Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Installation Nibe 1230-6 , nÃ¥gra frÃ¥gor :D  (läst 21345 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gladiac

  • Känd frÃ¥n Tv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 1230-6
Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« skrivet: 07 december 2006, 10:18:06 »
Hejsan Alla.
Är nybliven ägare av en nibe 1230-6 och även ny här på forumet.
Har kört min VP i snart ett dygn men har några frågor.

1. När ska man läsa av VB fram/tillbaka enligt manualen ska det skilja mellan 5-10 grader.
    Kollar jag när kompressorn gÃ¥r sÃ¥ är det en skillnad pÃ¥ ca 5-8 grader men kollar när efter en stund när
    kompressorn stÃ¥tt still sÃ¥ skiljer det bara 0.5 - 1 grad,

2. Har en KB in på ca + 6 grader och en KP ut på ca +3 när kompressorn går är det bra ? känns lite högt men
    det är ju varmt ute (just nu +7 grader), bättre det än för kallt.

3. Har haft lite vamt inne inatt , ca 22 grader , körde pÃ¥ kurva 9 och -2 pÃ¥ ratten , ska testa och sänka till kurva 8   eller vad tror ni om det ? ska jag ligga kvar pÃ¥ -2 pÃ¥ ratten? SvÃ¥rt att veta hur det blir när det blir riktigt kallt ute just nu är det ju vÃ¥r väder fast vi är mitt i december

4. Kommer att ha ca 35 kompressor starter första dyngnet , lite mycket va ? Hur gör jag lättast för att sänka det?

5. Skulle jag ha nytta av en rums givare ? Min installatör rekomendera det INTE alls, dock har jag bara hört bra om det.


Lite fakta Hus byggt 1985 ,3 glas fönster och ordentligt isolerat ca 150 Kvm 1 1/2 plan , ligger i mälardalen , ca 115m aktivt borrhål.
Hus:1 & 1/2 plan,150 Kvm , byggår 1985 , ligger i närke.
Pump : Nibe 1230-6 som varit i full gång sedan 6/12-06
Utfall Ã…r 1 (2007) totalt 9200 Kwh och 4800 starter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #1 skrivet: 07 december 2006, 10:59:29 »
1. När kompressorn står still så tillverkas ingen värme, radiatorvattnet passerar bara VP:n utan att värmas. Skillnaden på 1 ºC kan förklaras av att givarna inte visar riktigt lika.

2. Helt OK

3. Testa att säkna kurvan ett snäpp, finjusteringen ska vara kring noll om du vill ha +20 ºC inne.

4. Minska Startvärde kompressor i meny 5,4 till t ex -100, ändra även Startvärde tillsats i meny 9.1.1 till -500 (min)

5. Jepp, rumsgivare höjer komforten avsevärt. Du slipper övertemp i huset soliga dagar vilket även sparar en del kWh. Skaffa en.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #2 skrivet: 08 december 2006, 00:39:24 »
finjusteringen ska vara kring noll om du vill ha +20 ºC inne.

Är det där någon regel du hittat på själv?

Finns väl ingen anledning att sträva efter att ha ratten på noll. Alla hus är ju olika varandra, och Nibes kurva kan behöva justeras för att passa.

Om det är kurvan och finjusteringen med ratten eller enbart kurvan som ger börvärdet, är helt betydelselöst.

Utloggad gladiac

  • Känd frÃ¥n Tv
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 1230-6
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #3 skrivet: 08 december 2006, 08:01:06 »
Tack för svaren , ska testa mig fram lite så jag för ner antal starter.
Är det större risk om man ökar gradminuterna att man får en svängigare innomhus temperatur?

Hus:1 & 1/2 plan,150 Kvm , byggår 1985 , ligger i närke.
Pump : Nibe 1230-6 som varit i full gång sedan 6/12-06
Utfall Ã…r 1 (2007) totalt 9200 Kwh och 4800 starter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #4 skrivet: 08 december 2006, 08:39:27 »
finjusteringen ska vara kring noll om du vill ha +20 ºC inne.

Är det där någon regel du hittat på själv?

Finns väl ingen anledning att sträva efter att ha ratten på noll. Alla hus är ju olika varandra, och Nibes kurva kan behöva justeras för att passa.

Om det är kurvan och finjusteringen med ratten eller enbart kurvan som ger börvärdet, är helt betydelselöst.

Ratten parallellförskjuter kurvan (motsvarar för övrigt "RUM" i Thermia) och vill man ha ca 20 ºC inne så motsvarar det (kolla gärna kurvorna i manualen) inställningen 0 på finjusteringen. Sen behöver man säkert finjustera lite när man hittat kurvan som ligger närmast husets värmebehov.

Med kring 0 menar jag för övrigt inte exakt 0.  ::)


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #5 skrivet: 08 december 2006, 11:27:17 »
Nu hittar jag inte Thermias kurva, men antar att den liknar Nibes.

Om jag tittar på vilka börvärden jag behöver, så finns det inte någon kurva i Niben som skulle passa vid ±0°C och -20°C. Jag behöver justera kurvan.

Om jag läser i Optimums skötselanvisning på sid. 16.

"Vid en varaktig höjning ......osv...... mest kostnadseffektiva..."

Spelar väl för fan ingen roll vad som ger det börvärde man behöver. Om det är från kurva eller från finjustering har ingen ekonomisk betydelse.

Om jag hade en Thermia, kunde min inställning vara kurva 35 med rumbör 18,5°C för att uppnå rumstemp 21°C.
Detta med reglering daterad 2006.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #6 skrivet: 08 december 2006, 14:05:32 »

Spelar väl för fan ingen roll vad som ger det börvärde man behöver. Om det är från kurva eller från finjustering har ingen ekonomisk betydelse.

Nej men praktisk, man vill ju inte behöva justera fininställningen så fort utetemperaturen ändras.

Hittar man rätt kurvlutning så ska man inte behöva ändra på fininställningen vid olika utetemperaturer. Har man fel kurvlutning så får man ändra beroende om det är kallt eller varm ute.

T ex; om det är 0 ºC ute och du behöver 36 ºC framledningstemp för att hålla 20 ºC inne så kan du få det med kurva 9 och -3 på ratten eller kurva 7 och 0 på ratten.
Om temperaturen sen sjunker till -25 så kan jag nästan slå vad om att kurva 9 och -3 (55 ºC framledningstemp) gör att du får ca 22 ºC inne medan kurva 7 och 0 (51 ºC framledningstemp) ger ca 20 ºC.

Givetvis finns det undantag, om huset värms av mycket hushållsel eller om man har elektrisk komfort-golvvärme så kan man behöva justera ner fininställningen ett par enheter, likaså kan man behöva justera för om nån tempgivare visar lite fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #7 skrivet: 08 december 2006, 16:04:12 »
CarlN
Det här har inget att göra med det du skriver.

Det är husets värmeförluster som avgör vilken framledningstemperatur du behöver. Inbilla inte mig att en standardkurva från någon värmepump, shunt eller fjärrvärmereglering passar alla hus.

Vissa hus har bättre isolering, fönster eller annat som påverkar värmeförlusterna. Vissa har riktigt dåliga.

De pumpägare som då följer ditt råd att ha ratten på 0, eller de som följer Thermias skötselanvisning kanske inte har optimal komfort/ekonomi.

Detta då det skiljer ca: 4° vid -20° för varje kurvsteg på Nibe.

Det jag skrev i föregående inlägg gäller det jag tror man kan göra på Thermia dvs. en högre/lägre kurvlutning men istället justerar ner/upp den parallellt med rumsbör för att passa t.ex. välisolerat hus. Detta är möjligt på Nibe och IVT/Rego600.

Att ge rådet att Nibes ratt skall stå på 0 samt Thermias rumbör på 20°, medverkar inte till en väl optimerad pump hos alla.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #8 skrivet: 08 december 2006, 20:49:39 »
Som jag skrev i tidigare inlägg:

Med kring 0 menar jag för övrigt inte exakt 0.  ::)

2 enheters skillnad på finjusteringen gör också ca 4 ºC skillnad på framledningen, mer än så borde man då inte behöva finjustera kurvan med i normala fall.

Givetvis finns det undantag, om huset värms av mycket hushållsel eller om man har elektrisk komfort-golvvärme så kan man behöva justera ner fininställningen ett par enheter, likaså kan man behöva justera för om nån tempgivare visar lite fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #9 skrivet: 08 december 2006, 23:30:53 »
Hej

Citat: "
2. Har en KB in på ca + 6 grader och en KP ut på ca +3 när kompressorn går är det bra ? känns lite högt men
    det är ju varmt ute (just nu +7 grader), bättre det än för kallt.

3. Har haft lite vamt inne inatt , ca 22 grader , körde pÃ¥ kurva 9 och -2 pÃ¥ ratten , ska testa och sänka till kurva 8   eller vad tror ni om det ? ska jag ligga kvar pÃ¥ -2 pÃ¥ ratten? SvÃ¥rt att veta hur det blir när det blir riktigt kallt ute just nu är det ju vÃ¥r väder fast vi är mitt i december "

 En möjlighet för dig är att köra pÃ¥ en egen kurva där du kan justera 4 st värden men det bästa är att sätta in en rumsgivare pÃ¥ ett bra ställe. OBS att det gÃ¥r inte att ha egen kurva och rumsgivare utan dÃ¥ mÃ¥ste du välja en fast kurva där rumsgivaren justerar ditt beräknade framlednings värde.

AlfL
« Senast ändrad: 08 december 2006, 23:32:39 av AlfL »
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #10 skrivet: 09 december 2006, 09:51:59 »
CarlN

Värmekurvor förutsätter att vi behöver x antal grader på värmebäraren vid +10°C och x antal grader högre vid -23°C.


Det jag påstår är.....att värmekurvan kan behöva justeras beroende på husets värmeförluster. Man behöver alltså "tippa" kurvan genom att välja en högre eller lägre kurva, som man sedan förskjuter genom att på Niben ändra på ratten.

Detta kan också göras på IVT genom funktionen finjustering. Då jag inte har full koll på Thermia, så kan jag bara gissa att "rum" är detsamma.

Nibe-exempel:
Jag behöver 29° på framledningen vid ±0° och 40° vid -20°.

Kurva 4 passar då vid ±0°, men ger då bara 36°C vid -20°.

Kurva 6 med ratten på -2 är då lite närmare mitt behov.

Det jag har gjort, är att jag ändrat lutningen på kurvan.

Samma exempel med IVT.
Kurva 3,5 ger 11° skillnad men måste parallellförskjutas med hjälp av funktionen finjustering.

Samma exempel med Thermia.
Kurva 29 ger då inte tillräckligt varm framledning vid -20°, varför en högre kurva måste väljas. Den kan då förskjutas genom att ändra "rum" till t.ex. 17°. (som sagt...jag har inte full koll på Thermia)


« Senast ändrad: 09 december 2006, 09:57:31 av Lexus »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #11 skrivet: 09 december 2006, 11:49:25 »
OBS att det går inte att ha egen kurva och rumsgivare utan då måste du välja en fast kurva där rumsgivaren justerar ditt beräknade framlednings värde.

Varför kan man inte kombinera en knäckt kurva och rumsgivare?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #12 skrivet: 09 december 2006, 12:35:07 »
Hos mig verkar det att fungera med rumsgivare och knäckt kurva
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #13 skrivet: 09 december 2006, 15:37:15 »
Kocken...du har ju Thermia...hur funkar rumsgivaren.

Rumskompensation? Hur mycket?
Är det display, larm, inställnigsmöjlighet o.s.v. på rumsgivaren?
Om display...vad visas?
Om lysdioder...till vad?
Var ändrar man rumbör?
Rumskompensation....max 6° eller..?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny Installation Nibe 1230-6 , några frågor :D
« Svar #14 skrivet: 09 december 2006, 17:13:52 »
Inne givarens påverkan på rumsfaktorn kan ställas i 5 steg 0=ingen påverkan 4 max påverkan och det ställer man in i servicemenyn.
Höjning med 0,5 från 21-21,5 grader på rumsgivaren vid en rumstemperatur på 21 grader och utetemperatur på +2 och rumsfaktor stäld till 3 höjer börvärdet på värmen med 1 grad, hur påverkan är vid andra rums och ytter temperatuer är vet jag ej.
Rumsfaktor mutipliceras med rumstemperaturfel vilket påverkar framledningstemp.
PÅ displayen i rumsgivaren kan jag se yttertemperatur, justera värdet på rumsgivaren, höja o sänka rumstemp, se rumstemperatur, se larm.
Max ändring av temp är 16 grader
Rumbör änrar man i värmepumpen.
Eftersom allt fungerar perfekt har jag inte haft orsak att studera hur styrningen i detalj fungerar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!