Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F1226 fÃ¥r inte upp framledn.temp, igen...  (läst 3404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« skrivet: 29 december 2014, 21:46:18 »
Nu krånglar f1226 igen, hade samma problem förra året, och då jag nollställde parametrar med gradminuter så fungerade det bra igen, men inte denna gång.. bifogar lite bilder med data så om ni kan kika och se om nåt inte är som det ska så vore jag tacksam. (Har bara 17 grader inne nu, mot 21-22 för några dagar sen, när det t.o.m var kallare ute)
Vad kan ha hänt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #1 skrivet: 29 december 2014, 21:52:55 »
Såg inget knas på bilden men om du kör en usb logg och bifogar den så ser man vad vp håller på med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #2 skrivet: 29 december 2014, 22:30:20 »
Elpatron borde hoppat in, om den inte gör det så kanske överhettningsskyddet löst ut eller så har effektvakten spärrat elpatron?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #3 skrivet: 29 december 2014, 22:35:07 »
1226 har inte effektvakt som standard i alla fall men kanske finns som tillbehör  Sc:,h Vilken gradminut inställning har du där elpatron ska gÃ¥ in ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #4 skrivet: 29 december 2014, 22:42:11 »
Elpatron går på max, dvs 9kw. Provade nu ändra gm till(+)160 och då räknade den ner, framledn. temp kom upp till ca +35 innan elpatron slår på vid gm 400 har jag för mig det var (har vp i gårdshuset med kulvert till bostadhus) Var nyss ut å ids inte springa tillbaks just nu. Jag provade tidigare trycka in det skyddet med en mejsel, men det verkade stumt så jag tror inte det är det (elpatron går ju enl display?)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #5 skrivet: 29 december 2014, 22:44:59 »
Kör usb loggning då ser man om deltat ändras när styren tror att elpatron ligger i.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2015, 16:02:11 »
Här kommer en log-fil, visst skulle man döpa om den till .txt?? Det vart varmare ute när jag skrev tidigare, men nu har den loggat när tempen kröp nedåt mot -15 ca
Hoppas ni ser nåt vad som kan vara knasigt..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2015, 16:38:38 »
Jag tror inte nått är fel det är helt enkelt en underdimensinerad vp som gör så gott den kan och ibland med 9kw eltillskott. Det du bör göra är att sänka hastigheten på cirkpumpen för du har liten skillnad mellan framledning och retur. Hur mycket värmer vp och hur stor är den ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2015, 17:59:28 »
Det jag tycker är konstigt är att den fungerade bra ena dagen å dagarna efter inte så bra..
Ska prova sänka cirkpumpen lite.. Det är en 8kw´s pump med 2 markslingor, hur långa de är vet jag ej. Den värmer boninghuset med radiatorer ca 135kvm, gårdshuset ca 60kvm med golvvärme, samt en aerotemper + några raddar i stallet som är ca 90 kvm, men i stallet brukar vi bara hålla ca 5-10 grader då hästarna producerar rätt bra med värme

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2015, 18:01:20 »
Tycker det är skumt, den ska ju kunna ge 70 nånting grader framledningstemp (med elpatron?)? Är det kanske så att den är för klen helt enkelt..

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2015, 18:21:48 »
Några 70 grader orkar den inte med den verkar klara drygt 50 grader med 9 kw elpatron men man ser att returen sjunker ibland kanske när fläkt konvektorn drar igång.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2016, 08:43:47 »
Har fått veta av firman som installerade anläggningen att förra ägaren kopplade på stallet på anläggningen (samma firma gjorde jobbet trots att de avrådde honom från det) i efterhand, alltså efter att dimensioneringen gjordes. Så det förklarar en hel del. Bygger garage så ska stoppa in en LV-värmepump som tar med stallet på det systemet så får jag bort stallet från det bef systemet. Finns det nån här som är bra på dimensionering av LV-värmepumpar?? :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: F1226 får inte upp framledn.temp, igen...
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2016, 19:44:53 »
Du vet ju att 9 kw elpatron är för lite så du behöver mera än så i alla fall. Finns det inte plats för mera slang och kraftigare eller en till berg vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!