Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det som händer med mina temperaturer?  (läst 7402 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad är det som händer med mina temperaturer?
« skrivet: 01 februari 2010, 22:36:59 »
Hej,

Nu under denna kalla period har man suttit och följt vad pumpen gör med spänning. Tidigare hade jag problem med golvvärmen i köket (annan tråd under VVS och rad) och saker verkar funka som det ska.

Det som dock förbryllar mig är att mina temperaturer svajar (GT1, GT8 och GT9) när pumpen går kan man se att helt plötsligt sätter alla temperaturer igång och sjunker en aning för att sedan stiga igen. Så pågår det tills något händer (typ VV körning) temperaturen stiger dock sakta men säkert.
För att ni ska förstå hur det ser ut bifogar jag en liten bild från Statlink (dom senaste 24 timmarna) men så har pumpen gått i stort sett hela vintern.

Har idag 3 element med termostater (fullt öppna), golvvärme i 16 kvm, 2 fläktkonvektorer (konstant lägsta fläkthastighet) förrutom dom vanliga radiatorerna med vred (inga termostater).

Ser det likadant ute hos er?

Man tycker att när pumpen går borde väl temperaturerna stiga konstant inte pendla...

Tack på förhand
/markus

Ps. Glömde, peakarna är en VV körning och en VV + legionella.
« Senast ändrad: 01 februari 2010, 22:50:39 av meskola »
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2010, 15:05:56 »
Man ser inte där hur kallt det varit, en sak kom jag att tänka på. Det kanske är elpatronen som gått in och spetsat då och då???
Ivt funkar lite så om inte kompressorn riktigt orkar, då går elpannan in inom ett visst spann.
Om inte dÃ¥ kan inte jag förklara  Sc:,h
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2010, 15:27:03 »
Hej meskola!

Jag har sett exakt samma beteende på en annan IVT-pump. Där är det eltillskottet som går stötvis. På kort tid stegas 1, 2 och 1+2 in för att sedan slås av. Det ger sådana pendlingar som du har.

Jag är ganska säker på att Bertil har rätt.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2010, 15:29:35 »
Man ser inte där hur kallt det varit, en sak kom jag att tänka på. Det kanske är elpatronen som gått in och spetsat då och då???
Ivt funkar lite så om inte kompressorn riktigt orkar, då går elpannan in inom ett visst spann.
Om inte dÃ¥ kan inte jag förklara  Sc:,h

Hej,

Jag ska ta fram en ny graf över tiden (inkluderar tillskott och utetemp), dock var det inte så kallt och elpatronen hade inte gått in under den tiden.

Jag blir också konfys varför temperaturen kan flacka, man tycker ju att framledningen ska stiga hela tiden, sen kanske plana ut om pumpen inte orkar och kanske dala.

Mvh
markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2010, 15:48:58 »
Nu har jag plockat fram en ny graf för samma period. Glömde ta med växelventilen i grafen, men som sagt peakarna är VV och VV spets.

Detta beteende sker ofta, men jag tänkte att jag tar samma period som i den tidigare.

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2010, 16:44:30 »

Det som dock förbryllar mig är att mina temperaturer svajar (GT1, GT8 och GT9) när pumpen går kan man se att helt plötsligt sätter alla temperaturer igång och sjunker en aning för att sedan stiga igen.

Det ser ut som att det finns en aktiv termostat eller shunt i systemet.
Fläktkonvektor med egen styrning av fläktmotor?


Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2010, 18:31:42 »
Borde inte vara det, de element med termostat ska vara helt öppna var inte helt öppna men temperaturen var lägre i rummet än inställd (två små element dock). Konvektorerna styrde förrut allt per temperatur (även fläktshastigheten) men nu har jag satt den på lägsta fläkthastighet för att få jämnare/längre gång.

Nu är alla termostater garanterat öppna, får se vad som händer...

Av intresse så har jag tagit ut lite grafer för samma dag 2009, ungefär samma förhållanden. Den ända skilnaden är att numera har vi golvvärme i köket istället för två radiatorer (fast strypning på golvvärmen ingen termostat).

/Markus
« Senast ändrad: 03 februari 2010, 19:48:00 av meskola »
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2010, 11:36:00 »
Nu har man spenderat gårdagskvällen i pannrummet...

Kontrollerade alla termostater (3 st) som nu är fullt öppna, golvvärmefördelaren fast strypt. Men ändå verkar det som inte pumpen orkar.
"Startade om" pumpen igårkväll (stängde av på displayen, sen bröt jag strömmen) också men beteendet kvarstod under natten.

Det som förbryllar mig ytterligare är att beteendet kvarstår nu när temperaturen stiger (+2.6 ºC ute) men temperaturen på värmebäraren orkar inte med att gå upp..
VB verkar ligga och pendla kring börvärdet hela tiden går aldrig upp hela vägen inte heller ner under tillslags tempen.

Kan det vara kassa givare typ GT1?

Vid denna temperatur har pumpen alltid vilat lite då och då tidigare... Pumpen har betett sig såhär hela vintern, medans det var så kallt ute avskrev jag beteendet eftersom jag trodde att jag kanske fått en för liten pump för den svinkyla som varit...

En till sak, när jag startade om pumpen så kollade jag hur lång tid det tog från att pumpen startade till att GT1 började stiga, den tiden var 12 minuter. Det känns som systemet är hyffsat trögt, borde jag öka på farten på cirkpumpen efter volymtanken kanske?

Någon som har en idé eller är det bara till att ringa till dom som installerade pumpen och be dom komma felsöka?
Jag blir tokig....

/markus
Ps. bifogar ny graf för det senaste dygnet.
« Senast ändrad: 04 februari 2010, 11:40:27 av meskola »
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2010, 12:02:38 »

Jag frågade dig om du har en fläktkonvektor som stör systemet.

Du svarade:
"Konvektorerna styrde förrut allt per temperatur (även fläktshastigheten) men nu har jag satt den på lägsta fläkthastighet för att få jämnare/längre gång."

Får känslan att du har fler än en fläktkonvektor, och att de har en egen aktiv reglering. Då gissar jag att det är resultatet av detta du ser i loggbilden.


Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2010, 12:49:32 »

Jag frågade dig om du har en fläktkonvektor som stör systemet.

Du svarade:
"Konvektorerna styrde förrut allt per temperatur (även fläktshastigheten) men nu har jag satt den på lägsta fläkthastighet för att få jämnare/längre gång."

Får känslan att du har fler än en fläktkonvektor, och att de har en egen aktiv reglering. Då gissar jag att det är resultatet av detta du ser i loggbilden.

Jag har två, en på vinden och en i källaren. Bägge är ställda på 16 grader och lägsta fläkthastighet. Denna förändring på fläkthastighet gjorde jag för ca 2 veckor sedan Förrut så hade dom fläkthastigheten ställda på Auto, vilket betydde att dom oftast gick väldigt korta stunder men med fullt blås. Har kännt på rören från vinden och temperatur diffen är inte speciellt stor.

Dom har varit med ända sedan installationen av bergvärmen och systemet har aldrig betett sig som det gör nu.
Se grafen från samma period förra året i tidigare inlägg...

Ska för säkerhets skull testa att stänga av bägge ikväll...

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2010, 12:59:13 »
Kanske ska tillägga också att KBin har inte ändrats nämnvärt från förra årets vinter (1,7 ºC då till ca 1,4 ºC i år).

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2010, 13:10:25 »
En till sak, när jag startade om pumpen så kollade jag hur lång tid det tog från att pumpen startade till att GT1 började stiga, den tiden var 12 minuter. Det känns som systemet är hyffsat trögt, borde jag öka på farten på cirkpumpen efter volymtanken kanske?
Någon som har en idé eller är det bara till att ringa till dom som installerade pumpen och be dom komma felsöka?
Jag blir tokig....

/markus
Ps. bifogar ny graf för det senaste dygnet.

Har du 12 minuters fördröjning på småsvängningarna oxå, det är svårt att avgöra på 24-timmars-grafen.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2010, 13:43:40 »
Det känns som systemet är hyffsat trögt, borde jag öka på farten på cirkpumpen efter volymtanken kanske?

Hur många rör är anslutna till tanken?
Vilken typ av cirkulationspump har du efter tanken? (fabrikat och modell)
Är GT1 ansluten i tanken, på röret mellan tank och värmepump eller mellan värmesystem och tank?


Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2010, 14:28:06 »


Har du 12 minuters fördröjning på småsvängningarna oxå, det är svårt att avgöra på 24-timmars-grafen.
Det är svårt att se i Statlink också eftersom den enda gången jag kom att tänka på detta var när pumpen stod still och starta igen. Just nu går pumpen hela tiden, vilket den inte borde göra vid denna temp.
Dock är min ovetenskapliga tanke/åsikt att det kan nog vara 12 minuter mellan svängningarna. När svängningen börjar ser man det på att VBut börjar visa en sjunkande trend sedan hänger VBin och GT1 på senare. (har inte klockat svängningen när pumpen går).

Det känns som systemet är hyffsat trögt, borde jag öka på farten på cirkpumpen efter volymtanken kanske?

Hur många rör är anslutna till tanken?
Vilken typ av cirkulationspump har du efter tanken? (fabrikat och modell)
Är GT1 ansluten i tanken, på röret mellan tank och värmepump eller mellan värmesystem och tank?


4 rör till tanken, GT1 sitter på returen från tank till VP. Externa CP är en Grundfos Alpha, ställd på "pricken" på den när den är inställd på "flödesautomatik" eller vad man ska kalla det, har även testat med olika hastigheter under vintern men systemet beteer sig på samma sätt.
Svarar ju faktiskt på min egen fråga eftersom jag testat med högre hastigheter :P

Mvh
markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är det som händer med mina temperaturer?
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2010, 15:50:23 »


När du har en arbetstank ska/bör GT1 sitta i tanken eller på returen från radiatorsystemet. Som du har kopplat nu, måste du köra P2 kontinuerligt d.v.s. P2 går typ 7 500 timmar istället för 3 500 timmar.

Genom att du har en arbetstank, så kan du utan problem köra med aktiva termostater och aktiv reglering i fläktkonvektorer.

Flytta GT1 till anpassat dykrör i din arbetstank. (IVT 110 liters tank?) Gå till meny 5.10 och välj "P2 med komp".

Logga och ge oss nya bilder.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!