Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 01 februari 2013, 14:40:27 »

Jag ska sätta in ungefär hälften så många kvadratmeter energiglas och tempökningen på glasytan blir i samma storleksordning som för vindstrappväggarna. Det blir inte lika billigt, glaset kostar väl 10 fleecetröjor (3800kr), men det är ju avsevärt billigare än 7st nya 2-lufts 3-glasfönster.
Kanske går det att sänka från 6+0 till 6-1 med den investeringen? Energiglaset ska ju även behålla värmen bättre inne vid samma yttemp på vanligt glas....
Lite räkneövning på vad energiglaset i en tredje ruta ger:
U värde utan tredje glas är 3W/m2,°K. Med energiglaset är U 1,2 skillnad 1,8W/m2. Jag har totalt 23m2 fönster alltså minskar effektbehovet med 23x1,8=41W/°K. Vid DUT -18 °C och 20 °C inne så är det 38x41W=1570W vilket är 1570/8000=19% av mitt värmebehov.

Fönstren på övervåningen är 6m2 så den sista kompletteringen är 6/23x19=5% av värmebehovet. Räknat på 5kWh/år som går till uppvärmning via VP så blir det alltså 256kWh/år.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 31 januari 2013, 00:41:41 »

Tittar man på din förbrukningsstatistik de gångna åren så har du ju lyckats sjukt bra, jag gillar ändå att du trots att du borde vara nöjd nu fortsätter jaga "flaskhalsar", det är helt klart intressant att följa.

Men hur låg förbrukning tror du är möjligt att nå, och när känner du dig nöjd? Ytterligare kostnader för detta borde räcka både till fleecetröja och Las Vegas-semester... :)
Man är väl aldrig riktigt nöjd eller hur--din egen avatar ser inte så värst nöjd ut heller  :)
MINA SLUTSATSER:inne
Jag har inte bara tre flaskhalsar utan fyra att grunna på!
- kort borrhål som ger låg temp på vintern
- låg nominell effekt på VP
- låg nätspänning
- för få/små raddar/golvvärme på bottenvåningen.

Det mest realistiska alternativet att minska kapacitetsbristen för mig nu är att isolera mera.

Så nu är det dags för lite mera verkstad: Vart tog mina energiglas till övervåningen vägen? jaga dom hos glasmästarn, riv ner källartaket och täta mot drag och byt ut sågspånet mot bättre isolering  och isolera källarväggarna. Sen kan vi snacka om mera golvvärme.

Nu har jag fått hem dom saknade energiglasen, äntligen. dags för det steget alltså
Har skaffat mig ny flanellskjorta med extra långa ärmar så jag har mycket att att kavla upp..(Men glasmästaren är förlåten, hans hus brann upp när han var bortrest till Thailand så det var väldigt körigt när han kom hem...)

Men måste också skämmas lite och berätta att jag sen sist "kom på" att vindstrappen läckte värme som ett såll, att jag inte förstått bättre tidigare är nästa oförlåtligt.
Nu är den tätad med en lyftbar isoleringsbalja i trapphålet i vindsbjälklaget. Visserligen bara ett 1,2m2 hål men trapphusets väggar och dörr är c.a 15m2 som hade 3  °C lägre väggtemp än rummen. Nu är dom varma och fina och det bästa av allt, jag har kunnat sänka från värmekurva 7 till 6!! (Det betyder 2 °C lägre framledning vid 0 °C ute. 6% färre värmnings- kWh sägs det betyda. Och kostnaden var noll eftersom jag hade material nog hemma i brahalagret.

Jag ska sätta in ungefär hälften så många kvadratmeter energiglas och tempökningen på glasytan blir i samma storleksordning som för vindstrappväggarna. Det blir inte lika billigt, glaset kostar väl 10 fleecetröjor (3800kr), men det är ju avsevärt billigare än 7st nya 2-lufts 3-glasfönster.
Kanske går det att sänka från 6+0 till 6-1 med den investeringen? Energiglaset ska ju även behålla värmen bättre inne vid samma yttemp på vanligt glas....
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2012, 22:41:45 »

Fleecen har jag redan på mig  :) och mitt Las Vegas  8) sköter Joka tummenupp
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 14 december 2012, 22:38:02 »

Tittar man på din förbrukningsstatistik de gångna åren så har du ju lyckats sjukt bra, jag gillar ändå att du trots att du borde vara nöjd nu fortsätter jaga "flaskhalsar", det är helt klart intressant att följa.

Men hur låg förbrukning tror du är möjligt att nå, och när känner du dig nöjd? Ytterligare kostnader för detta borde räcka både till fleecetröja och Las Vegas-semester... :)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2012, 21:28:20 »

Sådärja, nu har jag fortsatt med elpatron på maxläge (nominellt 6kW) Mätningen visar att patronen ger klart lägre effekt, 11kWh på 134 minuter ger 4,9kW. Tempdiffen låg på 36-30 dvs 6 °C. Flödet blir alltså 0,2l/s. Bra att få veta! tummenupp
Att elpatronen bara levererar 82% av nominellt beror helt säkert på att spänningen här ute "i havet" inte är 240 utan just nu 209V. Bu för Fortum  >:(
Jag mätte och räknade på raddarna igen, fick ihop 3kW. knappt 2kW försvinner på vägen till raddarna inkl räknefelen. Har typ 2x30m isolerade järnrör i källaren och 2x40 oisolerade Curör i bostadsplanen. Det mesta av  förlusterna kommer ju huset till del, men att de "stjäl" 40% av VPns effekt tror jag inte. Som Roland påpekar så ligger nog en hel del i beräkningen av raddarnas effekt och naturligtvis temperaturmätfel. IRmätaren är ju enligt David Rinnan "skit"  Sc:,h

Det nyttigaste jag fått ut av denna mätövning är nog att CP ger 0,2l/s på steg ett. Ändras inga ventiler så borde värmepumpenseffekt var deltaTx4,18x0,2. För att få 8kW ska deltat alltså vara 9,5 °C.
Som jag skrev i början av tråden
"Vid senaste köldknäppen hade (och har) jag eltillsatsen avstängd och VP gick 100%. Det var -10  vid avläsningen, men hade varit kallare och GM stod på c:a -700
KBfram/retur typiskt -1°/-3  och VBfram/retur 42/34
"
så var deltat 8°C och således gav VP då 6,7kW
Att den inte ger nominella 8kW beror förstås på låg köldbärartemp men även att tillförda effekten är lägre än 2kW pga låg nätspänning, eller hur?

MINA SLUTSATSER:
Jag har inte bara tre flaskhalsar utan fyra att grunna på!
- kort borrhål som ger låg temp på vintern
- låg nominell effekt på VP
- låg nätspänning
- för få/små raddar/golvvärme på bottenvåningen.

Det mest realistiska alternativet att minska kapacitetsbristen för mig nu är att isolera mera.

Så nu är det dags för lite mera verkstad: Vart tog mina energiglas till övervåningen vägen? jaga dom hos glasmästarn, riv ner källartaket och täta mot drag och byt ut sågspånet mot bättre isolering  och isolera källarväggarna. Sen kan vi snacka om mera golvvärme.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2012, 17:32:29 »

Sådär nu är nytt mättest med elpatron på gång. Första halvtimmen pekar på att den ger 64,6kW (3kWh på 30min39) och deltat är 35-30=5 +1°C. Ger ett beräknat flöde på 0,30,22+0,05l/s. Väntar med att mäta raddar en timme till.
Nu drygt en timme senare är deltat 36-31°C, stabil diff med andra ord. Energiåtgången på 96 106 minuter var 8 +1kWh, kör vidare några timmar för att minska rel mätfelet. Under tidan mäter jag delta och RT på alla raddar och GV för att beräkna avgiven effekt exklusive förluster i rör och från VP.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2012, 17:03:01 »

Skrivet av: Kloge
« skrivet: 14 december 2012, 16:59:15 »

Nån som vill se bilder på "maskinrummet"?

 huuura Drägglar
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2012, 16:29:59 »

Sådär nu är nytt mättest med elpatron på gång. Första halvtimmen pekar på att den ger 64,6kW (3kWh på 30min39) och deltat är 35-30=5 +1°C. Ger ett beräknat flöde på 0,30,22+0,05l/s. Väntar med att mäta raddar en timme till.

Under tiden kan jag berätta att jag nyss sett en sprillans ny VP anläggning på Kosterhavets Naturum som officiellt invigs imorgon. Termia Diplomat hämtar värmen ur havet (tror jag) och värmer via golvet (betong) en yta på uppskattningsvis 1200m2 med takhöjd 5-8m. Nån som vill se bilder på "maskinrummet"?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2012, 12:07:32 »

Tack båda två, jag är helt med på vad ni skriver.
Tror dock fortfarande att bara steg 1 i elpatronen gick in eftersom CPn på läge I ger max 0,4l/s vid inget motstånd alls. (P<<dTx4,18xflöde=3x4,18x0,4=5kW)
Ska göra ett nytt försök och lura in betydligt mer gradminuter för att trigga igång sista steget. Saknar tyvärr tångamperemätare för att den vägen kolla effekten. Ett sätt är väl att låta den gå typ en timme och se hur många kWh som gick åt på VPns elmätare , borde bli 6kWh drygt (CP+lulllull kanske 150W?).
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 14 december 2012, 11:48:46 »

Det beror på så mycket. Hur mycket motstånd du har i kretsen är en stor del. Det kan du inte bara gissa dig till. Det du kommer närmst sanningen med är som Roland skrev innan att slå på 6 kw elpatron kör den en längre stund. Längre än en kvart som du skrev. Jag hade kört i alla fall 30 min för att stabilisera tempen och att all material i radiatorerna blir uppvärmt. Sen precis som du gör gå in och kolla med radiatorerna.
Jag har värme mätare både på VP och radiator krets. Båda kalibrerade. Men Om tex min Vp ger 8 kw får jag bara ut ca 6.5-7 kw enligt den andra mätaren fast den går på fullt. Nu kör jag genom en tank vilket kan bli missvisande värden. Jag tror det är extremt svårt att få ut vettiga värden utan mätare genom att göra som du gör.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 december 2012, 11:44:41 »

Nej, tryckdifferensen över pumpen är inte känd. Det du skall göra är att köra 6 kW elpatron tills temperaturen inte stiger längre. Då är förluster och radiatorernas effekt 6 kW. Kontrollera med elmätaren om du vill vara noga, 6 kW elpatron är säkert inte 6 kW. Mina ger mindre. Spänningsavvikelser slår hårt enligt formeln U2/R så det kan vara värt att använda elmätaren i vilket fall som helst.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 14 december 2012, 11:18:10 »

 Skämspådig ojoj, du har bättre syn än jag! mittåt!....Så om det verkligen var 6kW inkopplat borde flödet vara c:a 0,5l/s och beräkningen av avgiven värme helt åt tjottahejti. Vad ska en sån pump ge på läge I ??

Kan kapacitetsdiagrammet vara till hjälp?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 14 december 2012, 10:53:03 »

Hur får du det till att den ger 0,2 L/s. Det enda jag kan se är att den drar 0,2 ampere.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2012, 22:23:40 »

Problemet med kalkylen på avgiven effekt är att den innehåller inga förluster och förutsätter att radiatorberäkningsprogrammen ger exakta resultat. Det är enkelt att kolla, kör på 6 kW elpatron tills framledningstemperaturen inte stiger längre och jämför med vad radiatorerna teoretiskt skulle ge då.
Har testat med elpatronen, osäker på vad den blev inställd på, Rickards elmätare visade ett streck in i området 3till10kW. Gör ett överslag: Avgiven effekt [kW] = (framledningstemperatur [°C] - returtemperatur [°C]). *4.18 * flödet [l/s]. Hade tempdiff på 3 °C och CP på fart I.
Enligt typskylten ska CP ge 0,2l/s i läge I, alltså en effekt på 2,5kW således endast elsteg 1 inkopplat. Men det duger för att kolla radiatorberäkningen.
Mätte alla raddarnas fram o returer o rumstempar och beräknar att den avgivna effekten är i storleksordningen 2,6kW så beräkningsprogrammen är inte så pjåkiga. Efter igångkörning av VPn så ger den nu 42 °C fram vid en retur på 34 °C, avgiven  effekten är alltså 6,7kW med ett COP c:a  3,3 om den drar 2 själv.
Eftersom jag hade samma VBfram o retur vid min förra mätning så har jag nog räknat/fel på radiatortempraturerna då. Räknade fram 5kW när VP gav 6,7.

Nå när jag nu vet(?) detta vad blir din slutsats om var flaskhalsen sitter i min anläggning?
Borra, VP eller värmeavgivare?
 
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2012, 20:34:56 »

Ratta,rattara... ;)
Nu har jag fått igång elpatronen. Pekfingret gick som en lärkvinge, men jag fixade ner VP och TSmin till 60 och 300 (Standardläget) och körde ner GM till -570 . Min patron ska kunna ge 6kW (inte omställd för högre). Får se vad det ger för fram och retur stabilt om en kvart eller så. Den bör gå ett bra tag eftersom VB bör ligger på 37 och fram nere på 35 med retur på 32.....
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 december 2012, 20:17:48 »

Därför dom har ratt på dom nya Nibarna tummenupp
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2012, 20:13:08 »

du har nog rätt, jag läser och läser i manualen, måste ha gradminuterna nere på (VPmin+ TSmin +100 för varje ytterligare steg) står det, dvs som jag har det ställt -100-500-2x(-100) dvs -800 för att få full fart på elpatronen. Kan bara minska GM med 1 per knapptryckning! Inte särskilt användarvänligt! Sc:,h
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 december 2012, 20:02:17 »

Du kan antagligen gå in i nån meny och ange ett aktuellt gradminut värde tex -1500 så startar eller direkt.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2012, 19:59:11 »

Ställer jag min i reservläge produceras inget varmvatten. Bara värmebärar-CP och elpatron går då...
Hm, jag provade det men då blir menyn svart och inga data syns, ska det vara så?
Återgick till strömställaren i normalläge (1) och gick till meny 14 och ställde in enbart EP-drift där. Ingen EP kopplades in trots att GM stod under -100 som är mitt läge för värmeproduktionsstart. Vad beror det på? Måste summan av VPmin och TSmin överstigas även vid ren EPdrift?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2012, 19:32:48 »

VV kan jag ju klara mig utan för den tid testet tar, så jag prövar reservläget, det ger elsteg 2 i drift. Utgår från att det är 6kW?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 december 2012, 19:27:00 »

Det bör gå att ställa in bara tillskott i nån av menyerna.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 13 december 2012, 19:21:30 »

Ställer jag min i reservläge produceras inget varmvatten. Bara värmebärar-CP och elpatron går då...
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2012, 19:15:24 »

jo det blir stor det!
Driftläge för att få in bara EP, är det 0 på brytaren eller reservläge ?
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 13 december 2012, 18:40:19 »

Bygg dig ett rejält uterum, och låt det ta upp vindarna :)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2012, 18:37:33 »

@Smurfen, jo jag låter det nog vara tills vidare men jag ställer mig och forumet frågor för att inte missa nån eventuell möjlighet att snåla in på driftskostnaderna!
@Micke 0913, jovisst bor jag på västkusten , tom en bit utanför och här blåser det normalt SV och då har jag lä bakom ett berg, men när det blåser från andra hållet dvs NO-SO så är huset utsatt för kraftig nedkylning. Vi brukar säga att nordanvinden "ä like kall varifrå han än kommer"

Så till frågan hur ställa in enbart elpatron, det är väl meny 14, EPdrift ändras från 0 till1?
Nåt mer, det står i manualen "Välj rätt driftläge innan EP-drift aktiveras", vad menas med driftläge?
Skrivet av: Micke 0913
« skrivet: 13 december 2012, 18:17:17 »

Man kanske skall ta med i beräkningarna var du bor. Bor man på västkusten, så blåser det ju en hel del. Har varit på Stocken på Orust ett par gånger under vintermånader. Har aldrig frusit så mycket i hela mitt liv. Ändå är jag uppväxt i mycket nordligare klimat. Va vet jag!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 december 2012, 17:43:28 »

Enklast är nog att låta det vara klarar man -10 grader så bör inte spetsen bli massor i alla fall naturligtvis beroende på vart man bor. Men man kan ju planera för framtiden det är helt gratis tummenupp
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2012, 17:25:13 »

Tack Smurfen och Roland,
Jag ska göra 6kW testet som föreslaget för att kolla kalkylen på avgiven värme, hur var det nu man gör i inställningarna för att köra enbart elpatron och fullt ös där?
Mitt beräknade COP på 2,5 är ju märkligt lågt enligt Nibe ska man ha 4,6 vid 0/35 resp 3,2 vid 0/50. Jag hade -1/42 så 0/42 borde var i trakten av COP 4 och att 1 grad lägre in sänker det till 2,5 verkar lurt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 december 2012, 17:05:28 »

Det måste vara pumpen som är flaskhalsen. En kraftigare pump med samma borrhål kommer att ge högre framledningstemperatur. Ökad värmeavgivande yta eller djupare borrhål ger bara marginella ändringar. 20 meter djupare borrhål skulle ha ökat pumpens effekt med ungefär 5 %. Större radiatorer ger också bara marginellt mer effekt men trevligare COP.

Problemet med kalkylen på avgiven effekt är att den innehåller inga förluster och förutsätter att radiatorberäkningsprogrammen ger exakta resultat. Det är enkelt att kolla, kör på 6 kW elpatron tills framledningstemperaturen inte stiger längre och jämför med vad radiatorerna teoretiskt skulle ge då.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 december 2012, 16:51:17 »

Om du redan har så pass låga framlednings temperaturer finns det lite att vinna på att öka den värme avgivande ytan. Min Nibe 1245 sjunker i effekt från 8.3 vid 35 grader vbf till 6,94 vid 50 grader vbf bör vara nått liknande på din vpvvisst minskar du framledningen 5 grader får du kanske max 500 watt till men det gör ingen jätte skillnad det är helt enkelt större vp du behöver tror jag och då blir kanske borran för liten.Visst större raddar och varmare kb in kommer att höja effekten men för lite för att det ska vara värt att åtgärda men funderar du på att köpa större vp nästa gång så kan man ju gräva lite jordvärme eller borra extra redan nu.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 13 december 2012, 16:28:58 »

Min VP behöver eltillskott vid c:a -10 °C. Var sitter begränsningen?
Är borran för grund eller värmepumpen för klen eller raddarna för små?
-borrhålet, 140m brutto, sannolikt 136m netto?
-värmepumpen, Nibe 1225-8?
-värmeavgivare, 4st PC22 450x1000mm + 8st "REX" sektionsradiatorer totalt 219 sektioner 30x590mm +14m2golvvärme (50m 20x2mm PEX) med Push12shunt?
Jag lyfter ursprungsfrågan igen,
efter att jag har räknat på vad mina värmeavgivare gav när VP gick 100%,
(använde Purmos och  Lenhovdas beräkningsprogram VBf 42, VBmål 42 och VBr 34 och rumstemp19,5 )
Raddarna gav 4300W och golvärmen max 700W summa max 5kW
VP drog 2kW (48kWh/dygn)
Min Nibe1225-8 borde ge upp till 8kW.
KB-in var -1 °C och VBfram 42 °C. Vilket COP ska man ha då? Om jag räknat hyfsat rätt på avgiven effekt så fick jag bara ut 5kW så då var COP endast 2,5!?

Varför gav VP bara 42 °C fram när GM stod på -700c:a?
Beror det på att raddarna är för få eller små?

Omvänt, vilket temp behövs fram för att värmeavgivarna ska ge 8kW? - lite simulering i beräkningsprogrammen ger om diffen VBfram-retur hålls på 8 °C att VBfram borde var 48 °C och retur 40.

-är det alltså så att flaskhalsen är värmeavgivarna?

 
Skrivet av: Micke 0913
« skrivet: 12 december 2012, 23:27:39 »

Ha Ha :). Vinner jag super-jackpotten på lördag, så kommer kanske motivationen igång. Skämt åsido så skall man skynda långsamt med gamla hus. Nya fönster är ett önskemål. Men har man en stadsarkitekt som vi har här i stan, så blir det inte billigt. Vi bor i Sveriges äldsta egnahem område, så kraven är hårda. Det är iof bra ur byggvårdssynpunkt. Men ibland undrar man om dom lever i verkligheten
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 december 2012, 23:04:51 »

 tummenupp -27år till pension, sen du!
Skrivet av: Micke 0913
« skrivet: 12 december 2012, 22:57:38 »

Mitt hus är K-märkt, så tilläggsisolera utifrån var kört. Allteftersom vi renoverar invändigt, så lägger jag på 95 mm där det går. Många av rummen har detaljer och dyl som man inte vill, eller kan bygga in. Vinden är enorm. Säkert 120 m2 stor med ståhöjd i mitten och plankgolv. Vinden används till förvaring av möbler och kläder, så jag isolerade taken från undersidan med 95 isolering. Fönstren är gamla, men skapligt underhållna. Det finns mycket mer att förbättra om man vill eller orkar. Men jag är snickare till yrket, så att göra nåt hemma är ju inte det roligaste som finns ;)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 december 2012, 22:31:30 »

Det viktiga på vind är att du har ångspärr/papp nedåt. Värmen inne vill ju stiga uppåt, och då uppstår kondens mot den kalla vinden. Vindsluft blåser/trycker inte nedåt,så papp på ovansidan behövs ej.
Tack.
Du har en intressant signatur med beskrivning av ett komplext hus. Har du gjort någonting åt isoleringen i det och i så fall hur?
Skrivet av: Micke 0913
« skrivet: 12 december 2012, 22:24:56 »

Det viktiga på vind är att du har ångspärr/papp nedåt. Värmen inne vill ju stiga uppåt, och då uppstår kondens mot den kalla vinden. Vindsluft blåser/trycker inte nedåt,så papp på ovansidan behövs ej.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 december 2012, 22:10:01 »

Att typ Rockwool eller glasull inte stoppar kalluft/drag. Det gör det endast om den blir hårt packat. Typ vid drevning av fönster eller dörrar. Därför menar jag att man skall ha en vindduk. Vid nybyggnation använder man ordentlig syllisolering eller frigolit som köldbrygga.
Vad anser du om vindsisolering då? Ska ovansidan på isoleringen vindskyddas på samma sätt?
Ger det någon märkbar skillnad? (Jag har 40cm glasull utan vindpapp ovanpå och det har gett en dramatisk påverkan jämfört med innan då det var si och så med isoleringen.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 december 2012, 21:56:10 »

Tack. Glasklart! ;)
Skrivet av: Micke 0913
« skrivet: 12 december 2012, 21:54:24 »

Att typ Rockwool eller glasull inte stoppar kalluft/drag. Det gör det endast om den blir hårt packat. Typ vid drevning av fönster eller dörrar. Därför menar jag att man skall ha en vindduk. Vid nybyggnation använder man ordentlig syllisolering eller frigolit som köldbrygga.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 december 2012, 21:50:50 »

Jag har nog i alla fall 10 grader där utan värme.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 december 2012, 21:49:20 »

När jag flyttade in i huset hade vi värmen på i källaren men märkte stor skillnad i förbrukning om jag stängde av värmen där och det konstiga är att det inte skiljer så många grader där med värme på eller inte kanske 5 graders skillnad men vi bor i ett sutteräng hus med än så länge helt oisolerad källare. Jag har också sågspån i golven men rev upp och bytte golv i vardagsrummet och spånet hade inte sjunkit mycket max 1 cm har fortfarande spån isolering för har inte kalla golv och vill ha lite värme i källaren.
Mitt lilla element i källaren har jag på på vintern för att inte riskera att kallvattenpumpen inte ska frysa. Stänger det andra årstider.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 december 2012, 21:46:10 »

Helt enig med dig i det, men tänker nog göra det underifrån, hellre det än bryta upp hall-, vardags- och matrumsgolv.
PS. Och lägga in golvvärmeslingor underirån om det nu inte dränerar borran för mycket? DS
Svarar mig själv, Om jag isolerar bjälklaget och källarväggar så minskar värmebehovet, plats för lägre framledning dels pga det och även mha golvärme, kan plocka ut mellanskillnade ur borran pga bättre COP.
Vad kan isoleringen och tätning av golvbjälklaget ge i energibesparing??? 
Naturligtvis skall du det om det blir lättare. Tänk bara på att ren isolering hjälper föga. Du bör först täta mot yttervägg med nåt som hindrar kalluft. Typ vindpapp eller ännu bättre vindduk. T- emballage vindduk kan jag rekommendera. Den är fiberförstärkt och spricker inte så lätt. Lycka till!
mvh Micke
Jag har tätat med vindpapp i de golv som isolerats, så det blir nåt sånt igen förstås. Vad menar du med "att ren isolering hjälper föga"?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 december 2012, 21:39:30 »

När jag flyttade in i huset hade vi värmen på i källaren men märkte stor skillnad i förbrukning om jag stängde av värmen där och det konstiga är att det inte skiljer så många grader där med värme på eller inte kanske 5 graders skillnad men vi bor i ett sutteräng hus med än så länge helt oisolerad källare. Jag har också sågspån i golven men rev upp och bytte golv i vardagsrummet och spånet hade inte sjunkit mycket max 1 cm har fortfarande spån isolering för har inte kalla golv och vill ha lite värme i källaren.
Skrivet av: Micke 0913
« skrivet: 12 december 2012, 21:37:36 »

Naturligtvis skall du det om det blir lättare. Tänk bara på att ren isolering hjälper föga. Du bör först täta mot yttervägg med nåt som hindrar kalluft. Typ vindpapp eller ännu bättre vindduk. T- emballage vindduk kan jag rekommendera. Den är fiberförstärkt och spricker inte så lätt. Lycka till!
mvh Micke
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 12 december 2012, 21:33:23 »

Jag hittade dygnet då jag ändrade, det var en lördagförmiddag och resultatet syns tydligt. Jag ringade in föregående dygn och efterföljande. Ändringen är i typ mitten...

Edit: Det här är då pumpens strömförbrukning...
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 december 2012, 21:27:01 »

Helt enig med dig i det, men tänker nog göra det underifrån, hellre det än bryta upp hall-, vardags- och matrumsgolv.


PS. Och lägga in golvvärmeslingor underirån om det nu inte dränerar borran för mycket? DS
Skrivet av: Micke 0913
« skrivet: 12 december 2012, 21:18:43 »

Problemet med bjälklaget fyllt med sågspån är att sågspånet packas/sjunker. Det gör att köldbryggan mot yttervägg är obefintlig. Då hjälper det inte ett dugg att isolera källarväggarna eller bjälklaget underifrån. Riva upp golvet och täta mot ytterväggarna är enda alternativet.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 december 2012, 21:13:12 »

Jag 2dm har träbjälklag varav 50m2 med gammal isolering , sågspån, som är typ nersjunket till 1dm och resten 40m2 med ny isolering, sten eller glasull.

Fattiglapp, frågan var nog till dig men det gör absolut inget, temat och intresset är gemensamt för dig och mig.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 12 december 2012, 21:10:04 »

Träbjälklag och sågspån, bra gissat tummenupp

Förlåt bopakoster, det var inte meningen att styra över dina frågor till annat, hoppas fler ger sig tid att svara på ursprungsfrågan. :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!