Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken jordvärmepump tycker ni jag ska välja?  (läst 1343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kajur

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken jordvärmepump tycker ni jag ska välja?
« skrivet: 05 mars 2012, 21:30:27 »
Hej!

Jag och familjen ska nu efter några års letande flytta till en gård. Boytan blir cirka 250 kvm och stallet har en uppvärmd del på ytterligare 30 kvm. Idag finns det en luft/vatten-pump av äldre modell som stöttas av en oljebrännare.

Förbrukningen senaste året har varit 25 000 kWh/år för värme och kyla + hushållsel på 5 000 kWh/år. De senaste boende var 2 pensionärer (med kanske då lägre energiförbrukning än en familj). En rimlig energiförbrukning för värme och kyla tror vi snarare ska vara 35 000 - 40 000 kWh/år. I en framtid så hoppas vi kunna bygga en pool så jordvärmepumpen måste kunna klara detta också. Och den gamla separata varmvattenberedaren vill vi slänga ut.

Efter att läst olika leverantörers hemsidor så tycker vi att följande alternativ verkar intressanta:

Nibe F1226
Nibe F1245
Thermia Diplomat Optimum
Thermia Diplomat Optimum G2
IVT HT Plus
IVT HE

Någon som har erfarenhet av dessa värmepumpar? Tar tacksamt emot synpunkter, tips och rekommendationer!

Mvh Kajur

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vilken jordvärmepump tycker ni jag ska välja?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2012, 06:18:54 »
Det är nog OK pumpar allihop.
då är det nog viktigare att du hittar en installatör som du har förtroende för och som har bra referenser
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vilken jordvärmepump tycker ni jag ska välja?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2012, 06:43:26 »
vart i vÃ¥rat vackra land ligger fastigheten och frÃ¥n vilket Ã¥rtal  är fastigheten ifrÃ¥n.
Luft-vatten värme pumpen , Vilken effektstorlek har den ?
35-40000 kwH per år kan va snålt räknat med dom m2,
coccola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Vilken jordvärmepump tycker ni jag ska välja?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2012, 07:12:32 »
Se till att inte välja en för liten pump. Minst 12 kW tror jag om fastigheten ligger norr om Jönköping och förmodligen 14 kW i Norrland. Det kan skilja väldigt mycket på vad ett pensionerat par och en aktiv barnfamilj förbrukar. Hos oss hade vi tex en hushållsförbrukning på 10.000 kWh (massor med tvätt och torktumling) när det bodde barn hemma och värme och varmvatten låg på 35.000 kWh (innan vi installerade värmepump) i ett hus som är mindre än ert (160 kvm) i Stockholmstrakten. 10 kW på värmepumpen har fungerat, men det hade också gått bra med en 12 kW-are.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!