Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nystartad Thermia idag  (läst 5083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Nystartad Thermia idag
« skrivet: 21 februari 2006, 21:19:24 »
Hej

Har idag startat vår Thermia diplomat tws 8 för första gången, men kan inte mycket om pumpar men varmt blev det kl 18.00 hade jag dessa värden

borra  150 m 
temp ute -4
börv 20     är det samma som rumstemp ??  jag hade då 20 grader
temp framl41 (43)
temp retur 36 (51)
temp brine in + 5
temp brine ut + 2
kurva 40


under kvällen har det bivit kallare ca 10 grader och då har temperaturen ökat till 21,5 grader varför ?
 i morgon installerar jag rumsgivare fÃ¥r se om det hjälper.


Tack Rickard för elmätaren du skickade till mig med snabblevarans, den såg bra ut.

mvh dell
« Senast ändrad: 21 februari 2006, 21:22:55 av dell »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 21:49:17 »
Jag skulle anta att din värmekurva är lite för högt ställd, prova och sänk från 40 till 38 och se vilken temperatur du får.
Bör 20 ? StÃ¥r det inte RUM 20 det är det värde som pumpen arbetar med för att bestämma framledningstemperaturen, höjer man den till tex. 21 paralellförlyttar man hela kurvan 3 ºC högre, det har alltsÃ¥ inget att göra med vilken rumstemperatur man har,  men om man lyckas ställa in alla kurvor mm. rätt sÃ¥ kommer RUM xx att bli samma som rumastemperaturen.
Försök att hitta rätt kurvlutning INNAN du monterar rumsgivaren.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 21:52:36 »
Låt rumbör vara 20. (rumbör skall bara användas för tillfälliga ändringar)Tycker du att det är för varmt inne ska du sänka kurvan. För att du ska få allt att fungera bra så måste du hitta någolunda rätt kurva innan du kopplar in innegivaren. Kurvan ökar eller minskar börvärdet på framledningstemp. beroende på utetemperatur.Så får du inte vara så otålig när du ställer in kurva,huset har en ganska stor värmetröghet så man måste vänta ca:1 dygn mellan varje kurvändring innan man ser resultatet. Vill du ha ned innetempen ca:1 ºC så föreslår jag att du sänker kurvan till 37 och väntar till i morgon på resultatet.
Lycka till
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2006, 13:54:20 »
koppla ej in innegivaren innan du har hittat rätt kurva!
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad dell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2006, 11:26:32 »
Hej

Har nu kört vår Thermia diplomat tws 8  hade i dag dessa värden

borra  150 m 
temp ute -3
börv 20 
temp fram 41 (35)   
temp retur 35 (51)
temp brine in + 5
temp brine ut + 2
kurva 34

integral a2  600
hyster 14

integral a1  60
hyster  7

vv 47 (44)

Någon som har några synpunkter eller är det åt skogen    ps nybörjare

mvh dell



« Senast ändrad: 26 februari 2006, 12:34:57 av dell »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2006, 12:19:18 »
Det ser bra ut ev. kan du höja a2 till 900 då kommer ev tillskott att fördröjas så pumpen får längre tid på sig att arbeta av ev. underskott
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2006, 20:18:20 »
Tack för svaret
Kommer pumpen att gÃ¥ mera eller mindre om man höjer integral a 2 frÃ¥n 600 till 900 ?? 
jag har nu höjt till 900 och det jag ser är att brine in + 4  och brine ut + 1 vid minus 2 grader har ändrat sig

mvh  dell

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2006, 16:12:42 »
Din brinetemp sjunker ganska drastiskt från början, men i och med att det är så sent på uppvärmningssäsongen så kommer du nog inte att få se din lägsta temp för än nästa vinter.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2006, 16:41:52 »
Tack för svaret
Kommer pumpen att gå mera eller mindre om man höjer integral a 2 från 600 till 900 ?? 
jag har nu höjt till 900 och det jag ser är att brine in + 4  och brine ut + 1 vid minus 2 grader har ändrat sig

mvh  dell

När man höjer A2 kommer kompressorn att jobba längre tid med integralen, innan elpatronen går in.
Vilket gör att man får lite mindre tillsatstid.

Någon skrev att du kan sänka kurvan till 38, jag tror att du till och med kan gå lite lägre till. Men det är kanske klokt att ta det i mindre etapper. När du sedan får till bra kurva, dvs lagom innetemp när det är riktigt kallt ute. Då kan det vara så att innetempen inte är bra vid varmare utetemp. Då tar du till justeringsmöjligheten med det som brukar kallas "knäckning" av kurvan. Det gör du i samma meny som kurva, längre ner så har du möjlighet att justera vid tre olika ute temperaturer -5º / 0º / +5º. Där kan du ändra +5 till -5 steg på envar.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad dell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2006, 18:51:21 »
Kurvan är 34
Är det något som jag skall ändra på eller ser det skapligt ut ?????
huset är på 106 källare 106 + garage ca 45 och garaget är svalare

mvh dell

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2006, 09:58:06 »
Det ser ok ut tycker jag. Har du fått till kurvan så du får bra innetemp vid olika utetemp?

Det du kan kolla på är diffen mellan framledning och retur, det optimala driftsförhållandet på Diplomat är 8ºc på varma sidan, och 3ºc på brine.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad dell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2006, 17:22:39 »
Hej Michael ocg tack för svaret

En fråga vad skall jag ändra på för att få 8 på varma och 3 på brine ????????
nu har jag 20 inne i huset
integral a 2 är 900
integral a 1 är 99
på varma är det ca 5 grader behöver 3 grader till ???????
på brine ca3 grader

mvh dell

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2006, 17:57:10 »
Se om du kan sänka hastigheten på pumpen ett snäpp de borde ge dig nån grad till
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2006, 18:18:33 »
Tack svenske kocken för ditt svar

skall prova köra cirk-pumpen på 1 så får jag se hur det går

en annan fråga hur gör jag för att se kurvan på framl temp och temp retur grafiskt under längre tid än 1 timma????

många frågor när man är nybörjare

mvh dell

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nystartad Thermia idag
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2006, 18:45:15 »
I servicemenyn finns det "LOGGTID" där ställer man om tiden (i minuter) mellan loggningarna
För att komma in i sevicemenyn håll in pil vänster och pil höger samtidigt i c:a 5-6 sekunder stega sedan ner till INSTALLATION och tryck pil höger stega ned till LOGGTID tryck pil höger stega ned eller upp till det antal minuter som du vill ha mellan loggningarna, många minuter lång loggtid få minuter kortare loggtid
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!