Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utedel, olika lösningars lämplighet map placering  (läst 2265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
Hej,

Jag är lite nyfiken på L/V VP då jag beöver göra något åt min uppvärming där hemma. Läser på forumet och funderar. Igår lärde jag mig att det kan vara fördelaktigt att placera utedelen i söderläge om möjligt. Det kan vara en lämplig placering för mig med tanke på sovrummens och grannarnas placering. Jag uppfattade att det finns olika lösningar på vad som leds till och från utedelen. Vissa pumpar leder gas fram och tillbaka och vissa leder vatten fram och tillbaka till utedelen. Har jag uppfattat det rätt?
Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utedel, olika lösningars lämplighet map placering
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2009, 12:41:02 »
Luften håller i stort sett samma temperatur på alla sidor av huset, att södersidan upplevs som varmare beror på att solen lyser på en.
Men luften som pumpen drar i sig, är lika varm eller kall på norr som på södersidan, luften står inte still och värms upp på södersidan, utan den passerar hela tiden förbi huset.
På södersidan kan man ju visserligen få en viss hjälp vid avfrostningarna om solen lyser på pumpen, men det är nog väldigt marginellt.

Vilken sida man ställer utedelen på, avgörs väl närmast av var innedelen finns och var den stör minst.
Har man pannrummet mitt på norrväggen kan man knappast placera utedelen på södersidan.

//Ronnie
« Senast ändrad: 31 juli 2009, 12:47:52 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad .ray!

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Utedel, olika lösningars lämplighet map placering
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2009, 17:49:49 »
Ger mig in i tråden i egenskap av ytterligare en novis, men jag har funderat lite över placering av
utedelen på en värmepump och jag tror att ni som använder dessa har lite kunskap och svar till mig.
Vad finns det för anledning till att man inte placerar utedelen på en oinredd kallvind?
Jag tycker att den borde ju ta hand om all spillvärme som läcker upp genom isolering och sen
så är det ett väl skyddat läge när det blåser ute och det bör väl hållas en rätt så jämn temperatur på vinden?

Finns säkert massvis med anledningar till att man inte gör på det viset, men upplys mig gärna.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Utedel, olika lösningars lämplighet map placering
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2009, 18:05:41 »
Det finns för litet luft däruppe/inne. Även om det blåser igenom springer och ventiler, så räcker det i alla fall inte.

Dessutom finns risk att kondens/avfrostningsvatten läcker in i huset.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utedel, olika lösningars lämplighet map placering
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2009, 20:00:19 »
Sätter du utedelen på vinden, har du skaffat dig ett hyfsat frysrum. Någon värme till huset lär det inte bli, när tempen gått ner tillräckligt på vinden storknar pumpen.
Värmeinnehållet på vinden räcker inte många timmar, medan uteluftens innehåll är oändligt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Blixt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ahaa...
SV: Utedel, olika lösningars lämplighet map placering
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2009, 11:16:15 »
OK så söderläge ger ingen jättevinst och utedelen ska inte vara på vinden.

Någon som kunde hjälpa mig med om det är oilka konstruktion på olika pumpar. Dvs att vissa leder gas fram och tillbaka till utedelen medan andra leder bara vatten och "all teknik" sitter i utedelen?

Min följdfråga var tänkt att bli om det var olika map hur långt från inkopplingen inne de kan/bör placeras.

Mvh
// Tomas
Enplans med källare 112+112 kvm byggt -78, Linköping.
Ersatt Elpanna med bergvärme 0912. NIBE 1245-8, 2 parallellkopplade borror á 80m.
Förbrukning 2007
El (TOT): 19 TWh
Ved: 4kbm*1400 = 5600 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2008
El (TOT): 21 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP: ?
Förbrukning 2009
El (TOT): 26 TWh
Ved: 2kbm*1400 = 2800 kWh
L/L VP:? (Kaputt 0903)

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Utedel, olika lösningars lämplighet map placering
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2009, 22:18:27 »
Thermia kör brine, -32 grader, mellan utedel och innedel. Ger dig möjlighet att placera utedelen upp till 30 rörmeter bort enkel väg.
Det ger inga värmeförluster utomhus, är inte stöldbegärlig.
Den har även behovsstyrd avfrostning dvs avfrostar inte i tid och otid, har 2 fläkthastigheter, lågvarv vid + 12 grader = då man börjar vara ute.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!