Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: radiatorpump  (läst 22553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
radiatorpump
« skrivet: 23 oktober 2009, 21:23:50 »
Hej,

Någon som har en ide om optimal hastighet på RP och LP.

RP står nu på läge III. Då VP startar ganska ofta 35-45 g/d vid 7-8 grader ute har jag fått för mig att om man sättter ner den ett snäpp blir temp på returen lägre = färre starter. Finns det nackdelar med detta?

Har satt ner laddpump till läge II utan att det gör något på antalet starter. Däremot ökar VPut-VPin från 5 till 7 grader vid 7-8 grader ute. Vågar inte sänka denna mer då jag är rädd för alltför lågt flöde till VP.
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad Kenzo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2009, 21:33:58 »
Ingen fara med att sänka. I värsta fall så får du felmeddelnde på displayn och då är det
bara till att gå upp ett snäpp. Kör själv på läge 1 mot VP och får då klart bättre värden.
Men det varierar nog från installation till installation så det är bara att prova sig fram.
Sänka RP har jag inte märkt ngn större skillnad på mer än lägre väsande i radiatorer
och rör.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2009, 10:51:06 »
Hej,

Tack för svar! Installatören ställde bägge pumparna pÃ¥ III och Ã¥kte hem. De gjorde annars ett bra och billigt jobb. 87000 inkl moms för hela installationen. Det är en seriös firma som jag känner till sedan länge och om jag gick dit (endast 200 m härifrÃ¥n) skulle de säkert komma hit. Har dock inget emot att pula själv för att jag är intresserad och vill lära mig mer. LP skulle jag ju kunna sätt ner ytterligare ett snäpp för att nÃ¥ de deltavärden VPut/in som anges i manualen för 109. När jag körde LP pÃ¥ III var delta VPut/in  5 grader bÃ¥de vid utetemp 16 och 0 vilket ju tyder pÃ¥ att den gÃ¥r för fort. Var dÃ¥ i kontakt med CTC som rekommenderade mig att pröva med läge II. Jag undrar dock om att det har nÃ¥got egenvärde att sänka flöde utöver att pumpen borde fÃ¥ längre gÃ¥ngtider. Om delta är 5 grader nÃ¥r den ju aldrig 55 i pannan för att VP stänger när VP in är 48 (= max 53 i pannan). Den transporterade energimängden borde ju inte pÃ¥verkas eftersom energin är proportionell mot flöde x deltatemp sÃ¥ om den ena faller stiger den andra. . Jag vet dock inte om upptaget av energi i VP pÃ¥verkas av deltatemp. Börjar med att sänka LP till I och se vad som händer.

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: radiatorpump
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2009, 22:34:26 »
Du ska ha ett delta VP in/ut på 9º vid +10º ute, 7,5º vid +5º ute resp 6º vid 0º ute, enligt manualen. Din pump verkar gå för fort.

Sätt ner den till läge 1, blir det för litet flöde, löser högtryckslarmet ut. Då får du ändra till läge 2, annars kör du på läge 1.
Du har en tabell baktill i beskrivningen av EcoAir över vilka temperaturer du ska ha på VP in/ut.

/Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2009, 20:04:16 »
Hej igen,

Tack till erp och coca-cola för intelligent respons igen. Har nu ställt LP pÃ¥ läge I. Det medför delta VPut/in 8-9 gr vid 8 gr utetemp vilket stämmer bra med vad CTC anger i manualen. Det är dock lite märkligt att de bara anger delta VPut/in som mÃ¥tt pÃ¥ effekten för precis som coca-cola skriver vet man ju inget om effekten om man inte relaterar delta VPut/in till flöde. SÃ¥ jag är fortfarande inte sÃ¥ mycket klokare om jag har rätt effekt. Är det dock inte ovanligt att pumparna ger fel effekt om gasmängden är OK? När jag kollar synglaset vid drift ser det klart och fint ut utan bubblor. Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det är standard med att montera flödesventil. Det är i a f inget CTC beskriver i sin installatörsmanual. Climacheck vet jag inte vad det är men jag ska försöka kolla upp det. Ett annat sätt att kolla effekten borde ju vara att kolla hur lÃ¥ng tid det tar för pumpen att värma nedre panna till en viss temp sedan stänga av pumpen och sätta nedre elpatron till den effekt pumpen förväntas ge vid aktuell utetemp och sedan jämföra hur lÃ¥ng tid detta tar.  Ni som vet mer (= de flesta) rätta mig om jag har fel. 


Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: radiatorpump
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2009, 20:22:49 »
Flödet på din laddpump ska vara minst 1400 liter/ tim (eller 23-24 liter/min).

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2009, 13:45:26 »
Ny här , men här verkar folk veta vad som är rätt.
Jag har min VP på 3an, men får ändå högtryckslarm då och då..
Är det för klent tryck från cirk-pumpen då även fast den går på max-hastighet?
För mig att det enda som står är att det ska vara min 6m tryckhöjd, är det det enda man ska gå efter??

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: radiatorpump
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2009, 14:52:52 »
Ny här , men här verkar folk veta vad som är rätt.
Jag har min VP på 3an, men får ändå högtryckslarm då och då..
Är det för klent tryck från cirk-pumpen då även fast den går på max-hastighet?
För mig att det enda som står är att det ska vara min 6m tryckhöjd, är det det enda man ska gå efter??

Den ska ge minst 1400 liter/tim, om du har en 109:a.

Kopierat från manualen på CTC´s sida:

Se till att tillräckligt stor cirkulationspump monteras, så att flödet över värmepumpen
blir tillräckligt. Vi rekommenderar en pump med 6 meters tryckhöjd, exempelvis
Wilo RS 25/6 eller Grundfos UPS 25-60, vilka är tillräckliga i de flesta fall.
OBS!
Valet av pumpkapacitet är helt beroende på tryckfallet i systemet vilket installatören
måste kontrollera för varje enskild anläggning.
I vissa system med EcoLogic ska hela radiatorflödet gå igenom värmepumpen och då
måste pumpen dimensioneras efter hela systemets flöde.Följande flöden bör inte underskridas
för en säker funktion:

CTC EcoAir 105: 1000 l/tim CTC EcoAir 107: 1200 l/tim
CTC EcoAir 109: 1400 l/tim CTC EcoAir 111: 1600 l/tim

Vid för lågt flöde stannar CTC EcoAir på grund av att högtryckspressostaten löser ut.
Detta undviks genom att tillse att husets termostatventiler alltid är helt öppna utom i
något enstaka rum, t ex i sovrum, där man vill ha det svalare. Finns inte termostatventiler
måste motsvarande elementventiler vara öppna.
« Senast ändrad: 26 oktober 2009, 15:07:47 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2009, 15:27:07 »
Jag tycker det står konstigt i manualen, först pratas det om cirkpumpen till värmepumpen (6m Tryckhöjd)
Sen står det: Vid för lågt flöde (antar att dom fortfarande pratas om cirk.pump till VP) stannar CTC EcoAir på grund av att högtryckspressostaten löser ut.

Sen blir det lite oklart för mig:

Detta undviks genom att tillse att husets termostatventiler alltid är helt öppna utom i
något enstaka rum, t ex i sovrum, där man vill ha det svalare. Finns inte termostatventiler
måste motsvarande elementventiler vara öppna.

Asså, termostatventilerna sitter på radiatorerna och dom har ju en egen cirk.pump??

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: radiatorpump
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2009, 16:52:47 »
Ja, jag har faktiskt också lite svårt att hänga med här, trots att jag under många år bl a sysslat med strömningsberäkningar, men det är inte något man behöver bekymmra sig för.

Det är samma vatten som cirkulerar i radiatorsystemet, som det som cirkulerar genom värmepumpen. Båda pumparna tar vatten från pannan och skickar det vidare via radiatorerna respektive värmepumpen tillbaka till pannan, så de jobbar ju ihop. Man får väl tro på vad CTC säger om radiatorventilerna, även om jag har svårt att tro att termostaterna skulle kunna påverka laddpumpens tryck och flöde något nämnvärt. Men som sagt var, det är bara att svälja deras påstående, däremot är det säkert att föredra så mycket helt öppna radiatorventiler som möjligt, och låta systemet sköta värmeregleringen, och bara strypa ner exempelvis i sovrum, där man kanske vill ha det lite svalare.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2009, 19:36:28 »
Jo, jag vet att det är samma slutna system, men jag har min LP på 3an , men får ändå högtrycklarm då o då.
Då har jag ändå höjt larmet till 132 och Vp går bara till 52grader.
Antar att den är för klen, en grundfos 25/40, vet att den har bara 4m tryckhöjd men fick fel i leveransen, har inte blivit av att byta den, (ändå bara 10l/min skillnad) tycker att jag får mindre värden/effekt än vad CTCs tabell visar, men kan det vara så att det går fort igenom men blir trögare att pumpa igenom ju varmare högtrycket blir och då ballar den ur??

Utloggad maxsalomon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2009, 19:42:30 »
Hej igen,

Det är mÃ¥nga saker som är svÃ¥r att förstÃ¥. Jag förstÃ¥r tex inte varför laddpumpen mÃ¥ste klara 6 m. Det är väl inte sÃ¥ mÃ¥nga som har sin pump pÃ¥ taket. Sen är jag inte helt klar över snacket med skillnad VP in /ut. SÃ¥ länge man inte vet flödet i pumpen vet man inget om effekten precis som coca-cola antydde. Och flödet genom pumpen är inte helt lätt att hitta (om man inte mäter eller styr flöde förstÃ¥s). Grundfos har pÃ¥ sin hemsida kurvor för all möjliga pumpar utom just den som sitter i min panna. Den heter UPSO 25-60 130 och kommer med pannan. Observera att det inte är densamma som heter UPS 25-60 130 dÃ¥ denna har lägre effekt (70 W pÃ¥ läge III jämfört med 100 W pÃ¥ den jag har). Jag ringde Grundfos och de visste inget (konstigt nog dÃ¥ de tillverkat den) och hänvisade till CTC dit jag ännu inte hört av mig. NÃ¥gon annan som vet?  Sen verkar det inte som de olika uppgifterna i CTCs manual hänger ihop. De säger att det krävs ett flöde över VP 109 pÃ¥ minst 1400 l/h. samtidigt anger de en effekt pÃ¥ 8,6 kW vid 8 grader utetemp. diff VP ut/in verkar vara men linjär funktion över 0 grader om man ser pÃ¥ de värden de anger. Om man applicerar den räta linjens ekvation betyder det att  diff VP ut/in borde vara 8,4 grader vid 8 grader utetemp. Efter som energinnehÃ¥llet (E) i vatten är: E = 4,18 kJ/(kg x grad) x  temp  x massa och det gÃ¥r 3600 kJ per kWh blir den av värmepumpen orsakade ökning i energiinehÃ¥llet (i kWh) i 1400 l vatten vid angiven diff VP ut/in (den volym som bör passera per timme): (4,18 kJ/(kg x grad)x  8,4 grader x 1400 kg)/3600= 13,65 kWh.   Det betyder att det kräves en effekt pÃ¥ 13,65 kW för att orsaka denna diff VP ut/in vid 1400 l/h. Har jag räknat rätt? NÃ¥gon som har nÃ¥gon kommentar till detta?
Jag undrar också om någon vet om diff VP ut/in har någon betydelse för effekten på pumpen (genom olika kondensering eller dyl)?

Max
Eco air 109 + Ecoel låg installerad mars 09. Tegelhus södra skåne190 m2 + 110 m2 källare. Tidigare förbrukning 30000-35000 kwh (gas)

Utloggad luddeno1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
SV: radiatorpump
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2009, 20:15:24 »
Jag fattar inte heller det här med minsta tryckhöjd, min VP står eller sitter eller vad nu en VP gör, i stort sett på samma höjd som toppen på ecoel.
SKa inte en grundfos 25/40 klara det tryckhöjdsmässigt?
Samt den pumpar 50l/min, blir väl 3000l/h, vilket är dubbelt så mycket som min kravet på en 109a.
Varför löser då min högtryck ut då o då, även fast jag har på 3an på LP?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: radiatorpump
« Svar #13 skrivet: 26 oktober 2009, 20:21:26 »
Jag fattar inte heller det här med minsta tryckhöjd, min VP står eller sitter eller vad nu en VP gör, i stort sett på samma höjd som toppen på ecoel.
SKa inte en grundfos 25/40 klara det tryckhöjdsmässigt?
Samt den pumpar 50l/min, blir väl 3000l/h, vilket är dubbelt så mycket som min kravet på en 109a.
Varför löser då min högtryck ut då o då, även fast jag har på 3an på LP?

jaa kanske för högt tryck...
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: radiatorpump
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2009, 20:28:44 »
Pumpen måste kunna åstadkomma ett visst tryck för att kunna pumpa. Trycket kan sedan användas till att lyfta vattnet eller ge det en viss hastighet eller lite av varje. I det här fallet anser man tydligen att pumpen måste kunna åstadkomma ett tryck motsvarande 6m tryckhöjd för att ge det nödvändiga flödet. Trycket används alltså till att dels ge vattnet en viss hastighet och del till att övervinna strömningsmotstånden i rörsystemet, och även om det behövs till att lyfta vattnet. Lyfter man vattnet 6m i det här fallet stannar flödet, eftersom inget tryck finns kvar för att upprätthålla någon hastighet.

Trycket i systemet består alltså av både ett statiskt tryck och ett dynamiskt tryck ("hastighetstrycket"). Summan av de två trycken är pumptrycket.

//Ronnie
« Senast ändrad: 26 oktober 2009, 20:32:51 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!