Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappar pumpen effekt över Ã¥ren?  (läst 3970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Tappar pumpen effekt över åren?
« skrivet: 04 december 2012, 06:53:03 »
Jag upplever det som att min pump fÃ¥r tyngre och tyngre frÃ¥n Ã¥r till Ã¥r att fÃ¥ upp radiatorvattentempen. Jag har tyvärr inte skrivit ner maxtemp den har kunnat leverera förut, men nu stÃ¥r den och nöter pÃ¥ 37,0 gr retur och 43,6 gr ut. SÃ¥ stod den igÃ¥r kväll och sÃ¥ stÃ¥r den nu pÃ¥ morgonen. Jag vill tro att den klarat nÃ¥gon ½-1 gr mera förr. Inga skillnader i huset, förutom att jag tilläggsisolerat vinden precis, sÃ¥ värmeutstrÃ¥lningen borde ha minskat, även om det kanske mest är fönstrens ev. drag som kyler raddarna (?). Jag funderade: precis som bilars AC-system tappar köldmedia över tid och blir sämre, hur är det med v-pumpen?  Behöver köldmedia fyllas pga läckage? Jag kollade indikatorn. Den visar grönt. Inga larm pÃ¥ pumpen nÃ¥gonsin som indikerar att nÃ¥got skulle vara fel. DeltaT har legat konstant 6.6-6.7 grC pÃ¥ värmebäraren, i den mÃ¥n man kan lita pÃ¥ dessa givar med tanke pÃ¥ toleranser. Kort och gott, ingenting som visar pÃ¥ att nÃ¥got ändrats. Men ändÃ¥ tycks pumpen inte orka lyfta värmebäraren till riktigt samma nivÃ¥ som förr...

 Pumpenär 8½ Ã¥r nu. Samtidigt ska jag inte klaga, 139 timmar el-patron pÃ¥ 26500 timmars drift
« Senast ändrad: 04 december 2012, 19:04:10 av Grop »
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tappar pumpen effekt över åren?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2012, 23:28:34 »
du skriver inget om köldbäraren? temperaturen kan sjunka över åren i borran så om du fick upp 6*C år 1 så kanske du får ut 5*C år 2 och kanske 3*C år 8.... Siffrorna är påhittade men en säkning på KB-in sänker inte bara effektiviteten, det sänker också effekten har jag fått lära mig i detta forum! :)
Annars kanske det är så att flödet minskat och du har en högre delta på KB? isåfall sjunker ju "medeltempen" på KBn..
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Tappar pumpen effekt över åren?
« Svar #2 skrivet: 05 december 2012, 10:44:30 »
Indikatorn (synglaset) du nämnde visar grönt när systemet är fritt från fukt (normalt), men kolla i det lilla fönstret efter bubblor som i så fall tyder på köldmediebrist.
Det är normalt att det bubblar precis då kompressorn har startat, men sen så ska det bara synas vätska där.

En bil-AC läcker ut laddningen p.g.a. det finns gummislangar som inte är 100 % täta, samt att kondensorn och rören i fronten skadas av vägsaltet och börjar läcka.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Tappar pumpen effekt över åren?
« Svar #3 skrivet: 05 december 2012, 11:04:48 »
Intressant ämne. Min nästa värmepump ska jag sätta mätare på, helt klart.
Jag tror att skit och beläggningar i värmeväxlarna kan vara en orsak, det behövs nog inte mycket för att effekten ska sjunka ett antal procent. Man sätter ju filter på både kalla och varma sidan förhoppningsvis, men de tar bara partiklar, de hindrar inte andra beläggningar. Kanske skulle ett tips till tillverkarna vara att koppla växlarna så att man lätt kunde koppla om och pumpa igenom en svag syralösning nån gång vart tredje år.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Tappar pumpen effekt över åren?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2012, 22:13:04 »
Jag skulle tippa att en bidragande orsak till fenomenet är kallras från fönster när det blir riktigt kallt ute. Nu när jag har -10 grC så klarar pumpen åminstone 37,6 grC, för den stod still när jag gick ner och kikade och tillslangstemp var 32,6 grC, dvs stopptemp 37,6. När pumpen var "tröttare" så var utetemp -16,-17 grC Rimligen är det avkylning från fönster som stjäl effekt ifrån radiatorerna.
Samtidigt eldade jag en brasa (24 grC i vardagsrummet)- hjälper detta pumpen attfå upp tempen? Jag tänker som så att den temphöjning jag får av brasan borde medföra mindre avkylning av raddarna, dvs pumpen orkar högre i temp. Rätt?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Tappar pumpen effekt över åren?
« Svar #5 skrivet: 13 december 2012, 08:41:48 »
Rätt. Effekten som en radiator avger är beroende av omgivande temperaturen. Skulle rummet pga tex en kamin hålla samma temp som radvattnet så avges ingen effekt i det rummet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Tappar pumpen effekt över åren?
« Svar #6 skrivet: 13 december 2012, 10:35:54 »
Temperaturen i borrhålet spelar roll. Jag har märkt att min pump klarar lägre utetemperatur utan tillsats i början av vintern när borrhålet är lite varmare. Kan det vara så att det är lite kallare i borrhålet? Ett normalt borrhål skall bli en lite mer än en halv grad kallare på 10 år och det betyder några procent på effekten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar pumpen effekt över åren?
« Svar #7 skrivet: 13 december 2012, 13:05:27 »
Ca. 80% av hålen i Sverige är i urberget, de hålen kyls av och kan till viss del återladdas. Ca. 20% har någon form av vattenflöde runt sig, då blir det mindre säkning mot slutet av vintern, men glöm återladdning. Vällingby Centrum har 100-tals hål under parkeringen, numera återladdas de med värmen från köpcentrat på sommaren. Det finns någon som säljer återladdning med solfångare, men det blir för mycket effekt för hålet och för mycket teknik, förutom trogna och andra nördar på detta forum, ink undertecknad. Kanske skulle det räcka med att lägga brinen i en extra 10-20 slinga, längs husväggen på sommaren, för återladdning. Säkert finns det någon tråd och någon som räknat på det, får man igen jmf vad det kostar med cirkpumpen igång en massa extra tid?
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!