Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Villa Classic 75 nybörjarfrÃ¥gor och cirkulationsproblem?  (läst 7956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
funderar på detta med romaner, vad menar du egentligen??

Detta är en roman (enligt Bertil!)  ;)

Bra förbättringspotential!!

Sänka kurvan 5 steg gör jättemycket. Max flöde gör att man kan sänka kurvan... Finjustera för ev ytterligare sänkning!

Vrid ner rumsgivarpåverkan till 3 prova där ett tag!! Det gör att elpatronen inte går in så snabbt. Sen ska du höja gradminuterna för tillslaget, om du inte gjort det redan!!
Höj till -100 kolla så inte innetempen börjar svänga upp och ned.

Sen höjer du tillslget för elpatron till runt -1000, det gör susen. det blir du liiite svalare innan tillskottet startar, men när det väl är igång då märks ingen skillnad!

En sak du skulle kolla. När filtret var tätt reglerade pumpen säkert på något som kallas hysteres. Det är inget bra. men kolla den kan göra det nu oxå!
Kolla när pumpen gått ett tag och ända tills den stannar vid värmedrift...

ha järnkoll på tempen på framledningen och börvärdet det inom parentes. om skillnaden blir för stor nollas ev kvarvarande gradminuter och pumpen tvångsstoppas. Det ska man undvika av flera skäl.

Om verkliga tempen (ärvärdet) överstiger börvärdet med 7 grader då tvångsstoppas pumpen. Det ska höjas så inte pumpen stoppas av tempskillnaden.
Nibe har valt ett mycket högre värde för det här så det är bara att höja om det behövs!

Kolla totala timmar för VP ganska säkert har filtret sakta grott igen med minskade VP timmar som föld.

Gissar på att du tjänar 4-5000 kwh/år nu när den går bra igen. Du har inga noteringar från första åren? på elen?
Av den här anledningen är det mycket viktigt att ha koll på temperaturer och timmar om tempskillnaden höjs på kalla eller varma sidan helt plötsligt då har man ett fel. Antingen på cirkpumpen eller skit i filtren!

Synd att det tog sån tid, men bättre sent än aldrig!
Kul om du kommer igen senare så får vi höra hur det går!!

Hmmm många romaner idag :-[


Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Det jag menade var just som Rickard sa, mina inlägg blev lÃ¥nga!!  Inget annat än det menade jag!

Om du har varmt inne ännu, ska du stänga av rumsgivaren några dar, sen leta rätt kurva för utegivaren.
Rumsgivaren kan inte va igång då är det svårare att hitta rätt kurva.

Ställ rumsgivarpÃ¥verkan (rumfaktor) pÃ¥ 0, dÃ¥ är rumsgivaren bortkopplad. Sen ska du inte ha den för högt, dÃ¥ riskerar man ocksÃ¥ "onödiga" elpatrontimmar. Läge 3-4 brukar va ok!  Inte läge 5 för dÃ¥ reglarar den bara pÃ¥ rumsgivaren dÃ¥ blir det garanterat onödiga elpatrontimmar!!

Perfekt med ännu större förbättringspotential!
Du kommar att tjäna massor, jag lovar!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Krig och fred Bertil....Krig och Fred... ;D 8) 8)
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Rommis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har nu rensat filtret på kylsidan.
Det var bara litet sandkorn i den annars var den ren.
Trots detta så sjönk brine tempen 1-2 grader, ligger nu på -1 in och -3-4 ut.
Ska också testa kurva och rumsgivare enligt ovastående tips.
Annars är jag nöjd nu.
Tack för hjälpen.
/Roman

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!