Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bervärmepumpen gÃ¥r hela tiden + en hel del tillskott.  (läst 2883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jofa08

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Har letat svaret ordentligt nu i forumet. Vill först givetvis tacka för detta eminenta forum som jag har tillbringat många timmar läsandes som oregistrerad! Och hoppas att någon med mer erfarenhen än mig har lust och ork att hjälpa mig. Vill ha lite mer på fötterna innan jag drar in leverantör mm..

Raggsockar http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15206.0 hade väl ett liknande problem, men berodde kanske mer på underdimension än något "fel"..

Nu till mina funderingar. Jag är nybörjare gällande villa/bergvärme.

Förutsättning:

IVT Greenline E9 + separat beredare (200/70) tror jag. 1 borrhål 180m. Allt installerat 2001 och kört sedan dess utan "problem", dvs de som vi köpte av i höstas har inte rört nånting och verkade inte alls vara insatta i värmeanläggningen. Bor i Sundsvall, dvs inte alltför kallt men kallt ibland. Värmer upp ca 260m2. 156m boyta + "extra lgh" på 40m2 och ett dåligt isolerat garage på ca 60m2

Problem:

Allt har snurrat utmärkt tills det började bli lite kallare (under 0). Märkte först att pumpen går i princip hela tiden. Och nu på senaste när det blir under -5 så går tillskottet in en hel del.

Har precis börjat logga och försökt sätta mig in i varför det blir såhär.

Har varmvatten på 45 grader, ingen legionella körning alls!? (märkte det först nu när jag försöker sätta mig in i det, kanske beror på beredartypen?)

Varmvattnet verkar det inte vara några problem alls med.

Kör värmekurva på 3.6 och har då ganska lagom innetemp, 18-20o. 0 på finjustering tror jag. Dock är garaget så pass dåligt isolerat att det håller bara 7-8o vid 0o utetemp, säkert närmare 0o vid ännu kallare utetemp, dock har inte vattnet frusit därute än så det håller sig nog kring 0o därinne iallafall.

Lösning?:

Nu till mina misstankar om varför tillskottet går in.

Vi har alla termostat fullt öppna, lgh + garage går på en "separat" lina genom en kulvert. Kan garaget med dålig isolering kyla ner radiatorvattnet så pass så att värmepumpen måste jobba 24h när det bli kallare än 0o ?

Kan nämna att värmebärare ut och in har ett delta på ca 15 grader! (45.5o ut och 29.9o)

Deltat känns för högt, och min slutledningsförmåga säger att nånstans kyls radioatorvattnet för mycket. Förmodeligen i garaget. Jag ställde vattnet ut genom kulverten lite snålare nu och ska se om det blir någon skillnad. (ingen bor i lgh just nu, och garaget gör inget om det blir riktigt kallt. Dock helst över 0o)

Kan min teori stämma?, eller kan det bero på nånting annat tokigt?.

Köldbärare in -1.5 (men nu har ju också pumpen kört 24h rätt länge...) Kan det vara för kallt borra?
Nåt fel i anläggningen?
Jag har rensat filter nydligen, väldigt lite smuts i det.






Utloggad jofa08

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Bervärmepumpen går hela tiden + en hel del tillskott.
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2009, 15:34:43 »
Kan bara lägga till att jag redan ser att pumpen inte går 100% nu när jag sänkte flödet till externa lgh + garage..

Dock ligger delta T på utgående/ingående värme fortfarande på ca 15 ºC . Ut ca 48 ºC, in 33ºC.

Är inte det lite (mycket?) högt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärmepumpen går hela tiden + en hel del tillskott.
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2009, 15:38:22 »
Hej.

IVT:s tempgivare är inte så bra, inte ovanligt att de visar fel, har du kontrollmätt att tempen verkligen är den du säger att den är?
Kör du cirkpumpen på max?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bervärmepumpen går hela tiden + en hel del tillskott.
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2009, 15:56:02 »
Kolla vbin och vbut när ej kompressorn går, då får ni se om ngn givare visar fel eller om de visar hyggligt rätt.
15 grader är alldeles för mkt, kontrollera ciek.pumpen. Det finns 3 lägen att ställa den i, ni måste i så fall höja den ngt snäpp och se vad det gör på deltat.
Kallt garage eller källare som är dåligt isolerad kan dra hur mkt energi som helst.
Om ni kan stänga av garaget helt så ser ni vad det drar i timmar.
Men skulle tro att omni vill ha det varmt där är nog pumpen 1 eller 2 storlekar för liten
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bervärmepumpen går hela tiden + en hel del tillskott.
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2009, 16:41:32 »
En dålig kulvet till garaget kan också dra enormt med energi!

Kan du komma Ã¥t stig o retur till garaget (inne i huset) känn pÃ¥ rören antagligen är returen kall. Det kan va det som ger din stora tempskillnad pÃ¥ stig o retur. Om du har 15 graders delta t i huset dÃ¥ har du mycket att vinna om du kan öka cikrulationen där! DÃ¥ kan du sen sänka värmekurvan. Kan va cirkpumpen eller kärvande temorstatventiler.  känn pÃ¥ varje radiator i över och underkant, det ska inte skilja allt förmycket temp, dom ska INTE vara kalla i botten (kolla när pumpen gÃ¥r hela tiden)

Har en kompis där det går enormt med värme i garaget, förr fanns inte kulvertrör utan man använde vanliga rör med isolering runt. Blir den blöt då funkar ju inte isoleringen.

Men stäng inte av värmen där om du inte har avtappningsmöjlighet, frysrisk om du har vatten i kulverten.

Med din storlek på hus så är det nog normalt med kontinuerlig drift vid kyla.... gissar jag.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bervärmepumpen går hela tiden + en hel del tillskott.
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2009, 14:39:40 »
-1,5 grader in när pumpen gÃ¥r kontinuerligt verkar rimligt utifrÃ¥n en grov uppskattning pÃ¥ effektuttaget. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!