Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fungerar semester-funktionen? IVT Optima 500-700  (läst 1396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad seattlegrunge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej!
Ny här på forumet och har sökt efter svar på min fråga, men inte lyckats hitta något.

Har en IVT Optima 500-700 som jag funderar helt enkelt på hur semester-funktionen fungerar.
Man väljer datum som semester-funktionen ska vara aktiv, inget konstigt med det.
Men sedan ska man välja temperaturförändring mellan -20 grader och +20 grader.
Vad menas med denna temperaturförändring? Har ingen inomhusgivare kopplad så vad går den efter?
Just nu har vi en innetemperatur på 21 grader men kanske vill ha 18 grader eller liknande när man är borta några dagar. Vad ska jag då ställa in temperaturförändringen på? Just i detta nuet är temperaturen på vattnet ut till elementen i huset 45 grader.
Om jag ställer in temperaturförändringen på -4 grader, innebär det då att vattnet ut till elementen ligger 4 grader lägre än vad det normalt skulle göra? Och i så fall, fyra grader lägre vattentemperatur ut till elementen lär knappast betyda 4 grader lägre inomhustemperatur. Eller?

Tacksam för hjälp så att jag kan bena ut mina frågetecken :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur fungerar semester-funktionen? IVT Optima 500-700
« Svar #1 skrivet: 25 november 2010, 21:09:17 »
Jag antar att det är samma inställning som finjusteringen.
-4 innebär samma som att ställa in fininställningen på 4 ºC lägre.
Jag gissar att -3 på denna inställning ger ca 1 ºC lägre innetemp.
Men testa gärna en gång innan nå åker iväg.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Hur fungerar semester-funktionen? IVT Optima 500-700
« Svar #2 skrivet: 25 november 2010, 21:59:33 »
Kan tillägga att innegivaren och semestersänkningen motverkar varandra. Dvs semestersäkningen påverkar inte innegivaren. Upptäckte detta förra året över jul och nyår då innetempen inte alls sänktes i motsvarande grad då innegivaren var inkopplad.

Har ännu inte provat att koppla bort innegivaren.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!