Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥n direktel till VP+golvvärme & radiatorer...  (läst 9466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Från direktel till VP+golvvärme & radiatorer...
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2007, 16:57:53 »
Hej igen !

Har fått en givande konsultation av 'Rickard' idag, klockrent...lärde mig en hel del och kan nog applicera allt i mitt ombygge sen.

Hörde idag på en firma att man trodde det var ytterst sannolikt att det ligger nåt fuktbrytande mellan bjälklagsreglarna och plattan...typ nån gummibit eller nåt. Är det kilat så han man en sån underst, så det lär inte vara kontakt mellan sulan och betongen.

Eftersom det (mest troligt) inte är några problem med min sula just nu så borde jag inte oroa mig för att konstruktionen är galen i allmänhet, utan bara för vad som händer OM jag installerar golvvärme.
Var pÃ¥ tvÃ¥ firmor som är i branschen och ingen av dessa trodde  det skulle vara nÃ¥t problem(men de är la partiska), bägge skall ha laggt mÃ¥nga golv pÃ¥ samma grundkonstruktion som jag har,och ingen visst om nÃ¥gra problem. Men det vete fÃ¥glarna, skall konsultera lite byggfirmor kanske.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Från direktel till VP+golvvärme & radiatorer...
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2007, 19:50:43 »
Träbjälklag på plattan?
Jag måste säga att jag är väldigt skeptiskt till att råda någon att göra något alls om man har den typen av sula/bjälklag.
I alla fall något som innebär att man tillför värme till sulan, högre (och varierande) temp i sulan ökar fukttransporten till sulan och då också till bjälklaget och det kan i samband med den högre tempen leda till mögel eller andra oönskade saker i bjälkarna.

Andra får gärna ha synpunkter på detta, egna erfarenheter?

Min rekomendation skulle med den kunskap jag idag har bli radiatorer på bottenvåningen.

På övervåningen går det normalt betydligt mindre energi, dels p.g.a. värmen nedifrån, och dels p.g.a. lägre väggar (normalt) som kyler rummen. Mindre fönster brukar också bidra till en lägre förbrukning.


 

Man ska INTE ha träbjälkar på betong..hade det i mitt gamla hus...fick hussvamp pga detta..vi fick riva hela kåken >:(

Det var i varjefall vad Anticimex sa nä vi fick huset utdömt pga svamp...
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Från direktel till VP+golvvärme & radiatorer...
« Svar #17 skrivet: 12 januari 2007, 08:28:05 »
När vi flyttade in i vårt hus med träbjälklag på bottenplattan fanns det lite "källarlukt" när man lyfte på golvsocklarna och stack ner näsan. Vi valde att ta det säkra före det osäkra och slängde ut det gamla bjälklaget (enbart tur att det inte var ingjutet, det hade jag inte kollat när vi köpte...) och la ett Nivell-golv som istället står på plastskruvar och ventileras med en mekanisk fläkt. I samband med detta konverterade vi till vattenburen värme och hade naturligtvis ett guldläge att lägga in golvvärme i en någorlunda säker konstruktion. Vi avstod ändå, främst med tanke på den dåliga isoleringen, och satsade istället på ett "varmt golv" (borstad ek vars yta jag upplever som varmare eftersom det blir mer luft mellan foten och golvet än med ett väldigt slätt golv). Det blev i alla fall en osynlig och enkel rördragning under golvet till radiatorerna... Jag skulle gissa att luften som ventilerar golvet som ju dras ner från rummet även hjälper att hålla golvet varmare. I och för sig mycket energi till spillo där, men syftet med ventilationen är ju inte att värma golvet utan att eliminera fuktproblem, värmen kommer på köpet. Nu har det ju inte varit någon vinter än, så det återstår att se hur nöjda vi blir, generellt svårt att få upp värmen där nere utan att strypa rejält på övervåningen skulle jag tro - ur den aspekten hade golvvärme kanske gjort susen. Jag skulle förstås aldrig satsa på ett ventilerat golv utan att ha minsta luktproblem, men inte heller utmana ödet med att välja golvvärme i det läget...
« Senast ändrad: 12 januari 2007, 08:40:15 av Porcupine »
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Från direktel till VP+golvvärme & radiatorer...
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2007, 10:04:46 »
Hej igen !

Har fått en givande konsultation av 'Rickard' idag, klockrent...lärde mig en hel del och kan nog applicera allt i mitt ombygge sen.

Hörde idag på en firma att man trodde det var ytterst sannolikt att det ligger nåt fuktbrytande mellan bjälklagsreglarna och plattan...typ nån gummibit eller nåt. Är det kilat så han man en sån underst, så det lär inte vara kontakt mellan sulan och betongen.

Eftersom det (mest troligt) inte är några problem med min sula just nu så borde jag inte oroa mig för att konstruktionen är galen i allmänhet, utan bara för vad som händer OM jag installerar golvvärme.
Var pÃ¥ tvÃ¥ firmor som är i branschen och ingen av dessa trodde  det skulle vara nÃ¥t problem(men de är la partiska), bägge skall ha laggt mÃ¥nga golv pÃ¥ samma grundkonstruktion som jag har,och ingen visst om nÃ¥gra problem. Men det vete fÃ¥glarna, skall konsultera lite byggfirmor kanske.

Innan du bestämmer dig, skulle det inte vara ide att ta upp ett golv, det i groventren kanske, och se så att du inte har trä direkt mot betongen...
Det skulle jag ha gjort.  :-\

Kanske en fyrkant på 60X60 cm i hörnet vid elradiatorn i groventren?

Det borde kunna vara ett av de mer fuktbelastade hörnen i huset, ser du inget anmärkningsvärt där så kanske det är lungt.
Du fÃ¥r dock inte citera mig om detta i ett eventuellt skadestÃ¥ndsmÃ¥l.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ferlin

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Från direktel till VP+golvvärme & radiatorer...
« Svar #19 skrivet: 12 januari 2007, 10:44:48 »
Intressant tråd då vi varit i ungefär samma läge som trådskaparen, för att göra en lång historia kort så valde vi att lägga in golvvärme. Vi la in ett nivellsystem (beskrivet tidigare i tråden) vilket innebär att vi har en ventilerad luftspalt mellan platta och golv samt 50 mm isolering på detta. Därefter ligger spårade spånskivor med golvvärmeslang.

Vi är nöjda än så länge, vet inte om den är den mest ekonomiska golvvärmen, men det är inget vi märkt av. Än så länge funkar det fint. Nu vid nedåt -20 kör vi ut ca 39 grader i golvet och det ger ungefär 20,5 grader inne.

Vad gäller fukten sÃ¥ ska nivellsystemet, som vi förstÃ¥tt det, eliminera faran med fuktvandring pga temperaturvariationer i plattan när/om man slÃ¥r av golvvärmen. Ã…terstÃ¥r väl att se om det är sÃ¥  :o. Nu vet du att det finns nÃ¥n som genomfört det du funderar pÃ¥. Lycka till med vad än du väljer  *vinkar*
Nibe 5kw, 113 m borrhål, tapper liten rackare. Installerat 2003

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Från direktel till VP+golvvärme & radiatorer...
« Svar #20 skrivet: 12 januari 2007, 12:05:51 »
Tja!

Skall handla ny tvättmaskin + torktumlare, och i den vevan så hittade jag nåt jag gömt/glömt bakom maskinerna....det är ett kvadratiskt hål på 20*20cm i golvet i tvättstugan med isolering instoppat i...ser ut som nån sorts ventilations- eller inspektionshål. Skall öppna och kika ned när jag tar bort de gamla maskinerna.


Vi funderade lite på vilken effekt per kvm ett golvvärmesystem kan tänkas ge:

Hittade en rapport(.pdf) om vilket effekt golvvärmesystem avger, utförd av statens provningsanstalt. Ganska omfattande text och har inte hunnit läsa allt, men det verkar framgÃ¥ vilket effekt/kvm man kan räkna med.  Bara söka med orden 'värmeavgivning frÃ¥n golvvärmesystem' pÃ¥ www.sp.se/publ/user/default.aspx

[Edit] Rättade stav-fel, det var så man skämdes.

« Senast ändrad: 12 januari 2007, 16:45:43 av AAKEE »
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 435
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!