Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att drifta IVT 290 A/W + Optima 600 utan att bo i huset?  (läst 2572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad munge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Att drifta IVT 290 A/W + Optima 600 utan att bo i huset?
« skrivet: 19 september 2010, 12:21:46 »
Vi har köpt ett nytt sommarhus på Gotland. I huset finns en IVT 290 A/W + Optima 600. I vinter kommer vi inte att vara där så ofta, och jag vill förbereda för en så problemfri drift som möjligt. Vi har mestadels golvvärme plus några radiatorer. Varje rum med golvvärme har en trådlös givare till golvvärmesystemet, men det finns ingen innegivare till värmepannan. Min tanke är att hitta en hyfsat snål inställning så att huset får ca 10 grader grundvärme. (När vi kommer att vara där tänkte jag öka värmen genom att ställa in semesterinställningen på plus X grader så att det blir lagom varmt.) Jag har riggat en nätverkskamera vid pannan så att jag kan se om det lyser grönt. Lyser det rött kan grannen tillkallas för att kolla ev larm. Jag har också ett par trådlösa termometrar som står vid kameran och visar aktuell temperatur i olika rum.

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med några frågor som jag har:

1.Vad bör jag kolla innan jag drar igång värmen och åker därifrån (förutom tryck i systemet, rent partikelfilter)?
2.Förutom att hitta en lämplig värmekurva, är det någon annan inställning jag borde göra för att minska strulrisken i vinter?
3.Är det värt att dra ner temperaturen på varmvattnet (som vi ju inte kommer att använda stora delar av vintern)?
4.Ger alla fel i IVT-prylarna röd lampa, eller kan det lysa grönt och ändå vara knas på pannan eller värmepumpen?
5.Vad händer vid strömavbrott? Går allt igång som vanligt när strömmen kommer tillbaka, eller ska jag förvänta mig några problem?
6.Finns det några typiska fel som jag borde förvänta mig (t ex om det blir rejält kallt)?
7.Om värmepumpen slutar fungera, går den då över på elpatron automatiskt eller krävs det manuella handgrepp?

/Munge

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Att drifta IVT 290 A/W + Optima 600 utan att bo i huset?
« Svar #1 skrivet: 19 september 2010, 15:03:38 »
1. Jag har en Optima 600 med 290 A/W och jag skulle inte vilja lämna den oövervakad under längre perioder. Jag skulle definitivt fixa en gammal dator och köpa ett abonnemang på ivt@home och övervaka anläggningen via internet. Jag köpte min övervakning när produkten hette Statlink som sedemera såldes till IVT där den nu heter IVT@home.

Har du inte Internet, då skulle jag fixa trådlöst Internet via 3G (med exempelvis http://www.dustin.se/pd_5010462411.aspx och en 3G-dongel). Du bör också ha någon fysisk person som kan rycka ut om behov finns.

2. Jag skulle fixa en innegivare till 290 A/W, då kan du få +10 grader inomhus enklare.
3. Japp, det kan du göra eftersom inte vp behöver värma varmvattnet till några högre temperaturer när ni är borta. Det är två värden som skall ändras om jag kommer ihåg rätt. (minns inte exakt vilka, men tror det är T8 Stopptemp och T3 stopptemp för varmvattenproduktion)
4. Det kan vara knas utan att lampan lyser rött. Kolla bara på frågorna i denna avdelning. Strul med växelventil till exempel.
5. Allt startar som före avbrottet. Dock finns ju frysrisken vintertid om strömavbrottet är för länge.
6. Nedisning av utedelen. För att åtgärda det måste man vara på plats. I början av januari var rimfrosten makalös och i min Optima blev det grova gallret (maskorna är väl 3x3cm) igensatt.
7.Japp, den går till elpatron automatiskt.

Slutligen, tillse att värmepumpen är rätt avsäkrad så inte elpannans säkringar går om det blir fel på utedelen.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad munge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Att drifta IVT 290 A/W + Optima 600 utan att bo i huset?
« Svar #2 skrivet: 21 september 2010, 21:06:58 »
Tack för tips!

Kan jag få en säkrare drift (t ex attackera nedisning oftare/hårdare) genom att justera någon inställning för avfrostning? (Om det kostar lite effektivitet så är jag beredd att ta det.)
I dokumentationen står det att framledningstemperaturen vid enbart tillskottsdrift baseras på vv-temperaturen (T3). Betyder det att det plötsligt skickas ut 55-gradigt vatten till min golvvärme? Det är väl fortfarande värmekurvan som styr?
Det här med växelventilen verkar det som sagt finnas mycket att läsa om. Finns det något enkelt sätt att kontrollera så att växelventilen fungerar som den ska?

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: Att drifta IVT 290 A/W + Optima 600 utan att bo i huset?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2010, 22:27:15 »
I dokumentationen står det att framledningstemperaturen vid enbart tillskottsdrift baseras på vv-temperaturen (T3). Betyder det att det plötsligt skickas ut 55-gradigt vatten till min golvvärme? Det är väl fortfarande värmekurvan som styr?
Det shuntas ut, så det är ingen fara. Värmekurvan gäller även vid tillskottsdrift.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 284
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!