Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LP-Larm  (läst 4091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrheat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
LP-Larm
« skrivet: 02 juni 2006, 11:28:32 »
Har fått ett LP-larm på min fighter 1215-7. Installerades nov 2005 och har fungerat felfritt tills nu när det börjar bli varmt ute. Varför får man ett LP- larm? :(

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP-Larm
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2006, 15:13:14 »
Har fått ett LP-larm på min fighter 1215-7. Installerades nov 2005 och har fungerat felfritt tills nu när det börjar bli varmt ute. Varför får man ett LP- larm? :(

Det kan orsakas av dåligt flöde på brine, kolla KB-in och KB-ut.

Kolla även nivån i expansionskärlet för brine.

Dåligt flöde beror troligen på att smutsfiltret måste rensas.
Det kan också vara dåligt med frostskyddsvätska så att brine börjar frysa.
Låg nivå i expansionskärlet gör att cirkpumpen kan börja dra luft.
Slutligen kan cirkpumpen för brine vara ur funktion.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LP-Larm
« Svar #2 skrivet: 02 juni 2006, 15:29:00 »
Eller så har gas läckt ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mrheat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: LP-Larm
« Svar #3 skrivet: 02 juni 2006, 18:45:19 »
Hade installatören här idag och rengjorde filtret. Fungerade ett tag, men nu har VP fått ett nytt LP-larm.
Differansen mellan kb-f och kb-r pendlar mellan 3-4°. Differansen mellan vb-f och vb-r ligger pÃ¥ ca 10°.  :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LP-Larm
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2006, 07:19:58 »
Om du har tur kan det vara cirkulationspumpen som kärvar, inte alltid, men ibland.
Om det inte är det så har du förmodligen för lite köldmedium i din kompressor.

Försök kolla om cirkulationspumpen går trögt genom att lossa locket som sitter i centrum av pumpmotorn, skruva sedan med en mejsel på motoraxeln för att kontrollera om den går trögt. Om den går lätt så finns det en viss risk för att det är köldmediebrist.

Garanti/hemförsäkring bör täcka denna skada, men det är nog dags för en kyltekniker att undersöka din maskin om cirkulationspumpen fungerar som den ska.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LP-Larm
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2006, 11:53:15 »
Ett par veckor efter installationen av min pump så började jag få LP-larm.
Det visade sig att det var glapp någonstans.
Tyvär så vet vi inte vart för nibes "tekniker" kände igenom ALLA anslutningar och kort.

Kollade de trycket på gasen?

Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP-Larm
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2006, 10:06:10 »
Hade installatören här idag och rengjorde filtret. Fungerade ett tag, men nu har VP fått ett nytt LP-larm.
Differansen mellan kb-f och kb-r pendlar mellan 3-4°. Differansen mellan vb-f och vb-r ligger pÃ¥ ca 10°.  :(

Det verkar som att KB-flödet är OK, jag skulle tippa på felande lågtryckspressostat eller glapp.

Om det är brist på köldmedia borde det märkas i sämre prestanda, du borde snarare öka VB-cirkpumpen ett snäpp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mrheat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: LP-Larm
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2006, 22:38:46 »
 Har haft servicetekniker idag och fÃ¥tt kollat VP. Det fattades ca 800gram köldmedie. TvÃ¥ muttrar byttes ut. De satt tydligen löst i pannan(he, he). Nu har den gÃ¥tt felfritt i ca 12 timmar med bra värden. Ska inte ropa hej ännu, men...::)

Utloggad mrheat

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: LP-Larm
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2006, 09:32:23 »
Hej ni här på forumet. Min panna fick sitt LP-larm ganska så kvickt efter att teknikerna varit här. Det var bara och ringa dem igen. Nu så är hela kylmodulen utbytt i min vp och den den går fint än så länge.
 Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LP-Larm
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2006, 14:05:25 »
Du skall nog inte ropa hej än...  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!