Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gon därute som dockat en Luft/Vatten pump mot en frÃ¥nluftsVP  (läst 1659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cgn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej , någon därute som har erfarenhet av att docka en L/V pump mot en flvp ? Det bör ju bli en hyffsad besparing ?
// cgn

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
Hej , någon därute som har erfarenhet av att docka en L/V pump mot en flvp ? Det bör ju bli en hyffsad besparing ?
// cgn
Hej
Jag har dockat en IVT 700 (lvvp) mot en IVT 490 (flvp). Det har fungerat hyfsat i 4 år, styrenheten i regon byttes i december 2010. IVT säger att det inte går, men det fungerar uppenbarligen.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Hur har du anslutit den? In på returen? Vad säger FLVP om det? Är den som reglerar värmen via inbyggd shunt ut på " nätet"?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
Hur har du anslutit den? In på returen? Vad säger FLVP om det? Är den som reglerar värmen via inbyggd shunt ut på " nätet"?
Jag är helt okunnig om inkopplingen. FLVP brygger tappvarmvatten med kompressor och det styrs av FLVP och LVVP gör värmevatten med kompressorn och när den inte orkar sÃ¥ kommer elpatronen i FLVP in, vilket styrs av regon. När enbart kompressorn arbetar sÃ¥ är inte FLVP involverad  men när tillskottet behövs sÃ¥ är shunten i FLVP den som styr. Jag slipper sÃ¥ledes konflikten mellan tappvarmvatten och värmevatten.
490 är ju inom parantes ett skämt som inte duger till att göra värmevatten utan elpatronen gick ju in redan vid ca 4-5 plusgrader, men tappvarmvatten klarar den, utom vid varmvattenspets.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 406
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!