Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Karre
« skrivet: 08 januari 2017, 00:28:28 »

Måste bara inflika att jag haft stor behållning av både de praktiska frågorna och de mer filosofiska.

Kom du något längre i denna fråga?

Frågan är alltså: Hur ska jag förhålla mig till "Börvärde värmepump" (och till livet i stort)?


Livskris har jag redan så vi kan väl prata börvärde, snarare dom dubbla börvärden som finns i menyn.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 mars 2015, 13:45:07 »

Haha, ok, ja kanske kan den gamla vp bli poolvp och ni satsar på en ny bättre till huset.. ::)
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 05 mars 2015, 12:37:32 »

Tack för det - snart slår jag frivolter!

För oss kommer säsongen att börja snart, för vi ska använda värmepumpen för att värma upp poolen i sommar.
Har man inte bekymmer kan man köpa sig!
De vi köpte huset av har dyrt och heligt lovat att hjälpa oss få igång eländet. Men det är ju lätt att lova saker...
Det blir nog en ny tråd här på forumet snart!

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 mars 2015, 11:52:13 »

OK, krya på dig! Nu är säsongen snart slut dock, fast å andra sidan så är det mer regleringar för ett värmesystem vår och höst så det blir ju bra info hur som.
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 05 mars 2015, 10:37:54 »

Nja - jag har återhämtat mig från en titthålsoperation. Men nu är det snart tillbaka till värmepumperiet.
En höftled verkar mycket enklare att reparera än ett värmesystem. Fast det kanske inte kirurgen håller med om :)
Återkommer snart med lite shunt-frågor... ska bara få upp rörligheten först. I mig alltså, inte i shunten - den rör sig frejdigt lite som den vill...
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 05 mars 2015, 08:01:30 »

 tummenupp  :)
Hur går det,  har du kollat upp hur allt är kopplat?
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 04 mars 2015, 23:16:01 »

Hurra för Rickard som har lagt till en ny smilie.
Nu kan vi äntligen ge hjärtan till varandra!
 "love" "love" "love" "love" "love"


Kramar från
VeronicaA
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 26 februari 2015, 09:22:23 »

65 kWh på 24 timmar blir 2,7 kW i snitt. Dra från 0,5 kW för varmvatten vilket ger att huset behöver lite över 2 kW för uppvärmningen vid noll grader ute. Värdet verkar väl lågt även för ett välisolerat hus.

Jag tror du har helt rätt.  Jag har nu testat genom att mäta temperaturfallet i ackumulatortanken när både kompressor och elpatron är avstängda, och dividera med tiden istället. Då jag kan avläsa temperatur i topp och botten får jag ganska bra estimat på hur mycket effekt huset drar vide en viss framledningstemperatur (och retur). Det finns ju felkällor, men gör man det några gånger så får man hyfsad statistik :)
Då drar huset mellan 3 och 3,5 kw vid nollgradigt - och då är inte hushållselen inräknad så det ligger nog de factor på dryga 4kw.
Förresten - om man räknar baklänges från 3kw och en delta t på 8 grader (som jag har vid tanken) så blir det ca 0.09 liter per sekund i flödeshastighet. Är det normalt? Jag trodde det skulle vara högre - cirkulationspumpen är ställd på max...
Min värmepump snittar över ett dygn (enligt loggern på Exotrol) ca 2 kw. Det ger ett COP på under 2. Är det värt att kolla upp pumpen eller är det godkänt för en pump från 2004?

Hade du inte en annan tank än Exotank? Kan du ta några bilder på hur shunten sitter installerad?
Kan det tänkas att den inte öppnar fullt kanske?
Jag ska kolla upp shunteriet en gång till - om jag inte listar ut det tar jag gärna en bild!

Återigen - tack alla fina människor för att ni hjälper mig och för att ni för intressanta diskussioner med varandra som vi mindre bevandrade kan lära oss från! <3 (hittar inte "Hjärta" bland smiliesarna...)

VeronicaA

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 februari 2015, 14:48:17 »

Jag flikar en ny fråga som är starkt relaterad till trådens ursprungsfråga:
På min Eurotrol (som styr Exoair och Exotank) kan jag ställa in börvärde för värmepump. Jag har gissat och testat mig fram till att detta är börvärdet för vattnet i tankens nedre del. Varmvattenberedaren värmer tankens övre del (väl?). I bruksanvisningen jag hittade i garaget står det att systemet alltid jobbar med att hålla "värmepump" fem grader över framledningstemperatur. Det låter ju rimligt, men varför ska jag då själv sätta börvärde för detta?

Så fort temperaturen i tankens nedre del sjunker till [framledningstemperatur + 5] grader går kompressorn igång och värmer alltihopa till det börvärde jag själv kan sätta (vilket tidigare ägare tydligen satt till 50 grader).  När 50 grader är uppnått ändras börvärdet automatiskt tillbaka till [framledningstemperatur + 5] och kompressorn stängs av. För att få de 37 grader som mina element just nu behöver håller alltså min lvvp tanken konstant mellan 42 och 50 grader. Låter inte det lite spånigt? Jag testade att sänka "Börvärde värmepump" till 42 (meningen med livet enligt en känd bok). Men då lyckades inte systemet shunta ut tillräckligt varmt vatten till elementen! Jag börjar bli gråhårig. Dessutom undrar min familj varför jag som inte direkt är någon "bil-tjej" tillbringar all min lediga tid ute i garaget.

Frågan är alltså: Hur ska jag förhålla mig till "Börvärde värmepump" (och till livet i stort)?

 tummenupp  Jag höll på med bilar mkt förr, nu är man mer i källaren. Gött att du är fast!  :)
Hade du inte en annan tank än Exotank? Kan du ta några bilder på hur shunten sitter installerad?
Kan det tänkas att den inte öppnar fullt kanske?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 24 februari 2015, 08:35:48 »

Men det kan ju uppnås med en pump också tillsammans med motorventiler och dylikt?
Nej,  som du ser på cop så är vp utformad för att vara effektiv i framledningsområdet arbetandes med brine eller yttertemp. En vp som måste arbeta med andra temperaturer är ineffektiv.
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 23 februari 2015, 12:45:43 »

Jag flikar en ny fråga som är starkt relaterad till trådens ursprungsfråga:
På min Eurotrol (som styr Exoair och Exotank) kan jag ställa in börvärde för värmepump. Jag har gissat och testat mig fram till att detta är börvärdet för vattnet i tankens nedre del. Varmvattenberedaren värmer tankens övre del (väl?). I bruksanvisningen jag hittade i garaget står det att systemet alltid jobbar med att hålla "värmepump" fem grader över framledningstemperatur. Det låter ju rimligt, men varför ska jag då själv sätta börvärde för detta?

Så fort temperaturen i tankens nedre del sjunker till [framledningstemperatur + 5] grader går kompressorn igång och värmer alltihopa till det börvärde jag själv kan sätta (vilket tidigare ägare tydligen satt till 50 grader).  När 50 grader är uppnått ändras börvärdet automatiskt tillbaka till [framledningstemperatur + 5] och kompressorn stängs av. För att få de 37 grader som mina element just nu behöver håller alltså min lvvp tanken konstant mellan 42 och 50 grader. Låter inte det lite spånigt? Jag testade att sänka "Börvärde värmepump" till 42 (meningen med livet enligt en känd bok). Men då lyckades inte systemet shunta ut tillräckligt varmt vatten till elementen! Jag börjar bli gråhårig. Dessutom undrar min familj varför jag som inte direkt är någon "bil-tjej" tillbringar all min lediga tid ute i garaget.

Frågan är alltså: Hur ska jag förhålla mig till "Börvärde värmepump" (och till livet i stort)?

Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2015, 18:34:06 »

Men plats har många mkt av i källare etc. här i landet.  Jfr det med England t.ex. där allt måste in i köket. ..boiler..... *roflmao*
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 22 februari 2015, 18:03:08 »

Ja visst är det så att många har både 2-3.4 luft- luft vp ..

vill man slippa risken med höga lyft som det blir med en luft-vatten vp installation
är det nog bättre med att lägga mellanskilnaden på en vätske lösning i stället.
Det tar plats som f-n när allt ska upp och in ,, och det blir billigare för kunden .
cc
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2015, 17:55:50 »

Mmm
Å andra sidan så är ju just det att ha mer än en vp i huset inget extremt, finns ju massor av villor med mer än en lvp i drift...
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 22 februari 2015, 16:33:06 »

Vill man kan man bygga designade anläggningar exakt efter dom behov som finns och önskas,,
men på villa sidan blir det för dyrt och för komplicerat ( i många fall) att firman som gör den blir unik
och får bo med kunden om något händer..

där av tex la jag min lilla varmvatten värmepump för villa sidan på hyllan .
Det gick jätte bra att lyfta upp till 70° vid testerna .
la slut tempen på vv beredningen på 60° vid körningarna som gjordes,,  :)
 
cc
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2015, 16:31:55 »

Jo men växelventilen kräver en vp som är effektiv i båda temperaturspannen, med 2 skilda vp kan man optimera både köldmedium och värmeväxlare mm.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 22 februari 2015, 16:23:51 »

växelventilen finns på dom flesta luft vatten vp  redan som funktion

cc
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 22 februari 2015, 16:20:40 »

Kan man designa en lvvp för att jobba effektivast i ett specifikt temperaturspann? Ungefär som att en traktor ger mest effekt vi låga varvtal medan en Ferrari kanske jobbar bäst i höga?
I så fall borde ju en tvåpumpslösning ha en framtid, åtminstone i teorin.
Annars skulle det vara intressant med ett bevis för att en tvåpumpslösning kan (eller inte kan) implementeras med bara en pump.
@sege har ju i princip "simulerat" en tvåpumpslösning med en pump genom att ge varje "funktion" (varmvatten och husvärme) dedikerade tidsintervall. Men vad händer om dessa tidsintervall (till exempel när det är väldigt kallt samtidigt som ett helt fotbollslag vill duscha) måste överlappa?


Skrivet av: sege
« skrivet: 22 februari 2015, 16:06:16 »

Två olika temperaturspann!

Men det kan ju uppnås med en pump också tillsammans med motorventiler och dylikt?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2015, 14:40:01 »

Två olika temperaturspann!
Skrivet av: sege
« skrivet: 22 februari 2015, 13:23:14 »

Kanske egentligen borde vara en annan tråd men varför inte använda samma LVVP/värmepump? Varför två olika?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2015, 12:11:45 »

 tummenupp
Jo,   det anses dyrt idag,  men det gjorde borrhål på 240 m också en gång. ..
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 22 februari 2015, 12:06:56 »

@ karl mb
Det görs redan i lite större system ..
 
Jag har på lagret en "villa lösning "  som testats  :) 65° VV
men det blir för dyrt !!
Med vänlig hälsning
cc
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2015, 11:51:38 »

Vore kul att se ngn bygga ett system med 2 vp trots allt.  En för uppvärmning och en som lyfter det sista från framledning till vv-nivå.  Båda vp kommer att prestera maximalt.
Skrivet av: sege
« skrivet: 22 februari 2015, 10:35:54 »

Två LVVP verkar onödigt, bättre att använda samma LVVP och en motordrivet shunt eller liknande för att antingen pytsa in 'uppvärmningsvatten' till raddar i nedre delen och varmvatten i den övre delen. Så ska jag bygga om någon gång när jag har tråkigt.

Idag kör jag bara 'husvatten' förutom 05-07 och 16-21 när jag kör 'varmvatten'-körningar till ~40 grader lite beroende på utetemp. Efter min tank sitter sen en VVB som lyfter. Golvvärmen får endast plocka vatten från nedre halvan så när det är varmvattenkörningar kört tar golvvärmen det vattnet som har sämre COP, när 'värmen' är slut i nedre delen startar LVVP och skapar uppvärmningsvatten.

Det har gett mig klara besparingar om man slår ihop uppvärmning och varmvatten jämfört med att köra upp hela tanken till rimlig varmvattentemp med fast kondensering hela dagarna.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 februari 2015, 09:10:59 »

Så du behöver en flödesmätare.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 februari 2015, 22:50:48 »

...... Fast ni garvade gamla rävar (ursäkta, kloka - inte gamla) kanske vet vilket flöde en Grundfos 25-45 har i läge tre när trycket är 1.0 bar. Går det att svara på, eller finns det flera obekanta i ekvationen som man måste känna till?

Jag antar att det är det statiska trycket vid expansionskärlet som är 1.0 bar. Den siffran har du ingen nytta av. För att veta flödet måste du känna till det samlade tryckfallet i alla rör, böjar, radiatorer, etc och kolla upp flödet i pumpens pumpdiagram.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 februari 2015, 15:03:05 »

Det är nog lite tidigt att hoppas på att huset drar mindre värme än energideklarationen. Jag tycker att lite över 2 kW vid noll grader ute är lite väl lite för att vara sant. Prova med att värma med elpatronen, helst ett mulet dygn så att solen inte stör, och läs av elmätaren i stället för pumpens räknare, hushållselen värmer ju också huset. Det värdet går det att lita på.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 februari 2015, 14:29:22 »

Yes.
Och ibland blir kompromisser väldigt dåliga när man suboptimerar på fel saker.
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 21 februari 2015, 13:58:35 »

OK - om vi bortser från installationskostnader, underhållskostnader och utrymmesproblem borde alltså den optimala lösningen vara att ha två fristående lvvp! En som sköter huset i låga temperaturintervall och en som värmer upp varmvatten. Eftersom båda systemen besegrar vvb:s COP-1 vinner väl då denna teoretiska lösning, som naturligtvis ingen vill ha i praktiken?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 februari 2015, 13:48:55 »

Du kommer säkert över 1!
Men priset blir att hus-cop blir då mkt lägre så att arbetet för att värma huset ökar istället. Men räkna gärna på det!
Dina frågor är inte dumma,  du skulle sett vad en del kan fråga om. ..
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 21 februari 2015, 13:40:43 »

Exotrol verkar bra!
Om du kan avvara mer än ljummet vv nån dag så kan du ju enkelt prova hur mkt förbrukningen på kompressor sjunker då du sänker tempen i tanken till precis framledningstempen som huset vill ha!
Absolut - det blir nästa experiment. Jag gissar att jag förväntas komma fram till att det bästa är en vvb efter slingan :)

Jag får dock inte ihop det resonemanget rent matematiskt. Jag är dock prestigelös nybörjare och teoretiker som bara vill förstå. Jag testar därför följande resonemang:
Låt oss säga att husuppvärmingen är löst på något "magiskt" sätt. På ett annat magiskt sätt har vi en kran med 40-gradigt vatten. Detta 40-gradiga vatten vill vi höja till 55 grader. Du förespråkar då, om jag förstår dig rätt, att köra in det vattnet (från den magiska kranen) i en vvb och använda COP-1 för att få upp det till 55. Om jag istället gör detta med en luft/vatten-värmepump borde jag väl ändå komma över COP-1 trots den höga temperaturen?
Hoppas jag inte verkar alltför korkad ::)


Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 februari 2015, 13:24:50 »

Ja, och hur blir det med hus-förbrukningen om du räknar med att cop sjunker till 2 när du kör som idag upp till 55 grader,  jfrt med om du stannar på 40 grader?
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 21 februari 2015, 13:20:19 »

Verkar rimligt!
Så hur räknar vi ut om det är dyrt eller inte att värma vv 40-55 grader till cop 1, samtidigt som vi värmer huset till cop 3?
 ;)

Anar jag en retorisk fråga  :)
1.7 kwh för hundra liter vid COP-1. Kan vi göra det med COP-3 blir det ju betydligt billigare, men det är väl marigt att komma upp i höga COP när vattnet är så varmt.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 februari 2015, 13:14:52 »

Exotrol verkar bra!
Om du kan avvara mer än ljummet vv nån dag så kan du ju enkelt prova hur mkt förbrukningen på kompressor sjunker då du sänker tempen i tanken till precis framledningstempen som huset vill ha!
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 21 februari 2015, 13:11:52 »



Nu blev jag nyfiken på vilken VP du har modifierat o på vilket sätt   :)

Det är en lång tråd med mycket okunnande från min sida, men häri någonstans vill jag minnas att problemet upptäcktes och löstes.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45063.0

Edit: rättade länken
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 21 februari 2015, 13:09:41 »

Hur menar du att du ser i loggen hur mkt det går åt att värma vattnet i tanken 5 grader?

Exotrol loggar förbrukad energi på kompressor och elpatroner sedan installationsdag, så det är bara att kolla skillnaden före och efter en "eldning". Under eldning höjs värmen från 45 till 50 grader. Jag förstår att det bara är "ungefärliga" värden, men jag har kalibrerat loggade värden mot min elmätare (solo II från Fortum) och ser att det som loggas stämmer "relativt" bra med de värden som hamnar i min faktura. När kompressorn är på drar den alltid 3.4 kw (eller väldigt nära).
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 februari 2015, 13:06:30 »

Verkar rimligt!
Så hur räknar vi ut om det är dyrt eller inte att värma vv 40-55 grader till cop 1, samtidigt som vi värmer huset till cop 3?
 ;)
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 21 februari 2015, 13:01:53 »

Ett hus som dra lite över 2 kW värme vid noll grader ute bör, om det ligger i Mälardalen eller liknande klimat, dra 10 MWh värme/år. Schablonen för varmvatten är 5 MWh/år.  En fungerande värmepump ska då kunna leverera värme och varmvatten till en elförbrukning under 5000 kWh/år.

Var ligger huset?

Tack Roland - huset ligger i Mälardalen så du ger mig hopp om det är bättre än vad energideklarationen visade!
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 21 februari 2015, 12:36:30 »

Har du kollat hur lång tid det går mellan kompressorkörningarna? Det ger ju ett grovt mått på hur mycket energi ditt hus förbrukar. Sen kan du ju komplettera din beräkning med den energiförlusten när du räknar på kompressorkörningarna.


Det är ju ett bra sätt du föreslår att ta reda på vad huset kostar i energi (eller effekt). Jag gör ett försök nedan - i hopp om att någon är intresserad :)

P(watt) = V(kg)*deltaT(Kelvin)*4180 (ws/kg) / t (sekunder)

"deltaT" är temperaturskillnaden i tanken från det att kompressorn tystnar tills den går igång igen. I princip hysteresen för vvb.
"t" längden på den "tysta" perioden (då ingen energi tillförs).
"V" är den volym i tanken som kylts av för att istället värma huset.
4180 är den specifika temperaturen för vatten (energimängd för att höja temp. på en liter en grad)

I mitt fall:
om t är en timme (det tar en timme för tanken att kallna från 50 till 45 grader) = 3600s och deltaT är 5K så blir husets effektkostnad 5.8*V watt.
Det stora problemet nu är att jag inte vet hur stor volym i tanken som värms upp beroende på skiktning. Tanken är på 500 liter. Då värms det väl upp i toppen tills termometern som sitter någonstans i mitten visar på 50 grader. Om jag höftar till med 300 liter så landar huset på ca 1,8 kw. Om jag räknar med att HELA tanken värms upp blir det ju ca 2,5 kw vid nollgradigt, vilket rimmar väldigt bra med mitt experiment när jag kopplade ur kompressorn och körde elpatron, då huset drog 65 kwh på ett dygn.

Om mina virriga beräkningar stämmer har jag bevisat för mig själv att huset är relativt välisolerat men att det är dags att byta lvvp (eller kanske ge den en service).

Glada vårhälsningar från Virrepannan  :-*







Skrivet av: Västerhaninge 17
« skrivet: 21 februari 2015, 10:01:37 »

Jag kan gå i god för det, jag hade vad jag trodde "normal förbrukning" under massor av år, men så köpte jag en logger 2020 av Rickard bara för att jag är nördig, efter ett tag såg jag trender och tendenser som jag aldrig annars skulle uppfatta, det visade sig att min elpatron hoppade in som den skulle, men att den inte släppte när den borde kunnat göra det. Jag modifierade pumpen lite på egen hand och sparar numer en jäkla massa kWh/år.


Nu blev jag nyfiken på vilken VP du har modifierat o på vilket sätt   :)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 februari 2015, 09:02:51 »

När utomhustemperaturen är runt noll drar den ca 45 kwh per dygn (170 kvm 1,5 plans Modulenthus med hyfsad isolering från 1985, ca 21 grader inne). Av ren nyfikenhet spärrade jag kompressorn för ett par dagar sedan. Då drog den, på ren elpatron, 65 kwh på 24h, även då runt noll grader. Tyder inte det på en ganska usel COP (45 kwh istället för 65), eller tänker jag fel?

65 kWh på 24 timmar blir 2,7 kW i snitt. Dra från 0,5 kW för varmvatten vilket ger att huset behöver lite över 2 kW för uppvärmningen vid noll grader ute. Värdet verkar väl lågt även för ett välisolerat hus. Det är ju trots allt 170 m2. Vad jag förstår är golvvärmen i köket nu avstängd så det kan inte vara den som värmer huset. Jag är lite skeptisk till pumpens logger. Den räknar förmodligen tid gånger ett schablonvärde för kompressorns resp. elpatronens förbrukning.

Ett hus som dra lite över 2 kW värme vid noll grader ute bör, om det ligger i Mälardalen eller liknande klimat, dra 10 MWh värme/år. Schablonen för varmvatten är 5 MWh/år.  En fungerande värmepump ska då kunna leverera värme och varmvatten till en elförbrukning under 5000 kWh/år.

Var ligger huset?
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 februari 2015, 08:46:31 »

Hur menar du att du ser i loggen hur mkt det går åt att värma vattnet i tanken 5 grader?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 20 februari 2015, 23:48:52 »

Har du kollat hur lång tid det går mellan kompressorkörningarna? Det ger ju ett grovt mått på hur mycket energi ditt hus förbrukar. Sen kan du ju komplettera din beräkning med den energiförlusten när du räknar på kompressorkörningarna.

Dessutom, har du inte fel på tiopotenserna nu? Det går åt 4,2 J (Ws) att värma ett gram vatten en grad, inte en liter.
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 20 februari 2015, 22:35:57 »

Nu när jag har ångan uppe slänger jag ut en fråga som kan platsa som "miniproblem" i Ny Teknik:

Min kära ackumulatortank (Exotank) är inställd med en hysteres på 5 grader och ett börvärde på 50 grader (vid varmvattenslingan). Varje gång kompressorn drar igång höjer den temperaturen i tanken med 5 grader. Efter en sådan körning har kompressorn i regel förbrukat ca 3 kwh (ser jag i loggen), vilket med en COP på dryga tre landar på ca 10 kwh producerad energi. Om det kostar 4.2 Joule  (ws) att värma en liter vatten en grad borde 10 kwh ren energi räcka till att värma drygt 1500 liter fem grader. Men min tank rymmer ju bara 500 liter. Och det är väl bara toppskiktet som värms upp... Visserligen kommer det ju in kallvatten från elementen även under eldningen men inte sååå mycket.

Är detta en indikation på att kompressorn är kaputt och har ett uselt COP, eller är det en indikation på att jag borde göra annat än att grubbla på värmepumpar .. dontknow

Jag har varit sjukskriven ett par dagar och som ni förstår har jag alldeles för mycket tid över...
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 20 februari 2015, 22:29:09 »

Tack för support, Fattiglapp! Att den samlade kompetensen här är enorm har jag förstått. Tyvärr är jag ju en "sänka" som bara kan ta goda råd utan att ge några tillbaka, eftersom jag inte kan mycket om detta. Men jag får betala tillbaka på andra forum  a:gl

Jag vill bara påpeka att elförbrukningen var de tidigare ägarnas och inte våra, även om jag gissar att vi hamnar i samma härad. Om inte tidigare ägarna odlade marijuana i garaget.  ;)

Det jag är mest rädd för är att värmesystemet är helt perfekt intrimmat, för det skulle innebära att huset läcker, vilket känns dyrare att fixa än en ny lvvp. :'(
Därför letar jag med ljus och lykta efter fel på pumpen. En Logger 2020 låter som en bra början. Lämpligtvis kompletterad med flödes/temperaturmätare (såg att det fanns bra sådana också).

Virre
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 20 februari 2015, 20:54:52 »

Jag kan gå i god för det, jag hade vad jag trodde "normal förbrukning" under massor av år, men så köpte jag en logger 2020 av Rickard bara för att jag är nördig, efter ett tag såg jag trender och tendenser som jag aldrig annars skulle uppfatta, det visade sig att min elpatron hoppade in som den skulle, men att den inte släppte när den borde kunnat göra det. Jag modifierade pumpen lite på egen hand och sparar numer en jäkla massa kWh/år.

Som det ser ut på er förbrukning så skulle ni säkert också kunna bena ut var och när den orimliga förbrukningen sker, för att den är hög tror jag vi kan vara överens om.

April månad 2014 som du angav hade vi i total elförbrukning 670 kWh, varav värme och varmvatten var 280 av dom. Vi är fyra pers i hushållet, varav två långduschande tonåringar och kåken är på ca 160 m2. Mycket av strömmen gick till min "verkstad".

Utan att veta så kan jag i varje fall gissa att ni med största sannolikhet skulle kunna pressa era siffror rejält genom att i detalj beskriva er anläggning och era förutsättningar här. Det finns en sjukt bred kompetens på det här forumet, och jag själv har alla mina sparade kronor att tacka medlemmarna här för, de flesta har sitt värmesystem och lever i tron att det är en statisk kostnad de har, det är det inte. Att själv studera och analysera vad som faktiskt sker ger dig alla möjligheter att få en optimerad anläggning, för inte väljer du att köra din bil på trean hela tiden även om det går bra....

Sedan är en vild gissning att ni troligtvis skulle tjäna in en effektivare anläggning på mindre än tio år, men bara ni själva kan komma fram till det.

Kör hårt :)
 
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 18 februari 2015, 21:45:21 »

Halloj Josth - jo jag har sett den sidan förr. Jag tror dock inte jag kan uppskatta alla värden med tillräcklig noggrannhet. Jag skulle istället vilja gå den empiriska vägen och testa vilken effekt värmesystemet förbrukar vid olika temperaturer. Men då behöver jag kunna mäta vattenflöde och vattentemperatur i framledning och retur. Finns det något billigt och hyfsat lättinstallerat sätt att göra detta på? Tempen kan man ju lösa med en ir-mätare men flödet är ju klurigare...
Du behöver en logger 2020, säljs här på forumet. ..
Det är det billigaste och ändå enklaste sättet att få kontroll.
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 18 februari 2015, 20:00:31 »

... I senaste inlägget menade jag alltså husets totala förbrukning och inte bara pumpen.
Skrivet av: VeronicaA
« skrivet: 18 februari 2015, 19:46:55 »

Vi har bott här i två månader. Jodå jag har lite siffror

Under det varma 2014 brändes totalt 35 (!) Mwh. Eftersom huset har pool som värmts till 30 grader maj-september har förbrukningen varit skyhög även på sommaren. Pool borde dock inte dra så extremt eftersom den går på lvvp (som iofs verkar uttjänt). Konstigt nog var även förbrukningen under april (som var både varm och poolfri) dryga 2 Mwh. Tidigare ägare har kört elektrisk golvvärme i köket vilket sugit en del. Dessutom tror jag radiatorsystemet är undermåligt. Ca sju kvm enkelradiatorer på 170 kvm.

Finns en del att forska i. Tur att jag får så eminent hjälp här på forumet!
 tummenupp

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!