Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT EQ vs Thermia G3  (läst 5000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Citation

  • Gäst
Citation
IVT EQ vs Thermia G3
« skrivet: 17 oktober 2012, 15:16:40 »
Hjälp!
Jag har ett hus byggt 1928 på 250 kvm + 90 i biyta med oljepanna och känner nu att det är dags att konvertera till bergvärme. Jag har bara bott i huset i ett år med en oljeförbrukning om 4 m3 då har det dock varit en mild vinter samt att 3 sovrum på övervåningen om totalt 57 kvm samt liten tvättstuga om 10 kvm har varit ouppvärmda. Jag har uppskattat att förbrukningen borde ligga runt 5 m3 olja och beräkningarna är gjorda mot 5,5 m3 olja. Huset har gamla fina gjutjärnsradiatorer med slottsvred som enligt uppgift skall passa bra för denna typ av uppvärmning. Vid -16,5 var min oljepanna shuntad till ca 62-64 grader och alla vred fullt öppna för att hålla ca 21 grader. Jag har idagsläget två offerter som jag valt att gå vidare med men blir helt utflippat på alla olika uppgifter som ges. se följande:
offert 1 IVT EQ-C10 med 230 meter aktivt borra är dyrast men ger bäst energikalkyl.
Offert 2 är Thermia G3-13 duo med 300 liter, 206 meter aktivt borra ca 800 kwh sämre kalkyl dock ca 15000 billigare.

Det jag är osäker på är:
Räcker verkligen 10 kw i IVT fallet? Har ringt runt till olika leverantörer och de flesta tycker att 10 kw låter lågt.
Enligt Thermia ger kompressorn endast 55 grader i framledning och max 47 grader i retur, framledningen kan ju spetsas men hur mycket? (IVT Eq skall enligt uppgift kunna ge 62-63 grader i framledning har dock inte hittat några uppgifter om max returtemp)
Jag tycker att det verkar konstigt att det är mindre borra för Thermias 13kw än IVT:s 10 kw.
Någon som har några synpunkter?
Själv gillar jag Thermias lösning med 300 liter vatten, större pump och lägre pris samt IVT för den högre framledningstemperaturen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: IVT EQ vs Thermia G3
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2012, 19:45:42 »
Behöver du 64 °C vid -16,5 °C ute, vad behövs då vid DUT? Eller är DUT -16,5?
Även Thermia kan du köra högre än 55. Det är bara att höja Max framledning. Se bara till att du inte kör så hårt att den löser på RP. Nu är det ju R410A i G3:an och jag är i skrivande stund osäker på vad du får för framledning när RP löser.
På de vanliga Diplomaterna är fabriksinställningen max retur 55 °C °C.
Behöver du G3 med 300 l VVB?
Kör en vanlig Diplomat Optimum 12 med 300 l VVB istället. Och öka borran.
Max slang längd är avsevärt kortare på G3 än de andra. Troligtvis därför de "bara" kalkylerat med 206 m borra. Egentligen kräver G3 13 två borror men går då bort på Tokdyrt...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Citation

  • Gäst
Citation
SV: IVT EQ vs Thermia G3
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2012, 21:32:03 »
Tobocop tack för svaret.
Svårigheten med min framledningstemp vid -16,5 är att jag har allt annat än automatshunt m.a.o jag springer som en gnu ner och justerar vilket gör att det lätt blir över och underkompenserat, kanske skulle 60 vara rimligt. Beräkningarna är på 62 grader vid DUT -18 grader.
Prisskillnaden mellan diplomat och G3 är inte så stor medan det är skillnad på drivenergin.
känns som om G3 matchar IVT EQ gällande COP mm.
Däremot är EQ-10 betydligt dyrare, ca 170 000 med 230 meter aktivt. G3 med 200 aktivt kostar 155 000.
Tar rätt lång tid att tjäna in 15 000 på 800 kwh beräknad energiskillnad.



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT EQ vs Thermia G3
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2012, 00:30:22 »
Så hög framledning är inte bra. Du bör lägga in i kalkylen att du måste åtgärda iallafall några av radiatorerna. Kan du sänka framledningsbehovet till 55 grader så har du sparat in mycket eltillskott.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT EQ vs Thermia G3
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2012, 07:12:49 »
Det är inte bara framledningstempen som är viktig, vet du vad du hade för returtemp när du shuntade ut över 60 grader?
Jag tänker att du kanske har lågt flöde, och därför får hög DeltaT, och då finns det en hel del att tjäna på lite högre flöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Citation

  • Gäst
Citation
SV: IVT EQ vs Thermia G3
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2012, 11:38:43 »
Tyvärr har jag ingen kontroll på returtemperaturen men då det är ett gammalt självcirkulationssystem borde det väl vara rätt öppet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT EQ vs Thermia G3
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2012, 14:27:23 »
Sitter det någon cirkulationspump i systemet, och fungerar den?
Man kan inte utifrån de uppgifter du gett oss anta att deltaT är normal eller låg, och att då mer eller mindre såga dina möjligheter att få en väl fungerande värmepump blir ju helt tokigt.
Har du haft 62/45 så bör en värmepump fungera bra, om du bara kan öka flödet så mycket som krävs för att få rekommenderade 5-10 graders deltaT.
Kan du inte prova shunta ut 65 grader i 30 minuter eller så och se vad deltaT blir?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

citation

  • Gäst
citation
SV: IVT EQ vs Thermia G3
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2012, 19:47:29 »
Cirkulationspumpen fungerar och jag kan prova att shuna ut 65 grader i 30 min men har tyvärr ingen mätare för returen, några tips hur man gör detta på en CTC 261 från 60 talet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT EQ vs Thermia G3
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2012, 19:58:46 »
Varför väljer du inte vp som klarar 65 grader så har du lite marginal ivt har ju äldre modeller som fixar det likaså Bosch Ctc Nibe och ev Thermia. Misstänker att när det närmar sig Dut med en 10 kw vp så behöver du spets och då fixar tex en Nibe 1245 70 grader framledning och returen får vara max 58 grader bör vara likvärdigt på andra liknande vp. Cop blir naturligtvis sämre än om du hade klarat dig med lägre temperatur men det kanske du gör när du får jämn framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beachboy72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT EQ vs Thermia G3
« Svar #9 skrivet: 16 november 2012, 16:42:47 »
Hej, jag har en Ivt premiumline EQ 13,3 kw, har 300kvm uppvärmd uta (lite svalare i garage och något rum på nedre suterängen)
Den fungerar bra och verkar dra lite, mindre än min kompis som har G2 och 220 kvm, hans barn är äldre än mina och duschar visst mycket.
Läste ett test igår och där är G3 bättre än EQ (10kw modellerna i stockholmstrakten) de var 2a och 3a. 1a var Viessmann på allt! Bor i skellefteå och hade just under 1000 för sep och 1600 för okt, har trimmat in pumpen nu och hade mindre elräkning första 10 dagarnai nov än 10 i okt trots 7,3 grader kallare och kupevärmare till bilen på mornarna.
Jag skulle nog ändÃ¥ gÃ¥ pÃ¥ viessmann om du kan, annars G3 sen ivt, ivt eq har även jobbigt stöd för loggning...bara 3epart vad jag vet. Har 280l vvb kan nog rekomendera mindre även om man har hörnbadkar, man kan dra pÃ¥ lite extra vv pÃ¥ 2h timer och slÃ¥ av eltillskottet.  Det skillde dock "bara" runt 6% tror jag mellan 1an Ã¥ 3an.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!