0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Oavsett 1- eller 3- fas så måste man se till att strömförbrukarna ligger utspridda taktiskt.Men precis som med 1 fas så går det inte att köra alla förbrukarna samtidigt kalla dagar.På Nibe 2030 exempelvis drar kompressorn 6,3A på 3 faser vilket ger 9,7 A ledigt/fas.Max driftström är 8,8A, vilket gör att torktumlaren går bort och spisen får man vara aktsam med på 16A säkringar.I inget av fallen går det att köra torktumlare, spis och tvättmaskin samtidigt, och dammsuga kan man bara glömma.Alltså ingen större skillnad mot 1-fas.Det går att klara sig på 16A med Split om man har koll på prylarna och är medveten om vilka uttag man kan stoppa dammsugaren i när det är kallt ute om man inte vill riskera att få ett kallt hus.De andra tillverkarna kan jag inte svara för.3-fas är dock att föredra och skulle jag köpa idag skulle jag utan tvekan köpa 3-fas, och då ser 2030 ut som ett bra alternativ.
Inte frågan om att blanda bort några kort alls här.Vi talar om en Luft/vatten värmepump som ett helt system. Det spelar ingen roll vart placeringen av elpatronen sitter.I slutänden handlar det om ekonomi. Att en maskin kan ge en viss framledningstemperatur vid -20 eller -25 är oväsäntligt om du inte tar hänsyn till vad den förbrukar för att ge denna effekt.
Jo, du blandar bort korten, eftersom de specifikationer som talar om vad värmepumpen levererar talar om just värmepumpen, inte framledning inklusive elpatron. Eller är det så Daikin specar i sina broschyrer, så att alla uppgifter om Daikin-VP gäller inklusive tankens förbrukning av elpatron när det är för kallt för VPn?
Nu är du ute och cyklar och det ordentligt.En besparing av värmekostnaderna uppnås av att pumpen jobbar effektivt över hela sitt arbetsområde samt att den har en effekt som räcker till.Besparingen utgörs i form av skillnaden mellan avgiven och upptagen effekt multiplicerat med antal arbetstimmar.Det innebär en besparing om XXX kWh i slutänden.Att hålla på att vurma om vilken temperatur ett system producerar är banalt då huset kräver en effekt och inte en temperatur i sig.Vi har testat våra system ner till -20 °C och 55 °C framledning.Redan det är i mina ögon på gränsen till oekonomiskt vad gäller COP samt ev. livslängdsförkortning med att köra maskinerna så hårt.Är det inte en maximal besparing vi skall råda kunden till, eller är det en maximal framledningstemperatur som gäller i din värld ?/D
Jag blir lika förvånad varje gång det diskuteras effekter. På något sätt så blir maskinens effekt ett "statiskt" värde som inte förändras alls med temperaturen.Effekten påverkas dels av framledningen dels av utomhustemperaturen. Det ligger mer diskussioner om vilken framledningstemperatur maskinerna klarar vid olika utomhustemperaturer. Vad spelar det för roll att en viss maskin klarar 65 C i framledning vid - 20 C när effekten saknas och maskinen har påkallat elpatron sedan länge ?MvhDaikin
Är det inte en maximal besparing vi skall råda kunden till, eller är det en maximal framledningstemperatur som gäller i din värld ?
INGENSTANS hävdar jag att LMG's information handlar om effekt inklusive elpatron, det är din tolkning och den är felaktig.
Daikin, jag tycker inte din liknelse med bankkonto gör någon vidare poäng här.När det är kallt ute så blir väl egentligen problemet hög retur temperatur. Värmesystemet kräver en hög framledning (som skapas av kompressor och ev tillsats) för att göra huset nöjt, och en hög framledning ger en hög retur. Kan inte värmepumpen hantera denna höga retur utan istället bryter så kvittar det ur många kW pumpen skulle kunnat prestera vid en lite lägre returtemperatur - den avger inte en endaste watt för den står helt stilla. Just luft/vatten är ju något som sätts i många gamla kåkar, vissa med till och med så dåligt dimensionerade värmesystem som 80/60. Med en maskin som klarar att leverera 63 fram vid -25 så blir inte dimensioneringen på det avseendet särskillt kritisk. Varmvatten är en annan sak som är en stor fördel, 65 grader på pannsidan ger en väldans varmvattenprestanda (med endast kompressor, utan tillsats) för den som vill - i jämförelse med ex 55 grader som vissa maskiner har.
Tråden svävade kanske ut lite allmänt här i slutet. Det jag skrev var ett allmänt resonemang. Ts har väl redan fått de svar han vill ha?Mer än 55 grader kan ju vara trevligt att ha vid varmvattenladdning.
Och min fråga är fortfarande: vad för NYTTA har TS av hög framledningstemperatur när hans system inte kräver det ? Då är behovet av effekt viktigare.
Varför skulle man behöva stor effekt om man inte behöver mycket varmt vatten? Eller omvänt, om en VP klarar av att leverera tillräckligt mycket varmt vatten när det är kallt ute, vad spelar det då för roll vad den levererar för effekt?