Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondens - GÃ¥va eller elände ??  (läst 3342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kondens - Gåva eller elände ??
« skrivet: 10 juli 2012, 22:02:28 »
Från en annan tråd:
En L\V pump är inte det optimala där ts bor för luften är så satans fuktig att den avfrostar mest hela tiden mellan +5 till -5 grader och just dom temperaturerna är det mest hela tiden på näset vinter tid.

Om det nu tvunget ska vara bergvärme  sÃ¥ är det väl bara att borra sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r sen fÃ¥r man se om det gamla hÃ¥let gÃ¥r att använda eller helt enkelt komplettera med mark slinga.

Kondensering är ju en entalpiövergång, som ger en hel del energi,
och så länge fukten blir vätska som rinner bort så är det väl bara positivt?
När det fryser riskerar det ju att bli ett problem.

Men vad är nettot? Ger en LV pump mer eller mindre tillbaka i en fuktigare miljö?

/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens - Gåva eller elände ??
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2012, 22:32:00 »
Den ger mer tillbaka så länge den inte behöver avfrosta vilket den behöver från ca 5 grader.
Där värme pumpen skulle ståt är på en halvö som det nästan alltid är mellan 5 plus och 5 minus på vintern dvs den värsta tänkbara miljön för en värme pump.
Har själv bott där i 20 år så jag vet hur fuktigt det är där vinter tid.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondens - Gåva eller elände ??
« Svar #2 skrivet: 11 juli 2012, 08:01:38 »
LÃ¥ter som ett bra ställe för Octopus Ispinne kanske?  dontknow
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kondens - Gåva eller elände ??
« Svar #3 skrivet: 11 juli 2012, 08:38:18 »
Så illa är det väl kanske inte, fasomvandlingen ånga till flytande ger ju en "vinst", utan det är bara från flytande till fast som man gör en "förlust". Men "förlusten" för avfrostningen har man ju tjänat in vid påfrysningen så det "kostar" inget. Så "förlusten" vid fuktig luft är knappast någon "förlust" gentemot om luften vore torr, utan snarare en "vinst".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens - Gåva eller elände ??
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2012, 09:10:53 »
Så illa är det väl kanske inte, fasomvandlingen ånga till flytande ger ju en "vinst", utan det är bara från flytande till fast som man gör en "förlust". Men "förlusten" för avfrostningen har man ju tjänat in vid påfrysningen så det "kostar" inget. Så "förlusten" vid fuktig luft är knappast någon "förlust" gentemot om luften vore torr, utan snarare en "vinst".

Jag tänkte lite i samma banor, övergång från ånga till flytande till fast, för att sedan värmas till flytande, skulle ändå kunna vara nettovinst.
/E
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens - Gåva eller elände ??
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2012, 09:17:12 »
LÃ¥ter som ett bra ställe för Octopus Ispinne kanske?  dontknow
Japp :D
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kondens - Gåva eller elände ??
« Svar #6 skrivet: 11 juli 2012, 12:01:15 »
Jag tänkte lite i samma banor, övergång från ånga till flytande till fast, för att sedan värmas till flytande, skulle ändå kunna vara nettovinst.
/E
Driftströmmen under avfrostningstiden mÃ¥ste väl bli en förlust.  Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kondens - Gåva eller elände ??
« Svar #7 skrivet: 11 juli 2012, 16:28:19 »
Så illa är det väl kanske inte, fasomvandlingen ånga till flytande ger ju en "vinst", utan det är bara från flytande till fast som man gör en "förlust". Men "förlusten" för avfrostningen har man ju tjänat in vid påfrysningen så det "kostar" inget. Så "förlusten" vid fuktig luft är knappast någon "förlust" gentemot om luften vore torr, utan snarare en "vinst".
Det stämmer inte riktigt därför att "vinsten" man får av att luften är fuktigare skickas in i värmesystemet men "förlusten" vid avfrostning blir högre därför att värmen till avfrostningen tas från samma värmesystem och kyler det, ofta så mycket att elpatronen måste skutta in för att kompensera för avkylningen.
Ju fuktigare det är ute ju tätare mellan avfrostningarna, och chansen att värmepumpen själv ska hinna ifatt börvärdet utan eltillskott mellan avfrostningscyklarna minskar

Ju längre tid det tar mellan avfrostningarna (torrare uteluft) ju mindre blir förlusten därför att värmepumpen hinner själv värma ifatt ärvärdesminskningen efter en avfrostning.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens - Gåva eller elände ??
« Svar #8 skrivet: 11 juli 2012, 16:51:26 »
Ett annat problem vid fuktig luft är att isen sätter igen förångaren så luften får svårt att passera vilket sänker verknings graden i allra högsta grad,
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kondens - Gåva eller elände ??
« Svar #9 skrivet: 11 juli 2012, 21:13:03 »
Ett annat problem vid fuktig luft är att isen sätter igen förångaren så luften får svårt att passera vilket sänker verknings graden i allra högsta grad,

Nja, då är det ju alldeles för tätt mellan lamellerna! Eller så är förångaren för liten. Men absolut, det förekommer säkert det också.

Spontant gissar jag att den påfrusna isen utgör ett isolerade skikt så att värmeövergången försämras utgör större problem. Jag tror det handlar om en faktor på 50-75 mellan en alulegering och is.

En liten detalj att ta med i ekvationen är att det inte är all isen som smälter. Med rätt utformad förångare glider isen av när VP avfrostar, så fort det innersta lagret smält och blir smörjmedel. Det kan jag se på min pump iaf, när det är riktigt kallt.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!