Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal starter i relation till drifttid  (läst 2395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Antal starter i relation till drifttid
« skrivet: 11 juli 2010, 08:58:13 »
Hej,

jag har en värmepump av modellen Nibe 1225 och upptäckte en sak igår - drifttid 4900h, antal starter runt 24.000 - det betyder att den startar ca 5 ggr under en timme, eller så går pumpen i snitt under 12 minuters tid, innan den stänger av - eller tänker jag fel nu? Om jag tänker rätt - skall det verkligen vara så?

Hur är det hos er andra som har en sådan eller liknande pump?

Hälsningar,

Christoph

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal starter i relation till drifttid
« Svar #1 skrivet: 11 juli 2010, 09:50:22 »
Du borde kunna trimma in din styrning så att den startar betydligt mer sällan.
Jag brukar generellt rekommendera max 30 starter/dygn, mer behövs inte för att hålla en utmärkt värmekomfort i ett hus.
Exakt hur man trimmar in din värmepump har jag inte i huvudet, någon annan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Antal starter i relation till drifttid
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2010, 20:06:37 »
Det första man bör göra är att trimma in alla flöden så att de är OK, du har väl inga aktiva termostater?
Ställ sen in VB-cirkpump så att tempdiff över VP är ca 7-8 ºC när VP:n värmer huset (vänta till hösten).

Sen kan du öka VP-°min i meny 9b till t ex 100, (vänta till hösten och se hur många starter/dygn du får när VP:n värmer huset), ju högre värde ju färre starter. Ändra även TS-°min i samma meny till ca 5 x VP-°min.

I meny 10 bör man även öka VB diff VP till 20 ºC så att inte detta värde börjar påverka driften i onödan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Antal starter i relation till drifttid
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2010, 20:08:42 »
Exakt hur man trimmar in din värmepump har jag inte i huvudet, någon annan?

I princip pÃ¥ samma sätt som en 1210, de är rätt lika i menyerna.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Antal starter i relation till drifttid
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2010, 20:49:06 »
Det första man bör göra är att trimma in alla flöden så att de är OK, du har väl inga aktiva termostater?
Ställ sen in VB-cirkpump så att tempdiff över VP är ca 7-8 ºC när VP:n värmer huset (vänta till hösten).

Sen kan du öka VP-°min i meny 9b till t ex 100, (vänta till hösten och se hur många starter/dygn du får när VP:n värmer huset), ju högre värde ju färre starter. Ändra även TS-°min i samma meny till ca 5 x VP-°min.

I meny 10 bör man även öka VB diff VP till 20 ºC så att inte detta värde börjar påverka driften i onödan.

Huh - många "främmande ord" där... "Aktiva termostater"? Jag har golvvärme nere, i 7 olika slingor, varav 5 är försedda med sådana "huvuden" som skall styras genom en sådan liten "låda" på väggen - de skruver liksom upp rören och tillåter ökad flöde i slingan. På övre våningen har jag 4 radiatorer - de är allihopa avstängd just nu, men pumpen kommer likaväl igång här som då - då lyser den andra lampen (att kompressorn jobbar; den övre lampan lyser konstant, den tredje uppifrån blinkar).

Meny 9b och meny 10 säger mig ingen - var hittar jag det? Jag har en display på två rader, ifall det hjälper något.

Christoph

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Antal starter i relation till drifttid
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2010, 08:50:07 »
Du bör nog ladda hem en manual och läsa lite i den.
http://www.nibeonline.com/pdf/031105-4.pdf

På sid 13 står det hur du kommer åt meny 9b och 10.

Sen bör du stänga av husvärmningen nu på sommaren så den inte värmer på huset i onödan på nätterna, antingen genom att vrida ner ratten på min eller trycka på driftlägesknappen tills lampan för radiatorvärmning slocknar (sid 5 längst ner).

Annars (när huset har värmebehov) så bör du ha alla termostater till golvvärmen öppna (det är just den där lådan där man ställer in värmen till golven, ställ upp till max) och likaså radiatorerna. Värmen i huset ska du främst styra genom att välja kurvlutning och fininställning på din VP. Enstaka golvvärmeslinga (i sovrum t ex) kan man sen ställa ner om man vill ha svalare just där, men huvudregeln är att ställa ner värmen på VP:n om det blir varmt inne. Läs på sid 6 hur du gör, tänk på att kartan på sid 7 bara är utgångsvärde, du kan behöva frångå denna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad christoph

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Antal starter i relation till drifttid
« Svar #6 skrivet: 12 juli 2010, 21:45:58 »
Toppen - tusen tack! Nu stängde jag av värmeproduktionen och kör bara på varmvatten - det räcker mer än väl, 25 grader ute enl. pumpen just nu. Höjde även värden för meny 9b till 100 och 500, samt i meny 10 till 20 grader. Får se om det påverkar något. Alltihopa har varit försedd med standardvärden, precis i manualen - undrar om VVSaren gjorde något åt det ens.

En sista fråga - vilken kurvlutning bör jag ställa in? Jag begrep mig inte riktig på detta med siffrorna i parentesen. Jag bor på Åland, dvs ungefär i samma höjd som Uppsala och en bit österut. Klimatet är nog detsamma som Norrtälje eller Uppsala, skulle jag vilja påstår.

Tack, än en gång!

Christoph
« Senast ändrad: 12 juli 2010, 22:01:17 av christoph »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Antal starter i relation till drifttid
« Svar #7 skrivet: 12 juli 2010, 22:28:12 »
Det torde vara samma som Uppsala, för golvvärme är det kurva 5 som anges som utgångsvärde. Prova detta till att börja med, sen får du justera framåt höst/vinter. Högre kurva ger varmare inne och tvärtom.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!