Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥ ner värmebehovet med tilläggsisolering  (läst 5357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Få ner värmebehovet med tilläggsisolering
« Svar #15 skrivet: 10 november 2006, 13:11:35 »
Peter K
Tidigare tätskikt kan vara både en diffusionstät (fukttät) papp, men troligaste är en vindtät papp.
Om det inte är ombyggt i modern tid då kan det finnas en plast. som helt säkert är kass!!! Dom tidiga var INTE åldersbeständiga.

Bara bra som jag ser det om du tätar med en folie om du fixar nytt undertak. Ta bort en bit av ditt gamla om så ser du hur det är gjort....
En bov är ofta innerväggar av trä, dom brukar vara ofyllda... då blir det kraftig skorsteneffekt i dom och kan bli lufttransport till vindan....

Kryp på vinden kolla där du har inneväggar, titta efter fukt där och känn ev drag...

Har du steninnerväggar då är det lugnt med den saken.

Är det nån som tätat innerväggar med tex fogskum!?

Vävspända.. är det inte spänd papp... Det har jag kvar i flera rum!!  Snygga tak kan det va men oftast rör sig huset lite dÃ¥ blir det dragningar i pappen. DÃ¥ fÃ¥r man vackert byta...
Öplan här är det gammal tretex med div mönster... Det är nymålat jag låter det vara... mycket av dom moderna materialen är inge vidare.... plastlaminat påskivor tex...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Peter K

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stuvsta-Huddinge
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Få ner värmebehovet med tilläggsisolering
« Svar #16 skrivet: 10 november 2006, 13:21:04 »
Satt och läste lite på ekofibers hemsida och enligt SP så duger gips bra som tätskikt så frågan är om man sätter gips taket så kanske det räcker men å andra sidan är det ju ganska så lätt att häfta upp lite plast innan. En sak jag har funderat över är hur ventilationen av takfoten fungerar när man har ett manshardstak som vårat hus? eller är det så att det inte finns någon takfotsventilation över huvudtaget.

Det är ju inte så stor yta då huset inte är mer än 6 meter brett men uppe på vinden är det nog inte mer 3,5 meter tvärs över men ganska så lång ca 11-12 meter. Ca 40 kvm totalt.
IVT HT + E 9. 200 meter borra, 195 meter aktivt.
Hus ca 220 kvm byggt 1929/65, Delvis tillägsisolerat.
Totalförbrukning ca 18500 kWh/år

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Få ner värmebehovet med tilläggsisolering
« Svar #17 skrivet: 10 november 2006, 13:47:09 »
Är det spånfyllning i snedtaken så sätter den sig alltid lite vilket är bra det skapar en liten luftspalt!
Inte ovanligt att det saknas luftning i takfot,  det reulterar i istappar och onödig belastning pÃ¥ tätheten av taket. (pga av isbildning som dämmer upp avrinningen)

Tilläggsisolerar man är det viktigt att inte "fylla upp" mot yttertaket vid takfoten och vid snedtak...

detta för att bibehålla den luftning man har!

Det finns även takfotsskivor som man bör montera pga av detta..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!