Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 november 2006, 13:47:09 »

Är det spånfyllning i snedtaken så sätter den sig alltid lite vilket är bra det skapar en liten luftspalt!
Inte ovanligt att det saknas luftning i takfot,  det reulterar i istappar och onödig belastning på tätheten av taket. (pga av isbildning som dämmer upp avrinningen)

Tilläggsisolerar man är det viktigt att inte "fylla upp" mot yttertaket vid takfoten och vid snedtak...

detta för att bibehålla den luftning man har!

Det finns även takfotsskivor som man bör montera pga av detta..
Skrivet av: Peter K
« skrivet: 10 november 2006, 13:21:04 »

Satt och läste lite på ekofibers hemsida och enligt SP så duger gips bra som tätskikt så frågan är om man sätter gips taket så kanske det räcker men å andra sidan är det ju ganska så lätt att häfta upp lite plast innan. En sak jag har funderat över är hur ventilationen av takfoten fungerar när man har ett manshardstak som vårat hus? eller är det så att det inte finns någon takfotsventilation över huvudtaget.

Det är ju inte så stor yta då huset inte är mer än 6 meter brett men uppe på vinden är det nog inte mer 3,5 meter tvärs över men ganska så lång ca 11-12 meter. Ca 40 kvm totalt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 10 november 2006, 13:11:35 »

Peter K
Tidigare tätskikt kan vara både en diffusionstät (fukttät) papp, men troligaste är en vindtät papp.
Om det inte är ombyggt i modern tid då kan det finnas en plast. som helt säkert är kass!!! Dom tidiga var INTE åldersbeständiga.

Bara bra som jag ser det om du tätar med en folie om du fixar nytt undertak. Ta bort en bit av ditt gamla om så ser du hur det är gjort....
En bov är ofta innerväggar av trä, dom brukar vara ofyllda... då blir det kraftig skorsteneffekt i dom och kan bli lufttransport till vindan....

Kryp på vinden kolla där du har inneväggar, titta efter fukt där och känn ev drag...

Har du steninnerväggar då är det lugnt med den saken.

Är det nån som tätat innerväggar med tex fogskum!?

Vävspända.. är det inte spänd papp... Det har jag kvar i flera rum!!  Snygga tak kan det va men oftast rör sig huset lite då blir det dragningar i pappen. Då får man vackert byta...
Öplan här är det gammal tretex med div mönster... Det är nymålat jag låter det vara... mycket av dom moderna materialen är inge vidare.... plastlaminat påskivor tex...
Skrivet av: benring
« skrivet: 10 november 2006, 11:53:24 »

Det finns ett maxvärde för isolering på vindar, ca 50cm.

Dels är allt där över oekonomiskt och dels så blir vinden betydligt kallare vilket kan orsaka att fukt stannar i isoleringen. Den fukt man har i luften ute då.
Kräver bra ventilation på vinden.

Det ska vara en viss värmevandring, enligt råd och rön.

Plasten ligger mellan isolering och innertak och har varit så i år o dar, och det har inte orsakat några som helst skador, så vitt jag vet.

Inte fler än en fuktspärr.

Luftspalt mellan yttertak på 50 mm, eller som ovan sa 35 mm, det e väl hugget som stucket kanske.

Man vinner massor på att öka från 15cm till 50cm, det betalar igen sig på ett år.

Enligt beräkning så kostar mitt tak på 115 m2 ca 7000:- att isloera(om jag gör det själv) med 15cm extra, det på mitt befintliga 30cm ger en årlig besparing på ca 3000:-
Jag betalar tillbaka detta på 2 år med elpris på 1,25:-.

Dock kommer jag köra LVP nu så då tar det väl längre tid men det ger ju komfort oxå o pumpen behöver inte gå så hårt.

/B

Att isolera med nått som brinner lätt känns helt förkastligt!

Skrivet av: Peter K
« skrivet: 10 november 2006, 08:41:36 »

Nej inga putsade tak i vårat hus. Tretex i hallen som ska bytas mot något som ser bättre ut samt vävspända tak i sovrummen. Frågan är om man kan sätta plast i efterhand om vi nu ändå ska byta undertak? Lär ju inte bli helt tätt hur man än gör.
Skrivet av: ojacobsen
« skrivet: 10 november 2006, 08:35:29 »

Bor ju själv i ett hus utan plast (byggt 1929) och funderar på tilläggsisolering på vinden då det endast är ca 15cm glasullsmattor idag men man är ju helt klart orolig för att det ska li mögelproblem iom den kallare vinden.
Om det är putsat tak inne, då behövs ingen fuktspärr. Men då måste putsen vara tät.
Skrivet av: Lövis
« skrivet: 09 november 2006, 22:50:02 »

Kolla här ! http://www.ekofiber.se/Default.aspx?tabindex=3&tabid=170

//Lövis  Glad för Elfsborgs SM-GULD  *roflmao*
Skrivet av: Peter K
« skrivet: 09 november 2006, 22:33:56 »

Bor ju själv i ett hus utan plast (byggt 1929) och funderar på tilläggsisolering på vinden då det endast är ca 15cm glasullsmattor idag men man är ju helt klart orolig för att det ska li mögelproblem iom den kallare vinden.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 09 november 2006, 18:47:02 »

Plasten bör finns direkt ovan innertaket inte uppe på övre bjälklaget.
Helt klart risker med det!
Skrivet av: Peter K
« skrivet: 09 november 2006, 15:59:11 »

Håller också på och funderar på isolering av vinden, har en firma i närheten som kör med termoträ. Är det bra eller? Kikade på Råd och Röns hemsida och en test från -02 där Termoträ fick betyg 1 av 5 i mögelbeständighet. Sprider dessutom glödbrand. Utifrån detta så blev jag genast lite skeptisk men samtidigt drar kostnaden iväg ganska bra om jag vill använda en typ av lösull eftersom det närmaste firman som utför lösullsjobb jag hittat är i Sundsvall, 25 mil bort.

Om det är en kallvind du har så kan du ju isolera själv med mineralull i vindsgolvet, gärna 40 cm med plastfolie (fuktspärr i botten då), min far gjorde det redan för 40 år sedan, funkar fortfarande utmärkt. Då slipper du tillresta specialister, vem som helst kan ju hjälpa dig. Billig och bra isolering blir det också.

Har du redan ett innergolv på vinden, är det enklaste att tilläggsisolera ovanpå det och bygga "spångar" dit du behöver kunna gå. Fast då kan du ju inte använda vindsgolvet att stapla prylar på längre....

Det huset jag bor i är tilläggsisoleringen gjord neråt istället, dvs taket i våningen under är sänkt 15 cm, använder du EPS så har ju den inbyggd fuktspärr, väger nästan inget och kliar inte.

Tilläggsisolering och tätade köldbryggor är annu mycket bättre investering än VP.

Är det inte risk att man får kondens mellan plasten och vindsgolvet då?  Sc:,h
Skrivet av: eleson
« skrivet: 09 november 2006, 12:17:11 »

... använder du EPS så har ju den inbyggd fuktspärr, väger nästan inget och kliar inte. ...

Njae, cellplasten är vindtät men tillåter fuktvandring.
Därav fuktspärr i markisolering med EPS idag .
Och att EPS kan nyttjas som ytterskikt och vara et
ång genomsläppligt vindskydd.
/Erland
Skrivet av: Nisken
« skrivet: 09 november 2006, 08:35:46 »

Håller också på och funderar på isolering av vinden, har en firma i närheten som kör med termoträ. Är det bra eller? Kikade på Råd och Röns hemsida och en test från -02 där Termoträ fick betyg 1 av 5 i mögelbeständighet. Sprider dessutom glödbrand. Utifrån detta så blev jag genast lite skeptisk men samtidigt drar kostnaden iväg ganska bra om jag vill använda en typ av lösull eftersom det närmaste firman som utför lösullsjobb jag hittat är i Sundsvall, 25 mil bort.

Om det är en kallvind du har så kan du ju isolera själv med mineralull i vindsgolvet, gärna 40 cm med plastfolie (fuktspärr i botten då), min far gjorde det redan för 40 år sedan, funkar fortfarande utmärkt. Då slipper du tillresta specialister, vem som helst kan ju hjälpa dig. Billig och bra isolering blir det också.

Har du redan ett innergolv på vinden, är det enklaste att tilläggsisolera ovanpå det och bygga "spångar" dit du behöver kunna gå. Fast då kan du ju inte använda vindsgolvet att stapla prylar på längre....

Det huset jag bor i är tilläggsisoleringen gjord neråt istället, dvs taket i våningen under är sänkt 15 cm, använder du EPS så har ju den inbyggd fuktspärr, väger nästan inget och kliar inte.

Tilläggsisolering och tätade köldbryggor är annu mycket bättre investering än VP.
Skrivet av: Frosty
« skrivet: 09 november 2006, 08:20:27 »

Kolla in denna sida där finns kanske någon närmare dig.
http://www.ekofiber.se/Default.aspx?tabindex=6&tabid=163

//Lövis

Tack för länken. :)
Tyvärr var närmaste 33 mil bort.
Skrivet av: Lövis
« skrivet: 08 november 2006, 16:54:04 »

Kolla in denna sida där finns kanske någon närmare dig.
http://www.ekofiber.se/Default.aspx?tabindex=6&tabid=163

//Lövis
Skrivet av: Frosty
« skrivet: 08 november 2006, 16:42:20 »

Håller också på och funderar på isolering av vinden, har en firma i närheten som kör med termoträ. Är det bra eller? Kikade på Råd och Röns hemsida och en test från -02 där Termoträ fick betyg 1 av 5 i mögelbeständighet. Sprider dessutom glödbrand. Utifrån detta så blev jag genast lite skeptisk men samtidigt drar kostnaden iväg ganska bra om jag vill använda en typ av lösull eftersom det närmaste firman som utför lösullsjobb jag hittat är i Sundsvall, 25 mil bort.
Skrivet av: Hus_mannen
« skrivet: 04 november 2006, 11:00:45 »

Hej.
om du använder en organisk isolering (ekofiber, termoträ, m.fl.) behövs ingen diffusionsspärr eftersom de har hygroskopiska egenskaper, dvs de kan ta upp och avge fukt (ånga). De isoleringsmaterial som infördes på 50-60 talet (mineralull, glasull) kan inte detta vilket betyder att dessa konstruktioner måste tätas mot ånga.

konstruktionsexempel finns bl.a. på www.ekofiber.se
mer info på svenska byggnadsvårdsföreningens forum
 mvh //Janne
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 oktober 2006, 21:00:15 »

Det ska vara en luftspalt mellan isolering och yttertak, jag har för mig om att det rekommenderas minst 35 mm.

Fuktspärren ska vara närmast varma utrymmet, det ska bara vara en nivå (du kan ha 2-3 lager plast utan något emellan). Lägger man plasten på kalla sidan så kondenserar fukten mot undersidan.

Problemet med att lägga dit en fuktspärr, om det inte finns någon, är att det kan vara svårt att få in den under takstolarna. Fuktvandringen styrs då mot takstolarna som då kan ruttna.
Skrivet av: loffe
« skrivet: 26 oktober 2006, 17:13:13 »

Kanske inte har direkt med bergvärmepumpar att göra men ändå med energiförbrukningen.

Hur är det med tilläggsisolering och luftcirkulation. (Tänker då främst på vinden).

Kan man isolera hur mycket som helst eller måste det finnas utrymme för cirkulation i luften.
Ska man ha fuktspärr och i sådana fall kan man lägga in flera fuktspärrar?
Vilken sida hamnar fukten på då?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!