Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor frÃ¥n en "nybörjare"..  (läst 2397 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Lite frågor från en "nybörjare"..
« skrivet: 08 januari 2007, 11:16:20 »
Hittade till detta forum via byggahus.se och har lite funderingar som någon erfaren kan hjälpa med?

I veckan sÃ¥ monterades dÃ¥ bergvärmepumpen in och startades. En Thermia Diplomat Optimum 6 och borrhÃ¥ll pÃ¥ 140m.  Hade tidigare en elpanna och ca 24000kwh/Ã¥r och kallt inne.

Nåja, så till frågorna/funderingarna:

Leverantören ställde in den på rumstemp 20 grader och kurvan på 38 grader och så skulle det stå ett tag sa han och att jag sedan skulle börja justera kurvan så att det verkligen blir 20 grader inne och att inställd rumstemp på pump blir det samma i huset. Verklig rumstemp blev med de inställningarna 23 grader. Tog ner kurvan till 37 grader idag för att kolla vad som händer, skall dock vänta ett dygn innan nästa justering. Vad brukar vara "normal" inställning, nån här som använder denna pump och kan berätta? Vad skall en grad temp sänkning på utgående vatten till radiatorena göra i rumstemp. Självklart beror det på huset skick men på en höft ungefär? Hört att 3 grader sänkning ut ger 1 grad sänkning på innetemp, kan det stämma.

Men mest intresserad är jag av detta?

Borde det inte gÃ¥ att kolla pÃ¥ pumpen hur mÃ¥nga kw den dragit sedan den kom i drift eller under en tidsperiod? Skulle vara intressant att fÃ¥ det specat. 
Hur mycket ström  kan man säga att pumpen förbrukar dÃ¥ den gÃ¥r i drift?
Eller går det att montera extra strömmätare till pumpen? Svårt och dyrt? Skulle vara intressant att se.

Sen går det logga inne/ute temp via nåt bra program till datorn, så man kan kolla trender och kurvor. Mest för skojs skull...
 
Lite frågor som nån kanske kan svara på om ni har tid och kunskap.
 


Tack på förhand.
 
//Andreas
 
Thermia Optimum 6 - 140 meter borrhål
Mitt andra forum: http://forum.saabturboclub.com

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite frågor från en "nybörjare"..
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2007, 12:13:35 »
En sänkning på 3 ºC på framledningstemp ger 1 ºC sänkning på innetemp är ett bra riktmärke. Vad som är normalt beror på var i landet du bor. I många hus är värmesystemet dimensionerat för 55 ºC framledningstemp vid lägsta dimensionerande utetemperatur (DUT) och detta beror på geografin. Kan du ha en låg kurva är det bara positivt då COP (verkningsgraden) blir bättre ju lägre framledningstemp du har.

Din VP har en märkeffekt på 2 kW på kompressorn så du kan säkert använda detta värde då du räknar på förbrukningen. Rickard säljer annars elmätare som kan kopplas in på VP:ns strömförsörjning.

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22
« Senast ändrad: 08 januari 2007, 12:16:05 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lite frågor från en "nybörjare"..
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2007, 12:33:27 »
Du har ingen rumsgivare eller hur!?

Citera
Leverantören ställde in den på rumstemp 20 grader och kurvan på 38 grader

Rumstemp är riktigt lurigt, det har inget med rumstemp att göra om man inte har en rumsgivare till värmepumen.
Det man gör med rumstemp är att paralellflytta värmekurvan (höja eller sänka kurvan) du har nog några bilder i papperen.
Så även om du vill ha 22 grader inne ska den stå på 20 grader!!
Rätt som du gör nu att ändra kurvan för att få rätt temp. Rätt kurva hittar man först vid kyla gärna kraftig kyla.
Men justera lite vartefter det är bara bra om man "skruvar" lite så man blir van med styren inget kan ju hända annat än att tempen inne blir olämplig.
Sen du hittat rätt kurva rekommenderar vi att du köper en rumsgivare. det är toppen för den finjusterar rumstempen vid tex sol blåst väderomslag mycket gäster mm.

Du verkar ha rejäla raddar det ger dig toppbra ekonomi!!!

Lycka til!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad anze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor från en "nybörjare"..
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2007, 14:03:54 »
Citera
Du har ingen rumsgivare eller hur!?
Nej, var ingen mening sa installatören, kanske vore ide att eftermontera sådan lite senare verkar det som då jag läst lite på detta forum.

Citera
Du verkar ha rejäla raddar det ger dig toppbra ekonomi!!!
Radiatorer antar jag du menar med raddar, kompletterade med ett i källaren i samband med VP installationen för att få mer värme i källaren

Tack för tipsen, känns som om jag kommer läsa mycket på detta forum.

//Andreas
Thermia Optimum 6 - 140 meter borrhål
Mitt andra forum: http://forum.saabturboclub.com

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite frågor från en "nybörjare"..
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2007, 15:40:09 »
Citera
Du har ingen rumsgivare eller hur!?
Nej, var ingen mening sa installatören, kanske vore ide att eftermontera sådan lite senare verkar det som då jag läst lite på detta forum.
Varför är installatörerna ofta mot en sådan, har hållt på och ändrat kurvan(Nibe) mellan 4,5,6 och olika +- hela hösten och aldrig fått det riktigt bra.
Nu har jag haft innegivare i 3 veckor och ställt kurvan på 4 +2 och har haft perfekt(konstant) temperatur, 21grader. Dessutom en ratt i hallen i stället för att behöva ner i källaren om man vill ha lite varmare eller kallare ibland.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad anze

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor från en "nybörjare"..
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2007, 16:44:02 »
Då jag kommer montera in kasset i en öppen spis vi har i vardagsrummet så småningom så frågade jag om detta med innegivare och dom(installatörerna) sa då att iom att det blir varmt på övervåningen så stryps flödet/sänks temp ut på radiatorerna. Detta kommer då självklart påverka tempen i källaren som inte blir uppvärmd av kassetten i v-rummet. Dom tyckte istället att jag skulle ha bra och fräscha termostater på radiatorerna. Har dom nån poäng i det?


//Andreas
Thermia Optimum 6 - 140 meter borrhål
Mitt andra forum: http://forum.saabturboclub.com

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29368
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite frågor från en "nybörjare"..
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2007, 18:15:50 »
Då jag kommer montera in kasset i en öppen spis vi har i vardagsrummet så småningom så frågade jag om detta med innegivare och dom(installatörerna) sa då att iom att det blir varmt på övervåningen så stryps flödet/sänks temp ut på radiatorerna. Detta kommer då självklart påverka tempen i källaren som inte blir uppvärmd av kassetten i v-rummet. Dom tyckte istället att jag skulle ha bra och fräscha termostater på radiatorerna. Har dom nån poäng i det?

//Andreas

Hej!
Visst blir det kallare i de rummen som inte värms av spisen men man bör undvika termostater så långt som möjligt, i något rum går det bra men inte i hela övervåningen. Oftast kan det bli lite kallare nere ändå så om man kan styra värmen till undervåningen med fasta instrypningar på radiatorerna så är det bättre än termostater.

Rumsgivaren ska du inte ha i samma rum som spisen men i ett angränsande rum eller i undervåningen går bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lite frågor från en "nybörjare"..
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2007, 19:15:09 »
Elda kommer du bara att göra för nöjes skull! Jag lovar.
Har man en värmepump blir besparingen kring 1/4 mot tidigare vid vedeldning om ändå VP klarar hela behovet!
Det är bara vits vid kraftig kyla, det spelar ingen större roll om man eldar några timmar heller, det blir en tempdipp, men inget våldsamt... dessutom kan man ställa hur känslig rumsgivaren ska va.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!