Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rego 800, avancerad meny, tillskott inställningar - vad betyder?  (läst 11804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
I rego 800, under avancerad meny, tillskott inställningar finns ett antal parametrar som jag inte kan tolka hur de fungerar och framför allt hur de används

Någon som kan förklara hur följande parametrar används?
  • Neutralzon, default 1grad
  • Begränsning vid, default pÃ¥
  • Begränsningstid, default 20s
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Tillåter mig att delvis svara mig själv.

Neutralzon har jag inte gått kläm på.

Jag tror begränsningtid handlar om att förhindra en ändring av shunten en viss tid när den väl har ändrats. Dvs om regon bestämmer sig för att ändra värdet på shunten så när shuntmotorn stannar skall den stå still i ett visst antal sekunder, default 20s, innan regon får ändra på shunten igen.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
I neutralzonen ges varken öppna- eller stängasignal till shunten.
Är T1 över värde för stänga shunt ges således stängasignal.
Om T1 är under dito ges öppnasignal under förutsättning att temperaturen är oförändrad eller minskande i ett mätintervall på 2 sekunder.
Om T1 temperaturen når upp till nivån för stopp kompressor, anses tillskottsbehovet vara över och fördröjningen för tillskottet återställs.

Detta är kring börvärdet för shunten, och inte för kompresorn. Default börvärdet för shunten 1ºC mindre än börvärdet för kompressor (Börvärdesförskjutning).


Begränsningstid:
När tillskottstimern räknat ut fördröjs shuntfunktionen för att tillskottet först skall värma upp tanken till arbetstemperatur enligt inställning Stopptemperatur T3.

« Senast ändrad: 06 januari 2010, 10:13:47 av thalle »
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
hej thalle och Erik,

Kul om vi kunnat få kläm på alla de olika inställningarna! Jag har några frågor till om dessa parametrar,

är neutralzonen området runt den inställda framledningstemperaturen eller är det runt börvärdet för shunten (börvädesförskjutningen) alltså en grad mindre än framledningstemperaturen?

när neutralzonen är inställd på 1 grad betyder detta att det är halv grad på vardera sida om börvärdet eller är det 1 grad på vardera sida om börvärdet?

var ställer man in börvärdesförskjutningen?

Jag tror Erik menar "öppna begränstid" inte "tidsfördröjning för shunt". Vilken funktion har "öppna begränstid"?

vad betyder "förlängning av öka och minska signalen"
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 12:47:52 av mikaelanderlund »

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
är neutralzonen området runt den inställda framledningstemperaturen eller är det runt börvärdet för shunten (börvädesförskjutningen) alltså en grad mindre än framledningstemperaturen?

när neutralzonen är inställd på 1 grad betyder detta att det är halv grad på vardera sida om börvärdet eller är det 1 grad på vardera sida om börvärdet?

var ställer man in börvärdesförskjutningen?

Neutralzonen är runt börvärdet för shunten. Törs inte säga 100%, men skulle tro att det är 1 ºC upp och 1 ºC ner. Dvs zonen blir 2 ºC. En default zon på +/-0.5 ºC känns väldigt snävt.

Börvärdesförskjutningen hittar du i fabriksläget, under shuntinställningarna.

« Senast ändrad: 06 januari 2010, 17:30:58 av thalle »
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
hej thalle och Erik,

Kul om vi kunnat få kläm på alla de olika inställningarna! Jag har några frågor till om dessa parametrar,

är neutralzonen området runt den inställda framledningstemperaturen eller är det runt börvärdet för shunten (börvädesförskjutningen) alltså en grad mindre än framledningstemperaturen?

när neutralzonen är inställd på 1 grad betyder detta att det är halv grad på vardera sida om börvärdet eller är det 1 grad på vardera sida om börvärdet?

var ställer man in börvärdesförskjutningen?

Jag tror Erik menar "öppna begränstid" inte "tidsfördröjning för shunt". Vilken funktion har "öppna begränstid"?

vad betyder "förlängning av öka och minska signalen"

Följande ser det ut i accessläge fabrik under Tillskott inställningar som hanterar shunten.

Kodstycke: [Välj]
Shunt inställningar
Börvärdesförskjutning 1,0ºC
Neutralzon 1,0ºC
Gångtid förlängning
Ökasignal förlängning 1
Minskasignal förlängning 1
Tillskott maximal temperatur
Shuntbegränsning 57ºC
Shunt tvångstängning 58ºC
Begränsning vid temperatur På
Begränsningstid 60s
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
I neutralzonen ges varken öppna- eller stängasignal till shunten.
Är T1 över värde för stänga shunt ges således stängasignal.
Om T1 är under dito ges öppnasignal under förutsättning att temperaturen är oförändrad eller minskande i ett mätintervall på 2 sekunder.
Om T1 temperaturen når upp till nivån för stopp kompressor, anses tillskottsbehovet vara över och fördröjningen för tillskottet återställs.

Detta är kring börvärdet för shunten, och inte för kompresorn. Default börvärdet för shunten 1ºC mindre än börvärdet för kompressor (Börvärdesförskjutning).


Begränsningstid:
När tillskottstimern räknat ut fördröjs shuntfunktionen för att tillskottet först skall värma upp tanken till arbetstemperatur enligt inställning Stopptemperatur T3.

Thalle, med ovanstående som grund, hur kan jag ändra inställningarna för att kunna ha framledningsgivaren T1 efter min volymtanken?
Volymtanken "buffrar" ju värme vilket ger max tillskott.

Skall jag öka neutral zon till säg 3 grader? Gångtidsförlängning är väl inte relevant?

Nu när jag läser ditt inlägg så är det kanske inte så klokt att sätta T1 efter volymtanken? Finns kanske bättre alternativ för att få en jämnare värme i radiatorsystemet och färre och längre gångtider? Att istället peta på kopplingsdifferensen hjälper kanske detta?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
Erik, kan du förklara för mig vad som menas med "Gångtidsförlängning"?

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Förklara gÃ¥ngtidsförlängning? Hmmm, jag tror jag överlämnar det Ã¥t nÃ¥gon som kan...  Sc:,h

Har allvarliga funderingar på att starta en Wiki för att kunna förklara ALLA parametrar i Rego 800. Målet skulle vara att förklara vad alla parametrar är till för, hur de används och vad de påverkar. Syftet med wikin skulle vara att de som vet bättre enkelt kan ändra/rätta och lägga till informations så att vi andra mindre vetande kan bli upplysta och skapa mer förståelse.
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 21:21:46 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Erik, kan du förklara för mig vad som menas med "Gångtidsförlängning"?

Man ställer pluslängden för shunten.
Varje intervall är 20 sek. Man anger hur stor del av detta intervall som shunten ska få sin signal.
Ex. default är 1. dvs, 20/1 = 20 sek signal.
Satt till 2, 20/2 = 10 sek signal
Satt till 4, 20/4 = 5 sek signal
osv...
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Det heter ju gångtidsförlängning?

Menar du att om man sätter värdet två så öppnar shunten i 20 + 20/2 = 30 sekunder? Vad händer sedan?

Hur hänger detta ihop med det du skrev tidigare, dvs shunten öppnar om T1 är under börvärdet för värmekurvan, då ges öppnasignal under förutsättning att T1 är oförändrad eller minskande i ett mätintervall på 2 sekunder.

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Thalle, med ovanstående som grund, hur kan jag ändra inställningarna för att kunna ha framledningsgivaren T1 efter min volymtanken?
Volymtanken "buffrar" ju värme vilket ger max tillskott.

Skall jag öka neutral zon till säg 3 grader? Gångtidsförlängning är väl inte relevant?

Nu när jag läser ditt inlägg så är det kanske inte så klokt att sätta T1 efter volymtanken? Finns kanske bättre alternativ för att få en jämnare värme i radiatorsystemet och färre och längre gångtider? Att istället peta på kopplingsdifferensen hjälper kanske detta?

Har inte studerat dina grafer, men hur länge ligger tillskottet på max? Är det on/off känsla eller?
Hos mig går tillskottet upp till vad jag tillåter rätt ofta, men ligger ju inte där många minuter för att sedan rampas ner igen. Jag ser inte detta som ett problem, temperaturen hålls ju där den ska. Om den gör det med tex. 2 min med 9kW eller 10min med 3kW, spelar det någon roll?

Eller missförstår jag dig helt?

Vill du testa någon annat så är det väl att flytta T1 till returen, som många andra system har. Då får du ju en tröghet också. Dock får du väl studera historiken på returtempen för att få värmekurvan rätt.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Det heter ju gångtidsförlängning?

Menar du att om man sätter värdet två så öppnar shunten i 20 + 20/2 = 30 sekunder? Vad händer sedan?

Hur hänger detta ihop med det du skrev tidigare, dvs shunten öppnar om T1 är under börvärdet för värmekurvan, då ges öppnasignal under förutsättning att T1 är oförändrad eller minskande i ett mätintervall på 2 sekunder.



Ställer du 2, så öppar shunten i 20/2 sekunder, dvs 10 sek. Vilar de resterande 10sek av sin signal. Var på det börjar om igen. Detta så länge shunten har sin öppna- eller stängasignal.

----------|-----------|------------|------ pulslängden 20sek
___|-----|____|-----|____|-----|____  utsignalen med 2 som val.
10s  10s   10s   10s  10s   10s   .......

Länge leve ancii grafik...
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Har inte studerat dina grafer, men hur länge ligger tillskottet på max? Är det on/off känsla eller?
Hos mig går tillskottet upp till vad jag tillåter rätt ofta, men ligger ju inte där många minuter för att sedan rampas ner igen. Jag ser inte detta som ett problem, temperaturen hålls ju där den ska. Om den gör det med tex. 2 min med 9kW eller 10min med 3kW, spelar det någon roll?

Eller missförstår jag dig helt?

Vill du testa någon annat så är det väl att flytta T1 till returen, som många andra system har. Då får du ju en tröghet också. Dock får du väl studera historiken på returtempen för att få värmekurvan rätt.

När det var svinkallt ute, dvs kallare än -20, stod jag och observerade vad styret gjorde när T1 sitter på utgången på volymtanken.

Om vi utgår från noll eltillskott och att T1 är under börvärdet för värmekurvan. Säg att T1 är 39 och börvärdet skall vara 43 grader.

Shunten öppnar. Temperaturen på T1 ökar inte alls i samma takt som om den gör när T1 sitter innan volymtanken. Detta innebär att shunten öppnar max.

Temperaturen i pannan faller och den påkallar förstärkning från elverket. Det tar faktiskt rätt lång tid innan (minuter) innan T1 når 43 grader. Under denna tid har elpannan hunnit koppla in 9kW.

När T1 når börvärdet stänger shunten. Dock tar det lång tid innan den stänger så T1 passerar börvärdet och därmed stänger shunten också helt.

Nu faller T1 sakta under börvärdet och cykeln börjar om.

Igårkväll när det var som kallast flyttade jag T1 till före volymtanken med samma fenomen uppstod. Dock så, ifrån kl 04 imorse blir T1 plötsligt stabil, dvs berg-o-dalbanan var bortblåst. Vet inte varför faktiskt.

När T1 åker berg-o-dalbana, oavsett vart T1 är monterad så får jag problem med varmvattenbatteriet i FTX-aggregatet. Tempen på till-luften åker också berg-o-dalbana eftersom den motorstyrda ventilen till varmvattenbatteriet inte hänger med svängningarna. Till-luften varierade från +17 till +28 beroende på om det var dal eller berg på T1.
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 22:18:49 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Ställer du 2, så öppar shunten i 20/2 sekunder, dvs 10 sek. Vilar de resterande 10sek av sin signal. Var på det börjar om igen. Detta så länge shunten har sin öppna- eller stängasignal.

----------|-----------|------------|------ pulslängden 20sek
___|-----|____|-----|____|-----|____  utsignalen med 2 som val.
10s  10s   10s   10s  10s   10s   .......

Länge leve ancii grafik...

Aha, jag förstår. Detta innebär att jag förmodligen kan fixa till detta med att shunten öppnar för fullt. Om det tar minuter för T1 att öka till börvärdet om T1 sitter efter volymtanken så skall parametern "gångtidsförlängning öka" defenitivt inte vara 1. Den skall nog vara 3 eller 4 eller tom högre? Detta för att kompensera för trögheten i volymtanken och därmed skall shunten öppna långsamt, steg för steg.

Gällande "gångtidsförlängning minska" så skall den kanske vara 1 eller 2. Eller kanske hälften av gångtidsförlängning öka? Detta för att den skall stänga så snabbt det går.

Thalle, ett stort tack för dina uttömmande svar!!! Hur har du fått dessa kunskaper?
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 22:16:48 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!