Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 11 september 2010, 21:48:26 »

 Gå till bilskroten, å plocka ut ur en bil mod. äldre, en fläktmotor, ta en 12v. eliminator 220v-12v på 1000-1500mA, reostat, dimmer el. bilens fläktreglage, en pilsner att ha när man funderar hur man ska få ihop motor med fläkt rent mekaniskt, det brukar alltid att gå på något vis. Från en äldre bil? ja, oftast lättare att plocka ut fläktenheten.
 Novisen
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 25 juli 2010, 18:44:08 »

jag har en enfas kondensatormotor till fläkten på en panasonic utedel, det är hyfsat standard fäste på de flesta pumpar, 4 skruvar
kondingen har jag dock inte med det står på motorn hur många uF det ska vahar även en fläkt som passar på denna motoraxeln
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 25 juli 2010, 17:33:59 »

- om man skulle råka hitta en motor med "rätt" axel-dimension och fäste för propellern, och gillar mekanik bättre än elektronik... så visst...
Skrivet av: Apan
« skrivet: 24 juli 2010, 09:52:20 »

Låter som det är lättast att få tag på en AC 240v motor och göra om fästet, eller vanlig DC motor med trafo..
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 24 juli 2010, 00:59:42 »

Hej..!

Mitt svar är lite sent så jag hoppas du fortfarande bevakar det här ämnet...

Först tänkte jag slänga iväg ett svar med en gissning, men jag har varit lite nyfiken själv på att ta reda på hur fläkt-motorerna funkar. Så jag plockade fram lite instrument och öppnade locket på burken där ute för att mäta lite innan jag svarade.

Tyvärr har jag inte någon info om just din modell. Men jag har en SRK25ZGX-S hemma, och gissar att dom är nog rätt lika. Jag tittade på min motor och hittade inget fabrikat men väl ett typnr: SSA512T075, och 24 W, DC 240V. Jag kollade i servicemanualen på min pump och där står ingen direkt beskrivning på hur den funkar, men det finns kopplings-schema och felsöknings-instruktioner. Se nedan

Mina mätningar bekräftade dina antaganden. Jag hade inte förväntat mej att dom skulle kosta på sej motorer med inbyggd varvtalsreglering, men det gör dom tydligen.
  • pin 1, blå - Tråden utan kommentar i schemat, är en tachometer-utgång för varvtalsmätning.
    Den gav pulser på... eee... minst 5V - tror jag... kommer inte riktigt ihåg så noga. Jag mätte i alla fall ca 100-150 HZ vid det låga varvtalet som den hade - som alltså är okännt... 
  • pin 2, gul - Varvtalet styrs av en DC-spänninng.
    4-7 V står det i manualen men jag mätte ca 3,5 V, och då gick den med låg fart. Jag körde pumpen på kyla (föga förvånande...), och även om jag satte den på max kyla, så snurrade inte fläkten så mycket. Jag misstänker att man kan styra fläkten med ett varvtal från 0 med en spänning från ca 1 V, till max-varv vid 7-8 V.
  • pin. 3, vit - 15V DC strömförsörjning till varvtals-regleringens elektronik.
    15V prick på min voltmeter.
  • pin 4, svart - Jord
  • pin. 6, röd - Drivström till motorn, 308-336V DC.
    Jag mätte ca 310V här. På motorn står det 240V DC, så dom kör den alltså på lite överspänning.

Så för att köra fläkten behöver man därmed fixa 240V DC, eller ca 325V som Mitsubichi... Det får man om man likriktar 230 V AC med en diod-brygga och en kondensator. Sen behövs 15V DC. Antagligen behövs inte så mycke ström, kanske 100 mA eller nåt. Spänningen till varvtals-styrningen kan man ta från 15V med en pot som en enkel spänningsdelare. Tacho-utgången lär man kunna strunta i om inte ett stabilt varvtal är ett krav. - Lite pyssel blir det, men inget oöverstigligt.

Fast att pumpa vatten genom värmeväxlaren...
Hoppas du har hög temperatur på vattnet. annars blir det nog inte så mycket värme. Det är klena rördimmensioner anpassade för flödet av kylmedium som förångas, och därmed kan överföra mycket mera värme än om man pumpar vatten med samma flöde. Har du koll på möjliga flöden och temperaturer..?

Lycka till, och berätta gärna hur det går med projektet...
Skrivet av: dsb82
« skrivet: 11 juli 2010, 22:37:24 »

Har fått tag i en inlöst SRC25ZFX-S utedel som jag har tänkt att bygga om så man kör varmvatten från solvärmesystemet i rören och sen bara kör fläkten på max för att värma upp och torka upp en del i krypgrunden.

Att få igång fläkten utan innerdel var inte så lätt som jag trodde det skulle vara då den var 240v DC med inbyggd varvtalsreglering (antar jag). Hittar ingen bra beskrivning på vad dom 5 olika ledarna går till. På någon sida med liknande motorer från samma tillverkare (Shinano Kenshi) hittade jag en lista som kan stämma. Men man vill ju inte riktigt prova sig fram när det är 240v.

Någon som har jobbat med felsökning på dessa maskiner som vet bättre hur sakerna hänger ihop?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!