16A med Split om man har koll på prylarna och är medveten om vilka uttag man kan stoppa dammsugaren i när det är kallt ute om man inte vill riskera att få ett kallt hus.
De andra tillverkarna kan jag inte svara för.

3-fas är dock att föredra och skulle jag köpa idag skulle jag utan tvekan köpa 3-fas, och då ser 2030 ut som ett bra alternativ.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #16 skrivet: 22 april 2014, 13:50:28 »
Oavsett 1- eller 3- fas så måste man se till att strömförbrukarna ligger utspridda taktiskt.
Men precis som med 1 fas så går det inte att köra alla förbrukarna samtidigt kalla dagar.
På Nibe 2030 exempelvis drar kompressorn 6,3A på 3 faser vilket ger 9,7 A ledigt/fas.
Max driftström är 8,8A, vilket gör att torktumlaren går bort och spisen får man vara aktsam med på 16A säkringar.
I inget av fallen går det att köra torktumlare, spis och tvättmaskin samtidigt, och dammsuga kan man bara glömma.
Alltså ingen större skillnad mot 1-fas.
Det går att klara sig på 16A med Split om man har koll på prylarna och är medveten om vilka uttag man kan stoppa dammsugaren i när det är kallt ute om man inte vill riskera att få ett kallt hus.
De andra tillverkarna kan jag inte svara för.

3-fas är dock att föredra och skulle jag köpa idag skulle jag utan tvekan köpa 3-fas, och då ser 2030 ut som ett bra alternativ.
Precis det som är tanken, en inverter jobbar i stort sett steglöst hela tiden vilket innebär att det är endast de kallaste dagarna som strömmen kommer i närheten av vad en on/off drar.
Skulle du önska ha kvar 16 A så kommer du klara dig betydligt längre ner i utetemp innan du behöver bevaka huvudsäkringarna.
Merparten av tiden så lunkar kompressorn på lungt, speciellt startströmmarna är väldigt låga.
ERLQ011 är 3-fas maskiner.

/D

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #17 skrivet: 22 april 2014, 14:29:46 »
Inte frågan om att blanda bort några kort alls här.
Vi talar om en Luft/vatten värmepump som ett helt system. Det spelar ingen roll vart placeringen av elpatronen sitter.
I slutänden handlar det om ekonomi. Att en maskin kan ge en viss framledningstemperatur vid -20 eller -25 är oväsäntligt om du inte tar hänsyn till vad den förbrukar för att ge denna effekt.

Jo, du blandar bort korten, eftersom de specifikationer som talar om vad värmepumpen levererar talar om just värmepumpen, inte framledning inklusive elpatron. Eller är det så Daikin specar i sina broschyrer, så att alla uppgifter om Daikin-VP gäller inklusive tankens förbrukning av elpatron när det är för kallt för VPn?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #18 skrivet: 22 april 2014, 16:39:55 »
Jo, du blandar bort korten, eftersom de specifikationer som talar om vad värmepumpen levererar talar om just värmepumpen, inte framledning inklusive elpatron. Eller är det så Daikin specar i sina broschyrer, så att alla uppgifter om Daikin-VP gäller inklusive tankens förbrukning av elpatron när det är för kallt för VPn?
Nu är du ute och cyklar och det ordentligt.
En besparing av värmekostnaderna uppnås av att pumpen jobbar effektivt över hela sitt arbetsområde samt att den har en effekt som räcker till.
Besparingen utgörs i form av skillnaden mellan avgiven och upptagen effekt multiplicerat med antal arbetstimmar.
Det innebär en besparing om XXX kWh i slutänden.
Att hålla på att vurma om vilken temperatur ett system producerar är banalt då huset kräver en effekt och inte en temperatur i sig.
Vi har testat våra system ner till -20 °C och 55 °C framledning.
Redan det är i mina ögon på gränsen till oekonomiskt vad gäller COP samt ev. livslängdsförkortning med att köra maskinerna så hårt.
Är det inte en maximal besparing vi skall råda kunden till, eller är det en maximal framledningstemperatur som gäller i din värld ?

/D

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #19 skrivet: 22 april 2014, 18:20:45 »
Nu är du ute och cyklar och det ordentligt.
En besparing av värmekostnaderna uppnås av att pumpen jobbar effektivt över hela sitt arbetsområde samt att den har en effekt som räcker till.
Besparingen utgörs i form av skillnaden mellan avgiven och upptagen effekt multiplicerat med antal arbetstimmar.
Det innebär en besparing om XXX kWh i slutänden.
Att hålla på att vurma om vilken temperatur ett system producerar är banalt då huset kräver en effekt och inte en temperatur i sig.
Vi har testat våra system ner till -20 °C och 55 °C framledning.
Redan det är i mina ögon på gränsen till oekonomiskt vad gäller COP samt ev. livslängdsförkortning med att köra maskinerna så hårt.
Är det inte en maximal besparing vi skall råda kunden till, eller är det en maximal framledningstemperatur som gäller i din värld ?

/D

Jo, och du fortsätter att försöka blanda bort korten och prata om helt andra saker, och det är extra osnyggt eftersom du företräder ett specifikt fabrikat men raljerar över andra tillverkare.

De allra flesta av oss som kommenterar här inne är privatpersoner, slutanvändare, och vi företräder alltså inget specifikt fabrikat, mer än att vi rent subjektivt gillar/ogillar olika märken, ungefär på samma logiska sätt som man gillar/ogillar hockeylag. För oss är det i mina ögon helt okej att gilla/ogilla olika märken. Men som företrädare för ett visst fabrikat bör du avstå från att kommentera andra.

Lmf kommenterade ett antal fabrikat (CTC, IVT, Nibe, Daikin) på ett i mina ögon helt sjysst sätt, och påpekade bland annat att (Nibes 2030-serie...) "Jobbar ner till -25°C och kan enligt produktbladet prestera 65°C ner till -10°C och vid -25°C så presterar den 63°C framledning."

Det inlägget kommenterade du såhär:

Jag blir lika förvånad varje gång det diskuteras effekter. På något sätt så blir maskinens effekt ett "statiskt" värde som inte förändras alls med temperaturen.
Effekten påverkas dels av framledningen dels av utomhustemperaturen. Det ligger mer diskussioner om vilken framledningstemperatur maskinerna klarar vid olika utomhustemperaturer. Vad spelar det för roll att en viss maskin klarar 65 C i framledning vid - 20 C när effekten saknas och maskinen har påkallat elpatron sedan länge ?

Mvh
Daikin

Jag har rödmarkerat det jag reagerade på. Lmf's kommentar gällde vad värmepumpen levererar enligt tillverkaren. Du påstår indirekt att detta är fel, genom att hävda att uppgiften skulle gälla framledning inklusive tillskott av elpatron. När jag påpekar att du har fel så hänvisar du till "hela system" och börjar sedan prata effekt. DET är att försöka blanda bort korten.

Om Daikin's värmepumpar är så bra som du hävdar så borde du inte behöva ta till den typen av oärliga trick. I mina ögon framstår det bara som om du medvetet försöker blanda bort korten, som en skicklig illusionist, för att inte få oss att se hur det egentligen ser ut.

Nibes värmepunp kan enligt det Lmf refererar leverera 63-gradigt vatten vid -25. CTCs nya 400-serien levererar enligt uppgift från CTC ca 55 vid -20.
Hur varmt vatten kan Daikins värmepumpar leverera vid -25 eller -20?

Kan du svara på bara den frågan utan att kommentera andras värmepumpar, och utan att blanda in effekt eller nåt annat?

PS.
Är det inte en maximal besparing vi skall råda kunden till, eller är det en maximal framledningstemperatur som gäller i din värld ?
I min värld är det väl maximal utdelning till aktieägarna som är målet för företaget, inte maximal besparing för kunderna? Om det vore det senare så skulle ni väl skänka bort värmepumparna och installera gratis?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #20 skrivet: 22 april 2014, 21:07:20 »
Det är helt riktigt att jag företräder ett företag, det kan du se i mitt nick. Jag har för avsikt att på ett sakligt sätt ge forummedlemmar information om vad som är bra eller mindre vra med våra produkter.
INGENSTANS hävdar jag att LMG's information handlar om effekt inklusive elpatron, det är din tolkning och den är felaktig.
Vad jag menar är att framledningstemperaturen är oväsentlig per kompressor OM effekten inte räcker till. Det är ungefär som att ha ett bankkonto som ger dig 20 % ränta pÃ¥ första hundralappen, sedan 2%.  Jag tror att de flesta som läser här känner till mig och mina hoppas jag sakliga inlägg. AngÃ¥ende din frÃ¥geställning om framledningstemp sÃ¥ har jag redan svarat pÃ¥ den frÃ¥gan, det är 55 °C vid -20 med kompressoreffekt. Utöver detta sÃ¥ har jag pÃ¥ ett sakligt sätt sagt att jag ifrÃ¥gasätter sÃ¥ höga framledningstemperaturer med kompressor utan att livslängden hotas. Min bakgrund innan jag började jobba för Daikin var att under de senaste 8 Ã¥ren installera 100  tals luftvatten och bergvärme av olika fabrikat, inkl. de vi talar om samt det du har hemma i ditt hus.
Jag försöker vara opartisk så gott jag kan, men problemet är att du har själv tolkat ett av mina inlägg på ett felaktigt sätt och framledningstemperaturen är ingenting som TS har påtalat utan det är du själv.

Hälsningar från 9000 m. Höjd över Borås.
Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #21 skrivet: 22 april 2014, 21:30:47 »
Daikin, jag tycker inte din liknelse med bankkonto gör någon vidare poäng här.

När det är kallt ute så blir väl egentligen problemet hög retur temperatur. Värmesystemet kräver en hög framledning (som skapas av kompressor och ev tillsats) för att göra huset nöjt, och en hög framledning ger en hög retur. Kan inte värmepumpen hantera denna höga retur utan istället bryter så kvittar det ur många kW pumpen skulle kunnat prestera vid en lite lägre returtemperatur - den avger inte en endaste watt för den står helt stilla.

Just luft/vatten är ju något som sätts i många gamla kåkar, vissa med till och med så dåligt dimensionerade värmesystem som 80/60. Med en maskin som klarar att leverera 63 fram vid -25 så blir inte dimensioneringen på det avseendet särskillt kritisk. Varmvatten är en annan sak som är en stor fördel, 65 grader på pannsidan ger en väldans varmvattenprestanda (med endast kompressor, utan tillsats) för den som vill - i jämförelse med ex 55 grader som vissa maskiner har.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #22 skrivet: 22 april 2014, 22:20:37 »
INGENSTANS hävdar jag att LMG's information handlar om effekt inklusive elpatron, det är din tolkning och den är felaktig.

Nej, det är inte min tolkning. Jag läser det du skriver. Om du menar något annat så får du väl korrigera och säga att du skrev fel?

Lmf skrev om vilken temperatur Nibes VP kunde leverera, varpå DU citerade honom och blandade in effekt och elpatron:
"Vad spelar det för roll att en viss maskin klarar 65 C i framledning vid - 20 C när effekten saknas och maskinen har påkallat elpatron sedan länge ?"

När jag påpekade att det inte sitter någon elpatron i värmepumpen så blandade du in tanken och sa att allt hänger ihop, vilket dom inte nödvändigtvis gör.

Var nu en man och acceptera att du var slarvig med dina formuleringar, sÃ¥ förlÃ¥ter vi dig.   tummenupp

En fråga till Rikard, om du ser detta: Är det okej att företrädare för olika fabrikat kommer med oombedda synpunkter på andra fabrikat än det dom själva företräder?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #23 skrivet: 22 april 2014, 23:06:49 »
Daikin, jag tycker inte din liknelse med bankkonto gör någon vidare poäng här.

När det är kallt ute så blir väl egentligen problemet hög retur temperatur. Värmesystemet kräver en hög framledning (som skapas av kompressor och ev tillsats) för att göra huset nöjt, och en hög framledning ger en hög retur. Kan inte värmepumpen hantera denna höga retur utan istället bryter så kvittar det ur många kW pumpen skulle kunnat prestera vid en lite lägre returtemperatur - den avger inte en endaste watt för den står helt stilla.

Just luft/vatten är ju något som sätts i många gamla kåkar, vissa med till och med så dåligt dimensionerade värmesystem som 80/60. Med en maskin som klarar att leverera 63 fram vid -25 så blir inte dimensioneringen på det avseendet särskillt kritisk. Varmvatten är en annan sak som är en stor fördel, 65 grader på pannsidan ger en väldans varmvattenprestanda (med endast kompressor, utan tillsats) för den som vill - i jämförelse med ex 55 grader som vissa maskiner har.
Läser ni inte vad TS skriver ?
Vid -12/-15 °C så har han en framledning om ca 40 °C.
När behöver TS mer än 55 °C i framledning?
Häls
Daikin

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #24 skrivet: 22 april 2014, 23:18:20 »
Tråden svävade kanske ut lite allmänt här i slutet. Det jag skrev var ett allmänt resonemang. Ts har väl redan fått de svar han vill ha?

Mer än 55 grader kan ju vara trevligt att ha vid varmvattenladdning.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #25 skrivet: 22 april 2014, 23:25:57 »
Tråden svävade kanske ut lite allmänt här i slutet. Det jag skrev var ett allmänt resonemang. Ts har väl redan fått de svar han vill ha?

Mer än 55 grader kan ju vara trevligt att ha vid varmvattenladdning.
Skilj på VV laddning och framledning mot värmekrets. 2 helt olika världar.
Jag anser också att tråden flyter iväg men kärnfrågan kvarstår: vilken maskin är bäst för TS ? Utöver detta så var det inte jag som rek. En Daikin till TS, det var en annan forummedlem. Jag klargjorde om den tekniska specifikationen för TS. Och min fråga är fortfarande: vad för NYTTA har TS av hög framledningstemperatur när hans system inte kräver det ? Då är behovet av effekt viktigare. Att ANDRA installationer som kräver hög framledning fungerar bättre med andra fabrikat är ovidkommande i denna tråd.
Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Helt galet svårt
« Svar #26 skrivet: 22 april 2014, 23:33:11 »
Och min fråga är fortfarande: vad för NYTTA har TS av hög framledningstemperatur när hans system inte kräver det ? Då är behovet av effekt viktigare.

Varför skulle man behöva stor effekt om man inte behöver mycket varmt vatten? Eller omvänt, om en VP klarar av att leverera tillräckligt mycket varmt vatten när det är kallt ute, vad spelar det då för roll vad den levererar för effekt?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Helt galet svårt
« Svar #27 skrivet: 22 april 2014, 23:59:27 »
Varför skulle man behöva stor effekt om man inte behöver mycket varmt vatten? Eller omvänt, om en VP klarar av att leverera tillräckligt mycket varmt vatten när det är kallt ute, vad spelar det då för roll vad den levererar för effekt?
Skilj på effekt och temperatur.
Effekt, det är det som värmer huset om framledningen är tillräckligt hög.
Är framledningen hög men effekten fattas, då faller framledningstemperaturen när effekten avges.
Det är skillnaden.

Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Helt galet svårt
« Svar #28 skrivet: 23 april 2014, 00:19:41 »
Det är väl mängden producerat värme som är intressant oavsett om det gäller uppvärmning eller varmvatten? Dvs, både flöde och temperatur måste beaktas. Vilket är bäst 1 liter 65 gradigt vatten eller 50 liter 55 gradigt (obs siffrorna har inget med fabrikat på VP att göra eller nån påstådd effekt utan bara som ett tankeexempel)?

Innan jag bytte till VP var jag orolig att den lägre temperaturen i varmvattenberedaren jämfört med den gamla vvb med elpatron skulle göra att det var risk för att varmvattnet skulle ta slut när flera duschar efter varandra. I praktiken har det visat sig vara tvärt om eftersom elpatronen i den gamla varmvattenberedaren låg på 1 kW och nya VP kan ge typ 13 kW. Från 10 gradigt vatten till 45 grader tog det 8 timmar med 1kW nu mindre än 40 minuter.

Samma sak gäller väl för uppvärmning, dvs att det är effekten som är dimensionerande för val av VP så länge som radiatorerna klarar att avge den effekten vid den temperatur som VP levererar. TS system verkar ju köra på låga temperaturer så när det gäller framledning är de höga temperaturerna ointressanta. För bad och dusch beror det ju på hur snabbt och hur mycket man tappar. För dusch skulle jag hävda att effekt slår temperatur eftersom det tar kortare tid att ladda. Hur stort är badkaret, dvs hur många liter vatten behöver du och vilken temperatur?

I de flesta andra trådar är de flesta överens om att det är så låg temperatur som möjligt man vill köra VP på för att få bäst verkningsgrad, gäller inte det längre? Om man nu ska investera surt förvärvade pengar i en värmepump så är det ju för att spara pengar. Blir verkningsgraden låg kan det ju vara mer ekonomiskt att köra elpatron istället eftersom tiden för besparingen blir orimligt lång.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Helt galet svårt
« Svar #29 skrivet: 23 april 2014, 05:30:00 »
Hej! Varför krångla till det när det verkar som ts har inget större behov av hög framledningstemperatur i sitt system.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!