Författare Ämne: Tycker att växlingsventilen verkar trög (IVT HT+ C11)  (läst 1020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Jag har precis fÃ¥tt igÃ¥ng anläggningen(bild i bilagan "Bergvärme.."  nedan) inklusive separat elmätare och templogger och blev lite konfunderad när jag sÃ¥g kurvorna  frÃ¥n loggningen(se bilagorna). När VP slÃ¥r av efter varmvattenkörning sÃ¥ skickas det ut varmvatten mot volymtanken som resulterar i en temperaturspik som sitter i ca 1 minut. Tröghet i den externa givaren gör väl att spiken töjs ut men jag tycker att det verkar som om det hinner komma en hel del varmvatten eftersom det ocksÃ¥ lyfter temperaturen efter värmeväxlaren.

Alla givare utom den jag satt på Brine ut visar värden som stämmer bra med motsvarande värden från VP:n eller när jag mäter med IR-mätaren. Givarvärdet jag får från Brine ut ligger ca 3 grader högre än det från VP. Det var så vackert isolerat så jag har inte velat öppna för IR-avläsning men jag tycker jag varit noga med monteringen av givaren ca 0,5 m från pannan. Det borde väl inte bero på att växlingsventilen sitter mellan GT8 och min externa givare?

/lindis
« Senast ändrad: 04 oktober 2009, 23:29:56 av lindis »
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser