Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klen värme med EcoAir 107  (läst 3665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
Klen värme med EcoAir 107
« skrivet: 04 november 2006, 18:33:12 »
Jag tycker min 107:a levererar dåligt med värme, pumpen går kontinuerligt (+3 gr ute) och levererar bara vatten som håller ca 46-47 gr (retur ca 40 gr, cirkpump på lägsta hastighet). Jag skulle gärna vilja ha upp tempen, finns det nåt att göra eller är det bara att gilla läget?
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Klen värme med EcoAir 107
« Svar #1 skrivet: 04 november 2006, 18:40:22 »
Hej Harri

Om du kan tala om hur mycket du förbrukade innan du började använda värmepumpen så kan man räkna ut ungefär när den borde börja gå kontinuerligt och därigenom bedöma om det är rimligt att den ska krokna redan vid +3 grader.

Hälsningar från

Cicero
« Senast ändrad: 05 november 2006, 05:01:08 av Marcus T Cicero »
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klen värme med EcoAir 107
« Svar #2 skrivet: 04 november 2006, 22:11:43 »
prova och höj cirkpumpen ett snäpp, i och för sig lite kallare framledning.
Provade själv att sänka till lägsta hastigheten det resulterade att vattnet från elementen hade större flöde (ej justerbar cirk pump till elementen) det gjorde att jag fick kall retur så pumpen gick hela tiden vid noll grader.
orkade då inte upp till längre än 42 graders retur temp.
med läge två på cirkpumpen så hade jag 20 min gångtid och 20 min vila.
vid minus fem så orkade den upp till stopptemp efter ca 1tim gångtid och 15 min vila.
kom fam till att för låg cirkulation ökade energiförbrukningen enormt.

men om du får högre retur temp så blir ju framledningen ungefär samma....
testa detta och se om du kommer fram till samma sak som mig
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klen värme med EcoAir 107
« Svar #3 skrivet: 04 november 2006, 23:09:56 »
Jag såg att du bytt ut ett gäng gamla raddar mot nya kompaktkonvektorer (P22). Funkade det inte som tänkt?
Får du inte varmare inne med lägre framledningstemp?

Känn efter på dina raddar så att de är ljumma nertill allihop (inte för varma och inte för kalla).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: Klen värme med EcoAir 107
« Svar #4 skrivet: 05 november 2006, 08:07:02 »
Jag förbrukade ca 2,5 kbm olja per vinter förut. Jo jag har installerat feta (3 st 60x180 cm och några mindre) P22:or men tycker inte skillnaden är så stor jämfört med förut. I och för sig har jag precis kommit hem från sjön och huset stod kallt när jag kom hem så det har väl tagit ett par dagar och få upp värmen igen. Idag levererar pumpen ca +51 gr (+4 ute), returen ligger ca 5-6 gr lägre. Jag kör lägsta hastigheten på båda pumparna, temperaturdiff över radiatorerna ligger också på en 5-6 gr. Enl manualen ska diffen över pumpen ligga på ca 5 gr vid 0 gr ute och 6 gr vid +5 gr ute så den biten verkar OK. Jag har provat olika inställningar på båda cirkpumparna men ökad hastighet ger bara lägre diff. EcoBasic är inställd så att pumpen slår av när returtemp kommer upp i 48 gr och startar igen när den sjunkit till 42 gr. Huset stod som sagt iskallt när jag kom hem men nu börjar ordningen vara återställd så jag kanske ska vänta med att dra några förhastade slutsatser. Har idag sänkt framledningstemp på shunten som stod på max (kom bara upp till 42 gr). Förut med mina gamla radiatorer räckte 42 gr framledning till att hålla varmt vid plusgrader, får väl se hur långt det räcker med mina P22:or i år... Finns det nåt sätt att öka tempen för högre framledning eller blir det inte bättre än så här??
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Klen värme med EcoAir 107
« Svar #5 skrivet: 05 november 2006, 14:35:32 »
Hej igen,

Om du inte gjorde av med mer än 2,5 kbm olja tycker jag det låter konstigt att VP går kontinuerligt redan vid +3 grader. Jag gjorde en snabb beräkning som antyder att balanspunkten ligger vid -5 grader... Visst kan det skilja lite mellan beräkning och verklighet men sällan så mycket som 8 grader. Är du säker på de 2,5 kbm olja eller har stöttat med ved, el eller annat tidigare vid sidan om?

Cicerl
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klen värme med EcoAir 107
« Svar #6 skrivet: 05 november 2006, 15:57:34 »
Finns det nåt sätt att öka tempen för högre framledning eller blir det inte bättre än så här??

Fågeställningen är lite fel, du borde fråga om det går att få ut mer värmeeffekt ur radiatorerna?

Byter du några tunna radiatorer till fetare så sjunker max framledningstemp med enbart kompressorn eftersom fetare radiatorer gör av med motsvarande värmeeffekt vid lägre framledningstemp.

Men har du mätt tempdiffen över dina radiatorer och strypt in dessa mot 5-6 grader så är det optimerat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: Klen värme med EcoAir 107
« Svar #7 skrivet: 05 november 2006, 18:56:32 »
Jo, 2,5 kbm olja per vinter har det gått till uppvärmning och det har varit ganska konstant så under dom senare 10 åren. När ingen uppvärmning har behövts (under sommaren) har VV producerats med elpatron. Jag har precis bytt till feta P22:or för att få ned framledningstemperaturen. Temperaturdiffen över radiatorerna på 5-6 gr är mätt i pannrummet, har inte mätt varje radiator för sig. P22:orna har termostat så dom stryper väl automatiskt när det blir för varmt... Nu har dom lovat +10 gr i början av veckan så får nog vänta med eldprovet...
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Klen värme med EcoAir 107
« Svar #8 skrivet: 05 november 2006, 21:05:42 »
P22:orna har termostat så dom stryper väl automatiskt när det blir för varmt... Nu har dom lovat +10 gr i början av veckan så får nog vänta med eldprovet...

Ajajaj, öppna termostaterna fullt ut, reglera innetempen pÃ¥ din VP istället. Förhoppningsvis blir ditt hus varmt med en lägre framledningstemp.  knUp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Harri ( Gotland )

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag hatar vinter!
SV: Klen värme med EcoAir 107
« Svar #9 skrivet: 05 november 2006, 22:21:19 »
OK, får testa när det blir kallt igen...
Stenhus byggt 1955, 160 kvm fördelat på 2 våningar. Mitsubishi Ecodan luft/vatten. Bor på Gotland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!