Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250  (läst 12891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rufus58

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« skrivet: 15 maj 2009, 18:14:35 »
Har nu med stigande förvåning läst inlägg där valet stått mellan den senaste tekniken med varvtalsstyrda VP, typ IVT X15 eller Nibe 1250, alternataivt traditionella on/off-varianter, som IVT C11 eller Nibe 1235.

Frågan är väl egentligen om en enda varvtalsstyrd maskin av dessa slag har kunnat hitta en köpare, iaf om köparen kan räkna på åtminstone en sjätteklassares nivå?

Både X15 och 1250 (själva maskinen) kostade i höstas ganska precis 30 000 kronor mer än motsvarande traditionell on/off-maskin av samma märke. Till det kommer ev tilläggsborrning eller längre markslang. När jag valde en C11 i oktober 08 så skulle en X15, bortsett från den extra kostnaden för separat beredare, kosta ca 30 000 kr mer. Den skulle, jämfört med en C11, ge en ytterligare energibesparing på ca 500 kWh per år. Det innebär att återbetalningstiden för merkostnaden för X15 skulle bli ca 60 år !!

Ny teknik är säkert bra, men håller den i 60 år till ?? själv gör jag det iaf. inte ;-))



 





 
Mitt hus: 1,5 plan och källare byggt 1948 (175 + 115 kvm.) i Stureby, Stockholm. Stomme av betonghålsten, fasadtegel, vind tilläggsisolerad på 70-talet med 30 cm mineralull. Huset i min ägo sedan 1997. Första VP: IVT 2000, 14,5 KW med 153 meter energibrunn, separat VV-beredare, installerat av förre ägaren i september 1985. Nuvarande VP: IVT HT Plus C11 installerad i oktober 2008 med kompletterande energibrunn på 80 meter och 18 graders borrvinkel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2009, 19:23:23 »
I hus där effektbehovet är precis max som X15 och 1250 kan ge tror jag det på sikt kan betala sig, men har man mindre energi/effektbehov än så tror jag det är en dålig affär.
Jag tror att dessa värmepumpar eventuellt kan hålla längre, då de under en stor del av året får gå på dellast, men å andra sidan finns det fler prylar som kan krångla i dem...
Svårt att säga alltså om det betalar sig eller ej i förhållande till en "konventionell" värmepump.
Teoretiskt (om man tar hänsyn till livslängden) bör de kunna göra det, men i praktiken kan det bli ett gränsfall.

Jag tror att de satt priset så att det kan löna sig, men inte nödvändigvis gör det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pumpmeister

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2009, 09:33:01 »
Klart man vill ha premiummodellen ;)

Anser (inom viss begränsning) att de flesta har fel när man ekonomiskt räknar husinvestering med avskrivningstid (kontantinsats?). Lån om 30kkr mer blir inte mycket extra i månaden..... Har inte hört att någon blivit tvungen att amortera av vp:n separat.
Valde själv mellan Ivt:s x-15 och Thermias optimum G2, där X-15 med sin "hela" varvtalsstyrning drog det längsta strået. Alternativet med att gå ned en klass och tjäna? nån hundring per år går helt bort för mig. Har även större möjligheter med x-15 för framtida uppvärmningsbehov.....
Helrenoverar för fullt...
Timmerstomme med innre och yttre isolering. 214m2 boyta + källare om 107m2. Golvvärme hela boytan och radiatorer i källaren.
VP: X-15 samt 300l vvb. Jordvärme om 1300m fördelat på 4st slingor.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2009, 10:05:59 »
Klart man vill ha premiummodellen ;)

Anser (inom viss begränsning) att de flesta har fel när man ekonomiskt räknar husinvestering med avskrivningstid (kontantinsats?). Lån om 30kkr mer blir inte mycket extra i månaden..... Har inte hört att någon blivit tvungen att amortera av vp:n separat.
Valde själv mellan Ivt:s x-15 och Thermias optimum G2, där X-15 med sin "hela" varvtalsstyrning drog det längsta strået. Alternativet med att gå ned en klass och tjäna? nån hundring per år går helt bort för mig. Har även större möjligheter med x-15 för framtida uppvärmningsbehov.....

Rätt eller fel, man har givetvis rätt att räkna som man vill men att bara räkna på räntekostnaden för ett inköp av en värmepump med begränsad livslängd är nog ett lite udda synsätt. Förr eller senare ska ju pumpen ändå betalas. Att skjuta upp betalningen och ta kostnaden som en minskad nettovinst (du har ju 30 000 mer i lån) vid en framtida försäljning kanske känns "billigare" men kostnaden är ju likafullt 30 000 kr + räntan du betalat.

Ditt resonemang har väl i huvudsak sin giltighet om man tar en kostnad för något som inte "förbrukas" utan istället ger en värdeökning över tiden. Visserligen kan man föreställa sig ätt en x15 kan vara ett mervärde vid en försäljning men du får knappast igen hela kostnaden.

Jämför extrautrustning på en leasingbil. Du får ganska mycket extrautrustning för en ringa extrakostnade per månad. Då bilen vid leasingtidens slut skall värderas ger dock extrautrustningen ett ringa mervärde på bilen.

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2009, 10:13:00 »
Klart man vill ha premiummodellen ;)

Anser (inom viss begränsning) att de flesta har fel när man ekonomiskt räknar husinvestering med avskrivningstid (kontantinsats?). Lån om 30kkr mer blir inte mycket extra i månaden..... Har inte hört att någon blivit tvungen att amortera av vp:n separat.

Lite konstigt resonemang. En investering i en värmepump kan betraktas som en investering i en maskin vilken som helst. Har maskinen en livslängd på 15-20 år men återbetalningstiden för extrakostnaden jämfört med en annan maskin med samma funktion och samma förväntade livslängd är ett halvt sekel eller mer, då är det ingen vettig investering. Återbetalningstiden för merkostnaden måste ner mot 10 år för att det skall vara meningsfullt att fundera över det dyrare alternativet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pumpmeister

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2009, 11:46:22 »
Visst ska man räkna som man vill, men ser en uppvärmningsanläggning som ett i huset, dvs helt i bottenlånet. Ska man däremot investera från kontanta medel blir det en helt annan sak. Sen som jag skrev (inom viss begränsning), skall man självklart inte överdriva som kanske en del gör i o m att de tar det värsta av allt inom energibesparing, fönster, isolering etc.
Känner några som jag anser sitter med för "snåla" anläggningar både vad gäller pump och borrdjup. Deras svar lyder, varför betala mer än nödvändigt. Och sen ska de ju bygga ut också.... Sc:,h

Inte för att sväva ut, men ang jämförelsen leasingbil, ser jag det mer som att jag gÃ¥r upp en prisklass som har en snÃ¥lare och kraftigare motor  ;).
Helrenoverar för fullt...
Timmerstomme med innre och yttre isolering. 214m2 boyta + källare om 107m2. Golvvärme hela boytan och radiatorer i källaren.
VP: X-15 samt 300l vvb. Jordvärme om 1300m fördelat på 4st slingor.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2009, 13:56:24 »
Jamen en värmeanläggning som t.ex. en värmepump har en begränsad livslängd.  Det vore ju helt fel att inte alls räkna med inköpskostnaden för denna eller att enbart räkna pÃ¥ räntekostnaden för investeringen, dÃ¥ du kallt kan räkna med att att fÃ¥ byta ut värmepumpen inom en 20-Ã¥rsperiod i alla fall.  Varför skall en maskin som med all säkerhet är sönder inom 20 Ã¥r inte räknas som en kostnad alls eller enbart belasta med räntekostnad?  Den kostar ju Ã¥tminstone 1/20-del av sitt inköpspris varje Ã¥r dessutom.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #7 skrivet: 16 maj 2009, 15:05:23 »
Tittar man på X11/X15 jmf med C/E11 så förstår inte jag var besparingen finns då X serien enligt spec har rejält sämmre cop. Har man hus så att man kan över dimensionera med arbetstank där en C/E11 kan gå utan elpatron tror jag en sådan installation förbrukningsmässigt slår en X11/X15.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Pumpmeister

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2009, 20:24:22 »
Jamen en värmeanläggning som t.ex. en värmepump har en begränsad livslängd.  Det vore ju helt fel att inte alls räkna med inköpskostnaden för denna eller att enbart räkna pÃ¥ räntekostnaden för investeringen, dÃ¥ du kallt kan räkna med att att fÃ¥ byta ut värmepumpen inom en 20-Ã¥rsperiod i alla fall.  Varför skall en maskin som med all säkerhet är sönder inom 20 Ã¥r inte räknas som en kostnad alls eller enbart belasta med räntekostnad?  Den kostar ju Ã¥tminstone 1/20-del av sitt inköpspris varje Ã¥r dessutom.


Du tar mig pÃ¥ orden minst sagt... Allt i ett hus har ett bäst före datum. 
Förtydligar: I grunden finns en bef värmeanläggning som skall bytas ut (El/olja)= "Allt" annat är bättre och i våra fall har det slagit ut på en VP av olika slag. Vad än man väljer så får man en billigare månadskostnad. Ser därav investeringen som försumbar dag 1.

Däremot, som trådskaparen påpekar, har han samt ni svårt att förstå varför man väljer en "värre" modell när det inte lönar sig dag 1, då man rent företagsekonomiskt räknar in den högre investeringskostnaden i en avskrivningstid. I mitt fall gick hela min anläggning på 147kkr inkl slangförläggningen, varav pumpen gick på 72kkr. Totalt vansinnigt rent ekonomiskt med tanke på vad en ny vedpanna skulle ge….. Sen ser jag inte likheten mellan C/E 11 kontra x-15 och 1250:n, klart de är dyrare då de är kraftigare, eller har jag missat något?
Helrenoverar för fullt...
Timmerstomme med innre och yttre isolering. 214m2 boyta + källare om 107m2. Golvvärme hela boytan och radiatorer i källaren.
VP: X-15 samt 300l vvb. Jordvärme om 1300m fördelat på 4st slingor.

Utloggad Pumpmeister

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2009, 20:28:04 »
Tittar man på X11/X15 jmf med C/E11 så förstår inte jag var besparingen finns då X serien enligt spec har rejält sämmre cop. Har man hus så att man kan över dimensionera med arbetstank där en C/E11 kan gå utan elpatron tror jag en sådan installation förbrukningsmässigt slår en X11/X15.

Hittar inte de siffror du verkar hitta, kan du länka?
Helrenoverar för fullt...
Timmerstomme med innre och yttre isolering. 214m2 boyta + källare om 107m2. Golvvärme hela boytan och radiatorer i källaren.
VP: X-15 samt 300l vvb. Jordvärme om 1300m fördelat på 4st slingor.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2009, 20:48:01 »
Visst ska man räkna som man vill, men ser en uppvärmningsanläggning som ett i huset, dvs helt i bottenlånet. Ska man däremot investera från kontanta medel blir det en helt annan sak. Sen som jag skrev (inom viss begränsning), skall man självklart inte överdriva som kanske en del gör i o m att de tar det värsta av allt inom energibesparing, fönster, isolering etc.
Känner några som jag anser sitter med för "snåla" anläggningar både vad gäller pump och borrdjup. Deras svar lyder, varför betala mer än nödvändigt. Och sen ska de ju bygga ut också.... Sc:,h

Inte för att sväva ut, men ang jämförelsen leasingbil, ser jag det mer som att jag gÃ¥r upp en prisklass som har en snÃ¥lare och kraftigare motor  ;).

Hej Pumpmeister, måste erkänna att ditt resonemang känns lite verklighetsfrämmande. Med ditt resonemang skulle mao alla kostnader som läggs i bottenlånet på något mirakulöst sätt försvinna/inte räknas, eller finns det någon gräns enligt ditt synsätt tex att bara kostnader över en viss nivå, tex 1000 kr/månad räknas?

Utveckla gärna på vilket sätt det skulle göra skillnad om jag lägger kostnaden för VP:n på bottenlånet alt betalar kontant?
Nej jmf med leasingbil kanske inte var klockren.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Pumpmeister

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2009, 01:24:18 »
Nja, den teorin skulle kanske hÃ¥lla i det fall ekonomin tillÃ¥ter samt att man fÃ¥r tillbaka det man investerat vid försäljning. LÃ¥ngt ifrÃ¥n det jag menar. Jag mÃ¥ste "lÃ¥ta" väldigt otydlig  ???

Om man kan köpa en värmepump som är dyrare (bättre) än alternativen, men som drar mindre, till en sån grad att den överstigande investeringskostnaden nollas mot den mindre förbrukningen, dvs samma månadskostnad dag 1. Då är saken solklar för min del vilken jag väljer, även om det kostar marginellt mer i månaden. Att blanda in avskrivningstider o dyl. blir bara fel när man pratar om hjärtat i huset. Ser det mer som att vara dumsnål.
Att däremot kosta på dubbla investeringskostnaden för fönster med U-värde 0,7 mot 1,1 ser jag inte lönsam. Bara en (obekräftad) jämförelse i mitt resonemang.

En kontantinsats kan man alltid förvalta hur man vill. 30kkr kan man på några år med lite tur dubbla på aktier etc.

Viktigt: Antyder ej att de flesta här med konventionella vp har fel vp. Dock antar jag att de flesta som valt ex.vis. x-15 kan räkna bättre än en sjätteklassare  :)
Helrenoverar för fullt...
Timmerstomme med innre och yttre isolering. 214m2 boyta + källare om 107m2. Golvvärme hela boytan och radiatorer i källaren.
VP: X-15 samt 300l vvb. Jordvärme om 1300m fördelat på 4st slingor.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #12 skrivet: 17 maj 2009, 08:41:08 »
Nja, den teorin skulle kanske hÃ¥lla i det fall ekonomin tillÃ¥ter samt att man fÃ¥r tillbaka det man investerat vid försäljning. LÃ¥ngt ifrÃ¥n det jag menar. Jag mÃ¥ste "lÃ¥ta" väldigt otydlig  ???

Lite osäker på vad du svarade på men var det mitt inlägg så var det DIN EGEN teori som jag refererade till

Om man kan köpa en värmepump som är dyrare (bättre) än alternativen, men som drar mindre, till en sån grad att den överstigande investeringskostnaden nollas mot den mindre förbrukningen, dvs samma månadskostnad dag 1. Då är saken solklar för min del vilken jag väljer, även om det kostar marginellt mer i månaden. Att blanda in avskrivningstider o dyl. blir bara fel när man pratar om hjärtat i huset. Ser det mer som att vara dumsnål.

OK, du rör dig i den högre skolan då det gäller investeringskalkyler så jag måste fråga: Menar du att avskrivningstiden inte är relevant när man gör en investeringskalkyl? alt Menar du att avskrivningstiden förlorar relevans om investeringskostnaden kan läggas i huslånet? alt Eller vad menar du egentligen?
 
Att däremot kosta på dubbla investeringskostnaden för fönster med U-värde 0,7 mot 1,1 ser jag inte lönsam. Bara en (obekräftad) jämförelse i mitt resonemang.
Vad menar du är den principiella skillnaden för en lönsamhetskalkyl avseende VP resp fönster om vi bortser från att prisskillnaden är större för isolerglas contra vanligt glas? Säg att jag kan få ett lån med dubbla återbetalningstiden så att månadskostnaden för de båda alternativen blir exakt de samma?

En kontantinsats kan man alltid förvalta hur man vill. 30kkr kan man på några år med lite tur dubbla på aktier etc.
Vet inte riktigt vad du vill visa med ditt exempel ovan. Menar du att man med 30 000 i lånade pengar INTE kan fördubbla pengarna? Den informationenn måste nog komma kapitalmarknaden till godo omgående ::)

Viktigt: Antyder ej att de flesta här med konventionella vp har fel vp. Dock antar jag att de flesta som valt ex.vis. x-15 kan räkna bättre än en sjätteklassare  :)

Som du kanske förstår så delar undertecknad och kanske några andra här inte din märliga syn på hur en investeringskostnad skall beräknas och hur kostnadsjämförelser mellan olika investeringar skall göras. Jag har utgått från att du uppfattat lite av ironin/sarkasmen i mina svar och frågor till dig men kanske inte! När du påstår att de som väljer x-15 (baserat på ditt sätt att räkna på investeringar) är lite smartare (på att räkna?) börjar man ju undra. Skulle gissa att redan en normalbegåvad 6-klassare skulle se de uppenbara bristerna i din investeringsteori.

Skämtar du med oss eller?

OBS! Notera att jag inte tar ställning i frågan x-15 eller inte utan enbart (starkt) ifrågasätter ditt sätt att räkna på investeringskostnader.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #13 skrivet: 17 maj 2009, 08:48:53 »
Thomas59:  Jag tror man mÃ¥ste resonera ungefär som Pumpmeister för att i normalfallet räkna hem en 1250 eller X15 idag.  Dvs, man mÃ¥ste resonera helt uppÃ¥t väggarna... :)

Han skriver ju t.ex. "Om man kan köpa en värmepump som är dyrare (bättre) än alternativen, men som drar mindre, till en sÃ¥n grad att den överstigande investeringskostnaden nollas mot den mindre förbrukningen, dvs samma mÃ¥nadskostnad dag 1. DÃ¥ är saken solklar för min del vilken jag väljer".  Ja, det är väl ungefär detta vi har sagt...  Man mÃ¥ste bestämma sig för en viss avskrivningstid sÃ¥ att man kan räkna ut mÃ¥nadskostnaden och jämföra energibesparingen med investeringskostnaden avskriven pÃ¥ ett visst antal Ã¥r.  Hur skall han annars jämföra kostnaderna?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Lönsamheten i en IVT X15 eller Nibe 1250
« Svar #14 skrivet: 17 maj 2009, 09:08:46 »
vill man ha det värsta sÃ¥ är det väl bara att handla.  varför räkna   sÃ¥ mycket.

när många köper bil hur räknar dom då da? ska ha värsta BMW när dom klarar sig med en skoda.
inge snack om avbetalningstid då inte. Thumbsup

Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!