Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna  (läst 6053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hallå där alla duktiga värmeanläggningsentusiaster jag har problem.
Min nya Bosch pump (ivt) med tillhörande panna har strulat rätt mycket .Jag har anlitat en
rörfirma som jag jobbar med rätt ofta,jag har fått köpa in hela rasket till deras inköpspris och
dom har gjort ett bra jobb dvs. de har varit generösa på många sätt.
Men, nu står jag här med en anläggning jag inte behärskar styra på önskvärt sätt och röris
har dåligt med tid ,kan inte komma på ett par dagar.Elkillen som kopplade in elen drog igång
pumpen och har varit här idag för kontoll av felmeddelanden som uppstått i samråd med
support.
Allt verkar nu vara i drift men jag anar oråd.Jag vet man kan tycka att röris skall komma
direkt och fixa allt men så ser inte läget ut nu tyvärr, så ni är mitt hopp nu.Läget låter förtvivlat men imorse var det nog avsevärt värre när jag upptäckte alla felmeddelanden
som förmodligen är fixade nu.Så till saken,Felmeddelandena jag upptäckte imorse var:


 1 Svart i meny fönstret pga utlöst säkring,
 2 Fel pÃ¥ eltillskott, trolig orsak,pumpen stod inställd pÃ¥ anslutningseffekt 13,5kw istället         
    för 9 kw. perfekt när det var -12 Ã¥ systemet stod dött,hua.
 3 utlöst motor skydd kompressor/fasfel , tror inte det var fasfel vad beror dÃ¥ problemet pÃ¥?
 
 Ã–vriga observationer jag tycker känns konstiga är att det tidvis är snabba temp-ras pÃ¥:
 T1 sjunkande temp med 1-3 tiondels grad var 5:e sekund ungefär.utetemp +2 grader.
 T3  ------:------------  1   -----------:-----------------------
  T8 tvära kast i temp med halva grader sänk/5:e sek,ibland lägre temp än t9, är detta       normalt??
  T9 lik t8 men diffen är ibland över 11 grader.
  Dessutom faller vvb-vattnet  ursnabbt sÃ¥ värmning av detta mÃ¥ste ske ideligen.
  Allt detta resulterar ,som ni förstÃ¥ i väldigt mÃ¥nga start stopp tippar  pÃ¥5 st i timmen

  Hjälp, vad är problemen?
  Bor i sthlm, hus frÃ¥n -62 ,150 m2 ingen källare,tveksam  radiatorvolym (kanske)

Alla proffs kom till undsättning! :)



Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #1 skrivet: 26 november 2008, 20:01:30 »
Det var fina installatörer Bosch använder sig av och låter elkillen stänga på och trimma in din vp.
Givetvis så ska väl rörnissen göra det men kanske inte hos Bosch utan bara hos alla andra märken.
Usch,usch,usch
Mest kyla men lite värme också

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #2 skrivet: 26 november 2008, 20:10:28 »
Inte mycket till svar men tack ändå.
Elektrikern är en kontakt via  mitt jobb sÃ¥ bosch har väl inte sÃ¥ mycket med saken att göra mer än  att de vill hjälpa till när folk ringer.

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #3 skrivet: 27 november 2008, 18:05:23 »
De var inte många som ville lägga sig i detta inlägg.
Vill ni ivt-ägare inte befatta er med oss bosch-ägare?
Om det är så här dålig skörd på svar får man väl se till att starta en tråd
specifikt för BOSCH.
Näe kom igen nu, nÃ¥n kommentar har ni nog  :)

Kan tillägga att larmen  och varningarna har upphört men fallande temp
och många starter envisas systemet med.
Nu lämnar jag över till er begåvade fixare.
Ha de

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #4 skrivet: 27 november 2008, 19:20:29 »

  Dessutom faller vvb-vattnet  ursnabbt sÃ¥ värmning av detta mÃ¥ste ske ideligen.
  Allt detta resulterar ,som ni förstÃ¥ i väldigt mÃ¥nga start stopp tippar  pÃ¥5 st i timmen

  Hjälp, vad är problemen?
  Bor i sthlm, hus frÃ¥n -62 ,150 m2 ingen källare,tveksam  radiatorvolym (kanske)

Alla proffs kom till undsättning! :)


Klassiskt symptom på trasslande växelventil, den slår inte om till radiatordrift ordentligt utan den släpper ut vatten från beredaren till radiatorkretsloppet. Det är därför beredaren svalnar så snabbt. Det har skrivit mycket om trasslande växelventiler här. Frågan är om inte de mystiska temperaturvisningarna har med det att göra.

9 kW tillskottel inkopplad, det verkar mycket. Tycker det borde vara högst 6 kW om pumpen är rätt dimensionerad i förhålland till husets storlek.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #5 skrivet: 28 november 2008, 09:02:47 »
Fler möjliga problemområden.
Shunten.
Hastighet på cirk-pumparna.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #6 skrivet: 28 november 2008, 10:20:05 »
3 utlöst motor skydd kompressor/fasfel , tror inte det var fasfel vad beror då problemet på?

Motorskyddet löser då en säkring går, kompressorn tappar en fas då.

Citera
Övriga observationer jag tycker känns konstiga är att det tidvis är snabba temp-ras på:
 T1 sjunkande temp med 1-3 tiondels grad var 5:e sekund ungefär.utetemp +2 grader.
 T3  ------:------------  1   -----------:-----------------------
  T8 tvära kast i temp med halva grader sänk/5:e sek,ibland lägre temp än t9, är detta       normalt??
  T9 lik t8 men diffen är ibland över 11 grader.
  Dessutom faller vvb-vattnet  ursnabbt sÃ¥ värmning av detta mÃ¥ste ske ideligen.
  Allt detta resulterar ,som ni förstÃ¥ i väldigt mÃ¥nga start stopp tippar  pÃ¥5 st i timmen


Öppna alla termostater till max, även på golvvärmen. Ställ sen in värmen till huset med kurvlutning och fininställningen på pannan. Jag misstänker att pannan gasar samtidigt som ditt värmesystem bromsar, vilket inte funkar särskillt bra.

Om tempdiffen mellan T8-T9 fortsätter vara så hög när kompressorn går, öka på cirkpump G2 (längst in till höger) ett snäpp, öka då även den andra G1 ett snäpp.
« Senast ändrad: 28 november 2008, 10:22:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #7 skrivet: 28 november 2008, 10:40:29 »
Fler möjliga problemområden.
Shunten.
Hastighet på cirk-pumparna.


Shunten? Kan inte se något om att det finns golvvärme så det finns väl ingen shunt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #8 skrivet: 28 november 2008, 18:26:56 »
Fler möjliga problemområden.
Shunten.
Hastighet på cirk-pumparna.


Shunten? Kan inte se något om att det finns golvvärme så det finns väl ingen shunt.

Han menar nog shunten som sitter inne i CC160.   Sc:,h

Det verkar ju som att shunten öppnar trots att det är +2 ºC ute, elpatron borde då i så fall också vara på, eller kan det vara så att shunten krånglar?
Det är ju bara att öppna luckan nertill och kolla på shunten att den är stängd (om nu inte eltillskottet är igång).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #9 skrivet: 28 november 2008, 19:11:08 »
Han menar nog shunten som sitter inne i CC160.   Sc:,h
Precis.
...eller kan det vara så att shunten krånglar?
Precis igen.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #10 skrivet: 28 november 2008, 19:38:40 »
Tack allihop för era kloka funderiningar.
Ã…terkommer när barnen är lagda Ã¥ man har lite tid att sitta  här.
Kan tillägga att ingen golvvärme finns och att g2 stog på läge 1 medans g1 stod på
läge 3 nu står bägge på läge 2 och det ser bättre ut.Mycke luft fanns det också i systemet.
Det var -5 igår och inget tillskott krävdes,det trodde jag aldrig!!!
Vi Hörs

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #11 skrivet: 28 november 2008, 20:03:49 »


Han menar nog shunten som sitter inne i CC160.   Sc:,h


Jag har tydligen missuppfattat vad det är för typ av pump det handlar om.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #12 skrivet: 28 november 2008, 20:41:27 »
Vilken storlek på pump har du? kör en 9kw bosch här själv sen tre månader tillbaka och är otroligt nöjd...köpte materialet hos min arbetsgivare som är grosist och installerade själv med en rör krökares hjälp...hade några riktigt roliga elfel i början:)
felkopplat i en undercentaral sen tillbygget av huset 69:), men väl fixat så har grejerna levererat 100%igt...
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #13 skrivet: 28 november 2008, 22:18:56 »
Hej igen.
Kul att höra kga kille32! Jag räknar med att vara i din sitts snart men behöver er hjälp!
Min anläggning består av bosch ehp8 + cc 160,tidigare ägare satte in en L/L som jag
använder som komplement och nu börjar det lira men jag har fortfarande många frågor
förstås som nybörjare.
Roland,du undrar om pannans effekt inte är för hög ,då kan jag säga att gamla elpannan
var på 9kw och den var rätt dimmensionerad,borde inte den nya också vara det,vad händer när det blir 25- ?jag frågar för jag undrar om vi gjort rätt.
Växelventilen kan vara något att undersöka hur gör man det på ett bra sätt?

Shunten står stängd.

Övriga saker som hör till historien:
Rören till pumpen är oisolerade ca 10 m inomhus (skall isolera imorn)där tappar jag väl en del
temp va? Skillnad mellan t1 å t8 är 3 grader är det normalt??
Sen har jag sänkt vv-värmningen från start 51 stopp 53 till 44/46 ,det fick önskad konsekvens
trots detta fyller vi ett badkar(varmt) utan problem!
Värme-kurvan är ändrad till ,v 24 grader vid 20   h ligger pÃ¥ 57,5 vid 35grader.
Kan den rika mängden luft varit en orsak till tempraset?det strilade mycket i cc160.
Problemen var som störst när eltillskott gick in hoppas det funkar nu nästa gång, när
inställningen gjorts om från 13,5 til 9 kw vad tror ni? Det är icke kul att det fuckar när
det är som viktigast att sytemet kör :P :P. Annlägningen stängde ju av sig första natten vid-12
det mina damer å herrar är min vanliga otur (12- första driftnatten å jag sov som en stock,larmet skrek natten lång!)
När behöver ni övriga el-tillskott :).Jag har klarat mig utan ner till -5,det är väl bra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tvära temp. kast i värmesytemet nyinstalerad pump/panna
« Svar #14 skrivet: 29 november 2008, 17:40:17 »
Skillnad mellan t1 å t8 är 3 grader är det normalt??

Det är OK.

Citera
Problemen var som störst när eltillskott gick in hoppas det funkar nu nästa gång, när
inställningen gjorts om från 13,5 til 9 kw vad tror ni?

Problemet var väl att säkringen gick, nu är det väl Ã¥tgärdat.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!