Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla in Extra pÃ¥ bergvärmen  (läst 1887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Koppla in Extra på bergvärmen
« skrivet: 11 september 2008, 18:00:35 »
Tjena hejsan!

Går och funderar hur jag ska få värme på övervåningen från min bergvärme pump...

Har golvvärme på hela nedre våningen och vill nu ha 2 radiatorer på övervåningen!

Finns 2 lediga platser på min shuntgrupp....

Vad finns det för problem??? eller är det bara dra upp slang och koppla in sig?

MVH Robban

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Koppla in Extra på bergvärmen
« Svar #1 skrivet: 11 september 2008, 21:06:10 »
37st som läst och ingen vet svaret!? eller är frågan för dum? jaja jag är väldigt tacksam för svar.. fråga i fall det är nått ni vill veta för att kunna svara

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme och radiatorer i samma system
« Svar #2 skrivet: 12 september 2008, 06:06:23 »
Jag vet inte säkert, men gissar att du kan få problem med difftrycket om du sätter radiatorerna på shuntgruppen för golvvärmen.
Jag skulle rekommendera att du kopplar in dig före fördelaren istället.

Gör alltså att avstick från inkommande och utgående (bode finnas möjlighet att ansluta utan att du behöver kapa några rör) och dra separata ledningar till radiatorerna.

Gör du på detta sätt får du två fördelar:

1. Du får nästan säkert lite varmare vatten till radiatorerna än det som cirkulerar i shuntgruppen för golvvärmen, det är i alla fall min erfarenhet.
2. Du riskerar inte att få felaktiga flöden i golvvärmekretsarna.
3. Värmepumpens inbyggda cirkpump tar hand om flödet till radiatorerna, och shuntgruppens cirkpump (om du har en sådan) tar hand om golvvärmens.

Bifoga gärna en bild eller två på hur det ser ut hos dig runt shuntgruppen/fördelaren, så blir det nog fler som svarar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme och radiatorer i samma system
« Svar #3 skrivet: 12 september 2008, 10:21:14 »
Jag vet inte säkert, men gissar att du kan få problem med difftrycket om du sätter radiatorerna på shuntgruppen för golvvärmen.
Jag skulle rekommendera att du kopplar in dig före fördelaren istället.

Gör alltså att avstick från inkommande och utgående (bode finnas möjlighet att ansluta utan att du behöver kapa några rör) och dra separata ledningar till radiatorerna.

Gör du på detta sätt får du två fördelar:

1. Du får nästan säkert lite varmare vatten till radiatorerna än det som cirkulerar i shuntgruppen för golvvärmen, det är i alla fall min erfarenhet.
2. Du riskerar inte att få felaktiga flöden i golvvärmekretsarna.
3. Värmepumpens inbyggda cirkpump tar hand om flödet till radiatorerna, och shuntgruppens cirkpump (om du har en sådan) tar hand om golvvärmens.

Bifoga gärna en bild eller två på hur det ser ut hos dig runt shuntgruppen/fördelaren, så blir det nog fler som svarar.

Tjena hejsan! Kul med ett svar!  Ja det lÃ¥ter ju logiskt det du skriver tycker jag.
Ja jag har en "extra" cp som sitter precis innan shuntgruppen.... så jag ska koppla in mig före den.. ok.
Ja jag kanske kan fixa in en bild senare....

Så med andra ord är det bara dra upp på övervåningen och koppla in mina 2st radiatorer och se glad ut...

Hur går det till med luftningen? bara lufta elementen eftersom dem blir den högsta punkten i anlägningen?

Vad är bästa matrial valet koppar? kommer dra synligt upp till övervåningen..

Annat att tänka på?


Tackar i förskott
MVH Robban



Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla in Extra på bergvärmen
« Svar #4 skrivet: 12 september 2008, 11:31:56 »
Så med andra ord är det bara dra upp på övervåningen och koppla in mina 2st radiatorer och se glad ut...

Hur går det till med luftningen? bara lufta elementen eftersom dem blir den högsta punkten i anlägningen?

Vad är bästa matrial valet koppar? kommer dra synligt upp till övervåningen..

Annat att tänka på?

Avluftningen är inga problem.

Koppar är enkelt om du kröker själv.

Dimensionera radiatorerna för låg framledningstemp så kan du köra samma fina låga temp till både golvvärme och radiatorer och få bra COP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Robbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Koppla in Extra på bergvärmen
« Svar #5 skrivet: 12 september 2008, 13:50:34 »
Så med andra ord är det bara dra upp på övervåningen och koppla in mina 2st radiatorer och se glad ut...

Hur går det till med luftningen? bara lufta elementen eftersom dem blir den högsta punkten i anlägningen?

Vad är bästa matrial valet koppar? kommer dra synligt upp till övervåningen..

Annat att tänka på?

Avluftningen är inga problem.

Koppar är enkelt om du kröker själv.

Dimensionera radiatorerna för låg framledningstemp så kan du köra samma fina låga temp till både golvvärme och radiatorer och få bra COP.

Tackar för svaret... Jamen då är det bara göra en inköps lista för detta då... har dem gamla fina radiatorerna...
yes ju större ju bättre :)

En annan fråga hur är det med service på bergvärme pumpar en villa 60?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Koppla in Extra på bergvärmen
« Svar #6 skrivet: 12 september 2008, 16:54:24 »
Den service som brukar krävas är väl en rengöring av de eventuella filter som sitter på radiatorkrets och köldbärarkrets.
I övrigt skall inte mycket hända.
Kolla trycket i radiatorkretsens expansionskärl också om det är ett tryckexpansionskärl, det bör vara minst 0.5 bar, har du pumpen i källare och har två våningar ovanpå skall det helst vara mer än 0.7 bars tryck i kärlet.

Tryckexpansionskärl brukar inte hålla så länge, gummiblåsan går sönder och då börjar trycket pendla, när systemet är kallt får du "undertryck" och när systemet värms upp så läcker det ut vatten/tryck via säkerhetsventilen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!