Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med beräkning och val av bervärmepump  (läst 2243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DennisA77

  • Gäst
DennisA77
Hjälp med beräkning och val av bervärmepump
« skrivet: 08 december 2015, 12:13:52 »
Har en gammal varmvattenberedare? med elpanna som verkar sjunga på sista versen (ca 30 år), elpannan brummar som f*n när den slår på ett visst effektläge. Själva temperaturen på varmvattnet är bra i kranar och dusch. Problem med att vissa element inte vill bli varma men det kanske är mer ett problem med mina element (alla element är vattenburna).
Funderar på bergvärme och mina förutsättningar:
1-plans villa med inredd källare. Varje våning är på 100kvm så 200kvm totalt. Huset är byggt 1981 och är inte tilläggsisolerat vad jag vet. Huset har mexitegel som ytskikt om den infon nu behövs. Enligt SGU's arkiv så har grannen borrat energibrunn och där står: Djup till berg 5,5m. Totaldjup 195m. (Vattenmängd 300?). Detta gjordes 2006 så det är ett tag sedan. Vet inte om man borrar lika djup nu som då?
Jag har en elförbrukning på ca 30000kWh per år.

Behövs mer info?

Vilken vermepump är att föredra? Eller är det same same but different? Eller skall man satsa på luft/vatten.

Tacksam för svar!

Mvh
Dennis

DennisA77

  • Gäst
DennisA77
SV: Hjälp med beräkning och val av bervärmepump
« Svar #1 skrivet: 08 december 2015, 12:15:53 »
Tar även tacksamt emot rekommendationer på bra firmor i Stockholmsområdet (bor på västra sidan, i Hässelby Villastad).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med beräkning och val av bervärmepump
« Svar #2 skrivet: 08 december 2015, 13:46:03 »
Jag gissar att värmebehovet ligger på ca 25000 kWh/år, så då blir en 8 kW värmepump + 180 m aktiv borra helt OK.
Du kan också välja t ex Daikin bergvärmeinverter.
Sen tror jag på att ta in så många offerter som möjligt, viktigt att de får räkna på samma förutsättningar och ta gärna in offerter på luft/vatten med.
Ange gärna ett värmebehov på 25000 kWh/år så blir det mindre spridning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med beräkning och val av bervärmepump
« Svar #3 skrivet: 08 december 2015, 15:48:17 »
Att du har dålig värme på några radiatorer är lite bekymmersamt, det kan vara så enkelt som att du har kärvande termostater (lossa termostaten och smörj/motinera stiften tills de åker ut lätt av sig själva) eller så har du igensättningar, vilket iofs är mindre troligt.
Vet du om det är ettrörs eller tvårörs system?
Vet du vilken temperatur du behöver köra ut i radiatorerna när det är som kallast ute?

För att få några offerter kan du gärna använda forumets kostnadsfria offerttjänst: www.energioffert.se
Nibe,  IVT, Bosch, wiessman eller Thermia on/off-värmepump pÃ¥ ca 8-10 kW eller en inverter med max effekt pÃ¥ 11-13 kW tycker jag borde vara ett val som ligger rätt nära dina behov.
Har du plats för en arbetstank kan det vara en bra ide om ni nyttjat båda våningarna som bostadsutrymme, det gör det enklare att köra med termostater på de olika våningsplanen - behovet brukar variera lite på de olika våningarna beroende på årstid.
Bergvärme är bättre (och lite dyrare) än luft/vatten, men har du råd så tycker jag att bergvärme är värt merkostnaden.
Saker som står ute i väder och vind har en förmåga att inte hålla i en mansålder direkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

DennisA77

  • Gäst
DennisA77
SV: Hjälp med beräkning och val av bervärmepump
« Svar #4 skrivet: 08 december 2015, 17:25:35 »
Tack för svaren. Kan tillägga att jag redan har en Panasonic inverter på övervåningen. Den inköptes mest för att kyla på sommaren då det blir väldigt varmt inne, men på kalla mornar får den jobba.

Vet inte vad problemet med våra elemnt är. Skall tillägga att jag inte riktigt fattat hur elpannan skall ställas in men jag har inte pillat på den. Elementen verkar leva sitt eget liv, vi har haft ett element i gästrummet som aldrig fungerat. Hade en vvs'are här som kollade alla element och fick det till slut att funka för att sedan inte funka för att nu funka igen... Elementet i sovrummet har alltid funkat för att nu inte funka alls..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med beräkning och val av bervärmepump
« Svar #5 skrivet: 08 december 2015, 20:20:45 »
Luft i elementen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med beräkning och val av bervärmepump
« Svar #6 skrivet: 08 december 2015, 20:23:27 »
Visst, om man aldrig bytt expansionskärl kan det vara trasigt, och då kan du ha luft i elementen.
Kolla expansionskärlet (ca 1 bars tryck) och avlufta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 608
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!