Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan inbyggd VVB räcka?  (läst 5529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan inbyggd VVB räcka?
« skrivet: 11 november 2004, 15:50:57 »
Hej!

Funderar på att köpa någon "allt-i-ett"-pump ihop med ytjordvärme, exempelvis Nibe 1215. Denna skall ju ha en inbyggd VVB på 160 liter.
Dock planerar vi också inköp av ett hörnbadkar som då har en volym på 240 liter (antar att vattenmängd kanske blir ca 150-200 liter).

Skulle den inbyggda VVBn kunna räcka? Annars är vi ett hushåll på 3 personer som inte förbrukar rasande mycket varmvatten. Nu har vi genomströmningsvärmare i oljepannan som funkar bra till dusch, har ej badkar.

Alternativet är väl att köpa en Nibe 1115 och en separat större VVB, men denna värms väl då enbart av tillsatsel och inte av pumpen???

Mvh
Pagge
Nibe 360P

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #1 skrivet: 11 november 2004, 16:13:30 »
Hej Pag!

CTC Ecoheat värmer sitt vatten med genomströmningsslinga. Slingan förvärms i den undre delen av "acctanken" och slutvärms i den övre där den också spetsas med el vid behov. Har läst att flera medlemmar på här på forumet klarar varmvattnet (dusch etc.) med elpannan helt avstängd.

Vid stort vv uttag som vid badupptappning kan du tillfälligt höja elpannedelen och få ut mer varmvatten. Du får då naturligtvis ett tillskott på el, men jag tycker ändå att det låter rimligare att få ett kortvarigt tillskott medans du fyller badkaret, än att ha en extra vv-beredare som drar el dygnet runt, året runt.

Min CTC står i pannrummet, dock inte inkopplad än, så jag ska inte säga för mycket...

« Senast ändrad: 11 november 2004, 16:15:13 av Kuling »

Utloggad MartinBj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2004, 16:16:01 »
Det spelar ingen roll om du har en inbyggd VB eller en extern, så laddas den av VP:n tillsatselen behöver du inte använda för att värma ditt vatten.

mvh Martin
Nibe Fighter 1110 7Kw med VPA 200, 140m borra. 200m2 2planshus byggt 1911. Förbrukning de två senaste åren 18 500kwh , beräknad förbrukning av olja innan vi flyttade in 4m2

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2004, 16:36:50 »
Det spelar ingen roll om du har en inbyggd VB eller en extern, så laddas den av VP:n tillsatselen behöver du inte använda för att värma ditt vatten.

mvh Martin

En extern beredare laddas av VP:n, men för att behålla värmen i den så måste ju tillsatsen till, eller hur?
« Senast ändrad: 11 november 2004, 16:37:29 av Kuling »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2004, 16:48:50 »
Jag kör en 1215.8,5
Jag har inte testat att tappa upp mycka badvatten ännu, men när vi duschar så klarar pumpen att värma mer vatten än vad man gör av med.
denna pump har en knapp man kan trycka pÃ¥, dÃ¥ höjs varmvattnet till 65 grader ( gÃ¥r att ändra till annan temp) med elpatronen = vattnet räcker betydligt  längre
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #5 skrivet: 11 november 2004, 18:59:59 »
Det spelar ingen roll om du har en inbyggd VB eller en extern, så laddas den av VP:n tillsatselen behöver du inte använda för att värma ditt vatten.

mvh Martin

En extern beredare laddas av VP:n, men för att behålla värmen i den så måste ju tillsatsen till, eller hur?

Nix, vvb är en dumburk och har ingen elpatron i sig.

Det fungerar på exakt samma sätt som en inbygd bara att man plockat ut beredaren.

/Thomas

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #6 skrivet: 11 november 2004, 19:28:16 »
OK, jag läste nog första inlägget lite för snabbt...  :-\

Min tanke var att om man har en VP med inbyggd vvb och för att öka vv kapaciteten kopplar till ytterligare en vvb på tex 100 liter. Den extra vvb laddas från VP:S vvb med 55 grader.

Då får han ju 160+100 liter och kan bada utan att bli blå om läpparna. För att den extra vvb skall behålla temperaturen då inget vv tappas så behövs tillskottsel. Eller har jag fel..l?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #7 skrivet: 11 november 2004, 21:19:08 »
själv har jag tankar på att köpa ett bubbelbad, när jag så småningom renoverar badrumet, har då tänkt att köpa ett med en inbygd värmare, då är man ju garderad. Räcker inte vattnet så toppar man med el, när det är färdigtappat.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #8 skrivet: 11 november 2004, 21:28:12 »
Otroligt begåvat CarMan, skall bli mitt standardsvar hädanefter när denna fråga dyker upp.

Eller har du copyright???

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #9 skrivet: 12 november 2004, 04:01:03 »
Om det nu är så att vi alla borde spara energi : Är det då moraliskt berättigat att skaffa ett badkar som slukar mer än 200 liter vatten?

Jag ställer bara frågan - Andra slösar kanske ändlig energi genom att åka många mil bil i trafikköer .. Eller genom att hålla 24 grader i lägenheten .. eller genom att sommartid tända alla husets lampor .. eller ..eller ..

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Pag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #10 skrivet: 12 november 2004, 08:59:38 »
Tack för svaren!

Kuling:
Jag har tittat lite på CTCs Ecoheat med genomströmningsslinga. Är din uppfattning att denna med hjälp av eltillskott skulle kunna tappa ett bad? Vid badtappning vill man ju ha ett hyfsat flöde för att inte det första vattnet skall ha hunnit kallna innan badet är fullt. Hinner Ecoheat'en med att värma vatten i tillräcklig fart ens med elpatronen tro?

CarMan:
Är inte dessa värmare i baden mer dimensionerade för att hålla tempen på upptappat bad? Kan det inte bli så att värmaren tar lång tid på sig att värma upp ett "halvljummet" upptappat bad?

Alla:
Är det alltså tekniskt någorlunda okomplicerat att först köpa en Nibe 1215 med 160 liter VVB och sedan om man märker att den inte räcker, kompletteringsansluta en extern VVB? Vad är i så fall bästa lösningen? Har man en extern eldriven VVB som inte värms av pumpen, eller kan man ha en extern som värms av pumpen (med möjlighet att toppa med elvärme)?

Mvh
Pagge
Nibe 360P

Utloggad Kuling

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #11 skrivet: 12 november 2004, 09:31:36 »
Tjenare!
Om du ställer elpannan på 65 grader så skall du enligt Bentone få ut minst 365 liter 40 gradigt vatten om du tappar med 12 liter/minut. När du tappat färdigt så sänker du elpannan igen. Som jag ser det behöver du aldrig stå utan varmvatten. Visst du får ett eltillskott när du tappar mycket, men för mig är komforten viktig.

Vårt badkar är på ca 240 liter och pga av kass pump så fylls dem med 7-8 liter/minut. Trots det märker iaf inte jag att badet skall ha kallnat nämnvärt

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #12 skrivet: 12 november 2004, 09:31:48 »
Jag har en IVT E7 VP med en extern beredare (IVT 300 L) som värms av VP ..Om det behövs så går elpatron in och stödvärmer..Men det händer kanske nån enstaka gång när det är stort utag av varmvatten och svinkyla ute.
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Svejsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #13 skrivet: 12 november 2004, 09:41:17 »
Vi har en diplomat 8 (160l inbyggd beredare )och ett normalstort badkar. Vi har Duschat 2 pers eftervarandra i stort sätt samtidigt som en person badat. Men jag kan tänka att det är på vippen vad beredaren klarar.

Däremot sÃ¥ kanske nÃ¥gon av de nya pumparna greja detta  ??? Har du tittat pÃ¥ IVT HT plus eller kanske Diplomat TWS eller kanske Autotherms. Men dÃ¥ fÃ¥r du ju ingen kolvkompressor   :(  
Thermia Diplomat 8, 165 m aktivt, Thermia Online, Uppvärmd yta 115+115m2 m. enrörssystem med 6 slingor och 14 radiatorer. Boende i mälardalen...

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Re:Kan inbyggd VVB räcka?
« Svar #14 skrivet: 12 november 2004, 10:36:09 »
Vi har en diplomat 8 (160l inbyggd beredare )och ett normalstort badkar. Vi har Duschat 2 pers eftervarandra i stort sätt samtidigt som en person badat. Men jag kan tänka att det är på vippen vad beredaren klarar.

Däremot sÃ¥ kanske nÃ¥gon av de nya pumparna greja detta  ??? Har du tittat pÃ¥ IVT HT plus eller kanske Diplomat TWS eller kanske Autotherms. Men dÃ¥ fÃ¥r du ju ingen kolvkompressor   :(  

Thermias värmepumpar ,6-16 kW,  med inbyggd beredare, 150 l för Diplomat och Villa 180l medTWS, klarar boverkets tappnorm;

Beredare med 10 oC vatten laddas 6 h
Först tappas 140 l blandat till 40 oC, 12 l/min i 12 min
Inom 1 h skall ytterligare 140 l tappat vatten överstiga 40 oC. Andra tappningen fortsätter tills 40 oC underskrids, totala antal liter över 40 oC är ett godhetstal
50 oC skall kunna erhållas vid tappstället.

Olika effektstorlekar klarar olika mängd vid en störttappning.

IVT HT plus och Thermia Diplomat TWS ger mer

mvh
Adam

Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!