Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 november 2004, 17:39:56 »

Citera
-Va???  
Självdrag har jag i alla fall!  
Har funderat på att ta upp ventiler på övervåningen för att få ut varmluften som blir stående under taket på sommaren.

Var nog lite otydlig  :-[
Om man tar ut luft via själdrag, ska det ju in lika mycket luft eller hur.
det bästa är att ta in den luften via springventiler i fönstren!! Då värms den varma luften upp med hjälp av radiatorn.
Har man ingen tilluft, då sugs det in luft lite varstans. Det orsakar kalldrag och kan även oraka kalla golv.
Det låter som en paradox kanske men golven blir varmare om du ordnar kontrollerad tilluft via fönstren!

Men som du antyder golvvärme kan ge otrevligt kallras vid fönstren båda om fönstren inte är toppmoderna men speciellt om man tar in tilluft via fönstren, då blir det kalldrag.
Govvärme är klockrent i en villa med till o (uppvärmd)frånluft  (ftx system) och  treglas superfönster...
äldre hus då ska man fundera en del... som du verkar göra  ;)
Skrivet av: PerF
« skrivet: 28 november 2004, 14:32:20 »

Många verkar ha separata beredare här, trots relativt små pumpar! Hur resonerar man runt detta val?
Är det bara varmvattenbehovet som styr eller finns det andra fördelar med att inte ha beredaren integrerad i värmepumpen.

När behöver man separat beredare? Till bubbelpoolen??
Hur mycket dyrare blir en så´n anläggning ~?


Nu vet jag ju inte om man resonerat så, men med en liten pump blir varvattenkapaciteten sämre eftersom effekten för att värma under tappning är lägre. Med 10kW hinner man i princip att värma under tappningen.

För vår del var det dock inte VV-kapaciteten som styrde utan takhöjden i källaren. Finns inte plats för en "komplettpump". Dessutom var vår el/oljepanna bara ett år gammal så det kändes fel att kasta ut den.
Skrivet av: Rinda
« skrivet: 28 november 2004, 14:02:37 »

Citera
springventiler i fönstren eller freshventiler i vägg??

-Va???   :-[
Självdrag har jag i alla fall! :D
Har funderat på att ta upp ventiler på övervåningen för att få ut varmluften som blir stående under taket på sommaren.

Man kanske skulle hugga till med 7kW då. :) Kan om inte annat vara bra till det framtida 70m2 dubbelgaraget. ;) Borra djupt(180m) hade jag tänkt från början.
Men jag tycker inte jag blir klok på resonemanget kring: stor pump - många start/stopp. Verkar som om det inte spelar någon större roll längre.
Kan man hålla start/stopp på en rimlig nivå trots en stor pump. Påverkar framtida golvvärme i huset resonemanget???
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 november 2004, 11:18:46 »

Citera
...har jag fått loss stiften på de två i hallen och de är nu fullt öppna. Hamnar då på 22gr/44gr vid -12 i utetemp.  1" rör på bottenvåningen.  
...men golven känns kalla tycker jag trots pannrum och värme i källaren. Hur mycket brukar det "diffa" mellan golv- och huvudhöjd. 3-4gr hos mig i alla fall.

Du behöver 60 fram vid -40 grader ute det är mycket bra  ;D
Golven.. jag har så  >:( har du frånluftsventilation antingen självdrag eller fläkt, har du springventiler i fönstren eller freshventiler i vägg??
Golven blir varmare om du tar in luften kontrollerat vid fönstren, då blir det mindre drag i golvet  ;) sköt från höften nu, men så funkar det om man har undertryck i huset  ;)

Du ska ha minst 6-7 kw på pumpen då får du mycket bra vv kapacitet med en inbyggd VVB. VP och borran bör vara rejält tilltagen snåla inte då blir det en massa  svindyrtillskottsel.
Fastprisofferter brukar va för snålt tilltagna båda vad avser pumpstorlek o djup på borran, installatörerna vet att många väljer det billigaste alternativet.
Men det är oftast det dyraste på sikt!!!  massor med tillskott och kall brine ger ju dålig verkningsgrad.
IVt har en svag punkt det är styren den är pillig att få till bra, men med en rumsgivare och lite handpåläggning duger den i en villa  ;)
Skrivet av: Rinda
« skrivet: 28 november 2004, 02:48:45 »

Många verkar ha separata beredare här, trots relativt små pumpar! Hur resonerar man runt detta val?
Är det bara varmvattenbehovet som styr eller finns det andra fördelar med att inte ha beredaren integrerad i värmepumpen.

När behöver man separat beredare? Till bubbelpoolen??
Hur mycket dyrare blir en så´n anläggning ~?


Citera
Angående mina Honeywell-termostater
...har jag fått loss stiften på de två i hallen och de är nu fullt öppna. Hamnar då på 22gr/44gr vid -12 i utetemp.  1" rör på bottenvåningen.  :)
...men golven känns kalla tycker jag trots pannrum och värme i källaren. Hur mycket brukar det "diffa" mellan golv- och huvudhöjd. 3-4gr hos mig i alla fall.  :-\
Skrivet av: PerF
« skrivet: 25 november 2004, 17:40:38 »

Gjutjärnspanna 45år där har du en pjäs som håller i 50 år till minst  ;)
Slände ut en sån från 1953 köpte en modern plåtpanna 1980 den rostade sönder på 20 år.
Undrar just hur länge våra vp håller  >:(

Klart! Den skitplåten rostar ju sönder på nolltid. Som i dagens bilar! Jämför plåttjockleken i en från 30-talet.

Nu eldar vi ju inte olja i våra värmepumpar men med lite oflyt kan ju kondensorn rosta/korrodera sönder snabbare än vi önskar... gäller att inte ha läck nånstans i radiatorsystemet så man måste fylla på syrehaltigt vatten i tid och otid.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 november 2004, 08:40:04 »

Stiebel styr två kretsar.

Jag har radiatorer i huset och golvvärme i garaget. Golvvärmen går på separat cirkpump (fanns sedan tidigare) och en motorshunt som styrs från VP.
Skrivet av: Rinda
« skrivet: 25 november 2004, 01:45:41 »

Hur gör man med radiatorerna vid konvertering till golvvärme?

Effektuttaget på radiatorerna kommer ju att bli väldigt lågt i de rum som har golvvärme.   Är det något problem rent styrmässigt?
Antar efter vad jag fått lära mig här att de måste strypas in, om inte övervåningen klarar sig på samma låga effekt förstås.  

Min tanke är att bara lägga golvvärme på bottenvåningen och behålla alla radiatorer för att motverka kallras från fönstren.

Vilka pumpar har en extra krets för styrning av golvvärme?
(IVT HT+ har enligt tidigare svar.)
Hur har Thermia t.ex.?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 november 2004, 01:43:26 »

Citera
Returkopplet! ...är det den rördel som sitter direkt på radiatorns utlopp och som ser ut som en trevägskoppling, med en blindpropp över "den tredje vägen"?  Vad har den för funktion från början? Fungerar den som avstängningskran vid radiatorbyte, eller???

Svar ja och den går att strypa med, men det kan komma lite vatten när man öppnar den. har du slutet system kan du ju minska trycket först, och stänga cirkpumpen.

Citera
på längre. Drar jag hårdare kommer nog inälvorna ut och sen allt pannvatten.  
Tror dock att de fastnat i hyfsat öppet läge faktiskt.
Känn i underkant på radiatorn, är den ungefär som dom andra så är det ok...
Om du tappar ur är det bara att ta bort "insatsen" då få rdu loss den.
Skrivet av: Rinda
« skrivet: 24 november 2004, 01:29:03 »

 
Citera
Gjutjärnspanna 45år där har du en pjäs som håller i 50 år till minst  
Slände ut en sån från 1953 köpte en modern plåtpanna 1980 den rostade sönder på 20 år.
Undrar just hur länge våra vp håller
Nu fick jag ångest.  :'( ;D

Citera
Nån strypfunktion finns inte på dom, då återstår att strypa på returkopplet, det är inte direkt anpassat för strypning (gissar att du har gammalt även där) mend et går.
Returkopplet! ...är det den rördel som sitter direkt på radiatorns utlopp och som ser ut som en trevägskoppling, med en blindpropp över "den tredje vägen"?  Vad har den för funktion från början? Fungerar den som avstängningskran vid radiatorbyte, eller???

Angående mina Honeywell-termostater så fungerar de flesta faktiskt fortfarande och när du säger det så minns jag att de mycket riktigt innehåller vax som ändrar volym efter temperatur. De förhatliga stiften får man dock motionera i tid och otid, men radiatorerna i hallen rår jag inte på längre. Drar jag hårdare kommer nog inälvorna ut och sen allt pannvatten.   :P
Tror dock att de fastnat i hyfsat öppet läge faktiskt.


Citera
Min HT+E9 har då bara en cirkpump på varma sidan. Däremot behövs en extern för att cirkulera den separatstyrda golvvärmeslingan.
Vet inte hur andra fabrikat har det med styrning av extra shuntgrupp.
Hur har Thermia t.ex., nån som vet???
Skrivet av: Manin
« skrivet: 22 november 2004, 23:36:19 »

Jag HÅLLER med Sture berättelse.

Så jag har bestämt att ta luft/vattenvärmepumpa.
Och då ringer jag och beställa offert såsom Nibe, Euroman. CTC huvudkontoret samliga, och de säger "Vänd till din närmaste vvs" så jag fråga efter vilka är närmast jag kan nå som har sådan och expert.
De sa " du kan tittar på hemsida där finns återförsäljning/vvs där du hitta ort"
Usch.

Men IVT jag ringde och fråga om offert någon jag kan nå min närmast VVS. Så jag blev imponera av IVT kundtjänst. Så jag fick direkt med adress och telnummer där jag skall kontakta och hon (telefonist) sa att den har gått utbildning hos IVT och har certiferat samt kan allt om IVT problem.

Sen häromdag ringde jag till den jag kontakta och han svarade. "Gärna och kan kommer till dig  mellan 18-20 ikväll och titta på och få offert.

Han kommer lite efter kl 18 och trevlig pratstund och titta samt noga kalkyl vad jag skall ha för lämplig.

Så fick jag en bättre alternativ är Luft/vatten-VB alltså Optima 500 räcker mitt husets behov.

Och efter två dagar kommer brev med fullkompletter pris allt samt på köpet får jag en ny element att installera i pannrummet utan kostnad.

Så jag har bestämt och beställt. Då han fixa allt men lite tråkig att IVT har fullt upp att produkt och min beställ placera i kö fram till januari att få Optima. Men jag få ha tålamod fram till januari och jag har lite olja kvar ända till januari. Så är inte fara. Men nöjd med IVT och trevlig kundtjänst hos IVT kontoret. Jag ringde fler gånger och prata om Optima bland teknik och försäkring.

Ja Hoppas jag förtjänar mig med Optima istället för svindyr oljevilla.
Skrivet av: Crillemannen
« skrivet: 22 november 2004, 22:14:44 »

Har nyss installerat en IVT HT+ E9 och är väldigt nöjda. Tempregleringen fungerar bra. Varmvattentempen ställs in separat som du antog, däremot är max värde på inställningen 54 grader.

Glöm inte att verklig vattentemperatur är ca 5 grader högr än visad/inställd temperatur då den mäts i botten

Ställer du sen VV-diffen på maxvärdet 15 gr. så kommer den att höja till 54 + 7,5 = 61,5 gr. plus att du har 5gr. högre temp i övre delen av beredaren - där har du dina 65 grader.

Crille
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 22 november 2004, 17:43:02 »

Visst då hade man inga konvektionsdelar o tjafs bara rakt ut i skorstenen ;)
Skrivet av: pellep
« skrivet: 22 november 2004, 17:20:37 »

Jo, nog håller en gjutjärnspanna länge. Men vilken verkningsgrad har den? 300 °C rökgastemperatur.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 22 november 2004, 17:10:42 »

Gjutjärnspanna 45år där har du en pjäs som håller i 50 år till minst  ;)
Slände ut en sån från 1953 köpte en modern plåtpanna 1980 den rostade sönder på 20 år.
Undrar just hur länge våra vp håller  >:(
Skrivet av: Rinda
« skrivet: 22 november 2004, 15:52:35 »

Citera
Man pressar upp trycket i kompressorn, vilket betyder mer slitage samt högre energiförbrukning. Enligt IVT är värmefaktorn 2,1 vid 0/65.
Detta kan alla fabrikat göra men väljer förmodligen att inte göra det pga ovanstående.

Är det ingen som tror på den nya Mitsubishikompressorn. Tredje generationens scroll med dubbla tryckkammare och allting.  ;D
När det gäller högtemperatursystem får man väl säga att det är en fysikalisk omöjlighet att få en värmepump att arbeta optimalt där. Intressantare då att göra en jämförelse vid normala temperaturer. Kan inte påstå att HT+ skulle utmärka sig på något vis vad gäller COP.  HT+C6: 4,54/3,18   HT+C7: 4,56/3,29 enl. IVT. Bra värden men inget revolutionerande.

Men är COP-värdet ensamt ett betyg på en bra värmepump.  ???  Det kanske det är på sätt och vis. Men skulle man kunna tänka sig att Mitsubishikompressorn får en längre livslängd och håller trycket bättre än andra pumpar under normala arbetstemperaturer.

Enligt reklamen har den "3dB lägre ljudnivå jämfört med motsvarande kompressorer."  

Buller är energi på villovägar och många gånger proportionellt mot slitaget. Kanske det är där det genialiska ligger som gör att man törs ge 10-års *försäkring* med höga temperaturer, istället för att sälja på hållbarhet.

***Kom och köp vår nya pump, håller dubbelt så länge som våra andra modeller.***

Ingen vidare bra strategi, eller hur.
Undrar ändå om inte Mitsubishikompressorn kommer också i de andra modellerna så småningom.

Är jag hopplöst förlorad till IVT-jäv..n.  ;D
Uppriktigt sagt är jag betydligt mer skeptisk än jag låter. 8)
Och jag har inte fått idéerna från någon IVT-säljare.

Trodde förresten att IVT:s modeller började med C5, C7 ...osv.  HT+ verkar istället finnas som C6, C7 och uppåt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 22 november 2004, 12:30:55 »

Citera
Hmm,..Nej snarare Honeywells från 1974   , energikrisen du minns.

Ohhhh jag har såna man från 1978....  jag har dom fullt öppna. dom här innehöll vax, dom funkade ca 10 år sen var dom kass, kan iofs berott på att jag eldade med ved, körde ofta ut 80-90 grader för att snabbt få upp rumstemepn på den tiden.
Men sitter dom fast så dra stiftet fram o tillbaka lääänge rätt snabbt så brukar dom släppa. Men dom kanske är öppna redan!?
Nån strypfunktion finns inte på dom, då återstår att strypa på returkopplet, det är inte direkt anpassat för strypning (gissar att du har gammalt även där) mend et går. Passa dig bara när du öppnar locket hos mig fattades strypskruven i ett koppel, det var fint tryck kan jag säga en liten chock  ;) men det var i badrummet tur det.

det bästa är dock att byta till ventiler med strypfunktion... du behöver inte köpa termostatdelen den kan du köpa til senare om du vill det. Du klarar dig med en centralt placerad rumsgivare sen du strypt in till jämn temperatur. Inge kul med så ojämn temp som du har nu.
Skrivet av: Norrlänningen 2.0
« skrivet: 22 november 2004, 11:09:35 »

Visst kan man få en bra installation med en mindre pump, men jag anser att man tar en större risk med ett mindre märke då det oftast är en mindre firma bakom (tänkte inte på någon av di tyske nu) och därmed så tycker jag att man tar en större risk (reservdelar, service etc) men är den bara välkalkylerad (risken) så varför inte
Skrivet av: ingo
« skrivet: 22 november 2004, 10:26:09 »

Det pratas mycket "känslor". Om man använder huvet och läser in sig ordentligt på detta forumet så kan man nog välja vilken VP som helst bland dom stora tillverkarna och se till genom en förnyad kunskap att få en bra installation även om man inte väljer ng "stor" installatör!
Skrivet av: Thomas
« skrivet: 22 november 2004, 09:19:47 »

Citera
Varmvattentempen ställs in separat som du antog, däremot är max värde på inställningen 54 grader.
Citera
Det ger väl nästan en vanlig pump? Vart tar man då de 45 procenten extra varmvatten ifrån som man "skryter om" i reklamen.

Man pressar upp trycket i kompressorn, vilket betyder mer slitage samt högre energiförbrukning. Enligt IVT är värmefaktorn 2,1 vid 0/65.
Detta kan alla fabrikat göra men väljer förmodligen att inte göra det pga ovanstående.
Detta är ingen fabriksinställning utan du får be installatören pajja din värmefaktor genom att justera detta på kretskortet.

Jag kan köpa det om du behöver 65 grader jäkligt ofta pga högtempsystem men bara för varmvatten är det bortkastade pengar.

IVT är duktiga på reklam......

/Thomas
Skrivet av: Sture
« skrivet: 22 november 2004, 07:59:41 »

Jag är nu på gång med att ersätta min gamla anläggning innan den rasar ihop, den fungerar i och för sig fortfarande, men man måste ju byta innan den havererar. Jag har valt IVT.

Först var jag inne på Nibe 2010. Valde ut och kontaktade fyra installatörer från Nibes hemsida. En kom och tittade redan nästa dag och skulle inom en vecka återkomma med en offert. Trots två påstötningar per tel hörde han dock aldrig av sig. De tre andra verkade intresserade och skulle titta in om några dagar när de hade vägarna förbi. Ingen dök dock upp.

Även andra här i Boråsområdet har råkat ut för samma sak med "oseriösa" Nibeinstallatörer. Kan det bero på Nibes försäljningsstrategi, att sälja enbart via grossister så att vilken "rörmockare" som helst kan installera deras produkter? Jag hade också en diskussion med Nibe att dom borde vara lite mer noggranna när dom lägger ut installatörer på hemsidan, dom borde ha någon form av "kvalitetssäkring".

IVT-installatörerna gav ett helt annat intryck. De var kunniga, inte bara på att bocka och koppla ihop rör utan också på det här med kylteknik. De  kan också svara för service när det behövs.

CTC var aldrig intressant. Efter deras totala misslyckande på 80-talet med Bentonepumparna har jag inget förtroende för deras produkter.

Så därför valde jag IVT, en kunnig och intressarad installatör. Sen tror jag att när det gäller produkter, priser mm så skiljer det sig nog inte så mycket mellan olika märken.



Skrivet av: challem
« skrivet: 21 november 2004, 22:18:40 »

Min HT+E9 har då bara en cirkpump på varma sidan. Däremot behövs en extern för att cirkulera den separatstyrda golvvärmeslingan.

Vet inte hur andra fabrikat har det med styrning av extra shuntgrupp.

Mer än två grupper behövs inte, alla radiatorer körs direkt från pumpen. Anledningen till extra shunt till golvvärmen är att den går med lägre temp. Radiatorerna stryps sen in till lagom värmefördelning. Om man har ett radiatorsystem med enrörsslinga kanske det blir mer komplicerat.

Det är sant att varmvattnet blir några grader varmare än inställt värde eftersom man mäter i botten, men jag undrar nog också var de extra 45 procenten kommer ifrån. Kan tänkas att det finns någon meny jag missat, men 54 grader räcker bra. Har en 500l Borö varmvattentank med 2*15m genomströmningsvärmare och tycker att den ger rejält med varmvatten.

Klart man skall ha 24 grader inne nu när det plötsligt blev så billigt. Dessutom kan man ju om man vill räkna som att man spar mer med pumpen då om man jämför med hur mycket el/olja det gått åt annars med den lyxen. :)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 november 2004, 21:37:55 »

Citera
Finns det någon praxis för hur många tillskottstimmar som kan vara lämpligt att ha på en väl dimensionerad anläggning?

Det finns en falang som anser att man inte bör ha några tillsatstimmar alls. För egen del anser jag att det inte lönar sig att gå över 80 % effektäckning vilket ger ca 98 % energitäckning. Det blir runt 400 kWh tillsatsel per år i ditt fall.
Skrivet av: Norrlänningen 2.0
« skrivet: 21 november 2004, 21:33:34 »

Inte ens det...jag menar att de oftast är lika goda kålsupare allihop och vad de sedan säljer spelar mindre roll.

Känns det bäst med IVT:s säljare så kan det nog vara så att det BLIR den bästa lösningen för dig, har du däremot fått lyssna på säljsnacket kring scrollens tekniska förträfflighet i allmänhet och IVT:s tekniska överlägsenhet i synnerhet etc etc utan så mycket vettigt, ja då behöver det inte bli ens bra.

Så länge man håller sig till etablerade, stora, aktörer så är installatören och dels dennes förmåga att  kommunicera och dels hur serviceminded och sanningsenlig denne är, även efter att fakturan är betald. Är det IVT som i ditt fall uppfyller detta bäst, då blir det nog också, som sagt, bäst så
Skrivet av: Rinda
« skrivet: 21 november 2004, 21:24:19 »

Citera
Vad jag ville ha sagt, IVT i alla ära, men bara för att de har finast annonser så BEHÖVER de inte vara bäst, i bland snackar de precis lika mycket skit som den obskyraste handfatshängare till rörkrökare du kan ha oturen att snubbla över.

Det är väl precis det jag försöker komma underfund med här, om jag svalt betet så att säga.
Du menar alltså att de är bäst FÖR DET MESTA???  ;) ;D ;D
Citera
Viktigast är trots allt att du får fram en installatör som KAN sin sak, som inte betraktar dig som "easy money" utan ser det som en sund affär där alla inblandade ska få en bra deal.
Delvis därför jag lutar åt IVT.
Skrivet av: Rinda
« skrivet: 21 november 2004, 21:12:50 »

Citera
 Danfoss termostatventiler antar jag  ;)  

Hmm,..Nej snarare Honeywells från 1974  :-[ , energikrisen du minns.
Mina föräldrar investerade i ny oljebrännare och termostater på alla element. Jag fick lära mig att stänga av vattnet när jag borstade tänderna.  ;D  
 
Skrivet av: Norrlänningen 2.0
« skrivet: 21 november 2004, 21:04:33 »

Skaka visst igång IVT:arna här ser jag.. ;D

Vad jag ville ha sagt, IVT i alla ära, men bara för att de har finast annonser så BEHÖVER de inte vara bäst, i bland snackar de precis lika mycket skit som den obskyraste handfatshängare till rörkrökare du kan ha oturen att snubbla över.

Viktigast är trots allt att du får fram en installatör som KAN sin sak, som inte betraktar dig som "easy money" utan ser det som en sund affär där alla inblandade ska få en bra deal å tjäna pengar i slutändan. Vilket av di storé han sedan säljer spelar, faktiskt, mindre roll. Å det sista du vill göra, det är att pruta på borrhålet...lägg hellre på, å sov gott på nätterna...
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 november 2004, 16:30:54 »

Citera
Samtidigt har 2 element i entrén/hallen fastnat i strypt läge och det leder naturligtvis till att det krävs en högre temperatur på de andra.

Danfoss termostatventiler antar jag  ;)
Skräm iväg dom innan du kollar vilken temp fram du behöver, om öp plan kan strypas in blir det nog också bättre, har du nyare danfoss då har du en strypring innanför termostatdelen du kan strypa på den så inte termostaterna måste ta hela stöten...kanske om du söker på danfoss här så får du upp en bild tom, ja om du har såna  :-[ går du bet fråga på  ;)
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 21 november 2004, 16:24:32 »

Har nyss installerat en IVT HT+ E9 och är väldigt nöjda. Tempregleringen fungerar bra. Varmvattentempen ställs in separat som du antog, däremot är max värde på inställningen 54 grader.

Glöm inte att verklig vattentemperatur är ca 5 grader högr än visad/inställd temperatur då den mäts i botten
Skrivet av: Rinda
« skrivet: 21 november 2004, 15:48:53 »

Hmm, jag kanske inte var så fel ute i alla fall som det verkar!  :)

Finns det någon praxis för hur många tillskottstimmar som kan vara lämpligt att ha på en väl dimensionerad anläggning? Jag har aldrig hört någon så'n siffra!
Har siffran möjligen sjunkit i takt med att pumparna utvecklats!!??
Citera
Varför tycker du att du behöver HT+? Du verkar inte ha något behov av hög framledningstemperatur. Troligen är radiatorsystemet dimensionerat för 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur.
Min tanke var att mitsubishikompressorn kunde vara åtråvärd. Att HT+ är den senaste generationen och därmed den mest utvecklade. Hur stor är egentligen prisskillnaden??? :-\
Citera
IVT använder dubbla cirkulationspumpar på varma sidan, vilket borde öka elförbrukningen. Förstår inte varför man har valt det systemet.  
På grund av reglersystemet kanske??   ::)  
Citera
Har du väl installerat värmepump lönar det sig inte att göra något åt fönstren.
Säger inte emot dig!  ;D ;D ;D
Citera
Varmvattentempen ställs in separat som du antog, däremot är max värde på inställningen 54 grader.
Det ger väl nästan en vanlig pump? Vart tar man då de 45 procenten extra varmvatten ifrån som man "skryter om" i reklamen.
Citera
HT+ kan även styra en extra shunt till golvvärme i kombination med radiatorer.
Låter ju utmärkt, är den ensam om det? Hur fixar man det på andra modeller? Antar att man köper till en "shuntgrupp?" för ett antal slingor. Då sparar man alltså in den kostnaden med en HT+. :) Men om man behöver flera slingor då??  :(
Citera
+24°C, går ni med bar överkropp?
Träskor! ;D ;D ;D
Citera
Bästa radiatorerna som finns!!! dom verkar dessutom rejält tilltagna!! Kolla mer vid svinkyla.
Låter bättre och bättre det här. Själv lutade/lutar jag åt att jag hade en relativt hög framledningstemperatur främst p.g.a. dålig isolering. Samtidigt har 2 element i entrén/hallen fastnat i strypt läge och det leder naturligtvis till att det krävs en högre temperatur på de andra.
På övervåningen är jag tvungen att låta termostaterna jobba för att inte kvamna.

Källaren då? Kan det räcka med att sätta in 2-3 element i pannrum och hall. (Tvättstugan har 2 redan.) Eller kommer de inte att bli varma nog. Är fläkt konvektorer att föredra??
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 21 november 2004, 15:12:05 »

Bästa radiatorerna som finns!!! dom verkar dessutom rejält tilltagna!! Kolla mer vid svinkyla.
Jag tycker absolut du ska välja 7 kw ingen blir glad av en massa dyr tillskottstid!!!!  
Skrivet av: pellep
« skrivet: 21 november 2004, 14:30:48 »

+24°C, går ni med bar överkropp?
Skrivet av: challem
« skrivet: 21 november 2004, 13:05:47 »

Har nyss installerat en IVT HT+ E9 och är väldigt nöjda. Tempregleringen fungerar bra. Varmvattentempen ställs in separat som du antog, däremot är max värde på inställningen 54 grader.
Antar att de marknadsförda 65 graderna är max vad pumpen kan prestera till radiatorerna? HT+ kan även styra en extra shunt till golvvärme i kombination med radiatorer.
Mängden eltillskott beror nog inte primärt på pumpens märke, utan storlek. Har man inte så stor radiatoryta är det en klar fördel med en pump som kan prestera lite högre temp. Har för mig att vissa märken inte gillar höga returtemeraturer också och gissar att det kan strula till det med kombinationen eltillskott och vp drift, men vet ej säkert. Kan vara värt att kolla. Tror att även Varmitek pumparna kan producera högre temp, de är lite mer sofistikerade och lite dyrare.
Mitt råd är: Köp en relativt stor pump med möjlighet till höga temp, iallafall om du har höga radiatortemperaturer. Verkar även vara en god ide att borra lite djupare än vad säljaren föreslår.
Skrivet av: lubbis
« skrivet: 21 november 2004, 10:46:11 »

Jag har haft min IVT C5 i fyra år och totalt sett är jag väldigt nöjd och det är mina grannar som också valt IVT.

Att deras styrsystem inte är så sofistikerat är ju helt klart men det fungerar trots allt. Lite pillande får man göra för att inte få in för mycket elpatrondrift.

Man får inte glömma bort att för fyra år sedan gick snacket om att det var väldigt viktigt att pumpen inte hade för mycket starter. El priset gjorde också att det inte var så attraktivt att borra djupare och ta en storlek större pump.

Med facit i handen hade även jag tagit en storlek större pump trots att det tar ca 10 år att tjäna in pengarna om man tittar på de antal timmar elpatrontid som jag har.

Det som också gjorde att jag tog IVT var deras generösa garantier, 6 års totalgaranti och 10 år på kompressorn. Detta motarbetades av alla andra aktörer på marknaden för 4 år sedan.

När det gäller Folksams statistik så är ju det största utfallet på luft-luft och det härrör sig till det företag, Elektroterm, som IVT köpte upp. De har alltså inte konstruerat dessa pumpar.

Skrivet av: Blend
« skrivet: 21 november 2004, 10:36:30 »

Jag har ett el tillskott på 234 h på 2 års drift..
Första året hade jag 174 H  och andra året har jag haft 60 H eltillskott.. Minskningen anser jag beror på att jag körde på för hög kurva tidigare , Så jag fick info av Bertil här på Forumet hur man ska  knäcka värmekurvan + att jag har inst en rumsgivare ! (Det verkar som om man kan spara en hel del om man "pillar" lite själv...Installatören gör ju inte det, utan de slår på ON knappen och sedan drar dom)  >:(  Men hjälpen att finjustera får man ju av proffs på denna sida  :D  I övrigt så tycker jag att min VP har fungerat fint.. Det enda jag ångrar är att jag lätt mig övertalas av borrfirman att det räcker med ett borrhål på 140m idag skulle jag ha borrat betydligt djupare.Men som sagt det fungerar bra tycker jag.
Skrivet av: Norrlänningen 2.0
« skrivet: 21 november 2004, 10:13:33 »

Säger inte att ALLA underdimensionerar eller svamlar å beter sig illa, .men, ringer man dem å det är på väg till 7-800 timmars tillskott per år, då pratar man inte om att det är fullt normalt, allt alla har det så å att det ska vara på det viset, hade de sagt "din pump är dimensionerad efter de siffror vi fått, de var visst fel, men vi måste ju lite på de uppgifter vi får" eller något i den stilen så hade det gått att köpa...men att säga att det är normalt å ska va så..näe..
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 november 2004, 10:12:51 »

Är IVT-ägare sedan 2,5 år tillbaka. IVT verkar vara den enda större tillverkaren som har ett reglersystem som arbetar med start- och stopptemperatur. Det är ingen proportionalreglering. Reglermetoden fungerar även om gradminuter verkar mer sofistikerat.

Anledningen till att IVT inte nämns så mycket kan vara att det finns inte lika många variabler i reglersystemet att ändra. Alltså inte så mycket att diskutera och pilla på.  

IVT använder dubbla cirkulationspumpar på varma sidan, vilket borde öka elförbrukningen. Förstår inte varför man har valt det systemet.

Jag tycker det verkar som om du bör välja 7 kW. Var i en liknande situation, valde 5 och önskar att jag hade en kW till.  

Har du väl installerat värmepump lönar det sig inte att göra något åt fönstren. Isolering av vinden kan nog löna sig.

Varför tycker du att du behöver HT+? Du verkar inte ha något behov av hög framledningstemperatur. Troligen är radiatorsystemet dimensionerat för 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur.

Tillägg: Har haft i snitt 345 timmar/år tillsats (omräknat till 3 kW) de två senaste vintrarna vid en produktion av ca 23000 kWh/år. Kör normalt med tillsatsen frånkopplad. Huset klarar en kall natt utan tillsats om pumpen har möjlighet att "köra ifatt" under dagen.

Skrivet av: kek29
« skrivet: 21 november 2004, 10:06:24 »

   7-800 timmars tillskott per år  
grannen har hafr en ivt 6kw sen februari...ca 150 timmar i tillskott
Skrivet av: Norrlänningen 2.0
« skrivet: 21 november 2004, 09:52:34 »

Har en kollega med IVT..han tycker tillskottet går in väl tidigt å pratade med dem...de ansåg att 7-800 timmars tillskott per år är fullt normalt, helt OK och ABSOLUT inget fel utan så ska det vara, säger inte att alla skulle ge det svaret...men men....
Skrivet av: Rinda
« skrivet: 21 november 2004, 06:11:58 »

Kommer närmare och närmare ett beslut om att byta ut min trogna gamla Norah från 1959  8), mot en bergvärmepump. Jag är väl fortfarande i informationsfasen men lutar åt att under den närmaste tiden ta in offerter för att jämföra med min egen bild av en lämplig anläggning.

Just nu håller jag på att mäta erfoderlig framledningstemp. och har efter en del trixande med digitaltermometrar och en kärvande manuell shunt, kommit fram till det jag befarade, en relativt hög framledningstemp. ~50grader, -10ute, 24inne :P, med öppna termostater. (Förmodligen skulle den väl sjunka ner mot 45 med säg runt 22grader inne, men så lågt klarar jag inte av att shunta. Får vänta tills det blir lite kallare ute!!)

Huset är byggt -36, 11/2 plan 100m2 med sågspånsisolering, plus uppvärmd källare 50m2 och ligger i Sundsvall.
Oljeförbrukning över 5år 3,3m3/år på 2personer (24gr).
Planerar att ev. bygga dubbelgarage med golvvärme.
Möjligt att byta ut 6 perspektivfönster och tilläggsisolera fasad och vind.

För att få en vettig verkningsgrad på pumpen vill jag ha golvvärme på bottenvåningen, men kanske ändå om det är möjligt behålla de gamla "sektionselementen." (Är det så de kallas, typen man kan se väggen mellan flänsarna på.)
Golvvärmen ligger dock några år framåt i tiden.
Oroar mig också för en kallare källarvåning där jag däremot inte vill ha golvvärme.  

Rent känslomässigt landar jag på en IVT HT+ med nya mitsubishikompressorn, 5 alt. 7kW med ett rejält borrhål på minst 160m (aktivt).
Sedan börjar skeptikern i en att jobba!

 
-Är t.ex. HT+ en bättre pump även sedan jag installerat golvvärme, eller är jag bara påverkad av effektiv marknadsföring? Hur en ny kompressortyp fungerar på sikt kan ju också vara en osäkerhetsfaktor.

-Antar att den alltid värmer beredaren till 65gr även om den jobbar i ett lågtemperatursystem? +++

-Tycker IVT nämns relativt lite här på sidan i förhållande till sin storlek. Vad beror det på? Fungerar de så bra att det inte finns så mycket att säga om dem? ..eller har de flesta här haft förstånd nog att välja andra märken.

-Är IVT ensam om sin typ av styrsystem? Har fått intrycket att det skulle vara sämre än konkurrenternas system. En enkel P-reglering mot de andras PI. Har inte satt mig in i gradminuter o.s.v. men grunderna kommer man väl ihåg från skolan.

-Man verkar också aningen småaktig i sitt kundbemötande. (ref. Folksam)

-Med andra ord, -är IVT nånting att ha?  ;D


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!