Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter  (läst 19896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« skrivet: 13 december 2005, 19:44:20 »
Jag är nybliven, sen juli 2005, innehavare av CTC Ecopart 8,5 och Eco El. Först blev jag mycket besviken eftersom pumpen nästan inte gick alls, det var mycket eltillskott. Senare fick jag klart för mig att pumpen skulle mjukstarta under 72 timmar innan full effekt kunde erhållas. I verkligheten tror jag att pumpen behövde gå över 100 timmar för att köra för fullt.
Jag kan nu konstatera att allt fungerar till utomordentlig belåtenhet.

Energiförbrukningen är löjligt låg och jag förstår inte varför jag inte tidigare investerat i en bergvärmepumpsanläggning.

Jag har ett äldre hus om ca 160 kvm med källare om ca 50 kvm. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja/år. Elpannan installerades
5/7 och värmepumpen körde igång först 29/8. Borrhål 165 m, berg efter 6 m. Förbrukning enl följande
juli      240 kwh (endast elp)
aug     300 kwh
sept    339 kwh
okt      536 kwh
nov     701 kwh
dec     289 kwh (10/12)
Siffrorna ovan anger vp-förbrukning + eltillskott.
Hustemp 20,5
Brine 5/2

Nu till mina frågor.
Eltillskottet ligger nu på ca 10 % av förbrukad energi per dygn. Ibland har jag provat att stänga av elpatronen för att pumpen enbart ska producera värme och varmvatten. Effekten blir en försumlig minskning av energiförbrukning-kanske 1 kwh/dygn- medan
varmvattenproduktionen blir klart lidande. Även om det finns många på detta forum som skriver om det förkastliga i tillskottselen så undrar jag om inte i vart fall CTC är konstruerad för en viss stöttning av elpatron? Man låter helt enkelt värmepumpen göra det den är bäst på dvs producera radiatorvärme tex 30-40gr medan varmvattnet 50-55 gr delvis sköts av elpatronen. Eller har jag fel? Tilläggas kan att ju hårdare pumpen arbetar, pga utetemperatur. ju mindre eltillskott blir det procentuellt.

Pumpen arbetar fn mellan 6-10 timmar/dygn- som mest har den gått drygt 12 tim/ dygn när det var -10 på natten. Det som däremot är lite oroande är antalet starter/dygn. Dessa ligger på mellan 30-50 och som mest 55 starter/dygn. Visserligen har jag försäkring osv och CTC har fler starter än övriga märken men jag tycker i alla fall att det är mycket. Något fel eller kan jag göra något?

F ö måste jag säga att det är överlägsen komfort och obegripligt ekonomiskt att ha värmepump samt att Rickard ska ha all heder av detta forum. Hinner Du verkligen med arbete och familj samtidigt med detta projekt?

CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #1 skrivet: 13 december 2005, 21:05:18 »
Varför har du dockat en ecopart till en ecoel, när det finns en komplett pump: ecoheat? Blev det billigare? Tänker själv installera en pump från CTC, väntar just nu borrtillstånd!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • LÃ¥t pumpen gÃ¥ och tillskottet stÃ¥!
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #2 skrivet: 13 december 2005, 21:26:26 »
Hej igen Staffan! Jag har kollat CTC´s manual och 35 starter per dygn verkar vara ett medelvärde. Vilken låg förbrukning du har!
CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #3 skrivet: 13 december 2005, 22:12:48 »
Bara pga att jag har för lågt i källaren. En Ecoheat går helt enkelt inte in.

Ja, jag får väl leva med antalet starter.

Förbrukningen är extremt låg, mycket bättre än jag någonsin kunde hoppas på, men å andra sidan har det varit ovanligt varmt under denna höst. Något som du bör veta är att i källaren har jag satt in en fläktkonvektor. Förut värmdes källaren endast av oljepannan från 1962. Jag tror att detta var ett bra beslut eftersom källaren nu är varm och därigenom också golvet i bottenvåningen. Kollektorledningen från borrhålet till byggnaden( ca 15 m) la jag ned lite arbete på genom att gräva till 1 m djup och genom att isolera med markskivor.

Jag är övertygad om att du kommer att bli mkt nöjd med en CTC bara du borrar skapligt djupt. Jag valde CTC pga att en av mina grannar har en CTC och aldrig haft ngt fel eller problem. Övriga grannar har IVT, Thermia och Nibe. Alltid har det varit ngt problem eller tjafs beträffande de märkena. Kanske inga stora grejor, men ändå.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #4 skrivet: 14 december 2005, 05:50:00 »
Har haft många diskussioner med CTC och andra om detta med tillskottet. CTC menar att de andra tillverkarna kör med glädjekalkyler, och att man inte kommer undan eltillskottet. Den totala förbrukningen/besparingen skulle bli ungefär densamma. Själv vet jag inte - kan inte de andra märkena.
Men jag är nöjd med besparingen. Jag är inte lika nöjd med hur styren är uppbyggt, ffa att man inte utnyttjar den förnämliga värmeväxlaren till vv optimalt - man kan få ut stora mängder vv om man kan optimera eltillskottet och göra detta bara när man behöver det (tappar upp ett bad). Så kan man också köra med låg panntemp (vi har f n 43 grader) och ändå ha vv så det räcker till vardags.
Jag skulle vilja kunna styra detta inifrån huset med en enkel display/manöverpanel.

Vi kan ju jämföra installationer lite.  :)

330 m2 boyta, förbrukningen innan var 3,8 m2 olja och sedan när vi körde bara på elpatron en totalförbrukning av cirka 45000 kWh.
Borrade 157 meter aktivt och har en Ecoheat 10. Skulle kanske ha valt en större pump och borrat 40 meter till, men det var baserat på dåvarande förbrukning. Vår brine ligger nu på 3/0 och brine in har aldrig varit under 0 grader.

Vi har en inomhustemp på 18,5 grader. Eldar i kök och vardagsrum för komfortvärme.

Total årsförbrukning nu cirka 21500 kWh, varav vp tar 14000. Eltillskott går bara in när man använder vv samt vid kraftig kyla (under 15 minus).
Så ekonomin är nog ok.

Igår hade vi 18 starter. Brukar ligga runt 20 höst och vår. Har du så många starter kanske pumpen är onödigt stor?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #5 skrivet: 14 december 2005, 16:51:43 »
Ja, tycker väl att det är många starter. Förutom att jag ev har en överdimensionerad anl, kan man ha det?, finns det något att göra åt antalet starter? Jag har varit och ändrat på lite inställningar men uppriktigt tror jag att maskinen inte bryr sig ett dugg.
Den kör sitt eget race med olika starter vid olika börtemperaturer.

Vad har du för inställning på elpatronen? Helt avstängd? I så fall innebär inte det att om bad eller dusch tas vid ogynnsamt tillfälle i VP-cykeln så kroknar helt enkelt vv? Även om jag kan stå ut med lite ljummet vatten så har jag andra i familjen som börjar att gorma.

Naturligtvis tycker alla att de har det bästa VP märket på samma sätt som alla har det bästa bilmärket. Med det menar jag att IVT mfl säkert är utmärkta produkter men det som styrde mitt val av märke var frånvaron av fel på CTC. Å andra sidan så kan jag inte skryta med att min pump fungerar till den absoluta nollpunkten utan tillskottsel. Samtidigt måste årsförbrukningen egentligen vara det enda intressanta betr värmepumpar. Synd att det inte finns ett oberoende test under verkliga förhållanden betr de olika VP märkena
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #6 skrivet: 15 december 2005, 00:27:04 »
Säker på att CTC drar lite mera ström, men det är små marginaler bara man vakar över elpatronen!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #7 skrivet: 15 december 2005, 01:20:21 »
Ja, tycker väl att det är många starter. Förutom att jag ev har en överdimensionerad anl, kan man ha det?, finns det något att göra åt antalet starter? Jag har varit och ändrat på lite inställningar men uppriktigt tror jag att maskinen inte bryr sig ett dugg.
Den kör sitt eget race med olika starter vid olika börtemperaturer.

Vad har du för inställning på elpatronen? Helt avstängd? I så fall innebär inte det att om bad eller dusch tas vid ogynnsamt tillfälle i VP-cykeln så kroknar helt enkelt vv? Även om jag kan stå ut med lite ljummet vatten så har jag andra i familjen som börjar att gorma.

Det där med starterna - man rekommenderade förr att inte ha för stor vp (detta var en anledning till att vi inte valde en större trots 330 m2), för att inte få för många starter, som sades vara det som bestämde kompressorns livslängd. Senast jag frågade så står den rekommendationen kvar. Men scrollarna verkar ju gå och gå. Hur länge de håller lär det väl dröja innan vi vet.
Vi klarar oss utan elpatron på sommarhalvåret. Vad jag skulle vilja är köra helt utan elpatron mars-november, och kunna slå på den inifrån huset bara när det ska badas eller flera ska duscha. Det tar inte många minuter att få upp panntempen till 60 grader med full effekt på patron.

En bekant med hus i din storlek har aldrig under fem år haft elpatron inkopplad! Men de är bara två i huset.


Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #8 skrivet: 15 december 2005, 13:58:19 »
Bertil
Säker, betyder det tror eller har du någon info som du kan dela med dig. Ja, att kolla elpatronen det är det som är kruxet. Antingen är elpatronen inkopplad och då sköter maskinen själv ev tillslag, eller så är elpatronen urkopplad och då kan det bli lite dåligt med varmvatten.

drjukebox
Jag förstår vad du menar med en display inne i huset för tillfälliga inkopplingar av patronen. Det skulle  vara smart.
Jag skulle säkert klara mig utan eltillskott -dygnstemperatur ca-8gr och ca12 tim vp drift- för det finns mkt till att ta av och uppvärmningen av huset ser inte jag som ett problem. Det är som sagt vv prod som tycks kräva eltillskott, i varje fall om man ska ha en rimlig komfort. En dusch är OK, två fungerar, men sen blir det nog jag som får duscha, dvs om elpatronen är avslagen och duscharna sker efer varandra
Kanske är jag för kräsen
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #9 skrivet: 15 december 2005, 15:03:20 »
Kanske är jag för kräsen

Närå.

Man vill spara maximalt och offrar en del komfort, såsom obegränsat med vv. Då har man glömt att man nu förbrukar en bråkdel av vad man gjorde med olja/el. Bättre fläska på med värme då - man sparar ändå mycket pengar.
När man installerar vp blir man energi- och kostnadsmedveten pÃ¥ ett annat sätt. SnÃ¥l rentav.  :)

Jag tror man skulle klara sig utan elpatron med en CTC, förutom de tillfällen man behöver till bad och kanske dusch. Samt vid enstaka köldknäppar.

Så min nästa åtgärd blir att stänga av elpatron och flytta termostaten från pannan och upp i hallen. Jag kan då tvångsköra pannan upp till inställd temp. Även om elpatron är avstängd i programvaran, så går den på när man vrider upp termostaten.

Det var en tanke när vi valde CTC att vi skulle kunna få just detta - maximal besparing (bättre än konkurrenterna) och obegränsat med vv. Det är bara brister i program- (elpatron går in i onödan mycket) och hårdvara (avsaknad av övervakning och fjärrstyrning) som gör att det inte går.
Värmeväxlaren och pannans utformning tror jag är ganska optimal.
« Senast ändrad: 15 december 2005, 17:49:37 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #10 skrivet: 15 december 2005, 17:30:18 »
staffan55

Säker.. av den enkla anledningen att konstruktionen bygger på att elpatronen spetsar varmvattnet under en stor del av året!

Men vakar man över den (elpatronen) så blir det acceptabla skillnader! Har man VP bränner man ju inte så mycket energi!
Så en liten ökning blir verkligen liten!

Jag har 2 skräckexempel här från byn.
En som inte brydde sig utan tog rådet från inst att ställa elpatronen rejält högt så att vv skulle räcka.
När han fick sin elräkning svimmade han!! Bedrövligt att det ska gå ställa så, dom borde varna PÅ panan om effekterna av att höja elpatronen!

Sen en till som bytte ut en urgammal 15 kw VP med fast kondensering till CTC´s största. Deras förbrukning ökade kraftigt!!
Att byta från 15 kw till 12 var väl inte direkt klyftigt, men inst påstod att det var ok!!
Men ökningen är för stor för att förklaras av "bara" detta.
kan nämna att dom är många i huset, ca 8 personer. Så elpatronen går nog massor för att tillfredställa vv behovet!

Jag påstår att en "vanlig" pump varit bättre pga av CTC lite klena vv kapacitet.

Men som sagt i en normalvilla så visst...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #11 skrivet: 15 december 2005, 18:22:08 »
Säker.. av den enkla anledningen att konstruktionen bygger på att elpatronen spetsar varmvattnet under en stor del av året!

Upp till bevis!
På sommarhalvåret undviker man att elpatron går in för vv-produktion genom att höja "min. vp-temp" till 38 grader. Då kan man stänga av elpatron. Detta enligt CTCs rekommendation.

Jag påstår att en "vanlig" pump varit bättre pga av CTC lite klena vv kapacitet.
Men som sagt i en normalvilla så visst...

Upp till bevis!
Jag påstår att värmeväxlaren har en utmärkt vv-kapacitet, och att det bara är brister i programvaran som gör att den inte utnyttjas optimalt.
« Senast ändrad: 16 december 2005, 22:45:27 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #12 skrivet: 15 december 2005, 18:41:26 »
Kommer man från lägenhet där man har obegränsat med VV till hus med mindre kapacitet på VV får man lida pin Sc:,h

Det som gäller är ej 20 min duschar fullt ös. Så gjorde mina ungdomar tidigare. Nu  ströp jag VV flödet så om de ökar till fullt ös så blir det kallare och kallare ju mer de ökar eller med termostat så minskar flödet efer hand som VV temp minskar.

Nu är det ingen som använder VV mer än 10 min till var dusch. Då räcker VV längre. Sen har jag max 8l/ min (upp mätt med tidur i badkaret)

Mitt råd är ändra beteende så spar Ni VV och minskar elförbrukningen och VV behovet minskar..  --/

« Senast ändrad: 15 december 2005, 21:51:16 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #13 skrivet: 15 december 2005, 21:33:27 »
Det intressanta för mig är att försöka uppnå den optimala balansen mellan komfort och ekonomi.

Att behöva duscha med den obehagliga känslan av att vv när som helst kan ta slut är inte ok.

Själv gillar jag lååånga bad i 42 gradigt vatten. Speciellt så här års. 8)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: CTC allmänt, särskilt tillskott och starter
« Svar #14 skrivet: 15 december 2005, 23:21:57 »
Citera
Upp till bevis!
Jag påstår att värmeväxlaren har en utmärkt vv-kapacitet, och att det bara är brister i programvaran som gör att den inte utnyttjas optimalt.

Vad det beror på är väl egalt, jag bara konstaterar.

tex vår o höst när man har låga börvärden är det halvdåligt med varmvatten, trots att VP jobbar med en högre temp än nödvändigt för enbart värmeproduktion.
det när det finns ett enormt effektbehov på kompressordelen!

Ang värmen... jag har rad som är rejäla

Ex +-0 ute.... min värmepump jobbar med en snitttemp på 30 grader!!! Börvärdet är också då 30 grader.

CTC kör ju vad jag förstått  in det varmaste vattnet från kompressorn i toppen vid vp drift, det torde va avsevärt varmare än 30 grader. Är det för kallt tex som hos mig runt 25 grader vid värmestart, måste det väl kyla varmvattnet!?
Jag antar att börvärdet för pumpen aldrig når mina värden tex runt 25 grader vid +10 grader ute...

Då pratar vi verklig vattentemp efter värmeväxlaren.... när 35 nås då stannar pumpen, det ger enorm COP!!!

Hittills i vinter har knappast pumpen nått mera än 35-36 grader  vid värmedrift! men det beror mest på vintern  ;)

Men som sagt i en villa är det ändå ok...

Nu blir det väl fart pÃ¥ er CTC ägare  ;)

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!