Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Litt erfaringsoverføring fra mine 16 Ã¥r som sjøvarmepumpe eier  (läst 2557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
Jeg bygget min bolig i Stavanger i år 2000. Jeg valgte å investere i vann/vann VP da jeg bor helt ved sjøen. Jeg har vannrør i alle gulv i huset.
Jeg har hatt noen krevende utfordringer som jeg tenkte Ã¥ dele med forumet, da jeg har fÃ¥tt sÃ¥ mye hjelp fra forumet  "love" . Vi har ingen slike forum i Norge, som kan hjelpe med absolutt alt.

1,
Jeg stengte ned mitt gulvvarmesystemet om fra Juni til August de første Ã¥ Ã¥rene. Jeg tenkte at mitt HVAC anlegg med egen VP ville betjene mitt varmebehov i boligen.Min VP jobbet da kun mot acc.tank til forvarming av forbruksvann om sommeren   SkämspÃ¥dig
NÃ¥r det er riktig godt og varmt og solen skinner, sÃ¥ vil solenergien som treffer gulvene varmeoverføre energien fra mine gulv til akk.tanken, slik som solfangere gjør  tummenupp.  Framledningstemp til gulvvarmesystemet er da lavere enn retur vann temp 

En annen liten ting. Surrer din brine pumpe nÃ¥r VP har stoppet? Dersom du kobler slik at brinepupen stopper nÃ¥r din VP stopper vil "stopp peridoden" øke dramatisk i tid  ;). Du har jo sprit eller glykolvann i brine kretsen. Det er derfor ingen god grunn til at  brinepumpen skal surre nÃ¥r VP har stoppet. Surrer brine pumpen sÃ¥ stjeler den energi som din VP har akkumulert opp pÃ¥ acc.tanken.
Det er kun sirkulasjonspumpen pÃ¥ den varme siden som skal surre nÃ¥r VP har stoppet  :)


 2,
De første 8 Ã¥rene startet jeg opp gulvvarmesystemet i august/september. Jeg erfarte at mitt varmesystemet hadde en veldig dÃ¥rlig virkningsgrad etter oppstart. Mitt hus ble liksom ikke varmt  dontknow.
Jeg mÃ¥tte koble inn el-patronene pÃ¥ acc.tank, og det er kostbar affære  SkämspÃ¥dig. NÃ¥r jeg startet feilsøke pÃ¥ mitt VP system, oppdaget jeg at det kun en enkel temp sensor for stying av VP, samt VP LP pressostat   dontknow

I min desperasjon tenkte jeg at jeg burde flushe varmevekslerne i min VP for Ã¥ fÃ¥ opp virkningsgraden. Dette fungerte jeg kunne puste lettet ut, og slÃ¥ av el-patronene  8)

3,
Rørleggeren som monterte mitt VP system tenkte bare " koble opp VP anlegget, slik at det fungerte"  >:D. Han tenkte ikke pÃ¥ at VP og varmeanlegget mÃ¥tte kunne isoleres med kuleventiler for service og reparasjon  FiR.

En stor ombygning av vannrørene i mitt tekniske rom ble da utført, slik at jeg kunne isolere deler av varmeanlegget, og gjøre vedlikehold uten å slippe luft inn i hele varmeanlegget hver gang jeg åpnet en rørkobling.

4,
I Ã¥r 2010-2011 fungerte varmeanlegg, men effekten var dÃ¥rlig  Sc:,h. Jeg mistenkte mine varmevekslere for og sjekket vannfilteret pÃ¥ min VP (varm side). Det var nesten ingen partikler i mitt vannfilter fordi mitt vannfilter var alt for grovt (filtermasker med 3mm hull) Det er ikke fisk og snegler jeg skal filtere vekk  :::_). Jeg oppdaget ogsÃ¥ at flere av rørkoblingene inni min VP besto at en kombinasjon av  SS316 (syrefast) , messing / kobber og svart stÃ¥l.  :::_)

Denne sammenblandingen av metaller medførte at svart stÃ¥l rørkoblingene hadde nye galvanisk tæring/rust. Rustpartiklene som var sÃ¥ store at de faktisk ble stoppet i mitt alt for grovmaskede vannfilteret ble da oppmalt og sønderknust over tid, og samlet seg opp i mine varmevekslere  dontknow.
At jeg hvert Ã¥r mÃ¥tte Ã¥pne røranlegget for Ã¥ flushe det, medførte at jeg tilførte Ã¥rlig nytt oksygen inn i varmeanlegget, som igjen medførte mer korrosjon/rustvann i mitt varmeanlegg  :::_).

5,
Ã… feilsøke pÃ¥ mitt varmeanlegg var ett mareritt  FiR. Ved en tilfeldighet kom jeg over www.energibutiken.se som solgte e-logger  huuura. Den beste investeringen man kan gjøre pÃ¥ et gammelt VP anlegg

6,
Plutselig kunne jeg i sanntid ha overvåkning på hele mitt varmeanlegg, og jeg fikk muligheten til å begynne å optimalisere mitt VP system :)
NÃ¥r jeg mÃ¥lte delta-t i sanntid fant jeg ut at mine varmevekslere fungerte langt fra optimalt  Sc:,h. Siden jeg foregÃ¥ende Ã¥r hadde montert isolasjonsventiler, kunne jeg nÃ¥ isolere varmealegget og kun flushe selve varmevekslerene  8) (enkeltkomponenten)
Selv om jeg flushet med vann i flere timer, over mange dager, så ble ikke varmeveksleren optimal i virkningsgrad. Jeg kjøpte er rensestoff som heter «Systemrens». (Dette brukes på båtmotorer kjøleanlegg også)

7,
Mitt hovedproblem var at alle partiklene som ble fanget opp i vannfilteret tummenupp, som videre ble sønderknust og samlet seg opp i mellom kjøleplatene inne varmeveksleren  dontknow. Det vil si at mine varmevekslere som i utgangspunktet var marginalt dimensjonert, ble enda dÃ¥rligere fordi det ikke var tilfredsstillende vannsirkulasjon mellom selve kjøleplatene inne varmevekslerne.

I tillegg oppdaget jeg at acc.tank (dobbelmantlet VVB) for  gulvvarmemagasinet er tilvirket i svart stÃ¥l FiR Dette var virkelig  >:D
Min delta T pÃ¥ varm side var kun 2-3°C. Ã…rsaken var rust partikler fra bÃ¥de VVB og VP  :::_)
PÃ¥ Jula fant jeg vannfilter. Vattenrenare/filterhus Art. nr: 438007 til en grei pris  tummenupp.

Problemet med filteret er at det ikke tÃ¥ler mer enn 30°C. Jeg monterte "julafilterhus" pÃ¥ returvann fra gulvvarmesystemet og pÃ¥  KB. Jeg kjøpte et messingfilterhus fra www.norvann.no for "VB ut" pÃ¥  VP, da dette filteret tÃ¥lte høy temperatur .

For å få stoppet korrosjon i min acc.tank og øvrige varmesystem komponenter måtte jeg få kontroll på micro bobler og galvanisk tæring.
Løsningen fant jeg hos http://www.impreva.se/PDF_TrioFold.pdf  tummenupp
Dette filteret er en totalløsning, men koster 10K.

8,
Jeg mente at nÃ¥ hadde jeg fÃ¥tt kontroll pÃ¥ min VP og hele varmeanlegget  tummenupp. Jeg hadde skiftet vekk alle rørdeler i svart stÃ¥l, bortsett fra acc.tank. Jeg mente at filterløsningen jeg nÃ¥ hadde investert i, og Trio 10 filteret som hadde en stor magnesium anode ville gi meg et mer stabilt varmeanlegg  tummenupp.

9,
Mitt sjøhus pÃ¥ 50m2 med 2 etasjer hadde vannrør i betongdekket, men ikke tilkoblet mitt VP anlegg. VP som rørleggeren anbefalte nÃ¥r jeg bygget mitt hus pÃ¥ 119m2 med 2 etasjer gav kun 5,5KW varme  dontknow.
Jeg funderte en tid pÃ¥ hva jeg skulle gjøre  Sc:,h. Jeg hadde brukt masse av tid og enda mer penger pÃ¥ mitt varmeanlegg, sÃ¥ VP bytte til 7-10KW hadde jeg ikke lyst til Ã¥ gjøre.

Jeg hadde jo kriget som helvete for Ã¥ fÃ¥ faenskapet til Ã¥ fungere  :::_) FiR FiR, og da tenkte jeg det var for dumt Ã¥ bytte VP og starte alt pÃ¥ nytt. Da ble jo all min lærdom av VP som jeg hadde kriget med, til ingen nytte!  dontknow

Etter Ã¥ lest meg opp pÃ¥ kscroll kompressorens hjemmeside fant jeg ut at en Copeland scroll kompressor kan kjøre pÃ¥ 70-80 Hz  tummenupp!

Da er det bare Ã¥ kjøpe en frekvensomformer og en PID regulator med PT-100 som mÃ¥ler «Bør verdien» pÃ¥ VP framledningen  tummenupp

Man lar «on/off automatikken forbli intakt, og monterer frekvensomformeren «etter on/off styringen» av VP  tummenupp

Dette fungerte jævla bra ! tummenupp tummenupp

Det som er viktig nÃ¥r man monterer frekvensomformer drift pÃ¥ en VP er at en standard scroll kompressor har «splash wheel lubrication». Det vil si at omdreiningstallet ikke mÃ¥ settes for lavt, for da blir det ikke god nok oljesmøring i scroll kompressoren.  Det er veldig viktig at minimum frekvens ikke settes lavere enn 30 Hz, dersom man ikke har en scroll kompressor med intern oljetrykksmørepumpe.

Dersom scroll kompressoren ikke fÃ¥r god nok smøring blir oljen varm, og «kokser seg». Da er det by-by til scroll kompressoren  a:gl.

Jeg trenger kun 7-8Kw for Ã¥ holde varmen i min bolig og sjøhus, sÃ¥ jeg kjører scrollkompressoren opp til 70 Hz, med Copeland sin velsignelse  tummenupp. Jeg har minimum frekvens pÃ¥ 40 Hz pga. min gamle mekaniske ekspansjonsventil stenger dersom jeg gÃ¥r pÃ¥  lavere frekvens  >:(. Det ble ogsÃ¥ varmgang pÃ¥ scroll kompressoren :(.

Jeg fraråder på det sterkeste å foreta denne ombygningen dersom du ikke har e-logger fra Richard, fordi du «chip tuner» innenfor akseptable parameter, og er derfor avhengig av instrumentering.

Noen råd til dere som orker å lese dette:

Se over hvor mye svart stÃ¥l komponenter det er pÃ¥ ditt varmesystem. Du kan ta deg faen pÃ¥ at nÃ¥r garantitiden pÃ¥ din VP er utløpt, sÃ¥ begynner problemene  >:(.

Det er instruksjonsfilm pÃ¥ youtube hvordan man lodder rør, sÃ¥ alle kan være hobbyrørleggere dersom man er litt praktisk anlagt  ::).

Jeg anbefaler fullfiltrering pÃ¥ vannet som gÃ¥r til alle varmevekslere. NÃ¥r garantitiden pÃ¥ VP er utløpt sÃ¥ tettes det til mellom platene inni varmeveksleren  :(.

Jeg anbefaler at det blir montert magnesiumanode i varmeanlegget. Trio 10 filter har denne anoden, og den er stor og varer i mange Ã¥r, dersom du ikke har mye svart stÃ¥l  ::).

Dersom du velger å ignorere det som jeg har skrevet bør du budsjettere for ny VP etter ca 10 år .

Dersom velger Ã¥ følge rÃ¥dene, har du din VP inn i evigheten og bytter enkeltkomponenter etter hvert som noe blir ødelagt  tummenupp.

Jeg kjøpte en vanlig Omron V-1000 frekvensomformer. Det trengs kun Ã¥ settes ca 10 parameter settings for Ã¥ fÃ¥ frekvensomformen til Ã¥ fungere. Dersom man tar seg tid til Ã¥ lese hele brukermanualen, og sette alle parameter manuelt, sparer man penger pÃ¥ lavere strømregning, og scroll kompressoren fÃ¥r mykstart. Du kan definere hvordan frekvensomformeren skal operere dersom den minster sensor signaler og hvordan "nøddrift " skal fungere. Det er langt over hundre parameter Ã¥ sette, men nÃ¥r jobben er gjort sÃ¥ vet du hvordan en frekvensomformer fungerer  tummenupp
Jeg vil spesielt frekke frem "power save mode" som en unik funksjon som gir deg lavere strømregning, da frekvensomformeren redusere volt til det minimum som trengs for akkurat din scollkompressor for å opprettholde VP framledning "bør verdi".

De selger rørloddeutstyr pÃ¥ Jula. 

Nå består vedlikeholdet på mitt gamle varmeanlegg kun av å bytte julafilter en gang i året, og rengjør "Norvann og Trio filteret"

 "love" "love" "love"










« Senast ändrad: 19 januari 2016, 07:00:39 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad egeninstallationkaninget

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack, detta var mycket intressant läsning. tummenupp

10k för ett filter är en del, om man har en stor yta svartstål, dvs gamla rör behövs inte detta, förstår jag dej rätt så?

Not att tidigare var växlarna överdimensionerade, vet inte hur det är idag.

Rengöringen av växlarna innehåller nog lite syra. Har diskuterats här tidigare i ngn tråd.

Utloggad egeninstallationkaninget

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När du trimmade upp effekten med Omron V1000 + PID från 50Hz till 70Hz,
blev inte värmeväxlarna mm för små eller blev det på marginalen efter ombyggnad?
sedan tänkte jag på priset för Omron + PID + Logger m.m., kostar det uppåt 20.000Kr + egen eller annans tid?
MÃ¥ste varit en del jobb, inte helt enkelt eller?  Men det är väldigt imponerande gjort :)

 

Per Ostbo

  • Gäst
Per Ostbo
SV: Litt erfaringsoverføring fra mine 16 år som sjøvarmepumpe eier
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2016, 10:07:05 »
När du trimmade upp effekten med Omron V1000 + PID från 50Hz till 70Hz,
blev inte värmeväxlarna mm för små eller blev det på marginalen efter ombyggnad?
sedan tänkte jag på priset för Omron + PID + Logger m.m., kostar det uppåt 20.000Kr + egen eller annans tid?
MÃ¥ste varit en del jobb, inte helt enkelt eller?  Men det är väldigt imponerande gjort :)

 
Når begynte veldi forsiktig og øke frekvenses steg for steg, og i begynnelsen hadde jeg problemer fordi jeg hadde skit i varmevekslerne. Brine veksleren var også forurenset med partikler, og det som skjer når du øker effekten med frekvensomformer er at den iser ned. Selv om jeg hadde 30 % glycol i brine kretsen så iset brine veksleren helt. For at jeg skulle få kontroll på dette linket jeg temp sensor på ekspansjonsventil mot output-relè på e-loggeren. Jeg satte trip logikk på e-logger slik at dersom eksansjonsventilen fikk lavere temp enn -7 °C så skulle e-logger gi emergency stop signal til frekvensomformeren, for å forhindre nedising av brine veksleren.

Jeg trodde at min gambling i å få økt effekt på min VP med å montere frekvensomformer var helt feilslått investering i begynnelsen, men når jeg omsider fikk rengjort alle vekslerne, så fungerte det bra. Kjøleteknisk så blir det noen 3-7 °C høyere temperatur på veksleren på varm side når min VP kjører på 70 Hz.

Jeg har også laget alarm logikk på e-loggeren mot den varme veksleren. Dersom R-407c blir 115 °C så tripper e-loggeren frekvensomformeren, fordi jeg hadde jo masse av skit i den varme veksleren også.

I dag, nÃ¥r jeg vet at mine vekslere er helt OK, sÃ¥ kan jeg konkludere med at man kan øke VP effekt med 50% uten problem. Jeg trodde at jeg ville fÃ¥ lavere COP, men det fikk jeg ikke  tummenupp

En PID regulator med 4-20mA output signal og tilhørende PT-100 temp sensor får man for noen hundrelapper på e-bay.
Det som trigget mitt frekvensomformer kjøp var at jeg kom over en brukt frekvensomformer på finn.no som jeg fikk for 1500kr.

Det sier seg selv at jeg har brukt mye tis på dette. Dersom jeg skulle fått rørlegger og kjølemontor til full timepris, så hadde det kostet en formue.
Siden jeg har en kompis som er kjølemontør, så slapp jeg de store kostnadene. Jeg er selv utdannet elektrikker, så da ble det kun en helvetes masse tid jeg måtte bruke på mitt varmesystem. Jeg var jo i en situasjon der jeg måtte velge å si til meg selv at min nye hobby er min VP og varmeanlegg.


Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
Tack, detta var mycket intressant läsning. tummenupp

10k för ett filter är en del, om man har en stor yta svartstål, dvs gamla rör behövs inte detta, förstår jag dej rätt så?

Not att tidigare var växlarna överdimensionerade, vet inte hur det är idag.

Rengöringen av växlarna innehåller nog lite syra. Har diskuterats här tidigare i ngn tråd.
Svart stål = Iron - ubehandlet stål. Det er veldig stor sansynlighet at du har en masse forskjellige metaller i ditt sarmesystem. Da får du galvanisk tæring. Mine erfaring tilsier at det må være magnesiumsanode i varmesystemet. Den hjelper også med å fjerne syrgass i ditt varmeanlegg. En zink anode fjerner ikke syrgass. Dersom du leser manualen for Trio 10, så er det godt beskrevet der.
« Senast ändrad: 10 januari 2016, 10:16:34 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
Når begynte veldi forsiktig og øke frekvenses steg for steg, og i begynnelsen hadde jeg problemer fordi jeg hadde skit i varmevekslerne. Brine veksleren var også forurenset med partikler, og det som skjer når du øker effekten med frekvensomformer er at den iser ned. Selv om jeg hadde 30 % glycol i brine kretsen så iset brine veksleren helt. For at jeg skulle få kontroll på dette linket jeg temp sensor på ekspansjonsventil mot output-relè på e-loggeren. Jeg satte trip logikk på e-logger slik at dersom eksansjonsventilen fikk lavere temp enn -7 °C så skulle e-logger gi emergency stop signal til frekvensomformeren, for å forhindre nedising av brine veksleren.

Jeg trodde at min gambling i å få økt effekt på min VP med å montere frekvensomformer var helt feilslått investering i begynnelsen, men når jeg omsider fikk rengjort alle vekslerne, så fungerte det bra. Kjøleteknisk så blir det noen 3-7 °C høyere temperatur på veksleren på varm side når min VP kjører på 70 Hz.

Jeg har også laget alarm logikk på e-loggeren mot den varme veksleren. Dersom R-407c blir 115 °C så tripper e-loggeren frekvensomformeren, fordi jeg hadde jo masse av skit i den varme veksleren også.

I dag, nÃ¥r jeg vet at mine vekslere er helt OK, sÃ¥ kan jeg konkludere med at man kan øke VP effekt med 50% uten problem. Jeg trodde at jeg ville fÃ¥ lavere COP, men det fikk jeg ikke  tummenupp

En PID regulator med 4-20mA output signal og tilhørende PT-100 temp sensor får man for noen hundrelapper på e-bay.
Det som trigget mitt frekvensomformer kjøp var at jeg kom over en brukt frekvensomformer på finn.no som jeg fikk for 1500kr.

Det sier seg selv at jeg har brukt mye tis på dette. Dersom jeg skulle fått rørlegger og kjølemontor til full timepris, så hadde det kostet en formue.
Siden jeg har en kompis som er kjølemontør, så slapp jeg de store kostnadene. Jeg er selv utdannet elektrikker, så da ble det kun en helvetes masse tid jeg måtte bruke på mitt varmesystem. Jeg var jo i en situasjon der jeg måtte velge å si til meg selv at min nye hobby er min VP og varmeanlegg.
Basert på min erfaring mener jeg det er litt naivt å et avanser varmeanlegg uten e-logger. Jeg mener at alle vil få problemer eller dårligere virkningsgrad, feil på sitt varmeanlegg i anleggets levetid. Det som er den store fordelen med e-logger er at du kan sammenligne parameter da du får en zip-file på email med alle e-logger data hver dag. Når du får problem med varmeanlegget kan du da gå målrettet rett på feilkilden etter å ha studert måleverdi histrorikken. Selv om du ikke kan reparere ditt varmeanlegg selv, så kan du gi spesifikk avviksdata til kjølemontøren/rørleggeren.
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
Jeg kan si noen ord om stømsparingen man får derfom man investerer i en standard industri frekvensomformer som har "power save mode".
Jeg var nettopp på mitt tekniske rom og forandret "bør verdi" på PID regulatoren for å få frekvensomformeren til å forandre frekvens til min VP. Måleresultatene er fra display på frekvensomformeren, og alle måleresultatene er tatt over en 3 minutt periode. Det vil si at alle målingene er tatt under samme driftsforhold, uten termisk variasjoner.

40 Hz: 300 Volt - 2,87 amp
50 Hz 367 Volt - 3 amp
60 Hz 420 Volt - 3,2 amp
70 Hz 420 Volt - 3,82 amp

Effekt variasjonene er da:
40Hz: P= U x I x Cos x V3= 300 x 2,87 x 0,9 x 1,73= 1340 Watt stømforbruk
70Hz: 420 x 3,8 x ,9 x 1,73= 2485 Watt

Frekvensomformeren er da utvilsomt en "pengemaskin". Jeg har 400v 50 Hz inn i min bolig. Som dere ser fra måleverdien for 50 Hz, så har frekvensomformer "power save mode" redusert volt fra 400 ned til 367, fordi det er kun 367 volt som er påkrevd.

Når det ikke er fare for kuldegrader ute, så reduserer jeg "VB bør verdi" til 35 °C. Da blir trykket i kjølemediet litt lavere, og på 40 Hz drift er volt ca 270.

Det vil si at dersom man har en VP med frekvensomformerdrift, så bør framledning temp være så lav som mulig for å holde trykket på kjølemedium så lavt som mulig. Jeg har en velig liten acc tank, så når jeg tar meg en dusj, ramper VP opp med en gang for å opprettholde "bør verdien".

Dersom vi går litt videre i detalj, så er det store spørsmålet om min varmepumpe som ga 5,5KW på normal drift, - hvordan den ble ved 70Hz drift. Ut fra e-logger, så gir min VP 7KW @ 70 Hz drift.

Strømtrekk på 50 Hz: 3 Amp
Stømtrekk på 70 Hz: 3,82 Amp

Det vil si at ved å øke strømtrekk med 0,82 amp får jeg ekstra 1,5KW: Totalt 7 KW avgitt effekt fra VP etter montering av frekvensomformer.

Dersom man ser på totalkostnaden, og valgene jeg hadde når jeg skulle tilkoble mitt 50m2 sjøhus til varmeanlegget hadde jeg to alternativ : Oppgrading av min gamle VP eller kjøpe ny VP.

Det er klart at jeg har brukt mange timer av min fritid, men i dag angrer jeg ikke på i dag siden jeg oppnådde mitt mål for mindre en 20K (alt inklusivt). Hadde jeg byttet VP hadde jeg fått samme problemene med varmevekslerne etter noen år, og da hadde jeg fått filter og e-logger kostnaden i tillegg uansett.

SÃ¥ jeg er happy med at jeg vant krigen mot min VP!  tummenupp

 




« Senast ändrad: 11 januari 2016, 16:35:20 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!