Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning verkar sluta funka, eller normalt?  (läst 3981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
Avfrostning verkar sluta funka, eller normalt?
« skrivet: 02 december 2011, 15:23:00 »
Såg att baksidan av pumpen såg ut enligt bifogad bild, verkar vara lite mycket vad jag tycker men kanske normalt?

+4 grader ute nu, men borde pumpen inte avfrosta då o då o ta bort denna beläggning?

Eltillskott går för fullt, funderar om inte pumpen kan ge mera (så att mindre eltillskott behövs) om denna beläggning inte fanns, så jag ställer mig frågan om pumpens avfrostning fungerar som den borde. Några tips?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning verkar sluta funka, eller normalt?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2011, 18:38:38 »
Om du värmer ett äldre trähus på 280 kvm med en optima 700 får du nog räkna med tillskott vid dina 4 plusgrader. Det är klart att effekten ökar när den avfrostat. Det gör den väl ungefär en gång i timmen. Ha lite koll. Annars kan nog någon annan hjälpa dig om det är fel på avfrostningen. Men det jag ville säga är att det är fullt normalt för dig att det behövs tillskott vid 4 plusgrader.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Avfrostning verkar sluta funka, eller normalt?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2011, 19:17:56 »
försök göra en avfrostning manuellt. Går det inte, stäng av Vp. Den bränner bara ström till ingen nytta. Om det går att köra avfrostningen manuellt, ändra starttemperaturen till några grader varmare och ändra också stopptemperaturen till någon grad varmare och maxtiden till någon minut längre avfrostningstid. Avfrosta annars med varmvatten från trädgårdskanna. Akta det elektriska.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Avfrostning verkar sluta funka, eller normalt?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2011, 10:46:13 »
Att tillskott behövs för att pumpen är för liten till huset är helt klart, håller på att kolla alternativ för att bygga ut systemet. Men som sagt att den inte avfrostar alls är märkligt.

I manualen står det "Genom att kortsluta stift D och F på avfrostningsmodulen erhålls följande funktion: Om givarens temperatur är under –5°C startar avfrostningen och avbryts när temperaturen är 7°C. Om givarens temperatur är över –5°C sker avfrostning i 5 sekunder."

Men stift D o F?, jag tror det är dom stiften som sitter på framsidan av kretskortet på varsin sida om lilla skruven (stiften syns på bilden i manualen), när jag kortsluter dom så märker jag ingenting, ingen annat ljud hörs o inget smälter bort, testat både igår och i morse. När jag testade var pumpen i drift.

Trots ingen avfrostning så funkar den hyfsat ger 30 grader max på returen, har ställt ned timern för tillskottet till 30min.

Jag avfrostar manuellt genom att sätta en liten slang på kökskranen, öppnar köksfönstret och spolar varmt vatten försiktigt på isen, är ganska smärtfritt faktiskt när man är hemma...

Men någon som har tips om hur jag kan vidare felsöka avfrostningen?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Avfrostning verkar sluta funka, eller normalt?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2011, 12:19:35 »
Ohm mät tempgivaren

Den har troligtvis ett lägre värde än 15Kohm (motsvarar +-0°C) och därför triggas inte avfrostningen
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: Avfrostning verkar sluta funka, eller normalt?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2011, 13:42:18 »
Tack, du fick mig på rätt spår. Det är oxå bra om givaren inte hänger löst utan verkligen sitter fast mot röret, hade lossnat och det ser ut som den inte suttit fast på åratal... nu stripade jag fast den där den såg ut och ha suttit och isolerade den. Och nu funkar manuell avfrostning genom att kortsluta enligt manualen! yeaaa
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!