Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minska svängningar pÃ¥ T1 med T1 placerad efter volymtanken?  (läst 972 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Just nu, kl 06:33 är det -24 ute, VP stannade strax efter kl 21 igår kväll när kvicksilvret passerade -20.

Jag har volymtank pÃ¥ 120L som synes pÃ¥ den övre bilden. Jag har ocksÃ¥ flyttat framledningsgivaren till efter volymtanken. Detta har inneburit en del tweakning av mina parametrarna för gÃ¥ngtidsförlängning för att fÃ¥ det att fungera med shunten.  Anledningen är att om shunten börjar öppna tar det lÃ¥ng tid innan T1 börjar öka. Under denna tid har givetvis shunten öppnat alldeles för mycket och när T1 passerar börvärdet sÃ¥ stannar ju inte ökningen heller. Mao - självsvängning!

Jag har därför börjat laborerat med parametrar för shunt gÃ¥ngtidsförlängning  och där har Thalle hjälp mig med information om hur de fungerar. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29393.0

Standardvärdet är 1, just nu provar jag värdet 20 på båda parametrarna.

Efter en snabb kontroll verkar det ha fungerat rätt bra från kl 21 till kl 02 för att sedan balla ur. Anledningen till urballningen ser ut att vara att eltillskottet laddar på och då blir det stora svängningar även på T1, just på grund av trögheten som volymtanken genererar. Shunten klarar inte av att reglera T1 tillräckligt fort när T1 sitter efter volymtanken.

Funderar på om detta går att förbättra? Det blir jämnare värme på elementen om T1 kunde bli mer jämnare?

Se dramat live här: http://franzens.nu/statlink/WebRpt.html. Solen är snart på väg upp och då kommer T2 åka sky rocket uppåt då den sitter i solen vid denna tidpunkt på dygnet när solen står lågt.
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 06:57:56 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!