Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offerter pÃ¥ värmepumpar  (läst 5448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gabriellinton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offerter på värmepumpar
« Svar #15 skrivet: 11 juni 2013, 23:47:10 »
Båda är svenska eller tillverkas i Sverige i alla fall och kommer förhoppningsvis finnas kvar länge och det skiljer troligtvis inte många kronor per år i driftkostnad men jag tror att Niben blir nån hundring billigare men inget som bör avgöra köp den du gillar helt enkelt. Hur varmt vatten behöver du på radiatorerna Niben klarar 65 grader framledning eller en retur på 58 grader vet inte hur mycket Thermia fixar ?

Vet tyvärr inte vad jag behöver för framledning. Enligt produktbladet på thermian diplomat så är max 60 grader, hittar inget om retur. Hur stor roll spelar dessa 5 grader?

Valet mellan niben och thermian kan avgöras av höjden. Thermia är ca 185cm, 5 cm högre vilket gör att det blir trångt att resa den. Därför vill de sätta in duon (två enheter brevid varandra 150cm vadera). Vilket så klart kommer ta mer plats jämfört med niben som ska kunna få plats då den är 180cm. Eftersom båda entreprenörerna verkar bra och pålitliga så kan det bli just detta som avgör.
2018 -
70-tals hus 1.5 plan 165 kvm. Luft/luft + braskamin + direktverkande. Ca 15 000 kwh totalt inklusive hushållsel för 6 pers
2010 - 2018
Nibe 1245 6kw 120m + braskamin + Luft/Luft (i källaren)
Egethemshus 1939. 70+70kvm. 3 glas. ca 11 000 kwh totalt inklusive hushållsel per år

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offerter på värmepumpar
« Svar #16 skrivet: 12 juni 2013, 06:51:52 »
Stort tack! Det ser väll ok ut? Tror du också på Niben över Thermia Diplomat?

Ja, det ser bra ut.
När det gäller rekommendationer av olika fabrikat så är det svårt att säga något säkert, som med bilar så finns det anhängare till olika fabrikat, men jag brukar sällan rekommendera specifika fabrikat.
Det Smurfen skriver om snåla cirkpumpar bör dock göra att Nibe i teorin är lite snålare, den borde kunna ge en besparing som är någon eller några hundra kWh/år lägre.
Det som totalt avgör vilken som är den bättre investeringen är att de blir installerade ordentligt, intrimmade ordentligt, och håller länge - och när det gäller dessa saker kan jag inte ha någon uppfattning alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gabriellinton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offerter på värmepumpar
« Svar #17 skrivet: 12 juni 2013, 08:52:12 »
Ja, det ser bra ut.
När det gäller rekommendationer av olika fabrikat så är det svårt att säga något säkert, som med bilar så finns det anhängare till olika fabrikat, men jag brukar sällan rekommendera specifika fabrikat.
Det Smurfen skriver om snåla cirkpumpar bör dock göra att Nibe i teorin är lite snålare, den borde kunna ge en besparing som är någon eller några hundra kWh/år lägre.
Det som totalt avgör vilken som är den bättre investeringen är att de blir installerade ordentligt, intrimmade ordentligt, och håller länge - och när det gäller dessa saker kan jag inte ha någon uppfattning alls.

Förstår att det inte är lätt att säga vilken som är bättre. Eftersom det inte är någon markant skillnad mellan dessa tekniskt sett. Och jag har fått bra intryck av båda entreprenörerna som ska installera. Jag kan inte bedömma att dena ena eller andra kommer göra bättre eller sämre jobb med att installera och intrimma.

Det som kan avgöra är just storleken, då thermia diplomaten blir en duo och niben 1245:an blir "enkel".
2018 -
70-tals hus 1.5 plan 165 kvm. Luft/luft + braskamin + direktverkande. Ca 15 000 kwh totalt inklusive hushållsel för 6 pers
2010 - 2018
Nibe 1245 6kw 120m + braskamin + Luft/Luft (i källaren)
Egethemshus 1939. 70+70kvm. 3 glas. ca 11 000 kwh totalt inklusive hushållsel per år

Utloggad gabriellinton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offerter på värmepumpar
« Svar #18 skrivet: 14 juni 2013, 19:57:33 »
Blev Niben 1245an. Enheten installerades igår. Blir borrning om några veckor.

Tack för er hjälp!
2018 -
70-tals hus 1.5 plan 165 kvm. Luft/luft + braskamin + direktverkande. Ca 15 000 kwh totalt inklusive hushållsel för 6 pers
2010 - 2018
Nibe 1245 6kw 120m + braskamin + Luft/Luft (i källaren)
Egethemshus 1939. 70+70kvm. 3 glas. ca 11 000 kwh totalt inklusive hushållsel per år

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Offerter på värmepumpar
« Svar #19 skrivet: 14 juni 2013, 21:45:08 »
Grattis till ett bra val  tummenupp Ã…terkom till hösten när vp börjar göra värme sÃ¥ fÃ¥r vi se hur den gÃ¥r. Du fÃ¥r naturligtvis Ã¥terkomma tidigare ocksÃ¥.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gabriellinton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offerter på värmepumpar
« Svar #20 skrivet: 15 juni 2013, 10:45:43 »
Grattis till ett bra val  tummenupp Ã…terkom till hösten när vp börjar göra värme sÃ¥ fÃ¥r vi se hur den gÃ¥r. Du fÃ¥r naturligtvis Ã¥terkomma tidigare ocksÃ¥.
Absoult kommer jag återkomma när den är igång och gör värme.
Får se hur det går med borrningen också.

Är så långt nöjd med installationen, de lyckades få in enheten trots att det var väldigt trångt (se bilden) med tak och rör ovanför.
2018 -
70-tals hus 1.5 plan 165 kvm. Luft/luft + braskamin + direktverkande. Ca 15 000 kwh totalt inklusive hushållsel för 6 pers
2010 - 2018
Nibe 1245 6kw 120m + braskamin + Luft/Luft (i källaren)
Egethemshus 1939. 70+70kvm. 3 glas. ca 11 000 kwh totalt inklusive hushållsel per år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!