Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe 1215 mark varmvattnet (tappvarmvatten) har försvunnit  (läst 11861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Tack för tippset !
jag har luftat manteln men bara som man luftar bromsarna på bilen
tills det slutar "prutta"
Det kanske behövs en längre urluftning för att få ur all luft
Det skulle faktiskt ge samma resultat som jag har om det är mycket luft i systemet
får sätta på en slang och tömma
kömmer snart tillbaks med utvärderingen av en låååååång prutt !
På återläsande

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Går den lätt,menar du spaken eller vad går lätt.Om du menar spaken tycker jag det låter som den har fastnat.
« Senast ändrad: 28 maj 2011, 18:59:32 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
KV ska gå rakt ner i VVB, har du aggressivt vatten eller varför tror du att röret har lossnat.
Det är mycket ovanligt att sånt händer.

Jag tror nog fortfarande på att tempgivaren visar knas och detta är orsaken till dina problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
hejsan igen
Jag har luftat systemet igen det kommer bara hetvatten
trevägsventilen verkar vara en kolv eller slidventil som går att trycka ner och som fjädrar tilbaks
ställdonet på denna med en "arm" på verkar fungera riktigt
röret till botten på beredaren blir varmare när VP startar bör vara riktigt nu när radiatorerna inte tar något tror jag hm!!??
Vattnet vi har är ganska surt (kommer inte ihåg ph men inte bra) och mycket mineraler så jag skulle int bli förvånad om saker och ting fräts upp
Frågan är bara om det på innkommande vatten i toppen på beredaren finns ett rör som går ner till botten på beredaren. Det skulle förklara hur vattnet är hett i 20-50 sekunder för att sedan bli pissljummet resten av tiden.
Min nattsvarta teori är att när jag öppnar kran så strömmar först hetvattnet i toppen ut för att sedan ersättas av kallt värmeutspätt vattnen som kommer den närmaste vägen mellan de två punkterna dvs.inlopp top - utlopp top

Är det någon som har sett en sprängskiss på denna beredare ?
Onödigt att skruva itu om det inte är konstruerad med dykrör
Annars får jag ringa nibe på måndag och kolla med dom
 
Fortsättning följer mina vänner
Never give up !
mvh värmepampen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den här bilden finns i manualen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Attans! Jag hann inte... men som du ser så har du helt rätt!

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Tack Carl !
Bingo !
på måndag sätter jag på cyklop ock dyker ner i varmvattenberedaren He He He !
Nej men jag tar en tig tråd och bockar i änden och som sann pessimist kollar jag upp att det finns ett rör kvar där ner till botten
Min manual gav jag till låns åt en bekant för 5 år sen. han hadde tappat bort sin och det här är första gången jag har haft behov för den.(han flyttat te västkusten föresten de ela bra)
Niben har varit oförskämt driftsäker
har tryckt igång den manuellt kanske 5 gånger under årens lopp efter strömavbrott och åsknedslag
Det är pÃ¥ värmepampens kunskapsnivÃ¥ 1 ovh 0 knapp  he he !
Nu ska jag tvätta mig pissljummet
god natt och på återläsande
mvh värmepampen

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hej vänner !
Suck !
Tilbaks på ruta ett
Röret är intakt och helt ända ner till botten
Inte ofta man är missnöjd när nÃ¥got är helt  !
Vatten temperaturen i beredaren är var 52 grader fn och panelen visar rätt temperatur
Jag är inte lite förbryllad ???!??
Skulle det urusla flödet/trycket (ca 5l/min ca 0,3 bar) pÃ¥ inkommande ledning kunna orsaka en felaktig skiktning i tanken ??? Borde rimligen bli lite men varmt vatten  eller ?
Eller kan backventilen och blandare på shunten på inkommande vatten till beredaren
bli "knäpp" och shunta vattnet bakvägen och bilda ett tempskikt som det dåliga flödet/trycket inte bryter den rätta vägen ?
Fast å andra sidan så körde jag på prov "rakt rör" utan blandarventil och kran på utgående varmvatten med samma gedigna pissljumma resultat Grrrrrrr !
Får koppla på en pump och hydrofor och se om det blir någon skillnad
För ledningstrycket har faktiskt sjunkit genom åren tillsammans med varmvatten mängden och flödet
Nej nu kokar det i skallen på mig !
jag går ut och river lite i insprutet på min nissan micra
mer slangar och mojänger på den men
där sker många saker som jag förväntat mig he he he !
Ni kan väl  fundera sÃ¥ länge mina vänner vart den svarta katten tagit vägen
Mvh värmepampen

 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29398
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det kan vara en trasig backventil på VV på vilket tappställe som helst i huset där det sitter en engreppsblandare.
När du börjar tappa VV så sjunker trycket i alla VV-ledningar och KV trycks över till VV-ledningen och vidare till duschen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Tack för tipset Carl ! 
Det är faktiskt ett möjligt cenario som jag får kolla upp
Får återkomma med resultat
Suck ! det skulle vara lika lätt som med micran
Bytte insprut och två spruckna vacumslangar och den spinner som en katt !
Nä ! jag och varmvatten går inte ihop
pissljummet är vad det blir he he he !

mvh värmepampen

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Öppna nåt tappställe och känn på båda rören in på alla andra blandare om det blir varmt eller kallt på någon som inte är öppen, då läcker det i någon backventil i den blandaren.

Den blandaren borde dessutom kunna leverera riktigt varmvarmvatten.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Tack för tipset
Ingen genomströmning i dom andra kranarna när dom är stängda
Jag var visst så förutseende en gång i tiden att jag monterat en kulventil före varje anslutning så det var bara att stänga dom på alla utom varmvattnet till duschen
som icke förvånande var pissljummet som vanligt
men tryck och tillgång på vatten är verkligen misserabelt på kvällarna
hästar och kvinns ni vet he he he ! 
Jag fÃ¥r spotta i nävarna och samla en hög med riksdal er till ett litet mellanlager med flotörventil och strypning för inkommande vatten (annars blir hästarna och ve o fasa kvinnorna i byn utan vatten) Det blir förmodligen en rostfri tank som jag bygger själv) den kopplar jag sedan till en pump,hydrofor och sen ny test  studs
Ã¥terkommer med resultat
kan ta tid !
Är inte av en sådan dignitet att jag kan förvänta mig någon extra miljon i bonus he he he !
Så ha tålamod jag återkommer ! a:gl
Mvh värmepampen

Utloggad värmepampen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hej alla hjälpsamma människor  !
Värmepampen vill bara runda av denna tråd med att problemet är löst
Det var precis så enkelt som jag misstänkte
Flödet hade minskat till närmast obefintligt genom igenrostning
efter ytbyte av delar och ett bättre flöde är nu vattnet varmt igen och draken låter mig leva ett tag till he he he !
Ha det varmt å gott önskar varmepampen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!