Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av strömkännare och rumsgivare pÃ¥ EcoEl  (läst 7053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0

I min nu utslängda olje/elpanna CTC 1100 hade jag belastningsvakt och strömkännare inkopplade. När jag i somras installerade EcoEl 1550 och EcoAir 107, så klippte elektrikern bara av strömkännarkabeln från elcentralen och hängde upp den i taket ovanför EcoEl. Då tänkte jag inte så mycket på detta, men efter vad jag läst på detta forum så är det tydligen vanligt att installatörerna "slarvar" vid installationen och inte kopplar in vissa saker (strömkännare, rumsgivare m.m).

Min frÃ¥ga är nu om jag själv kan koppla den gamla strömkännarkabeln till EcoEls kopplingsplint ? Den gamla kabeln innehÃ¥ller 4 trÃ¥dar, tydligen en frÃ¥n varje fas plus en gemensam ledare.  Enligt kopplingsanvisningarna för EcoEl sÃ¥ är detta inte frÃ¥ga om starkström utan klenspänning.

Är det ofarligt att koppla in kabeln själv ?? Och vad kan bli fel ?

Jag kan naturligtvis ringa efter elektrikern, men jag ser ju på forumet att det är många som fixar en del med installation och inställningar. Och det är ju lärorikt att försöka lite själv, så länge man inte gör något ofarligt.

Jag har också rumsgivaren liggande (ej heller den kopplades in vid installationen). Den kan man väl koppla in själv ? Också klenspänning enligt EcoEls anvisningar.
Fördelen är ju att man då kan lättare prova sig fram till en bra placering.

Nu när man börjar få lite hum om hur allt fungerar så vill man ju själv kolla vad som behöver vara inkopplad eller inte.
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Inkoppling av strömkännare och rumsgivare på EcoEl
« Svar #1 skrivet: 11 november 2008, 20:18:59 »
Hej

Jag kopplade in rumsgivaren själv. Tre kablar med svagström här kan nog inget bli fel. Glöm in att testa den enligt manualen. Tror det står att lampan på givare ska blinka vid testen men det ska lysa med fast sken.

Strömgivaren är också svagström och att koppla in den är lika enkelt, men det ärj u en gammal givare från en gammal panna så det är ju inte säkert att den visar rätt. Men koppla in och se vilket resultat du får. Jag skulle nog följa den kabeln och se hur den är inkopplad i andra änden först.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av strömkännare och rumsgivare på EcoEl
« Svar #2 skrivet: 16 november 2008, 03:34:05 »

I min nu utslängda olje/elpanna CTC 1100 hade jag belastningsvakt och strömkännare inkopplade. När jag i somras installerade EcoEl 1550 och EcoAir 107, så klippte elektrikern bara av strömkännarkabeln från elcentralen och hängde upp den i taket ovanför EcoEl. Då tänkte jag inte så mycket på detta, men efter vad jag läst på detta forum så är det tydligen vanligt att installatörerna "slarvar" vid installationen och inte kopplar in vissa saker (strömkännare, rumsgivare m.m).

Min frÃ¥ga är nu om jag själv kan koppla den gamla strömkännarkabeln till EcoEls kopplingsplint ? Den gamla kabeln innehÃ¥ller 4 trÃ¥dar, tydligen en frÃ¥n varje fas plus en gemensam ledare.  Enligt kopplingsanvisningarna för EcoEl sÃ¥ är detta inte frÃ¥ga om starkström utan klenspänning.

Är det ofarligt att koppla in kabeln själv ?? Och vad kan bli fel ?

Jag kan naturligtvis ringa efter elektrikern, men jag ser ju på forumet att det är många som fixar en del med installation och inställningar. Och det är ju lärorikt att försöka lite själv, så länge man inte gör något ofarligt.

Jag har också rumsgivaren liggande (ej heller den kopplades in vid installationen). Den kan man väl koppla in själv ? Också klenspänning enligt EcoEls anvisningar.
Fördelen är ju att man då kan lättare prova sig fram till en bra placering.

Nu när man börjar få lite hum om hur allt fungerar så vill man ju själv kolla vad som behöver vara inkopplad eller inte.


Hej!
Ta du kontakt med installatören för inkoppling av dessa.... det är inte svÃ¥rt men SKALL ingÃ¥ vid montaget.... även om man mÃ¥nga gÃ¥nger kopplar ur innegivaren för bästa uppvärmningen sÃ¥ skall den vara monterad om inte annat för att du skall se om pannan larmar... den funktionen är aktiv även vid urkopplad innegivare! vad gäller effektvakten  gäller det bara att ta reda pÃ¥ vilken som är den gemensamma.... och hoppas pÃ¥ att de är kompatibla med ctc.... de brukar de vara och inget gÃ¥r sönder om sÃ¥ ej är fallet....

LYCKA TILL!!!
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Inkoppling av strömkännare och rumsgivare på EcoEl
« Svar #3 skrivet: 17 november 2008, 20:20:40 »
Klart att du skall ha innegivare. Min uppfattning är att denna ger bättre inomhusklimat. Detta då tempen hålls jämnare (För mig i alla fall).
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Inkoppling av strömkännare och rumsgivare på EcoEl
« Svar #4 skrivet: 17 november 2008, 20:27:29 »
..och strömkännare är ju ett måste, annars riskerar du ju att en fas går, och är du inte hemma på ett dygn=katastrof.

Ex.: VP på max + elpatron på max (svinkyla) +tvättmaskin +torktumlare+kyl+frys och så slår frugan på ugn och spis då behöver du bra storlek på säkring för att inte få en fas som går.

Jag klara mig med 16A i huvudsäkring, och är rätt säker på att det inte skulle fungera utan strömkännare, som reglerar ned effekt på elpatron.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!