Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite nyfiken, varför mÃ¥ste en luftvatten pump avfrosta ?  (läst 2609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej är bara lite nyfiken, har själv en invest som inte avfrostar, tydligen nån givare, men får bergvärme snart. Har ingen frost eller isbildning på pumpen, den går bra annars.
Varför ska en värme pump avfrosta ?
Mvh Micke

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Därför att om en L/L eller V/L fungerar som den ska, blidas det in på utedelen så fort temperaturen börjar närma sig nollstrecket.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite nyfiken, varför måste en luftvatten pump avfrosta ?
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2015, 19:58:25 »
Ja då lär inte min pump funka så bra som jag trodde,
Om den inte avfrostar tappar den effekt dÃ¥ ?   

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
den bygger på sig så mycket is att den tappar nästan all effekt och fläkt, och kondensor skadas. Kan inte luft cirkulera mellan lamellerna har pumpen inget att ta "värme" från
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite nyfiken, varför måste en luftvatten pump avfrosta ?
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2015, 21:06:28 »
Ja det är konstigt att jag inte får någon is alls på utedelen, fast den inte avfrostar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lite nyfiken, varför måste en luftvatten pump avfrosta ?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2015, 21:08:02 »
Det finns en variant som inte avfrostar, den kallas för "ispinnen".

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25829.330
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite nyfiken, varför måste en luftvatten pump avfrosta ?
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2015, 21:12:24 »
Hehe jo den bygger på det.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite nyfiken, varför måste en luftvatten pump avfrosta ?
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2015, 08:24:47 »
Ja det är konstigt att jag inte får någon is alls på utedelen, fast den inte avfrostar.

Antingen avfrostar den,  men du har aldrig sett just när det sker.
Eller så har du så pass varmt ute att det inte sker någon påfrysning (typiskt om det är varmare än 5-7 +grader.)
Eller så fungerar kompressorn så dåligt att ingen värme plockas ur uteluften, den värme du kan förnimma från innerdelen kommer i så fall helt från den elenergi som kompressorn förbrukar när den roterar och vispar runt det köldmedium som finns kvar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lite nyfiken, varför måste en luftvatten pump avfrosta ?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2015, 22:24:00 »
Det varit kallt ute, man borde se vatten/is spår i snön när den avfrostar, kollar jag på min luft luft då ser man hur den avfrostar, fast den kör jag bara på sommaren. Min Invest luft vatten har nog gjort sitt, synd att man inte har märkt nått tidigare, kanske varit billigare att ha haft den avstängd.

Tack för svar  och ett bra forum 😄
Mvh Micke

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Eller ocksÃ¥ är luftfuktigheten sÃ¥ lÃ¥g att även om förÃ¥ngaren är minusgradig sÃ¥ har den inte kommit ner under luftens daggpunkt. Här utanför Sundsvall är det nu -2,4  °C och temperaturen höll sig runt -4 i gÃ¥r kväll. Har ingen pÃ¥litlig hygrometer ute för tillfället. Ingen av de tvÃ¥ L/L-värmepumpar som jag har i drift frostade pÃ¥ överhuvudtaget igÃ¥r eller nu pÃ¥ morgonen. För nÃ¥gra dagar sen dÃ¥ det var töväder ute och hög luftfuktighet sÃ¥ blev det tjocka frostlager pÃ¥ dem.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!