Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: grundvattenvärmepump eller luft/vattenvärmepump?  (läst 1893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Charlotte S

  • Gäst
Charlotte S
grundvattenvärmepump eller luft/vattenvärmepump?
« skrivet: 27 september 2004, 18:34:07 »
Hej!
Vi vet inte riktigt vad vi ska välja: grundvattenvp eller luft/vattenvp. Vi bor i Malmö och i vårt område är förutsättningarna mycket goda för grundvattenvp. Vi har idag en förbrukning på ca 3-3,5 kubikmeter olja. Investeringskostnaden är betydligt högre för grundvattenvp än luft/vattenvp men vad jag har förstått så är det mer effektivt med grundvattenvp. Stämmer det? Undrar också om någon har erfarenhet av EcoTherms vp, dom tillhör ju inte de stora tillverkarna... Någon som vågar ge ett objektivt råd?
/rådvill villaägare i Malmö

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:grundvattenvärmepump eller luft/vattenvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2004, 00:44:39 »
Sååå långt söderut sträcker sig nog inte vårt trollspö.

Men en energinvestering är långsiktig! problemet är att tex framtida elpris och räntenivå är omöjliga att veta nåt säkert om!?
Har du lämpligt radiatorsystem (lågtemp) då ska du kolla upp bergvärme noga.
Har du direktel eller olämpliga radiatorer öppen planlösning då kanske luft luft vore nåt.
men tyvärr får man inte "med" varmvattnet då.
En del köper luft-vatten "söderut" men där måste nån annan hjälpa dig!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:grundvattenvärmepump eller luft/vattenvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2004, 06:58:44 »
Menar du verkligen grundvatten-VP, eller menar du bergvärme?

En grundvatten-VP tar vattnet direkt ur marken - plockar ut värmen - och återför sedan vattnet via infiltration åter till grundvattentäkten.

En bergvärmepump tar värmen ur berget genom att cirkulera en viss mängd vatten i ett slutet kollektorsystem.

I Skåne borde det inte vara några större problem att installera luft/vatten-VP, vad du skall tänka på är att utomhusdelen bullrar en del, har du möjlighet att placera den så att den inte stör dig eller dina grannar så kan jag inte se att det skulle vara ne dålig lösning.

Begär helt enkelt offert på både grundvatten - bergvärme - ytjordvärme (om möjligt) och luft/vattenvärmepump.

Be dem räkna på samma antal år, t.ex. 10 eller 15 års kalkyl och se sedan hur mycket som skiljer på besparing och pay-offtid.

Gör du det tror jag att du kan fatta ett välgrundat beslut.

Räkna dock med något eller några års kortare livslängd på en luft/vatten-VP än på en VP som tar sin värme via ett kollektorsystem. Detta främst p.g.a. att den senare inte är utsatt för vädrets makter i samma utsträckning.

Erik R

  • Gäst
Erik R
Re:grundvattenvärmepump eller luft/vattenvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2004, 16:11:36 »
Tror man inte får lov att bygga grundvattenVP-anläggningar längre...

Har precis fått en luft/vatten VP installerad i Malmö. EcoTherm låg 2:a på min anbudslista, bara för att jag föredrog en nykonstruerad VP istället för deras halvgamla, välbeprövade, CTC-maskin. Annars hade jag inga reservationer gällande EcoTherm.

Jag betalade alltså extra för att få en Euronom L/V VP med acctank. Systemen fungerar i övrigt likadant, med rejäl acctank istället för elpanna.

Jag räknade fram och tillbaka och kom fram till att det skulle ta mycket lång tid för mig att få igen merkostnaden för ett bergvärmehål. -En del hävdar att man skall se avskrivningen på hålet på 100 års sikt, men det går inte jag med på. Prismässigt ligger själva VP + installation på ungefär samma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!