Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inomhusgivare Thermia Diplomat?  (läst 43506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #75 skrivet: 21 februari 2012, 15:15:19 »
Ställer man som jag rumsgivaren på 21,5 så får jag 21,5 skulle solen ligga på och jag inte har nått värmebehov kan jag naturligtvis få mycket varmare men den värmen kommer då till allra största delen från en lysande sol. Så har det fungerat dom ca 6 år jag har haft min Thermia. Dessutom bör man naturligtvis anpassat systemet att passa det hus man har.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #76 skrivet: 21 februari 2012, 15:30:59 »
Jaha, jag säger inte att jag har rätt eller att ni har fel. Där jag ha satt upp innegivare så är det faktiskt så att RUM bör på både innegivaren och värmepumpen ändrar sig samtidigt.

Nej, det var jag som sa att du hade fel för det har du. Börvärdet på innegivaren påverkar inte parallellförskjutningen satt på pumpen (RUM) överhuvudtaget. Vare sig i hela eller halva grader. Det går bra att köra med RUM 25 och innegivaren på 18 om man vill det. Sen om innegivaren klarar av att justera ner den höga kurvan är en annan sak. Som alltid. Justera in kurva och parallellförskjutning först. Anslut sen innegivare.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #77 skrivet: 21 februari 2012, 17:36:34 »
Nej, det var jag som sa att du hade fel för det har du.

Jag blir faktiskt glad när du säger att jag har fel!  Thumbsup  DÃ¥ är allt som det BÖR och livet blir enklare för alla. ;)
Det är två år sedan sist som jag höll på med en Thermia innegivare och den pumpen är första generationen av Atria.

Jag håller med om att det tragiska är att Thermia/Danfoss kallar kurvhöjd/parallellförsjutning för RUM fortfarande.
Kanske även Thermias återförsäljare kan börja tycka att det är en bra idé med innegivare också så man slipper bli tjafsa med dem när man försöker köpa en så är det ännu bättre.
Det skulle även vara trevligt om det fanns något bra sätt att uppdatera firmware i styrkortet så att man kan åtgärda eventuella buggar och inte tvingas köpa ett helt nytt styrkort för att få senare version.

 *vinkar*


 
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #78 skrivet: 21 februari 2012, 19:31:38 »
 Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #79 skrivet: 21 februari 2012, 20:02:34 »
 
Jag blir faktiskt glad när du säger att jag har fel!  Thumbsup  DÃ¥ är allt som det BÖR och livet blir enklare för alla. ;)
Det är två år sedan sist som jag höll på med en Thermia innegivare och den pumpen är första generationen av Atria.

Jag håller med om att det tragiska är att Thermia/Danfoss kallar kurvhöjd/parallellförsjutning för RUM fortfarande.
Kanske även Thermias återförsäljare kan börja tycka att det är en bra idé med innegivare också så man slipper bli tjafsa med dem när man försöker köpa en så är det ännu bättre.
Det skulle även vara trevligt om det fanns något bra sätt att uppdatera firmware i styrkortet så att man kan åtgärda eventuella buggar och inte tvingas köpa ett helt nytt styrkort för att få senare version.

 *vinkar*
Thumbsup
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #80 skrivet: 21 februari 2012, 20:44:39 »
DKT, dÃ¥ förstÃ¥r du att ja tycker det blir "rörigt" med alla svar men nu är allt utrett och ja har fattat  :) sÃ¥ tack!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #81 skrivet: 07 mars 2012, 21:46:06 »
En sak...

Varför ska man inte ha termostater när man har innegivare?

Låt säga nu att rumbör är ställd på 20grader och alla termostater är öppna Max, vad gör de då om dom sitter kvar?

Har de nåt med flödet eller returtempen att göra att man inte ska termostater alls?

Förklara gärna..

Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #82 skrivet: 07 mars 2012, 23:30:08 »
det är klart du kan ha termostater i kombination med innegivare.

Rent generellt kan ju termostater ställa till problem. Exempelvis kan det vara svårt att ställa in en korrekt kurva om dom aktivt reglerar samtidigt. Sedan kan ju termostaten få som resultat att du behöver en högre kurva än du egentligen behöver i fall dom hela tiden reglerar. Därutöver kan du få larm på maskinen i fall det flöde som krävs för att kyla värmepumpen inte är tillgängligt på grund av att alla dina termostater har strypt.

En termostat ska i normalfallet bara reglera övertemp. Dvs vid den rumstemperatur du vill ha ska inte termostaten reglera alls utan vara helt öppen och förlita sig på radiatorns fasta instrypning. Om övertemp uppstår, då ska termostaten reglera, men bara då.

Därutöver är det så klart ok i fall termostaten används aktivt under kortare perioder eller i något visst rum.

Har man en arbetstank kan man vara mer frikostig i sitt användande av termostater, om man så önskar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #83 skrivet: 08 mars 2012, 07:21:49 »
Jag har termostaten i sovrummen = lite svalare där ca 20 ºC
har innegivaren på 21,5 ºC och termostaterna i vardagsrummet på 24 ºC, så när det är fest reglerar de men inte annars
full öppet i de andra radiatorerna 
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #84 skrivet: 14 december 2022, 18:46:03 »
Trådlyft på 10år sisådär.

Är alla innegivare trådade, eller finns det trådlösa?
Det är jättelångt och krångligt från där min pump står, till där jag vill sätta en innegivare.

Har kompleterat min Thermia med Husdata H66, och kör Home Assistant.
Min förhoppning var att jag med hjälp av dessa kunde köra med valfri trådlös tempgivare och via HA/Husdata påverka VPn.

Är det ens möjligt?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #85 skrivet: 15 december 2022, 09:04:57 »
Det beror nog pÃ¥ hur gammal din Thermiavärmepump är.  Ca 20 Ã¥r gamla Thermia använder ett 4-20 mA-snitt till innegivaren, jag är inte 100 % säker men tror att ärvärdet pÃ¥ innetemp överförs analogt medan det dessutom skickas en del digitalt data till innegivarens display pÃ¥ samma trÃ¥dpar. Vet ej hur lÃ¥ngt fram i tiden de har behÃ¥llit samma lösning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ThermIQ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Driver ThermIQ
    • ThermIQ
SV: Inomhusgivare Thermia Diplomat?
« Svar #86 skrivet: 20 januari 2023, 17:26:15 »
Hej,
Ta en titt på ThermIQ-ROOM2 som bla emulerar Thermias innegivare och kan ta emot ett "inne-värde" över wifi (och MQTT) från tex ditt husstyrnigssysteh, Home Assistant eller nodeRED.

Dessutom får du möjlghet att styra och logga värmepumpen samt kontrollera EVU funktionenen

Mvh
/&&
Svarar gärna på frågor runt ThermIQ.net, Loggning och styrning av din Thermia-värmepump över internet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!