Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toshiba Estia, Officiell trÃ¥d.  (läst 38039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Toshiba Estia, Officiell tråd.
« skrivet: 02 september 2009, 12:03:59 »
Såg att Toshiba släpper en ny serie luft/vattenvärmepumpar i effekterna 8 - 14 kW.
Startar därför en Officiell tråd om dessa värmepumpar.
Länk till faktablad: http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFLuftvatten/produktbladestia.pdf

Har ni andra luft/vattenvärmepumpar (främst nyheter) som ni vill att jag startar officiella trådar för, pm:a eller maila mig!
rickard@varmepumpsforum.com
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perssoh1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #1 skrivet: 25 september 2009, 14:27:59 »
Den här pumpen verkar intressant. Finnes en detaljerad kurva för COP och effekt som funktion av utetemp och framledningstemperatur?
/HÃ¥kan

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2009, 17:56:50 »
Är det ingen som har info om denna pump. Har den BÃ¥de fast/flytande?. Hur kopplar man in den efektivast om man vill ha bÃ¥de värme och varmvatten?. Dom har tydligen nÃ¥gon tank som hör till. ca pris?  /Nicke

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #3 skrivet: 19 december 2009, 13:37:02 »
Hej!

För några veckor sedan fick jag en offert på en Estia och jag har ingen kunskap om luft/vatten.

Det jag undrar är:


1. LÃ¥ter denna offert vettig?




Pris:   92.500kr inkl. moms och rotavdrag.

I pris ingÃ¥r:   

Installation av 1 st TOSHIBA Estia luft/vattenvärmepump bestående av:

   Utomhusdel:
   HWS-802H-E med en värmekapacitet om 8kW vid plus 7grader utomhus.
   Inomhusdel:
   HWS-802XWHT6-E med en 6kW elpatron som spetsvärme.
   Varmvattenberedare:
   HWS-2101CSHM3-E 210 liter med inbyggd elpatron pÃ¥ 2,75kW.
   
   I pris ingÃ¥r även:
   Demontering och skrotning av befintlig oljepanna.
   Demontering och skrotning av befintlig oljetank.
   Montering av elektrisk undercentral till anläggningen vilken ansluts till befintlig
   el-central samt uppsäkring till 20A huvudsäkringar.

   



2. Kan jag eventuellt hoppa över varmvattenberedaren och använda min egen (Metro Cabinet 110 liter) som är helt ny?



M.V.H tomte::





Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #4 skrivet: 19 december 2009, 14:51:38 »
Jag tror inte att du kan använda din nuvarande varmvattenberedare, den nya har antingen en slinga eller dubbelmantling för att värmepumpen skall kunna värma den, det har inte din nuvarande.

Klarad u dig med 6 kW för att värma huset på årets kallaste dag?
Då elpatronen bara är på 6 kW, och värmepumpen nog inte tillför något när det är som kallast ute så måste du kunna klara dig på de 6 kW som elpatronen ger.
Tråkigt nog är denna typ av värmepump bara 1-fas och därför krävs det uppsäkring.
Priset har jag ingen riktig uppfattning om då jag inte vet vad själva värmepumpen med tillbehör kostar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad robowich

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #5 skrivet: 19 december 2009, 16:22:12 »
Tråkigt nog är denna typ av värmepump bara 1-fas och därför krävs det uppsäkring.

Det känns väl ganska tråkigt att behöva säkra upp till 20 A. Det ger ju högra nätavgift och det är ju just elkostnaderna man vill skära ner på. 3-fas vore väl mer vettigt.

Utloggad tranceblast

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #6 skrivet: 19 december 2009, 19:09:03 »
Jo jag skulle nog klara att värma huset pÃ¥ 6 kw. Men om man läser här sÃ¥ verkar det som om innedelen skulle gÃ¥ pÃ¥ mint 2 fas, jag fattar inte riktigt  ??? http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFLuftvatten/Toshiba-ESTIA.pdf
« Senast ändrad: 19 december 2009, 19:31:46 av tranceblast »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #7 skrivet: 20 december 2009, 15:37:29 »
Jo jag skulle nog klara att värma huset pÃ¥ 6 kw. Men om man läser här sÃ¥ verkar det som om innedelen skulle gÃ¥ pÃ¥ mint 2 fas, jag fattar inte riktigt  ??? http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFLuftvatten/Toshiba-ESTIA.pdf

Elpatronen kan vara trefas, eller enfas som går på en annan fas än den som själva värmepumpen sitter på.
"Problemet" är dock att själva värmepumpen, som går nästan jämt vintertid, belastar en enda säkring rätt mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Detlef Kayser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2010, 12:28:46 »
Hej!

För några veckor sedan fick jag en offert på en Estia och jag har ingen kunskap om luft/vatten.

Det jag undrar är:


1. LÃ¥ter denna offert vettig?




Pris:   92.500kr inkl. moms och rotavdrag.

I pris ingÃ¥r:   

Installation av 1 st TOSHIBA Estia luft/vattenvärmepump bestående av:

   Utomhusdel:
   HWS-802H-E med en värmekapacitet om 8kW vid plus 7grader utomhus.
   Inomhusdel:
   HWS-802XWHT6-E med en 6kW elpatron som spetsvärme.
   Varmvattenberedare:
   HWS-2101CSHM3-E 210 liter med inbyggd elpatron pÃ¥ 2,75kW.
   
   I pris ingÃ¥r även:
   Demontering och skrotning av befintlig oljepanna.
   Demontering och skrotning av befintlig oljetank.
   Montering av elektrisk undercentral till anläggningen vilken ansluts till befintlig
   el-central samt uppsäkring till 20A huvudsäkringar.

   



2. Kan jag eventuellt hoppa över varmvattenberedaren och använda min egen (Metro Cabinet 110 liter) som är helt ny?



M.V.H tomte::


Hej,har installerad en Estia Toshiba luft/vattenpump i november.Kan bara säger när det är minus 5 gr. så är det kalt i huset.Dom är ej provsiga att beräkna värmebehov. D.K.


D.K.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2010, 16:56:58 »
Hej!

För några veckor sedan fick jag en offert på en Estia och jag har ingen kunskap om luft/vatten.

Det jag undrar är:


1. LÃ¥ter denna offert vettig?




Pris:   92.500kr inkl. moms och rotavdrag.

I pris ingÃ¥r:   

Installation av 1 st TOSHIBA Estia luft/vattenvärmepump bestående av:

   Utomhusdel:
   HWS-802H-E med en värmekapacitet om 8kW vid plus 7grader utomhus.
   Inomhusdel:
   HWS-802XWHT6-E med en 6kW elpatron som spetsvärme.
   Varmvattenberedare:
   HWS-2101CSHM3-E 210 liter med inbyggd elpatron pÃ¥ 2,75kW.
   
   I pris ingÃ¥r även:
   Demontering och skrotning av befintlig oljepanna.
   Demontering och skrotning av befintlig oljetank.
   Montering av elektrisk undercentral till anläggningen vilken ansluts till befintlig
   el-central samt uppsäkring till 20A huvudsäkringar.

   



2. Kan jag eventuellt hoppa över varmvattenberedaren och använda min egen (Metro Cabinet 110 liter) som är helt ny?



M.V.H tomte::


Hej,har installerad en Estia Toshiba luft/vattenpump i november.Kan bara säger när det är minus 5 gr. så är det kalt i huset.Dom är ej provsiga att beräkna värmebehov. D.K.



Utan att veta husets storlek och var i landet så låter 8kw lite klent. Visst har du en befintlig Varmvattenberedare så behåll den.

Utloggad tas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Indlæg flyttet ....
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2010, 14:17:46 »
Indlæg flyttet ...
« Senast ändrad: 03 februari 2010, 11:07:26 av tas »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2010, 13:48:40 »
Saxxat från pdf:en

*Kapacitetsangivelser i tabellen grundar sig på följande:
Värme: UtgÃ¥ende varmvattentemperatur: 35°C (ΔT 5°C). Utomhus lufttemperatur: 7°C DB / 6 °C WB.
Kyla: UtgÃ¥ende kallvattentemperatur: 7°C (ΔT 5°C). Utomhus lufttemperatur: 35°C DB.
Ljudtrycket är mätt 1 m från utomhusdelen och 1,5 m från inomhusdelen/hydroenheten.

Så COP på 4,66 med 11kw modellen baseras detta på +35 ºC grader framledning med ett delta på 5 ºC höjning vid +7 torr bulb.
Sen är pumpen 1 fas. Det har varit dödstyst sen visningen av pumpen i sept 09.
Som jag ser det en medioker pump som verkar väldigt dyr och som ska säljas som ett helt koncept, vilket kan förklara att det inte skrivits mer om denna, för ingen vill invetsera i så luddiga termer eller tekniska data. Jag tror inte på pumpen,
Toshiba får gärna återkomma om dom tar fram siffror för +45 vid +7ute samt +45 vid -7 ute, annars kan nog denna modell förpassas till runda arkivet.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad tas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Indlæg flyttet ....
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2010, 08:03:47 »
Indlæg flyttet ...
« Senast ändrad: 03 februari 2010, 11:08:11 av tas »

Utloggad mioman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2010, 17:34:29 »
Jag har fått en offert från Värmepumpen syd på en likadan maskin (Thema LG 9kw) samma som Toshiba, samma fabrik mm + en Nibe 200/70 + bortforsla min gamla panna på 71 715 inkl rot. Vad jag förstår är det rätt likvärdiga maskiner så ur den aspekten så är det ju ganska mycket. Den dyraste offerten låg på 93 000 men de flesta runt 78-84 000, då inkluderas Bosch, IVT, CTC mm. En liten fingervisning om ifall det är dyrt. Och det är samma arbete förutom att jag redan har forslat bort oljetanken.

Utloggad jursin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Toshiba Estia, Officiell tråd.
« Svar #14 skrivet: 13 mars 2010, 07:55:28 »
Jag har köpt toshiba estia hws-1102h-e utomhusdel 11,2 kw,hws-1402xwht9-e inomhusdel,hws-2101cshm3-e vamvattens beredare.
jag betalade 87500 kr för allt utom bort forsling av gammla grejer.och det fungerar kanon bästa jag haft

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!