Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ang. desto mer sÃ¥ bättre?  (läst 1543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad st1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ang. desto mer så bättre?
« skrivet: 24 juni 2017, 23:07:02 »
Hej,

En fråga som jag inte har kunnat fått ett bra svar på då ingen har haft någon erfarenhet eftersom enligt dem har mitt fall varit ett unikt sådant.

Jag har en Thermia Duo Inverter L, 5 - 17 kW med 300L varmvattenberedare, i systemet finns 32 st element och huset är 2 plan, 320 kvadrat. Det finns 4 st slingor á 450 meter.
Frågan är, Är det bättre att koppla in pumpen på alla 4 st slingor och maximera eller ska jag endast använda 2 st slingor? Vissa har sagt att i mitt fall så kommer vp känna sig i himmelriket så självklart är det bättre att använda alla slingor när jag har dem. Men vissa andra personer har även sagt att det inte finns någon mening att koppla in alla slingor då det är på tok för mycket. - Men det är också allt de kan säga. Ingenting om hur värdena förändras eller varför det är bättre eller sämre....

Söker bra motiverade svar till om det är bättre att använda alla slingor och varför? Får jag billigare uppvärmning? Går det snabbare?
Eller om det är bättre att endast använda 2 st slingor, och varför det är så? Blir det ingen skillnad med dubbel längd för vp kan aldrig utnyttja den kapaciteten?

Tacksam för svar.
« Senast ändrad: 24 juni 2017, 23:08:44 av st1 »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ang. desto mer så bättre?
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2017, 23:14:17 »
Det kan inte bli för mycket "slinga" se bara till att koppla dom parallellt och att du har ventiler för att strypa in slingorna sÃ¥ att du fÃ¥r "rätt" flöde i samtliga slingor. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad st1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ang. desto mer så bättre?
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2017, 23:17:14 »
Så svarar många :-)

Men på vilket sätt blir det bättre om jag kopplar in 4st istället för 2st? Vad händer med vp värden? Varför ska jag göra det?

Jag försöker bara förstÃ¥.  .,;-

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ang. desto mer så bättre?
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2017, 23:21:22 »
Med fler slingor inkopplade får brine en högre temperatur som påverkar effektiviteten positivt. Flödesmotståndet i 4 ledningar är mycket mindre än i två så cirkpumpen kan köras med mycket lägre effekt vilket även det bidrar till en "snålare" anläggning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad st1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ang. desto mer så bättre?
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2017, 23:23:55 »
Intressant! Ett svar med fakta, uppskattas!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ang. desto mer så bättre?
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2017, 13:32:41 »
Argumentet "på tok för myket" gäller om slingorna inte var nergrävda ännu.
Du behöver inte alla 4 slingor, men om de redan finns så finns inget bra argument för att inte använda dom.
Koppla in alla 4.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad st1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ang. desto mer så bättre?
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2017, 16:28:52 »
Tack för din input  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!